Skrevet 15-06-2010 18:08 - Redigeret 11-07-2014 01:41
Værsgo' at diskutere!#841 - Skrevet 27-09-2011 00:12
Jeg har aldrig spillet MM udover de obligatoriske 15 minutter. Det lyder ganske udmærket. Generelt mere old school i sin stil.#842 - Skrevet 27-09-2011 00:20
Majora's Mask middle boss theme er også genialt.#843 - Skrevet 27-09-2011 00:22
Grunden til at jeg ikke er mere skeptisk overfor musikken i TP er nok, at jeg som regel bare glemmer den musik, jeg ikke kunne lide#845 - Skrevet 27-09-2011 00:27
Ocarina of Time#846 - Skrevet 27-09-2011 00:27
Oni Nick skrev:
Det var i hvert fald bedre end det her lol:
TWW
Jamen, kan du ikke høre, hvor ÜBER STEALTH den musik er?
#847 - Skrevet 27-09-2011 00:27 - Redigeret 27-09-2011 00:33
LOL @Oni, havde, helt glemt hvor lame det var... "hurr, liste liste, gemme gemme"#848 - Skrevet 27-09-2011 00:28
Glem nu ikke A Link to the Past,#849 - Skrevet 27-09-2011 00:29
Der var ikke nogen Battle musik i ALttP?#850 - Skrevet 27-09-2011 00:31
OoT var det første Zelda-spil der introducerede egentlig kampmusik (bosses excluded ofc).#851 - Skrevet 27-09-2011 00:31 - Redigeret 27-09-2011 00:31
Til folk, der skulle være i tvivl om, hvorfor vi ikke fik en jubilæumspakke med Zelda i år - og hvorfor vi nok ikke får et nyt 2D-Zelda spil:Miyamoto: Sure. Last year, for the twenty-fifth anniversary of Super Mario Bros., we did a number of special things, like make the Super Mario All-Stars Limited Edition package. This year is the twenty-fifth anniversary of The Legend of Zelda, but we thought making a similar special commemorative package—only green for The Legend of Zelda—wouldn't be anything new.
Iwata: NOA (Nintendo of America) did suggest a special The Legend of Zelda package.
Miyamoto: Yes. But doing the same thing two years in a row isn't very like Nintendo.
Iwata: Yeah. You and I both responded that way to that idea in separate discussions.
Miyamoto: Yeah. It may just be an arbitrary restraint, but it's no fun if you don't do something new. So I turned over a number of ideas. The first orchestral music for a game I worked on was for The Legend of Zelda.
Iwata og Miyamoto trollin' all day long - indtil der pludselig ikke er flere fans tilbage - og dermed penge til at de kan trolle for.
#852 - Skrevet 27-09-2011 00:31
Hmm. Næ ikke ud over de store kampe ihvertfald#853 - Skrevet 27-09-2011 00:44 - Redigeret 27-09-2011 00:55
”Det er forfærdeligt musik. Nuff said. Jeg er sikker på, at majoriteten af dem der spiller/spillede Zelda er ret ligeglade med, hvad de mærkelige lyde og antimelodier skal symbolisere.”
Man kunne indvende, at én pointe med musikken (og al lyd i spillet), netop skal fungere på et intuitivt plan, og ikke bevidst få folk til at reflektere. Der er i industrien forskellige positioner, og en del vil sikkert sige, at stemning, indlevelse, miljø fx konstitueres ganske fint gennem den type musik. Det er ikke tænkt som ’lytte’-musik.
”Fjendemusikken, der kommer, når man støder på en fjende på Hyrule Field, synes jeg også er dårlig/irriterende/dum. Jeg tror dog, den primære grund til det er, at Hyrule Field-musikken, som jeg godt kan lide, bliver afbrudt af den. Sådan har jeg det egentligt med alle 3D-spillene, men TP er nok der, hvor det er værst.”
Dét er interessant, da de fleste netop mener, at dynamisk lyd er den største fordel ved videospil frem for andre medier. Man mange ser det netop som en progression i forhold til de æstetiske begrænsning NES’ satte, hvor man ofte kun opnåede adaptiv musik Jf. Marioeksempel fra Togbis. At det audiovisuelle kommunikere i overensstemmelse med spillets konkrete situationer, ser man normalt som en styrke. Lidt løjerligt at det generer dig! Du ville sikkert være spændende som informant en et studie af recipientens forhold til det medierede udtryk fra spil.
”Jeg er imod at musikken er elendig, fordi komponisterne prøver "at være kreative med mærkelige lyde" og "lave filmmusik". Det fungerer ikke. Spilmusik er ikke som filmmusik. Men spilmusik må gerne skifte stemning og være dynamisk. Det er der intet problem i, så længe det ikke går på kompromis med spilmusikkens fundamentale værdier.”
Der eksisterer ikke nogle ”fundamentale værdier” i spilmusik. Æstetiske, musikalske værdier etableres fortløbende af forskellige aktører i diskurser, så det er noget vrøvl. Godt nok er diskurser træge, så nogle af de troper de tidlige Mariospil etablerede, kan man stadig se referencerne og inspirationen fra i dag, ikke mindst i Nintendoe egne spil, selvom de har etableret nogle diskurser der rækker uden for egne rækker.
Og mange spilkomponister bruger netop filmmusikken som inspiration, når de komponerer musik til spil, med forbehold for den musikalske interaktivitet mellem gameren og spillet. Ligeledes er det helt normalt (også i Zeldaregi) at trække på andre mediers brug af ambiente lyde, real lyd mm., for at etablere bestemte fornemmelser. Så på rigtig mange områder er spilmusik og filmmusik det overlappende, især bortset fra, at den dynamiske musik differentierer deres ontologi, kunne man sige.
I øvrigt argumenterer fx Karen Collins for i flere artikler, at der er et dialektisk forhold mellem det æstetiske udtryk og den teknologiske platform, frem for en begrænsning. Dvs. at musikken i de første Zelda spils udtryk er determineret af nogle værdier, som konstitueres qua NES' tekniske formåen. Ligedes ændrer æstetikken sig, når konsollen får flere kræfter at arbejde med, fx lydkvalitet, antal spor, dialog, reallyde osv. Egentlig en ret banal pointe, og ligheden til filmmusikkens udvikling er slående.
#854 - Skrevet 27-09-2011 00:45 - Redigeret 27-09-2011 00:50
MM havde generelt set et rigtig godt soundtrack. Selv stealth-soundtracket var godt:#855 - Skrevet 27-09-2011 00:47 - Redigeret 27-09-2011 00:50
Enig, MM havde fantastisk god musik - måske den bedste i serien? Idéen med at bruge samme musik i alle tempelområder er også ret god, og ikke mindst økonomisk.. Det er bare arrangeret så det korrespondere med de forskellige miljøer, og skaber derved både sammenhæng geografisk og miljømæssig adaptivitet.