Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Fokus på Pikmin 3

Skrevet af KJ85 - 14-06-2012 18:57

Det er blevet tid til at kigge nærmere på endnu et af de spil, der udgives til Wii U, og denne gang er valget faldet på det spil fra Nintendo, der sandsynligvis har været længst undervejs. Der er selvfølgelig tale om det næste spil i Pikmin-serien – en serie bestående af hidtil to spil, der begge blev udgivet til Game Cube’en – det seneste i 2004. Indledningsvis vil jeg i denne artikel, til forskel fra de tidligere, kigge lidt nærmere på den lange udviklingstid, før jeg giver mig i kast med den egentlige beskrivelse spillet og dets features.

Vi skal faktisk helt tilbage til 2007 for at finde det første tegn fra Nintendo på, at et nyt Pikmin-spil var på vej, men først i april i år kunne Shigeru Miyamoto fortælle, at vi ville få spillet at se til E3 i år. Det fik vi som bekendt blandt andet i form af den nedenstående trailer.


Men hvorfor tog det så lang tid, at nå til det vi ser herover? Som det kan læses i dette interview på IGN var en af grundende, at man internt har diskuteret, hvilken retning man skulle gå i med Pikmin 3, og har afprøvet idéer på både DS, 3DS og Wii før man endeligt besluttede, at Wii U var den helt rette platform. Men nok om udvikling – lad os kigge nærmere på spillet.

Pikmin 3 er det mange vil kalde et real-time strategispil, men Nintendo derimod selv kalder mass-action strategispil. Som i de tidligere spil i serien har man kontrollen over et mindre væsen fra en fremmed planet, som kommanderer rundt med endnu mindre planteagtige skabninger (Pikmin) i flotte landskaber, hvor selv de mindste dyr udgør en trussel grundet størrelsen på disse Pikmin.


I det originale Pikmin til Game Cube havde man kun tre forskellige typer Pikmin; røde, blå og gule. Pikmin 2 introducerede lilla og hvide Pikmin og i Pikmin 3 bliver mindst to nye typer tilføjet i form af nogle Rock (som i sten) Pikmin og nogle pink Pikmin, hvilket bringer totalen op på minimum syv forskellige typer, der hver især har sine særlige egenskaber:

  • Røde Pikmin er resistente overfor ild.

  • Blå Pikmin har gæller og kan derfor bevæge sig under vand.

  • Gule Pikmin kan kastes højere op i luften end de øvrige.

  • Lilla Pikmin er signifikant stærkere end de øvrige og ligeledes en del tungere.

  • Hvide Pikmin er modstandsdygtige overfor giftgasser og kan finde objekter, der er gravet ned.

  • Rock Pikmin kan smadre stærkere forhindringer end de andre.

  • Pink Pikmin har vinger og kan således flyve.


Med kommandoen over disse alsidige væsner skal man klare sig gennem baner med masser af fjender og forhindringer, men i modsætning til de tidligere spil i serien kan fire forskellige ledere nu kommandere hver deres gruppe af Pikmin, hvilket giver nogle helt nye strategiske muligheder og meget mere at holde styr på. I de tidligere spil kunne Captain Olimar, der ikke ser ud til at være med denne gang, kontrollere op til 100 Pikmin på en gang, så måske man med fire karakterer nu kan have op til 400 i alt, men det vides endnu ikke.

Spillet kan spilles med brug af Wii Remote Plus og Nunchuk, der giver en intuitiv kontrol, men kan også kontrolleres med den nye Wii U GamePad. Sidstnævnte giver nogle klare strategiske fordele, da den også virker som et oversigtskort med overblik over placeringen af dine Pikmin, hvor et hurtigt tryk på skærmen flytter fokus til et andet område. Yderligere kan GamePad’en anvendes til, efter at have klaret en bane, at se en gengivelse af spillets gang og ud fra den planlægge alternative ruter til en anden gang.


Ligesom det ofte er tilfældet når et ny spil i en serie kommer på gaden tilføjer Pikmin 3 nogle nye features til et velkendt koncept. I Pikmin 2 fjernede man tidsbegrænsningen og tilføjede co-op multiplayer – sidstnævnte et element man holder fast ved mens der som bekendt ikke bliver mulighed for online multiplayer. I Pikmin 3 har man implementeret byggematerialer som ens Pikmin kan transportere og benytte til eksempelvis at bygge broer. Foruden dette har man udover den forventede Story Mode, som Nintendo ikke har snakket om, tilføjet en Challenge Mode med tre underkategorier, og faktisk har Nintendo foruden en boss battle udelukkende fremvist gameplay fra disse.

En af de tre Challenge Modes hedder Mission Mode, og handler i alt sin enkelthed om at opnå så høj en score som muligt ved på tid at indsamle forskellig frugt, der hver især giver et vist ental point. Gennem dette lader det til, at man tildeles forskellige medaljer alt efter point, hvilket blandt andet fremgår af nedenstående video, der viser den demo, som kunne prøves til E3.


Der er således stadig mange aspekter af Pikmin 3 vi ikke kender til og et af dem er om tidsbegrænsningen fra det første Pikmin måske er tilbage. I hvert fald er det, som det fremgår af dette interview fra Kotaku, et element som Miyamoto personligt holdt meget af, og han udtaler, at han med Pikmin 2 gav udviklerne en masse frihed mens han denne gang presser sin egen mening lidt mere ned over projektet.

Pikmin 3 udkommer, som det fremgår af denne nyhed, i lanceringsperioden for Wii U. Reggie har tidligere udtalt, at denne strækker sig over fire måneder, og det er derfor ikke sikkert at spillet er klar fra dag 1.

Hvad synes I om det I hidtil har set fra spillet? Er det noget I, ligesom jeg, ser frem til at prøve på den nye konsol, eller er det ikke lige noget der tiltaler jer?

2
1ups givet

Kommentarer:

#1 - Darren Hayes

Level: 5 (Cheep)

14-06-2012 22:28

Forstår ikke det sjove i denne spil serie Smiley desværre... Købte det første og aldrig har jeg været så skuffet.. Ville sådan ønske at der var en mere spændende start del for wii U.
0
1ups givet

#2 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

14-06-2012 22:36

Jeg var ret vild med konceptet og købte også spillet, men der var desværre fejl på mit spil, så fik aldrig gennemført det. Jeg hadede desuden også tidsbegrænsningen, det var netop et spil jeg synes var enormt hyggeligt. Tror 2'eren er meget mere mig, men har kun prøvet det hos en ven.

Jeg synes dog ikke det ser specielt godt ud hvis det eneste spil til hardcore gamere ved udgivelsen er Pikmin 3, hvor nuttet jeg end synes spillet er.
0
1ups givet

#3 - Sillyyy

Level: 17 (Deku Baba)

21-10-2020 15:51

Som jeg også har skrevet i Pikmin 3-tråden, ser jeg meget frem til det tredje spil i Pikmin serien, eftersom det er en af mine yndlings.

Jeg havde dog håbet på online Co-op, og at man kunne være fire personer og styre hver sin Captain. Så er samtidig lidt skuffet også. Men det skal nok gå, c:
1
1ups givet

#4 - CAPTAIN N

Level: 16 (Space Pirate)

15-06-2012 08:44

Jeg glæder mig selv meget til endelig at få et nyt Pikmin spil men det at det næsten er Launch spillét er lidt af et gamble for Nintendo for tvivler på største delen af befolkningen vil finde spillet interessant.

Ellers kan det jo være at NintendoLand bliver bundlet med Wii Uen.
0
1ups givet

#5 - Jaksen

Level: 10 (Bomchu)

15-06-2012 09:53

Begynder at glæde mig til WII U med sådanne titler. Jo, det er niche, men det første var forbandet underholdende. Godt gået!
1
1ups givet

#6 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

15-06-2012 14:39

@Captain N: Der er jo også New Super Mario Bros. U, hvilket jeg regner med bliver det næste jeg sætter fokus på Smiley

Men intet er så vidt jeg ved sikkert mht. launchtitler på nuværende tidspunkt. Nintendo har simpelthen ikke besluttet, hvilke spil de skal have tilgængelige fra dag 1.
0
1ups givet

#7 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

15-06-2012 16:49

2'eren har fjernet tidsbegrænsningen i singleplayer-delen, og så har den tilføjet en vs. mode plus co-op med bestemt antal Pikmins til hver mission. Fungerer rigtig godt (på GC, har ikke prøvet Wii-udgaven).

Jeg kan godt lide idéen med Pikmin - det gør ondt i hjertet, når selv én Pikmin bliver dræbt - men lige siden jeg så coveret til 2'eren, har jeg altid godt kunne tænke mig at bevæge mig oppe i træ-toppende, ikke kun i jordbunden, med mine Pikmins. Måske vil de flyvende Pikmins kunne realisere noget af min drøm.
0
1ups givet

#8 - Dennis Høj-Suhr

Level: 26 (Octopi)

16-06-2012 01:33

glæder mig til pikmin 3 jeg lige købt pikmin 1 til wii i dag da blockbuster har 40% på alt nintendo udstyr Smiley
0
1ups givet

#9 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

16-06-2012 18:25

Egentlig lidt sjovt, at man fra Nintendos side slet ikke nævnte de lyserøde/pink Pikmin som man ser flyve i traileren.

Bliver i hvert fald lidt anderledes med de muligheder deres egenskaber giver.
0
1ups givet

#10 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

05-12-2012 18:25

Udgives Q2..
0
1ups givet