Skrevet 12-06-2013 09:30
Donkey Kong Country: Tropical Freeze var nok den største (eneste?) overraskelse til gårdagens Direct, tænkte det behøvede en separat tråd.#1 - Skrevet 12-06-2013 11:31
Mere end 2 spillere af gangen, selvom de nok ville have sagt, hvis det var med.#2 - Skrevet 14-10-2013 12:52
For god ordens skyld flytter jeg lige denne samtale fra tilbudstråden over i nogle mere passende rammer:AND skrev:
Hassus skrev:
Retro Studios og Nintendo EAD Tokyo har ikke skuffet endnu, så det kommer de formentlig heller ikke til med de næste to spil
Jeg synes især at DK ser rigtig lovende ud; som om at Retro bare at videreudviklet konceptet fra det første spil og lige tweaket de ting, som kunne trænge til det.
Hassus skrev:
Enig.
Den "vibe" jeg får når jeg ser videoer fra Tropical Freeze giver mig en slags associationer til den type efterfølger som Super Mario Galaxy 2 var til Super Mario Galaxy. Begrundelsen for at lave en 2'er til Donkey Kong lyder i interviews nærmest identisk med den begrundelse Nintendo EAD Tokyo havde for at lave Galaxy 2, nemlig at udviklingsholdet stadig havde en overflod af ideer liggende efter færdiggørelsen af etteren.
Jeg synes videoen nedenfor lidt ligner en bekræftelse på dette, hvor en en traditionel mine cart-bane nærmest er blevet genopfundet ved at ændre kameravinklen.
AND skrev:
@ Hassus - du har helt ret. Det grafiske er jo især tydeligt i bonus-banen i world 1, samt første bane i world 7, hvor de kører silhuet-tema; det er bare endnu en feature, som jo også være tilstede ved den gamle Country-serie, hvor grafikken ligeledes var utroligt imponerende - selvom Retro udtrykker det på en anderledes måde.
Jeg synes i det hele taget at Tropical Freeze minder om Diddy Kong's Quest, der netop også var den naturlige efterfølger til det originale Country, idet spillet havde mere af alt det fede og så bare havde tilføjet endnu federe banedesigns (fx mine cart banerne, som der var flere af), bosserne var mere udfordrende, de to aber kunne interagere med hinanden, osv.
@AND: Man kan i hvert fald håbe det er nogenlunde den retning spillet tager og ud fra hvad der er blevet vist indtil videre ser det ret sandsynligt ud.
Grafikken er i hvert fald imponerende i.f.t. de konsoller spillene kører på. Jeg synes dog det er endnu mere imponerende den omtanke, der er lagt i brugen af den, hvis det giver mening. En af minebanerne fra det kommende spil er et godt eksempel synes jeg. Donkey Kong hopper på nogle platforme for at komme igennem et klippeterræn, hvor de nye beboere er gået i gang med at mine. Det koncept bygger hele banen stort set på. Normalt i et platformspil som Mario eller Kirby, vil det være set som tilstrækkeligt at der er indsat nogle flagermus, fugle eller et eller andet der flyver i nogle bestemte mønstre som man så skal undgå. I Retro's Donkey Kong er der imidlertid et minekoncept, som designerne har været tro imod i en bane, hvorfor det i stedet for fugle og andre skabelonagtige fjender er dynamit på et transportsystem af reb, som skal undgås. Kun rebbene bestemmer hvor dynamitten kan bevæge sig hen, hvilket igen er Retro's designhold, der er tro mod et koncept og ikke tager mere til takke med traditionel "spillogik" end nødvendigt. Dynamit-på-reb-konceptet bliver udtømt på nærmest alle tænkelige måder i den ene bane, hvor det bevæger sig op, ned, svinger fra side til side, etc. Fordi Retro har gået den ekstra mil med at være tro ved meningen i det de fylder deres Donkey Kong-baner med, både i for- og i baggrunden, kan hver bane værdsættes som en slags økologisk samlet helhed på samme måde som Metroid Prime's verden med dens spor fra tidligere civilisationer, naturen og invasionen fra rummet. Donkey Kong er selvfølgelig baseret på mere tegnefilminspireret og umiddelbar underholdning, men integriteten i spilverdenernes koncepter er i bund og grund den samme. Grafisk er det den form for helhedstænkning i spillenes design jeg nok sætter allermest pris på ved Retro Studio's spil. De er fyldt med den slags detaljer som man måske kun underbevidst lægger mærke til, mens jeg dog stadig klart synes de kan fornemmes.
#3 - Skrevet 14-10-2013 13:04
^ Hermed definitivt smidt et styks +1up i den gode hr. Hassus' retning!#4 - Skrevet 14-10-2013 13:27
You are too kind, Mr. Monkey!#5 - Skrevet 14-10-2013 14:45
Det er en rigtig god pointe, Hassus (og så fik vi da også endelig brugt det her emne til noget). Jeg er enig og synes igen at det kan ses som en videre-bygning af de klassiske Country-spil. Jeg læser lidt dit indlæg sådan, at Retro formår at inkorporere to ting i deres banedesigns:#6 - Skrevet 15-10-2013 23:11
AND skrev:
Man kan tonse gennem Donkey Kong Country-spillene og så får man en super fed platformer; eller man kan vælge at opsøge alle udfordringerne og interagere med banerne og dermed få en meget mere dybdegående oplevelse ud af det
Jeg tror nogenlunde du har ramt hovedet på sømmet hvad angår Donkey Kong Country-spillene. Der var på et tidspunkt et interview med nogle af de involverede for udviklingen af Donkey Kong Country Returns, hvor de bl.a. fortalte at nærmest alle i Retro havde været hardcore Donkey Kong Country-spillere før i tiden. Da de først gik i gang med at designe baner til spillet havde de næsten lagt alt fokus på at gøre banerne så sjove som muligt at speedrunne - det var jo det de som hardcore Nintendo-fans havde forbundet mest med spillene. Det krævede i følge interviewet at Retro fik et prik på skulderen før de blev mindet om vigtigheden af at balancere banerne så de ikke kun var sjove at tonse igennem, men også var gode at udforske.
Den historie stemmer jo nærmest perfekt overens med din beskrivelse af spillene kan man sige.
Som jeg har skrevet i en anden tråd har jeg stadig de originale Donkey Kong Country-spil til gode. Til gengæld har jeg gennemført Donkey Kong Land-trilogien til Game Boy flere gange. Teknisk kan de spil nok lidt sammenlignes med hvad Link's Awakening var for A Link to the Past eller noget i den stil
#7 - Skrevet 16-10-2013 00:46
Hehe - det er ellers en ret cool historie - godt at Retro fik begge aspekter ind. Jeg kunne faktisk godt have tænkt mig, at de havde genindført procent-tælleren, selvom den måske var lidt kringlet. Synes virkelig at det fungerede godt til de gamle spil.#8 - Skrevet 16-10-2013 07:48
Øv, har de virkelig fjernet country spillene igen. Jeg havde 1'eren til SNES dengang, og det var klart et af mine yndlings. Jeg hentede det så igen for nogle år tilbage på wii, og gennemførte det, og var stadig lige så fedt de andre har jeg ikke prøvet, men hentede 2'eren, og har bare aldrig fået det spillet, så jeg har noget til gode der.#9 - Skrevet 16-10-2013 10:55
Fedt at du nåede at downloade de to første, imens de stadig var der, Drybones. Jeg vil mene at 2'eren er endnu bedre end det første spil, så du har helt sikkert noget at glæde dig til#10 - Skrevet 16-10-2013 17:01
Ja, det tror jeg også på jeg burde i hvert få taget mig sammen til at spille det inden det nye udkommer.#11 - Skrevet 28-10-2013 22:35 - Redigeret 28-10-2013 22:35
Hvis de stadig var på Virtual Console ville jeg helt sikkert spille dem på min Wii. Det er en ret irriterende og mærkelig beslutning sådan at fjerne en klassisk spiltrilogi fra maskinen synes jeg. På den anden side kunne det måske være en god lejlighed for mig til at støve min GB Micro af og spille genudgivelserne derpåAND skrev:
Hvordan er 2eren og 3eren egentlig i Land-serien?
Ud fra min forståelse af DKC-trilogien fra videoer og lignende er mit indtryk helt klart at hvert DKL-spil er en slags monokromt skyggebillede af det tilsvarende SNES-spil. F.eks. husker jeg DKL 2 som mere dystert med sine banetemaer og designs, hvilket også er mit umiddelbare indtryk af DKC 2 fra hvad jeg har set og hørt. DKL 3 var mere tegnefilmisk og streamlined tror jeg. Forhåbentlig er det ikke mit barndomsbias der blinder mig, når jeg husker alle 3 spil som lige underholdende og værd at spille
#12 - Skrevet 20-01-2014 19:39
Ikke den store overraskelse, men i det mindste en bekræftelse:#13 - Skrevet 20-01-2014 22:27
Flere dyr tak. Nu når der også kommer vandbaner, skal fisken også være med!#14 - Skrevet 20-01-2014 22:28
IGN skriver:Enguarde the Swordfish is nowhere to be found.
#15 - Skrevet 20-01-2014 23:42
Crap.. Nå, det skal nok blve godt alligevel! Jeg glæder mig til Cranky og Dixie.