Skrevet 13-10-2011 20:14 - Redigeret 25-09-2012 21:59
.#1 - Skrevet 13-10-2011 20:33 - Redigeret 13-10-2011 20:35
Fedt! Så kan vi endelig gå MM-amok, uden at have dårlig samvittighed!#2 - Skrevet 13-10-2011 20:34
Nå, men så vil jeg da lægge ud med min sidste post fra før:#3 - Skrevet 13-10-2011 21:00
God løsning med et nyt emne, eftersom det andet følte uendeligt langt. 140 sider, hvis man ikke har rettet noget inde i ens profil#4 - Skrevet 13-10-2011 21:06
Kragh >> Det er en tråd om Zelda ikke bare Skyward Sword, så tog et "serie-logo".#5 - Skrevet 13-10-2011 21:08 - Redigeret 13-10-2011 21:10
Farlige fjender i overworld er sejt nok i starten, men efterhånden bliver de ret irriterende, hvis man bare gerne vil et sted hen. Specielt hvis man er langt i spillet og er opgraderet så meget, at de ikke længer udgør nogen trussel.#6 - Skrevet 13-10-2011 21:10
Det er jo som han skriver. Nemmere modstandere i starten og med tiden sværere og sværere, således at man føler at der er en naturlig gennemgang i spillet.#7 - Skrevet 13-10-2011 21:17 - Redigeret 13-10-2011 21:18
Jonas skrev:
Farlige fjender i overworld er sejt nok i starten, men efterhånden bliver de ret irriterende, hvis man bare gerne vil et sted hen. Specielt hvis man er langt i spillet og er opgraderet så meget, at de ikke længer udgør nogen trussel.
Nu er jeg selv i gang med Metroid Prime-spillene, som jeg i øvrigt spiller med stort velbehag, og der kunne man godt ønske sig, at fjenderne ville lade være med at respawne, hver gang man kommer ind i et rum, man før har klaret.
Nu har jeg aldrig spillet Prime, men synes ikke det var et problem i de gamle Zelda-spil. I Zelda II var det bare nice, at mange af de svære fjender nu kunne få en røvfuld - plus man kunne samle masser af EXP og blive endnu stærkere mod de nye og sværere fjender i de næste dungeons. Naturlig progression og en følelse af, at man var blevet en badass.
Men det handler igen om, hvordan man anskuer fjenderne. I Moderne Zelda ser udviklerne - og derfor også spillerne - dem bare som nogle forhindringer, der er i vejen. Jeg gætter på, det er på samme måde i Prime. Dvs. at fjenderne er kun til stede for at sløve dig igennem de lange gange. Sådan var det ikke i Zelda II med EXP-systemet.
#8 - Skrevet 13-10-2011 21:36
Det er styrken ved exp baserede spil, at du et eller andet sted helt selv styrer hvor svært spillet skal være, jo længere frem du kommer. Har du været dårlig til at spile EXP støder du på et eller andet tidspunkt hovedet mod en mur. Har ikke selv prøvet Zelda II, men ovenstående er helt klart noget du kan komme ud fra i andre RPG spil.#9 - Skrevet 13-10-2011 21:37
Alexander Brock Petersen skrev:
Kragh >> Det er en tråd om Zelda ikke bare Skyward Sword, så tog et "serie-logo".
I know, det var bare en kommentar til at du selvfølgelig valgte det første Zelda som billede
#10 - Skrevet 13-10-2011 21:44 - Redigeret 13-10-2011 21:45
IdNa ^^ skrev:
Det er styrken ved exp baserede spil, at du et eller andet sted helt selv styrer hvor svært spillet skal være, jo længere frem du kommer. Har du været dårlig til at spile EXP støder du på et eller andet tidspunkt hovedet mod en mur. Har ikke selv prøvet Zelda II, men ovenstående er helt klart noget du kan komme ud fra i andre RPG spil.
Det kommer du netop IKKE ud for i Zelda II. Hvis du kommer til en svær passage eller dungeon, hvor du ikke har skills nok til at klare dig med din nuværende styrke og energi, så kan du backtracke og dræbe flere fjender, så du bliver stærkere, så ingen kommer til at sidde fast i det scriptede passager.
Det er jo en win/win situation. Dem, der har masser skills, kan køre spillet hurtigere igennem og få en udfodring, fordi de ikke behøver at gøre sig så stærk, mens de mindre gode kan køre spillet langsommere igennem og gør sig selv stærkere, så det bliver nemmere. På den måde balancerer spillet selv sin egen sværhedsgrad, fremfor at man skal vælge modes, eller skal spille efter laveste fællesnævner, som det er tilfældet i Skyward Sword, hvor alt er latterligt let.
#11 - Skrevet 13-10-2011 21:53
^Hvilket gør spillet bedre for trænede spillere og bedre i evt. genspilninger.#12 - Skrevet 13-10-2011 21:56 - Redigeret 13-10-2011 21:57
Ja okay, lyder som de har ramt nogle af de gode RPG elementer spillet indebære. Kunne da heller ikke forestille mig andet end at man vil kunne backtracke. Andet ville da være uheldigt, hvis du kom til et sted hvor fjenderne var et nummer for stærke og man så ikke havde mulighed for hente mere EXP. Det vil jo næsten kræve man startede på ny, men jeg må desværre erkende at jeg har tilgode at prøve spillet, men det lyder rigtig spændende#13 - Skrevet 13-10-2011 22:00 - Redigeret 13-10-2011 22:01
Dead Cheese skrev:
^Hvilket gør spillet bedre for trænede spillere og bedre i evt. genspilninger.
Men også gør føsrte gennemspining unødvendig længere og meget redundans i form af at skulle farme.
Jeg går ud fra at man ikke mestrer genren 100% og at man skal lære alt at kende først. Ellers passer min mini model ikke.
Zelda II lægger ikke selv op til, at man skal "farme" - det er bare en mulighed, hvis man sidder fast på grund af en svær fjende. Og det er sådan det skal være!
Tvungen (læs: scriptet) backtracking er helt andet fænomen og det er lamt. Så vidt jeg kan forstå er det med i Skyward Sword. Grunden til at en udvikler kan finde på at tvinge spilleren til at backtracke er for at skjule, at spillet slet ikke har særlig megen content. Det er et cheap forsøg på at få spillet til at føles større og længere, men det er bare ren genbrug - kedeligt genbrug.
#14 - Skrevet 13-10-2011 22:09
Som en "dårlig" spiller bliver man alt andet lige tvunget til at farme. Du kan jo ikke komme vidre, ergo skal man farme, eller bede om hjælp. I en anden gennemspining eller masiv trænning vil man måske kunne.#15 - Skrevet 13-10-2011 22:38
I den anden Zelda tråd blev der bragt noget på banen med at spillere vil gerne have udfordring i deres spil hele tiden. Det er altså langt fra tilfældet og nye brugere bliver da skræmt væk hvis de ikke kan finde ud af det med det samme er mit bud.