Skrevet af Bo130 - 25-01-2014 14:29
Når du den dag i dag køber en Wii U får du automatisk et Wii U GamePad med. Dette skulle være Nintendos helt nye revolutionerende produkt der skulle sælge Wii U for dem.
Det er desværre ikke gået helt efter hensigtet, men alligevel fortsætter Nintendo med at presse Wii U GamePad med obligatorisk ved køb af maskinen.
Da man tilbage ved E3 2011 oprindeligt fremviste Wii U GamePad, så det sådan her ud.
I ovenstående video fremhæves en række forskellige måder hvorpå den nye kontroller kan bruges. Nogle enkelte skiller sig ud, mens andre er set før på tværs af Wii, Nintendo DS og tablets. En ting der ikke nævnes her i videoen er asymmetrisk multiplayer, som Nintendo var meget varm fortaler for umiddelbart efter afsløringen, men det har nærmest ligget i bero siden.
Vi ved at en stor del af prisen når man køber maskinen er netop GamePad’et, og mange spil har ingen essentiel brug af GamePad’et, omend mange udnytter det til mindre elementer, som regel gimmicks. Det var lidt det samme der kunne ses med motion controller på Wii, to skærme og touch-screen på Nintendo DS og opkoblingen mellem GameCube og Game Boy Advance, dog aldrig i helt samme grad som vi ser det med Wii U.
Nintendo har tidligere udsendt udgaver af deres hardware der ikke havde mulighed for at udnytte alle potentialer til fordel for en lavere pris, jeg tænker her for eksempel på Wii Mini uden online, samt Nintendo 2DS uden 3D.
Tror I Nintendo har styr på det og kommer med en række geniale brug af GamePad’et lige om hjørnet, eller burde de begynde at sælge GamePad’et som en add-on?
#1 - KJ85
Level: 58 (Tektite)
25-01-2014 15:00
De skal da aldrig nogensinde til at bevæge sig væk fra den primære controller til systemet - at gøre det ville være at skyde sig selv i foden, og på nuværende tidspunkt kan det formentlig overhovedet ikke lade sig gøre. Systemet går nemlig så vidt jeg husker det på pause, hvis Wii U GamePad løber tør for strøm.#2 - chessr
Level: 31 (ChuChu)
25-01-2014 15:32
Så er det ikke en Wii U#3 - Bo130
Level: 38 (Tatori)
25-01-2014 15:45
Systemopdatering kan vel også klare at den går på pause, så? Det kræver vel essentielt set blot at man kan navigere menuerne med Wii Remote.#4 - Peblisko
Level: 21 (Paragoomba)
25-01-2014 15:50
Det sker desværre nok ikke, men hvis de gjorde ville de nærmest være nødt til at udgive en ny super-håndholdt, der både havde kræfterne til at agere 3DS og Game pad. Der er jo nogle spil der kræver Game Pad, men for mig virker det så åndssvagt, for det er som regel kun pga. mikrofon, touch screen eller gyro - alle ting som en 3ds har. Forstår ikke hvorfor de ikke lavede den parring fra start af.#5 - KJ85
Level: 58 (Tektite)
25-01-2014 16:58
Alt det smarte ved Wii U forsvinder, hvis I piller Wii U GamePad væk. Wii U er med garanti den bedste konsol at navigere på Internettet med og jeg piller den sq tit frem til det formål mens jeg ser tv. Skærmen er jo meget bedre til det formål end min lille mobil.#6 - Bo130
Level: 38 (Tatori)
25-01-2014 17:10
Jeg snakker jo heller ikke om at afskaffe den fuldstændig.#7 - KJ85
Level: 58 (Tektite)
25-01-2014 17:20
Prisen er jo så overhovedet ikke høj. Wii kostede 2.200 de første mange år, og du kan allerede få Wii U billigere end det, så det er ikke det der gør udslaget.#8 - chessr
Level: 31 (ChuChu)
25-01-2014 17:27
hvad nu hvis Sony og MS havde lavet samme slags controller og Nintendo en standart controller ?#9 - Shajita
Level: 28 (Skeeter)
25-01-2014 20:02
Må være enig med KJ85 i denne omgang. Wii Uen er bygget fra start til at bruge Gamd Pad'et, og hvis du tager det væk har du ikke en Wii U. Du har en Xbox 360 der mangler 7 års content.#10 - Kanin
Level: 23 (Skree)
26-01-2014 13:06
Som Shajita skriver, så undre det mig at vi ikke har set nogle udviklere snakke om et D&D agtigt spil hvor dungeon master + spillere sammen skaber en RPG oplevelse.#11 - AND
Level: 35 (Lakitu)
26-01-2014 14:02
Jeg synes - lidt i forlængelse af Thomas - heller ikke at det er rigtigt, at Nintendo har ladet ideen om det asymetriske gameplay ligge i bero; både Zombie U og NintendoLand udforsker da nogle rigtig fine muligheder på den front. Lad os håbe at den udvikling fortsætter.#12 - Bo130
Level: 38 (Tatori)
26-01-2014 16:48
#7 Nej, måske ikke i forhold til den, men hvis de vil sælge den som en Mario Kart-maskine eller en Smash-maskine, hvilket jeg tror de ville kunne, så er 2.200 en pæn sjat penge.#13 - AND
Level: 35 (Lakitu)
26-01-2014 17:09
Bo130 skrev:
Måske er jeg også farvet af at jeg synes spil hvor den ene er i centrum og den anden hjælper når det er nødvendigt er kedelige, herunder Super Mario Galaxy, New Super Mario Bros. U og så videre.
Det er vel også lidt noget andet?
#14 - Bo130
Level: 38 (Tatori)
26-01-2014 17:16
Hvordan? Jeg synes primært det er det jeg har set fra Nintendo når de snakker om asymmetrisk multiplayer foruden i Nintendo Land. Vil med glæde se nogle gode eksempler på det andetsteds?#15 - KJ85
Level: 58 (Tektite)
26-01-2014 17:30
Game & Wario gør det nu også fint på den assymetriske front#16 - Bo130
Level: 38 (Tatori)
26-01-2014 17:34
Jeg er skam helt enig i at det ikke skal være tvunget for dem at bruge det, og det er super fedt at de kan bruge den lige så meget eller lidt som det passer dem - vi skal give udviklerne muligheder.#17 - KJ85
Level: 58 (Tektite)
26-01-2014 17:37
Snakker vi GamePad generelt nu eller blot assymetrisk multiplayer?#18 - Bo130
Level: 38 (Tatori)
26-01-2014 17:52
Jeg synes noget af det som GamePad'et tilføjede der var nyt og spændende var det asymmetriske multiplayer, resten den kunne gøre for gameplayet havde vi set før synes jeg.#19 - AND
Level: 35 (Lakitu)
26-01-2014 19:14
@ Bo - i Zombie U fungerer det asymmetriske gameplay kompetativt (hvis det ord overhoved findes...?) - man spiller imod hinanden. I NintendoLand er der snak om langt mere dybdegående co-op, end hvad man finder i Galaxy, etc.#20 - Bo130
Level: 38 (Tatori)
26-01-2014 19:21
Har desværre ikke selv prøvet NintendoLand og Zombi U endnu, men min kritik ligger heller ikke der. Min kritik ligger i at jeg synes Galaxy med videre har kedeligt asymmetrisk gameplay, og at jeg ikke har set særlig mange spil endnu, som faktisk viser potentialet der helt sikkert findes i det.#21 - [8-Bit] MoNkEy
Level: 31 (ChuChu)
26-01-2014 19:54
Bo130 skrev:
Jeg søger gode eksempler på asymmetrisk gameplay, der gør noget nyt eller beriger spiloplevelsen.
^Så tjek NintendoLand ud. Fyyyldt med genialt assymetri ^-^
#22 - O-train
Level: 35 (Lakitu)
27-01-2014 16:33
Jeg er sikker på at Nintendo overhovedet ikke fortryder det Gamepad, især ikke med kommercielle succeser som ZombiU og Game and Wario... pfft..#23 - Bo130
Level: 38 (Tatori)
29-01-2014 21:36
I går lagde NintendoLife en artikel op om samme emne, hvis nogen har interesse i at læse den.#24 - KJ85
Level: 58 (Tektite)
29-01-2014 21:42
Tænkte faktisk på at dele den herinde i går, men de glemmer også at have det med i overvejelserne, at der er dele af oplevelsen der ikke fungerer uden GamePad. Hvordan skal alle de skønne talentfulde mennesker ellers tegne kunstværker og dele dem med os andre#26 - KJ85
Level: 58 (Tektite)
29-01-2014 21:45
Men det er på ingen måde det samme som Miiverse og langt de færreste ville bruge tiden på det, hvis de skulle gå den vej.#27 - Bo130
Level: 38 (Tatori)
29-01-2014 21:49
#24 Men det er stadig "kun" noget der skaber et community. Tror stadig langt de fleste casual gamers, herunder dem de kunne fange med et godt tilbud i anledningen af Mario Kart 8, aldrig rigtig ville bruge Miiverse-funktioner som den. Desuden står Nintendo's spil også fint stand uden de ekstra community-funktioner.#28 - KJ85
Level: 58 (Tektite)
29-01-2014 21:52
^Det er kun noget dem der ikke har prøvet det vil sige - det er langt mere fængende end de fleste kan forestille sig.#30 - ThePatrickBay
Level: 33 (Hammer Bro)
30-01-2014 13:17
Heller ikke mig. Jeg har sendt 4 beskeder på Miiverse, hvoraf de 3 var inden for den første uge efter release. Jeg har én gang (igen lige efter release) kigget lidt rundt på Miiverse og fandt det umådeligt uinteressant.