Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Wii
Wii

0
Offline
Level: 2 (Keese)

0
1ups givet

Skrevet 15-06-2010 18:08 - Redigeret 11-07-2014 01:41

Værsgo' at diskutere! Smiley

Cell shaded! Så fedt!

Link kan LØBE!

Beetle FTW !

Wii!
kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#841 - Skrevet 27-09-2011 00:12

Jeg har aldrig spillet MM udover de obligatoriske 15 minutter. Det lyder ganske udmærket. Generelt mere old school i sin stil.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#842 - Skrevet 27-09-2011 00:20

Majora's Mask middle boss theme er også genialt.

http://www.youtube.com/watch?v=mXICdlyDLoI

Udover at bruges ved små bosser, så bruges den også ved clock tower hver gang du har konfronteret skull kid. Den er ekstremt stemningsfuld og passer godt på hele MMs tone.


Togbis
Togbis

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#843 - Skrevet 27-09-2011 00:22

Grunden til at jeg ikke er mere skeptisk overfor musikken i TP er nok, at jeg som regel bare glemmer den musik, jeg ikke kunne lide Smiley

Jeg synes dog meget godt om:

Midna in Distress
Gerudo Desert
Hyrule Field



Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#844 - Skrevet 27-09-2011 00:23

Det var i hvert fald bedre end det her lol:

TWW


PD
PD

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#845 - Skrevet 27-09-2011 00:27

Ocarina of Time
Majora's Mask
Wind Waker
Twiligt Princess

Jeg syntes personligt at de alle er lige gode :b



kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#846 - Skrevet 27-09-2011 00:27

Oni Nick skrev:
Det var i hvert fald bedre end det her lol:

TWW


Jamen, kan du ikke høre, hvor ÜBER STEALTH den musik er?


Dingler_
Dingler_

21
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#847 - Skrevet 27-09-2011 00:27 - Redigeret 27-09-2011 00:33

LOL @Oni, havde, helt glemt hvor lame det var... "hurr, liste liste, gemme gemme"

Til gengæld var det rigtig fedt at man kunne "spille" med, ved at ramme fjenderne, som man hører det sidst i nummeret - jeg kan huske jeg tit prøvede at time mine sværdslag så det passede bedst ind i musikken Smiley

EDIT: TP og TWW Battle-musikken er egentlig meget ens, det lyder mere som et stealth-spil end et 'kamp-spil' hvis jeg udelukkende skulle gætte ud fra musikken - det var tildels også tilfældet i TWW, hvor der, især i starten, var en frygtelig masse stealth-gameplay. Hvor TP gik i samme retning forstår jeg ikke - I'll pass on both.


CAPTAIN N
CAPTAIN N

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#848 - Skrevet 27-09-2011 00:28

Glem nu ikke A Link to the Past,


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#849 - Skrevet 27-09-2011 00:29

Der var ikke nogen Battle musik i ALttP?


Dingler_
Dingler_

21
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#850 - Skrevet 27-09-2011 00:31

OoT var det første Zelda-spil der introducerede egentlig kampmusik (bosses excluded ofc).


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#851 - Skrevet 27-09-2011 00:31 - Redigeret 27-09-2011 00:31

Til folk, der skulle være i tvivl om, hvorfor vi ikke fik en jubilæumspakke med Zelda i år - og hvorfor vi nok ikke får et nyt 2D-Zelda spil:

Iwata Asks: The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D

Miyamoto: Sure. Last year, for the twenty-fifth anniversary of Super Mario Bros., we did a number of special things, like make the Super Mario All-Stars Limited Edition package. This year is the twenty-fifth anniversary of The Legend of Zelda, but we thought making a similar special commemorative package—only green for The Legend of Zelda—wouldn't be anything new.

Iwata: NOA (Nintendo of America) did suggest a special The Legend of Zelda package.

Miyamoto: Yes. But doing the same thing two years in a row isn't very like Nintendo.

Iwata: Yeah. You and I both responded that way to that idea in separate discussions.

Miyamoto: Yeah. It may just be an arbitrary restraint, but it's no fun if you don't do something new. So I turned over a number of ideas. The first orchestral music for a game I worked on was for The Legend of Zelda.



Iwata og Miyamoto trollin' all day long - indtil der pludselig ikke er flere fans tilbage - og dermed penge til at de kan trolle for.


CAPTAIN N
CAPTAIN N

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#852 - Skrevet 27-09-2011 00:31

Hmm. Næ ikke ud over de store kampe ihvertfald


Kragh
Kragh

17
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#853 - Skrevet 27-09-2011 00:44 - Redigeret 27-09-2011 00:55

”Det er forfærdeligt musik. Nuff said. Jeg er sikker på, at majoriteten af dem der spiller/spillede Zelda er ret ligeglade med, hvad de mærkelige lyde og antimelodier skal symbolisere.”



Man kunne indvende, at én pointe med musikken (og al lyd i spillet), netop skal fungere på et intuitivt plan, og ikke bevidst få folk til at reflektere. Der er i industrien forskellige positioner, og en del vil sikkert sige, at stemning, indlevelse, miljø fx konstitueres ganske fint gennem den type musik. Det er ikke tænkt som ’lytte’-musik.

”Fjendemusikken, der kommer, når man støder på en fjende på Hyrule Field, synes jeg også er dårlig/irriterende/dum. Jeg tror dog, den primære grund til det er, at Hyrule Field-musikken, som jeg godt kan lide, bliver afbrudt af den. Sådan har jeg det egentligt med alle 3D-spillene, men TP er nok der, hvor det er værst.”



Dét er interessant, da de fleste netop mener, at dynamisk lyd er den største fordel ved videospil frem for andre medier. Man mange ser det netop som en progression i forhold til de æstetiske begrænsning NES’ satte, hvor man ofte kun opnåede adaptiv musik Jf. Marioeksempel fra Togbis. At det audiovisuelle kommunikere i overensstemmelse med spillets konkrete situationer, ser man normalt som en styrke. Lidt løjerligt at det generer dig! Du ville sikkert være spændende som informant en et studie af recipientens forhold til det medierede udtryk fra spil.

”Jeg er imod at musikken er elendig, fordi komponisterne prøver "at være kreative med mærkelige lyde" og "lave filmmusik". Det fungerer ikke. Spilmusik er ikke som filmmusik. Men spilmusik må gerne skifte stemning og være dynamisk. Det er der intet problem i, så længe det ikke går på kompromis med spilmusikkens fundamentale værdier.”



Der eksisterer ikke nogle ”fundamentale værdier” i spilmusik. Æstetiske, musikalske værdier etableres fortløbende af forskellige aktører i diskurser, så det er noget vrøvl. Godt nok er diskurser træge, så nogle af de troper de tidlige Mariospil etablerede, kan man stadig se referencerne og inspirationen fra i dag, ikke mindst i Nintendoe egne spil, selvom de har etableret nogle diskurser der rækker uden for egne rækker.

Og mange spilkomponister bruger netop filmmusikken som inspiration, når de komponerer musik til spil, med forbehold for den musikalske interaktivitet mellem gameren og spillet. Ligeledes er det helt normalt (også i Zeldaregi) at trække på andre mediers brug af ambiente lyde, real lyd mm., for at etablere bestemte fornemmelser. Så på rigtig mange områder er spilmusik og filmmusik det overlappende, især bortset fra, at den dynamiske musik differentierer deres ontologi, kunne man sige.

I øvrigt argumenterer fx Karen Collins for i flere artikler, at der er et dialektisk forhold mellem det æstetiske udtryk og den teknologiske platform, frem for en begrænsning. Dvs. at musikken i de første Zelda spils udtryk er determineret af nogle værdier, som konstitueres qua NES' tekniske formåen. Ligedes ændrer æstetikken sig, når konsollen får flere kræfter at arbejde med, fx lydkvalitet, antal spor, dialog, reallyde osv. Egentlig en ret banal pointe, og ligheden til filmmusikkens udvikling er slående.



Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#854 - Skrevet 27-09-2011 00:45 - Redigeret 27-09-2011 00:50

MM havde generelt set et rigtig godt soundtrack. Selv stealth-soundtracket var godt:

http://www.youtube.com/watch?v=43fyBcHdJaE

Og Kragh har self ret i, at grænsen er noget flydende mellem spil- og filmmusik. Man kan så sige, at der er en klar forskel mellem den type spilmusik man lavede før i tiden, og den type af spilmusik, som jeg nærmere vil betegne som filmmusik, der bliver produceret til mange spil i dag, herunder også nyere Zelda-spil, omend PH og ST faktisk var relativt stærkere end TP på dette punkt.

Zelda-musik skal være upbeat (har ikke et bedre ord) og catchy, medmindre musikken har til formål at skabe en bestemt stemning. Men hvis battle temaet er for stealth agtigt, det går bare ikke. Eller hvis musikken bare består af pruttelyde, fordi det passer ind i Twilight-delen af et spil. Der var ikke pruttelyde i Dark World i ALttP.


Kragh
Kragh

17
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#855 - Skrevet 27-09-2011 00:47 - Redigeret 27-09-2011 00:50

Enig, MM havde fantastisk god musik - måske den bedste i serien? Idéen med at bruge samme musik i alle tempelområder er også ret god, og ikke mindst økonomisk.. Det er bare arrangeret så det korrespondere med de forskellige miljøer, og skaber derved både sammenhæng geografisk og miljømæssig adaptivitet.