Skrevet af Matthias Aurelian - 23-09-2010 22:27
Nu er Blip festivalen for 5 gang på verdensplan vel overstået, og for anden gang blev Blip Festival Scandinavia afholdt i Danmark. Igen foregik det i Aalborg ved Platform4 fra d. 17-18. september. Festivalen bliver igen i år kun afholdt 3 steder i verden. I Tokyo, New York og Aalborg.
Hjælpe-crew Sofus Berg og tidligere skribent på N-club Matthias Aurelian har dækket Blip Festival Scandinavia 2010.
Før vi ankom, kunne vi se det store lysshow på en nærtliggende silo der viste ordene Blip Festival samt skiftende symboler. Som vi langsomt nærmede os kunne vi høre musikken allerede på lang afstand fra Platform4. Pakhusene med nyligt tilføjet graffiti og det kreative miljø som Platform4 udgør, var med til at danne rammerne for festivalen. Inde i pakhuset var der ikke mange mennesker endnu, men musikken og lyset skabte allerede en fantastisk stemning.
Vi gik backstage for at orientere os og få et indtryk af hvilke kunstnere der var ankommet. Der fandt vi hurtigt en af aftenens kunstnere fra Sverige, Maskinoperatör som vi talte en smule med. Samtalen med Maskinoperatör gav et nyt perspektiv på 8-bit scenen. Han fortalte at mange kunstnere, både visuelle og auditive, ofte ikke havde deres inspiration fra en fascination af de gamle spillekonsoller og deres spil, men ofte at det var selve begrænsningen i den ældre teknologi som var drivkraften. Han lagde vægt på at det at begrænse sig i en niche og se mulighederne i f.eks. at lave musik ved hjælp af en Game Boy ofte var drivkraften. Han sagde faktisk da vi spurgte ham om udviklingen af 8-bit scenen, at han ikke mente at 8-bit scenen eksisterer. Han sagde at de fleste kunstnere indenfor genren faktisk ofte bruger 4-bit eller 16-bit – så selve 8-bit genren i sig selv er faktisk ret sjældent udelukkende 8-bit. Ydermere sagde han at publikum ofte blot er tilfredse når blot musikken (og grafikken) er retro orienteret.
Maskinoperatör opfordrede os i den forbindelse til at stille to spørgsmål til vores efterfølgende interviews, "Har du rent faktisk selv spillet de gamle videospil" og hvis ja, "lyver du?".
Det viste sig da også at de fleste af dem vi spurgte ikke startede på 8-bit scenen fordi de var fascinerede af de gamle spil, selvom mange dog faktisk har spillet en hel del af dem. Nogle startede med at programmere, andre havde fået inspiration direkte fra selve chiptune musikgenren, og endnu andre kom ind på 8-bit scenen gennem et spring i deres uddannelse.
Vi talte efterfølgende med den 18-årige pige Chipzel, fra det nordlige Irland, der gjorde brug af to Game Boys til at lave sin musik. Hun fortalte os at scenen for 8-bit musik har udviklet sig meget siden hun selv startede, hvor både antallet af tilhængere og udøvere er steget, hvilket man kan se på de enkelte shows som skulle blive større og større. Flere og flere er også blevet interesseret i at lære at lave 8-bit musik. Chipzel sagde at hun oplever at flere og flere jævnligt spørger hende om hvordan man gør.
#1 - Dingler_
Level: 3 (Koopa-Troopa)
24-09-2010 00:01
Chipzel er hot!!#2 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
24-09-2010 00:14
Hvis jeg stadig boede i Aalborg, var jeg nok dukket op. Sounds pretty cool.#3 - @-boy
Level: 15 (Geega)
28-09-2010 11:51
Hvis blot man kunne have været to steder på samme tid den weekend ...