Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Amiibo!

Pokémon Unite

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Iwata om Wiis succes og 3D-effekten

Skrevet af Bo130 - 12-07-2012 08:55

I et interview med The Independent fortæller Satoru Iwata om hans forventninger omkring Wii og Wii U, samt konceptet omkring 3D på en håndholdt konsol. Han kommer også ind på hvorfor han mener de ramte deres første underskud nogensinde tidligere på året, og hvordan de har tænkt sig at undgå at dette bliver en vane fremover. Hele interviewet kan læses herunder.

Earlier this year Nintendo recorded its first-ever operating loss. Why did that happen and what is the company doing to react?

Satoru Iwata: It's very unfortunate that we had to record a loss and I feel personally responsible for that. My goal is that this will be the only time we record a loss. There are three factors that led this loss. First of all, we were, in terms of the console life cycle, in a console transition phase, so the fact that sales shrank during this period is actually quite normal.

The next factor is that when we launched the Nintendo 3DS last year it lost momentum after launch, so we had to take measures and cut the price in order to avoid a failure toward the end of the year, which meant we were selling Nintendo 3DS units at a loss; these two problems we will solve this year.

The third factor, which is outside our range of influence, is that the global economy situation is unstable and the exchange rate is very disadvantageous for us with the Yen being so strong. Obviously we have no influence over this, so we need to find a set-up at our end that will still allow us to make profit.

Did the rapid success of the Wii on its release in 2006 surprise you at all?

I think that the Wii offered something really new, something that hadn't existed before. The more people knew about games, the more sceptical they were about the console; some people were thinking this would be the last console that Nintendo would launch.

At the same time I was convinced that it wouldn't be the last console we would launch because I felt that it had unique value. I was confident we would survive; but I have to admit that, quite honestly, I didn't quite predict the sales that we eventually had.

The Wii U features "asymmetric gameplay" [ie, the controller offers different action to the main screen for different players]; is that what you're hoping will help sell the console?

Whether asymmetric gameplay will lead to a similar boom as we had for Wii is something we cannot tell at this point, we will have to release it and see how it goes. But if we look at video-game history there have been plenty of games where multiple people play together, but I think in almost all of them each player would be performing the same role.

Asymmetric gameplay is really about "what if one person gets a special controller and gets a different role than everyone else?". You could see some examples in the game modes that we presented in [Wii U launch title] Nintendo Land [for instance in one game, one player controls a ghost that none of the other players can see]. But I think there are many more possibilities. Our development teams have plenty of ideas for asymmetric gameplay and are proposing a lot of ideas.

Nintendo hasn't announced Wii U specifications yet, but do you consider Wii U to be "next generation" in terms of graphics, as say the PS4 or next Xbox will be?

A similar topic came up when we launched the Wii, some people were comparing it to other consoles and saying: "Well, is this an improvement on the specs offered by competitor consoles?" But that's not our approach or what we define as "next generation". We look at the user experience, the gaming experience, how we can improve that, change it, offer new kinds of gameplay. How we can get people to play more often, how we can allow people to connect from one living room to another living room and this is what we focus on and what, for us, makes a new generation.

Later this month the 3DS XL handheld launches in Europe. Is 3D on a handheld console something you wanted to explore once, but might not return to?

Seeing things in 3D is the normal state for human beings, it's how we see our environment. But then when we watch 3D TV we're told we have to put on 3D glasses to see it, which for people like me, who wear glasses, is sometimes too much.

I personally think that for TV, unless someone brings out technology where you have glasses-free very high quality TV, then there's not a big market there. But, in terms of video games, 3D has been a topic for a long time.

So why did we introduce stereoscopic 3D into a handheld? Because there are a various circumstances on a handheld machine which make it possible. You have the screen and the console being one, normally you have almost constant distance between [the user] and the screen, so with the currently available technology it is possible to provide a high quality 3D experience without glasses.

So, now we've created the 3DS and 3DS XL and also have some games out there that are really using that 3D effect that we can see, from my point of view, that it's an important element. But give the way human beings are, this kind of surprise effect wears off quickly, and just to have this 3D stereoscopic effect isn't going to keep people excited.

But I think it's an important element, it makes graphics have more impact, it proves a sense of immersion that 2D doesn't have, so I would say generally that 3D is better than 2D. It's nice to have good graphics but not necessarily on their own, so I don't think we'll present [3D graphics] as one of the key features of our consoles but will probably stick with 3D as one of the minor elements of our consoles in the future.


Synes I 3D-gaming hører fremtiden til? Hvad definerer en næstegenerationskonsol for jer? Kom Wii'ens succes bag på jer? Diskuter dette og mere herunder.

2
1ups givet

Kommentarer:

#1 - Magei00

Level: 5 (Cheep)

12-07-2012 12:30

Fedt billede Smiley
On topic: Jeg har endnu ikke anskaffet mig en 3DS så har kun prøvet en i ti minutter hvor jeg syntes 3D effekten var ret cool.
jeg kan dog forestille mig at det er noget der bliver lidt overflødigt senere, men det fører da også til nogle nye gameplay muligheder.
0
1ups givet

#2 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

12-07-2012 15:16

Nej, jeg tvivler stadig på at det kan åbne op for nye gameplay-muligheder. Kun hvis det er påkrævet for at man kan se forskel på to genstande fordi den ene træder længere frem i billedet end den anden. Som en person har nævnt herinde, så giver effekten ikke ny information. Der blev talt om at man i platformere bedre kunne bedømme afstande, når man hoppede, men jeg har ikke hørt noget om nogen nævneværdig innovation endnu.
0
1ups givet

#3 - Super Mario (Nex)

Level: 14 (Inkling)

12-07-2012 15:43

Jeg synes personligt at det er super nice at spille spil i 3D på min 3DS! Det er ikke fordi at det er specielt banebrydende og giver mulighed for nye Gameplay muligheder, men simpelthen fordi at det ser super godt ud, og i nogle tilfælde hjælper meget på afstandsbedømmelse og indlevelsen i spillet... Jeg håber helt klart at de vil beholde 3D på deres håndholdte i fremtiden! Især når man kan slå det til og fra som man lyster Smiley
0
1ups givet

#4 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

12-07-2012 16:11

Super fedt billede, ja!

Mhp. 3D-effekten er jeg ret ligeglad. Jeg spiller som regel med det i et kvarters tid, og så slår jeg det fra. Det er lidt for anstrengende at spille med for øjnene, og det betyder alt for lidt. Jeg havde ingen problemer med at ramme platforme i SM3DL uden 3D-effekten. Nogle gange er det dog en anelse flottere end simpel 2D, så det er som regle derfor, jeg spiller lidt med det. Ville dog aldrig købe et TV for 3D, men var der der, ville jeg da prøve det.
0
1ups givet

#5 - gannondorf

Level: 5 (Cheep)

12-07-2012 16:57

nice picture mesterSmiley
0
1ups givet

#6 - odensen

Level: 11 (Octorok)

12-07-2012 18:58

Som han også nævner i dette interview vil 3ds xl, få brillefri 3d op på et helt nyt level.
3d'en bliver bedre, mere "rart" for øjerne, hvilket vil gøre den mere imponerende og flot i spil, men også gør xl meget bedre på 3d video fronten.. (og alle andre slags 3d præsentationer)

100% at 3d som "bare er der" altså noget man ikke tænker over, er fremtiden for alle skærme..

Pebling: "Som en person har nævnt herinde, så giver effekten ikke ny information"

Det samme kunne man sige om HD grafik.. Smiley
Faktum er at selv om nintendo har gameplay i top.. betyder det visuelle indtryk altså noget..
(at argumentere for at det er ligegyldigt, virker lidt mærkeligt)
0
1ups givet

#7 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

12-07-2012 19:08

odensen skrev:

(at argumentere for at det er ligegyldigt, virker lidt mærkeligt)



Hvorfor?

0
1ups givet

#8 - odensen

Level: 11 (Octorok)

12-07-2012 19:48

7# synes nu jeg skrev det.. Smiley

Selv om gameplay selvfølgelig er det vigtigste.. Kan man ikke afskrive det visuelle indtryk.. som ligegyldigt..
0
1ups givet

#9 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

12-07-2012 19:51

HD er også bare en gimmick, strengt taget. Det er ikke noget, der gør spildelen sjovere.
0
1ups givet

#10 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

12-07-2012 23:01

Min holdning til grafik generelt er at det kan være med til at give et specielt indtryk hvis det er en speciel type grafik, men hvis det bare er pænt så kan det ikke gøre et dårligt spil godt, men det kan gøre et godt spil lige lidt bedre. Hvis gameplayet ikke fungerer, så kan grafikken være helt lige meget, men gameplayet alene kan godt gøre et spil godt, synes jeg.

3D derimod gør intet for mig, hver eneste gang jeg prøver 3DS prøver jeg det lige med 3D effekten slået til i nogle minutter, men slår det derefter fra, da det irriterer mig mere end det gavner. Jeg er meget tilfreds hvis det kun bliver en lille del af fremtidens håndholdte, eller helt bliver fjernet igen.
1
1ups givet

#11 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

12-07-2012 23:32

En del jeg overså af interviewet;

Yes, we have to; obviously before making the Wii U public we had to proactively go out to those third-party publishers because otherwise we would never have something for the launch of our system.??

I think some of these projects have already been announced at E3, but there are other games in the works that haven’t been announced yet and in the autumn, when we announce price point and timing of the launch, we will also be able to announce some more third-party titles.



Lækkert lækkert, bliver spændende hvornår de har tænkt sig at afsløre det. Tvivler på de kan trække den længere end september.

0
1ups givet

#12 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

13-07-2012 07:56

"Attaching a second analogue stick is possible but it would have made the system even bigger. It perhaps puts a burden on people that really want that second stick, [but] it’s a call we had to make and these people will have to live with it. When we looked at the design of the 3DS XL we had to look at various factors. One was battery life, one was the overall size of the unit, and we had to make some trade-offs. The choice, if we were going to include the second analogue stick, was to reduce the size of the battery or make the unit much bigger.?? ??"


0
1ups givet

#13 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

13-07-2012 09:43

odensen skrev:
7# synes nu jeg skrev det.. Smiley

Selv om gameplay selvfølgelig er det vigtigste.. Kan man ikke afskrive det visuelle indtryk.. som ligegyldigt..



Ah, beklager. Jeg læste "det" som "3D".

0
1ups givet

#14 - chessr

Level: 31 (ChuChu)

13-07-2012 09:44

hvis et spil er i HD betyder det ikke bare bedre grafik. Hvis en maskine kan køre HD har det også bedre hardware og bedre hardware giver flere gameplay muligheder Smiley Derfor er "HD" tildels en vigtig faktor
1
1ups givet

#15 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

13-07-2012 14:04

HD er jo en konsekvens af, at skærmene er blevet bedre, og der derfor har været behov for bedre grafik. Det synes jeg ikke, 3D er. Derfor er HD også væsentligt vigtigere i min verden.
0
1ups givet

#16 - Jaksen

Level: 10 (Bomchu)

13-07-2012 16:16

Jeg ved ikke rigtigt om det er så objektivt, men HD og 3D grafik er altid for mig en stor, stor bonus. Jeg elsker min 3DS på grund af 3D grafikken, og elsker min PS3 pga HD-grafikken. Har vi ikke været i den diskussion oceaner af gange før?
0
1ups givet

#17 - gannondorf

Level: 5 (Cheep)

13-07-2012 20:16

har hrt der snart kommer bedre hd.. over 2000p.måske ps4 får det? så er wii u ikke god
0
1ups givet

#18 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

14-07-2012 03:14

Jo, men hverken 3D eller HD tilfører noget nyt for gameplayet. Det er bare luksusser, der koster mere for udviklerne at fokusere på, i stedet for det sjove gameplay. Jeg synes Bo formulerer det meget godt i sin første post.
0
1ups givet

#19 - Jaksen

Level: 10 (Bomchu)

14-07-2012 09:17

Jo, men for mig giver en sådan pedantisk tilgang altså ikke mening. Jeg går specifikt efter 3d og hd. Og jeg er alTså ikke interesseret I gimmicks. Så on hvorvidt det, kvag denne gamle sang, tilfører noget nyt er altså uden betydning. Gameplay er ikke alt. Indlevelse, præsentation, æstetik og følelse spiller I høj grad ind når man spiller.
0
1ups givet

#20 - Zøvnig

Level: 20 (Moblin)

14-07-2012 18:24

Jeg kan ikke rigtig forestille mig at skulle spille på en håndholdt konsol igen uden 3D. Jeg slår aldrig nogensinde effekten fra og jeg har ikke haft problemer med at øjnene blev irriteret. har man det kan jeg dog godt forstå man ikke er vild med effekten.

Som jeg tidligere har skrevet så synes jeg 3D effekten giver en bedre indlevelses evne i spillene. Så selvom effekten ikke gør spillene mere geniale eller udfordrende, så vil jeg helst ikke være foruden. Har jeg spillet en del på min 3DS nogle dage, så virker min tv skærn ret død/flad/kedelig, når jeg sætter mig ind for at game på Xbox'en.

Jeg har til gengæld forsøgt at spille med 3D effekten tændt på mit tv og spille Wii og Xbox spil. Der synes jeg til gengæld brillerne irritere mig grænseløst i løbet af 10-15 min. Så selvom det hele også ser bedre ud her, så venter jeg hellere på den dag, hvor jeg kan skifte mit 51" plasma tv ud med et, som har 3D effekt uden anvendelsen af briller Smiley
0
1ups givet

#21 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

15-07-2012 02:05

Grafik, lyd, præsentation... Alt den slags er flygtigt. Det giver et godt førstehåndsindtryk, men så snart man har vænnet sig til det, så flyder det langsomt i baggrunden.

Et godt gameplay er evigt godt.
1
1ups givet