Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Fokus på New Super Mario Bros. U

Skrevet af KJ85 - 09-08-2012 19:40

Vi har allerede for forholdsvis længe siden kigget nærmere på New Super Mario Bros. 2, der udkommer i næste uge til Nintendo 3DS, og selvfølgelig fortjener det første Mario-spil på Wii U at få samme opmærksomhed. Derfor er tiden nu kommet til at sætte fokus på New Super Mario Bros. U, der bliver det fjerde spil i serien af de fornyede todimensionelle Mario-spil.

Der har oftest været tradition for, at når Nintendo lancerer en ny konsol i Vesten, har de også et Mario-spil klar til udgivelse derpå. Det startede på NES med Super Mario Bros., mens Luigi’s Mansion til GameCube, hvis man er lidt large, er det seneste tilfælde vi har set på en hjemmekonsol. På Wii’en skulle der gå et års tid før Super Mario Galaxy udkom, men da den nyskabende konsol nærmest solgte sig selv, var det ikke noget problem. På 3DS’en oplevede Nintendo derimod konsekvensen ved ikke selv, at have noget spil klar til maskinen fra en af deres mere populære franchises, hvilket højst sandsynligt har medført at vi atter ser Mario i aktion ved lanceringen af Wii U.

Ved E3 for godt to måneder siden kunne Nintendo derfor fremvise den første trailer fra det der bliver Wii U’ens første Mario-spil og det fjerde i rækken af New Super Mario Bros.-serien. Som en sidebemærkning kan det nævnes, at dette spil har taget udgangspunkt i tech-demoen New Super Mario Bros. Mii, som Nintendo fremviste på E3 året forinden.


Med Marios spring til en HD-konsol kan man ikke lade være med at lægge mærke til grafikken i traileren, og alt tyder da også på at vi får et meget flot spil at se. Når man ser videoen er man ej heller i tvivl om, at Nintendo har taget fat i opskriften, der fungerede så godt med New Super Mario Bros. Wii, og bygget videre på den uden at ændre alt for meget på konceptet, og jeg vil gætte på at historien som så mange gange før indbyder os til at redde Prinsesse Peach fra Bowser.

De helt generelle power-ups, som den røde svamp, der gør Mario større, ildblomsten og den grønne 1-up-svamp, er selvfølgelig tilbage, men som det kan ses i traileren er der også helt nye power-ups i New Super Mario Bros. U. En af dem er et agern, der transformerer Mario til et flyveegern, hvilket tillader ham at svæve gennem luften og med et ryk i controlleren at øge højden. Derudover indeholder spillet en række baby-Yoshis i forskellige farver, hver med deres særlige egenskaber:

  • Blå baby-Yoshi: Disse små skabninger kan blæse bobler, der indkapsler fjenderne og laver dem om til mønter i stedet. Boblerne kan ligeledes bruges som ekstra platforme, da man kan hoppe på dem en enkelt gang inden de går i stykker.

  • Pink baby-Yoshi: Det særlige ved disse baby-Yoshis er, at de kan pustes op som en ballon. Men da din karakter holder fast i Yoshi’en er opdriften kun midlertidig og man er nødsaget til at puste den mere op undervejs, hvis man vil svæve et længere stykke.

  • Gul baby-Yoshi: Farven på disse væsener afslører næsten det hele, for de kan nemlig bruges til at lyse op i mørke opgivelser – en ting som vi tidligere har set et stearinlys brugt til.



Fjenderne i spillet består ligeledes af gamle kendinge og nykommere, og som det kan ses i ovenstående gameplay-session er der masser af hemmeligheder skjult i spillets baner – oftest i form af ekstra liv eller Star Coins. Udover de efterhånden klassiske 8 røde mønter ser vi nu også indsamling af 5 grønne propeller, der medfører at spilleren tildeles en 1-up-svamp.

I New Super Mario Bros. U kan man ligesom i spillet til Wii være fire karakterer i banerne på samme tid. Som sidst kan man altså tage kontrollen over henholdsvis Mario, Luigi, en blå Toad og en gul Toad, men som noget nyt kan man nu også vælge sin Mii-figur i stedet for hvilken som helst af disse. I en Iwata Asks-session, som du finder længere nede, fortæller en af spillets producere, at man har indført dette for nemmere at holde styr på, hvem der kontrollerer de forskellige figurer.

Den nye Wii U GamePad kan i spillet anvendes på to måder. Den kan bruges helt almindeligt til at styre en karakter, som man ville gøre det med Wii Remote, eller den kan bruges af en ekstra spiller til at assistere de øvrige i noget kaldet Boost Mode. Man kan derfor være op til fem spillere, og personen med Wii U GamePad vil kunne placere midlertidige platforme rundt omkring på skærmen, som kan være til hjælp eller gene for de øvrige spillere. Han/hun kan ligeledes interagere med spillets fjender og midlertidigt gøre dem ukampdygtige, hvis det er nødvendigt. Ifølge Nintendo indbyder Boost Mode således til kooperative speed runs.


I det store hele lyder New Super Mario Bros. U til at blive et spil i serien som vi kender den, og da det understøtter konsollens mulighed for at spille uden brug af Tv’et kan du nu tage Mario med dig til et andet rum, hvis du ønsker det.

Med Nintendos øgede fokus på online-funktioner er Miiverse selvfølgelig inkorporeret i spillet, og som man kan se det på skærmbilledet herunder, vil beskeder fra andre personer dukke op på spillets ”level select screen”. Ud fra den guldfarvede besked på billedet spekuleres der også i, at vi denne gang vil se et achievement-system på Nintendos nye konsol, men intet er endnu blevet bekræftet på det punkt.


Den endelige udgivelsesdato for spillet er ikke lagt fast, men det burde udkomme tidligt i udgivelsesperioden, der altså ikke nødvendigvis betyder det er klar fra dag et – det må tiden vise.

Er New Super Mario Bros. U et af de spil du ser frem til at prøve på konsollen, og hvad synes du om det der er blevet fremvist hidtil? For meget af det samme, eller bare fantastisk?

3
1ups givet

Kommentarer:

#1 - Navn

Level: 19 (Bullet Bill)

09-08-2012 21:37

Jeg glæder mig til at kaste Stelzig ned i noget lava, og så løbe væk fra hans bobbel så han ikke kan respawne.
4
1ups givet

#2 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

10-08-2012 00:18

Jeg tror faktisk ikke at jeg endnu har fået mig kæmpet igennem et eneste New Super Mario Bros.-spil, fordi det bare ikke formår at fastholde mig. Jeg håber lidt, at det bliver anderledes med dette spil.

Udfra hvad jeg har læst rundt omkring, skulle der være lagt mere arbejde i dette end i 3DS-spillet, og når det (3DS-spillet) de fleste steder scorer 8/10 lover det jo ganske godt.

Flyveegerndragten ser ud som en ganske fin tilføjelse, og de små Yoshis skal nok blive sjove. Tror I, der er flere hemmelige power-ups?
0
1ups givet

#3 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

10-08-2012 01:54

Jeg ser E3 traileren nu og tænker:

Dårlige ting:
- De små Yoshi'er.
- De nye power-ups. Jeg vil hellere have banedesign der udnytter de gamle.
- Jeg så hellere man kunne spille som Mario, Luigi, Toad og Peach som i Super Mario Bros. 2 igen, for at få lidt variation i spillet.
- Wii U GamePad muligheden for at tilføje ekstra platforme. Det med at man kan lamme fjender som i Super Mario Galaxy-serien er dog meget fint.

Gode ting:
- Grafikken er nice, især i den "tegnede" bane.
- Det er godt at se de store mønter er tilbage igen.
- New Super Mario Bros. er super fedt i multiplayer, det kan det her næsten heller ikke andet end at være.

------------------

Min konklusion er:

Jeg ser stadig frem til spillet, men det er nærmest overhovedet ikke pga de nye funktion, blot fordi jeg ved originalen er virkelig underholdende på Wii i multiplayer. Dog skal det siges, at hvis der faktisk er achievements og spillet gemmer dine tider i hver bane og måske endda en ghost-funktion, så kunne dét alene være grund nok til at jeg købte spillet.
1
1ups givet

#4 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

10-08-2012 10:04

^ Synes det er sjovt du ikke kan lide de nye power-ups. Lige på det punkt synes jeg kun det er sjovt at der er lidt variation over spillene - så længe den røde og grønne svamp plus ildblomsten og stjernen er der, er det helt fint for mig, at de prøver lidt forskelligt.

Mario er snart ved at have optrådt som en hel zoologisk have (vaskebjørn, frø, pingvin, skildpadde, bi og nu flyveegern), og synes da de hver især har deres charme, om end nogen måske er bedre end andre.

Det jeg godt kan lide ved flyveegerndragten, er at den kan bruges til både at komme opad, og svæve nedad med skarpe sving, hvilket tillader et meget alsidigt banedesign. Bare se, hvordan den bruges flittigt i den anden video i nyheden.

Skulle jeg nævne et par power-ups som jeg ikke er helt pjattet med må det være Mini og Mega Mushroom - især mega, så er træt af at se de vender tilbage i New Super Mario Bros. 2.

Muligheden for at placere ekstra platforme på GamePad'en generer mig faktisk ikke. Det kan alligevel kun gøres når man spiller Boost Mode, og i de fleste tilfælde kunne jeg da forestille mig at folk hellere vil styre en karakter end interagere lidt med banen.
0
1ups givet

#5 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

08-09-2012 03:27

Så er der igen lidt ny info Smiley



- Alle baner kan ses på et stors samlet kort, hvor man til enhver tid kan undersøge, hvad befinder sig.

- Nogle gange skal man selv vælge, hvilken bane man ønsker at gå i gang med - altså mellem flere forgreninger på ruten.

- Spillet indeholder en Boost Rush Mode hvor banen konstant bevæger sig sådan, at du skal følge med.

- 7 verdener bekræftet: Acorn Plains, Sparkling Waters (tropisk), Frosted Glacier, Layer Cake Desert (med smeltende desserter), områder lignende Forest of Illusion og Sky World samt en verden omgivet af en tornado.

- Boom-Boom på midtvejs-fortene og Koopalings på slottene.
1
1ups givet

#6 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

08-09-2012 09:37

Boost Rush Mode lyder meget sjovt og fedt de giver os nye verdener Smiley. Glæder mig!
0
1ups givet

#7 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

08-09-2012 10:38

Ice Flower er forresten også tilbage, og så er det da cool, at man kan se hele verdenen på en gang. Glæder mig til, at se/høre mere fra Game Informer i den kommende tid Smiley
1
1ups givet

#8 - HGC

Level: 16 (Space Pirate)

16-09-2012 11:50


1
1ups givet

#9 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

18-09-2012 07:16

http://www.gameinformer.com/b/features/archive/2012/09/17/exclusive-single-player-footage-from-new-super-mario-bros-u.aspx



Ny eksklusiv trailer

1
1ups givet

#10 - Dead-Cheese

Level: 25 (Kokiri)

18-09-2012 10:50

-1 one up..!? One down?
Hvad har jeg gjort?
0
1ups givet

#11 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

18-09-2012 10:51

He, that's a first Smiley
0
1ups givet

#12 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

18-09-2012 10:57

I kan virkelig ikke lide min trailer Smiley
0
1ups givet

#13 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

18-09-2012 11:01

^ Det er fordi du blot har linket Smiley


0
1ups givet

#14 - Dead-Cheese

Level: 25 (Kokiri)

18-09-2012 11:42

Da jeg så posten var der ikke et +1 som normalt, men den grå -1 knap, som jeg så trykkede på Smiley
Den går så i minus Smiley

Det er en lidt speciel fejl må jeg sige...
0
1ups givet

#15 - 0

Level: 23 (Skree)

18-09-2012 12:10

Jeg plusser dig Bo, så går du i 0. Det er jo altid rart Smiley
0
1ups givet

#16 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

11-10-2012 14:55

Fra websiden for New Super Mario Bros. U:

"experience Mario like never before... in full 1080p HD, only on the Wii U console!"


Til E3 lød det ellers, at alle Nintendos launch-spil ville blive 720p Smiley

0
1ups givet

#17 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

11-10-2012 21:39

Hmm, er nu ændret til noget andet, så var nok en fejl:

“Experience Mario like never before… in high definition, only on the Wii U console!”


0
1ups givet

#18 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

13-10-2012 23:52

Hmm... SmileyNej, det bliver nok aldrig på det tekniske plan, at Nintendo vil ligge i overhældningsbanen. De prøver jo nærmest ikke engang at overgå den nuværende standard. Men okay, det fungerede med Wii, for folk kan godt lide det, de kender. Bl.a. ports af halvgamle spil...
0
1ups givet

#19 - Andreas Tarding

Level: 18 (Twhomp)

14-10-2012 22:07

Forvekslingen mellem 1080p og 720p, (eller "Full HD og "True HD" ), selv fra folk i branchen, er virkelig enorm, og langt over forventning.

Til Wii U Preview showet i September, påstod en producer fra Activision jo også på scenen, at Black Ops 2 kører i "Full HD". Internettet gik amok - men som også åbenlyst forventeligt, kunne Activision for leden bekræfte, at der er tale om 720p. (Dog stadig højere end PS3 og 360, der begge kører CoD-spillene i en lidt lavere opløsning.)

Jeg finder det teknisk interessant, at NSMBU skulle begrænse sig til 720p. Tænker mig, at dette ikke sker af tekniske, men måske nærmere af formelle årsager (al software, Nintendo selv laver, skal være i samme opløsning? Måske ønsker de ikke, at deres spil produceret indefra, vil kunne sammenlignes indbyrdes som tydeligt bedre/dårligere, f.eks. NSMBU og Nintendo Land?)

Kan ikke leve mig ind i, at et spil, hvor de eneste 3D elementer er små, primitive figurer, skulle støde på en flaskehals i ydeevnen, så der ikke kan vises i 1080p. Men langt de fleste spillere, vil naturligvis være ligeglade...
0
1ups givet

#20 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

08-11-2012 08:26

World Map ser nice ud:


0
1ups givet

#21 - Belmont

Level: 6 (Cucco)

11-11-2012 09:22

Jeg må indrømme at jeg er temmelig skuffet over det world map og i det hele taget over hvad jeg har set ind til videre. Der er intet nyt under solen her og det er jo sådan set en kopi af NSMB Wii verdenen. Græs, ørken, sne, vand, skov, skyer og Koopa Kids om igen. Jeg håber virkelig at det her er sidste skud på stammen i NSMB serien og at de kommer med noget nyt og friskt næste gang. Jeg er skam sikker på at spillet nok skal være sjovt osv. men syntes ikke der er nok nyskabelse denne her gang.
1
1ups givet

#22 - Erik Madsen

Level: 19 (Bullet Bill)

11-11-2012 13:38

Jeg gætter på du aldrig har spillet super mario bros 3 til NES, Belmont?
Det er de klassiske verdener, som "altid" går igen, og det har jeg egentlig ikke noget imod. - Never change a winning team - som man siger.
Det eneste jeg er træt af mht NSMB er at det er så forbandet let. Jeg er træt af at klare bowser i første hug og dø et fåtal af gange.
0
1ups givet

#23 - Belmont

Level: 6 (Cucco)

11-11-2012 14:18

Jo det har jeg da. Har ejet det til NES i tidernes morgen og har sikkert gennemført det 5-6 gange igennem tiden? Forstår ikke helt hvad pointen er?

Mit problem er at det står småt til med nytænkningerne og jeg er skuffet over at de ikke prøver at forny sig bare en smule.
Hvis du tænker på SMB3 og Mario World og Mario World 2 så var det stadig i sin essens platformspil men det føltes nyt og friskt hver gang og man kunne mærke der virkelig blev arbejdet på spillet.

Nu ligner det mest af alt massproduktion af det samme spil uden nogen nye ideer andet end et flyvende egern kostume og baby Yoshis.

Jeg er sikker på spillet er fint nok og ganske sjovt. Men jeg er skuffet over at Nintendo ikke forsøger at nyskabe deres 2D platformers. Nu har vi set 4 andre NSMB spil og efter min mening er et 5. med samme banetemaer og gameplay lige i overkanten.

Og ja... som du siger de er måske en tand for nemme.
0
1ups givet

#24 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

16-11-2012 11:16

Iwata Asks om NSMBU - blandt andet afsløres det, at vi kan se frem til DLC, men udviklerne ved endnu ikke, hvilket indhold det får.
0
1ups givet