Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Prøv Vampire Survivor ga...

N-cast #210: Fuglen(e) sy...

Lanceringstrailer for Kin...

Paper Mario: The Thousand...

Lugii's Mansion 2 HD udgi...

Tre Game Boy-spil med Mar...

Mario-dagen fejres med ny...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Super Mario Bros. Wonder

Nintendo i medierne

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario Run

Spil på vej til Switch

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Iwata: “Wii var ikke nogen god forretning”

Skrevet af Oni Nick - 05-05-2012 14:05

I en nylig Q&A-session mellem Nintendos præsident Satoru Iwata og diverse investorer, kom det frem at Wii-konsollen, ifølge Iwata, i det lange løb ikke gav profit til trods for hvad der umiddelbart virker som rigtig gode salgstal. Her er et udplukket citat, hvor Iwata kommer ind på denne problematik:

Iwata: For example, the Wii was able to reach a large number of new consumers who had never played games before by bringing hands-on experiences with its “Wii Sports” and “Wii Fit.” However, we could not adequately create the situation that such new consumers played games frequently or for long, consistent periods. As a result, we could not sustain a good level of profit. Moreover, regrettably, what we prioritized in order to reach out to the new audience was a bit too far from what we prioritized for those who play games as their hobby. Consequently, we presume some people felt that the Wii was not a game system for them or they were not willing to play with the Wii even though some compelling games had been released.


Hvad Iwata siger her er, at Nintendo, i deres søgen efter at udvide deres brugerbase, ikke tog højde for at disse nye kunder muligvis ikke ville være villige til at spille over en længere periode. Derfor har Nintendo haft svært ved at sælge til disse folk. Samtidig har firmaet nedprioriteret deres gamle kunder, der direkte går efter at købe Nintendos spil. Derfor går Iwata ud fra, at nogle syntes at Wii-konsollen ikke var noget for dem, fordi deres store spil ikke solgte som de måske lige havde forventet.

Iwata sætter altså følgende problemstilling op: De nye kunder købte spil som Wii Sports og Wii Fit, men fordi de ikke køber spil som Super Mario Galaxy eller Wii-konsollens Zelda-spil, så er de altså flygtige og spiller ikke spil over længere perioder. Hvad Iwata dog overhovedet ikke tager stilling til her er, at spil som New Super Mario Bros. Wii og Mario Kart Wii solgte langt mere end de førnævnte store Nintendo-titler. Altså må det være nogle af de nye kunder, der har købt disse titler, hvorfor Iwatas argument har svært ved at holde vand.

Man kan altså sige, at Iwata ikke opstiller et reelt problem, men at han prøver at overbevise investorerne om, at det er en god idé at flytte fokus med 3DS og Wii U. Han udtaler nemlig følgende:

Iwata: Once consumers have a notion that “this system is not for us,” we have learned that it is extremely difficult to change their perceptions later. Therefore, in promoting the Nintendo 3DS and the Wii U, we have announced that we would like “width” and “depth” to coexist. With the Nintendo DS and the Wii, the approach of “width” was well accepted by many people; however, what we did in terms of “depth” was not satisfactory for some consumers. This time, we would like consumers to be satisfied in both aspects. In order to do so, we started to work on the “depth” aspect first, and the current and existing software you can see for the Nintendo 3DS is based on that idea. In the future, the approach will evolve. By exploring the development both from width and depth standpoints, it is our intention to satisfy a wider audience with one gaming platform. Our approach for the Wii U is basically the same. By doing so continuously, we are expecting that the number of game users per household will increase and as the gaming population increases, we believe we can create a sustainable video game market.


Hvad Iwata taler om her er, at Nintendos mål med deres nye maskiner er at opnå en større “dybde”. Selvom det er et begreb, han ikke rigtigt uddyber på nogen måde, så kan det oversættes til, at han vil have, at alle der køber PS3 og Xbox 360 også skal købe Wii U og 3DS. Det kan dog virke forvirrende, hvorfor Iwata ønsker dette. Det er også hen i det uvisse, hvorfra han får sin idé om, at Wii-konsollen ikke var grundlag for et vedholdende videospilsmarked. Wii-konsollen har været den mest populære Nintendo-hjemmekonsol nogensinde, og DS'en solgte også flere eksemplarer end Gameboy'en. Man kunne godt ønske en uddybning her fra Iwata - som investor ville jeg i hvert fald undre mig lidt over, at firmaet ønsker at udføre en lignende strategi med Wii U som de har gjort med 3DS, der har bragt firmaet i underskud. Hvorfor er det overhovedet relevant at æde af Sony og Microsofts konsoller, når de i forvejen er langt mindre populære end Nintendos egne?

Men hvad siger I - tror I, at Iwatas strategi vil fungere, eller vil 3DS og Wii U aldrig nogensinde kunne nå den popularitet, som deres forgængere? Er det overhovedet muligt at have en konsol, hvor man samler begge de grupper, som Iwata omtaler? Diskutér.

7
1ups givet

Kommentarer:

#1 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

05-05-2012 15:10

Buuuullshit... enhver med en smule rationalitet oppe i hjernen kan se, hvor LOL Iwatas sørgelige spin er.

Gav Wii ikke profit? LOL, hvor kom de penge, som finansierede prisnedsættelsen på 3DS så fra?

- Wii har kørt med den højeste profitmargin siden dag ét og er den konsol, der har solgt mest i denne generation = profit.
- Wii har masser af spil, der har solgt over 15 millioner eksemplarer i verden og som ikke har haft høje udviklingsomkostninger = profit
- Wii har haft et massivt salg af tilbehør, der er blevet solgt med en forholdsvis høj profitmargin = profit.

Grunden til, at Iwata kommer med disse latterlige spin-udtalelser til investorerne skyldes to ting:
1) MIyamoto, Aonuma, Sakamoto og de andre cry-babies, der er ansat hos Nintendo er butthurt over, at de ikke fik frihed nok til at udvikle LOL "hardcore"-spil som Pikmin, Other M og Skyward Sword, som ingen normale voksne mennesker køber. De vil til at udvikle disse spil igen, selvom de ikke sælger.

2) Nintendo ønsker ikke at sættes i relation til "casual" og mainstream-markedet. De vil være "cutting edge" inden for teknologi og "hardcore spil". Spilindustriens syn på Nintendo betyder mere for Nintendo end kunderne. Og spilindustrien opfordrer dem selvfølgelig kun til at gå denne retning, da de ved, at Nintendo vil faile - og på den måde er der en konkurrent mindre.

Det er tid til, at Iwata bliver smidt på porten. Men Wii U skal nok lige faile, før det sker.
4
1ups givet

#2 - Oni Nick

Level: 26 (Octopi)

05-05-2012 16:54

Nintendo er et meget egoistisk selskab. De brugte blot Wii'en og DS'en som et springbræt til at kunne finansiere udgifterne til 3D-teknologi og alt muligt. De kommer ikke langt med det. Og jeg tror godt de ved det allerede - de ville slet ikke turde at udgive en 3DS uden 3D-funktionen.
1
1ups givet

#3 - odensen

Level: 11 (Octorok)

05-05-2012 17:07

Synes også overskriften leder tankerne hen på ren økonomi.. men det er ikke det han siger..

Alex.. Siger du seriøst at DU tror at nintendo nu vil lave en "ps3".. glemme alle deres kunder, og gå efter nogle nye.. ?
Og at nintendo bekymre sig mere for hvad de synes om deres maskine over i ea.. end om kunderne køber den..?
Det himmelråbende forkert..

Og nej.. wii-u vil med garanti.. sparke så meget røv.. at sony i den grad overvejer ps4.. (og det er uden pis)
0
1ups givet

#4 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

05-05-2012 17:13

@Alex: Nu siger Iwata jo ikke, at Wii'en ikke var en sund forretning for Nintendo.Selvfølgelig har de tjent penge på konsollen, men måske ikke i den grad de havde ønsket sig når man kigger på antallet af solgte maskiner.

Let's face it - der står et hav af Wii-konsoller rundt omkring i de små hjem som sjældent bliver brugt længere, og her kan Nintendo vel kun bebrejde sig selv for ikke at have udviklet det software, der skulle til for at holde interessen for maskinen oppe.

Om det så er det rigtige software Nintendo arbejder på til Wii U må tiden vise, men det er vel i for sig ok, at forsøge at tilfredsstille forskellige brugerbaser på en gang, hvis man er i stand til det?

@Oni Nick: Mht. 3D-teknologien har Nintendo måske været for ivrige til at starte med, men tror også, at de selv ser anderledes på tingene nu. Eksempelvis har Miyamoto for nyligt udtalt til EDGE magazine:

“I think when we started off, we were focussing a lot on the 3D stereoscopic display, on using that effect. And I think [for that] both users who [were] playing the software and us creating the software, [it] was a very central point.

“Looking back one year, now we’ve realised that 3D vision is something more commonplace, not extraordinary; we’ve come to a more natural, easier approach to 3D vision.

“We’ve transitioned to use it when it’s appropriate and maybe not use it when it’s not necessary. In that respect, we’ve come to a more natural way of dealing with 3D.”


0
1ups givet

#5 - odensen

Level: 11 (Octorok)

05-05-2012 17:18

1up.. @
du glemte at det hele startede med de der sat.ns.. bib bib spil.. hvad har de gang.. tydeligt at de hader verden.
Og 3ds.. hurtigst sælgene konsol.. ja.. men den er også nedsat, og det der skod 3d er der da ingen der bruger..
Nintendo kan intet.. og wii-u går direkte i glemme bogen..

(
0
1ups givet

#6 - M60dk

Level: 18 (Twhomp)

05-05-2012 17:51

Haha, what. Overskriften er godt nok en lidt fri fortolkning, lige til ekstrabladet lol.
At deres profit var svingende betyder jo ikke er det var en dårlig forretning. Det lyder mere som om at de endelig er ved at fatte at de gjorde en masse ting forkert mht. til software udbudet. Wii havde et stort potentiale som lidt blev spildt på en masse no-name shovelware (lidt ligesom med Atari i 80'erne - tror ikke man skulle købe mange ) og relativt få titler af kvalitet som ikke var nicheprægede.
Spørgsmålet er jo så bare om deres tiltag med WiiU kommer til at gøre det bedre eller værre.
2
1ups givet

#7 - M60dk

Level: 18 (Twhomp)

05-05-2012 17:52

^(tror ikke man skulle købe mange minigame samlinger før man bliver skræmt fra at købe flere)*
0
1ups givet

#8 - Oni Nick

Level: 26 (Octopi)

05-05-2012 18:15

Wii var tydeligvis ikke nogen god forretning ifølge Iwata, siden de forlader den strategi nu.

Wii VAR ikke nogen dårlig forretning. Overskriften sætter blot fokus på Nintendos absurde tilgang til deres forretningsgang. Iwata får det til at lyde som om, at Wii U skal rette op på de fejl Wii havde - nøj hvor bliver det sjovt, når den kommer ud.
2
1ups givet

#9 - 0

Level: 23 (Skree)

05-05-2012 18:26

@Nintendo: You tried your best, and you failed miserably. The lesson is; never try.
1
1ups givet

#10 - odensen

Level: 11 (Octorok)

05-05-2012 18:26

8# Nintendo's absurde tilgang... vendte 25 mill. solgte GC og en brand i problemer.. til en kæmpe succes.. over 100 mill solgte.. og igen konge af videospilsland, og deres brand har aldrig stået stærkere.. så helt dumt var det nok ikke..Smiley

SÅ som nintendo også sagde ved e3 i 2011.." vi går OGSÅ efter de mere krævende kunder nu".. Så du skal mere se det som.. ny maskine.. 6 år gået.. flere konkurrenter osv.. tilpasset stategi.
Nintendogs.. wii-fit.. er flere af den type spil komme stadig..

Hele hans udtagelse.. kan koges ned til "vi gør det endnu bedre denne gang"..
0
1ups givet

#11 - Oni Nick

Level: 26 (Octopi)

05-05-2012 18:32

#10: Undskyld, men du blvier nødt til at formulere nogle komplette sætninger, har altså lidt svært ved at læse det der... Og jeg tror også du misforstod mig. Wii var netop et godt træk, ja, det er derfor det er dumt at fokusere på at bekæmpe PS3 og X360. Wii'en havde intet med disse maskiner at gøre.
4
1ups givet

#12 - 0

Level: 23 (Skree)

05-05-2012 18:35

^ +100 1-ups
2
1ups givet

#13 - odensen

Level: 11 (Octorok)

05-05-2012 20:36

11# kan godt se det virker lidt rodet.. men du havde vist også fart på.. så det..Smiley

Men ja wii. var i en klasse for sig.. der er vi helt enig..
0
1ups givet

#14 - Oni Nick

Level: 26 (Octopi)

05-05-2012 20:59

Én tastefejl er lidt noget andet, men lad os da bare lade det hvile.
4
1ups givet

#15 - chessr

Level: 31 (ChuChu)

05-05-2012 22:22

Nej Wii prøvede ikke på at være xbox/ps3 men det gør Wii U. Deal with it og lad dem der gerne vil have den glæde sig til det.
Men nu skal den sikkert sælge mere end wii før i vil indrømme den er en succes
0
1ups givet

#16 - Abild

Level: 9 (Bob-omb)

05-05-2012 22:47

Hvis den sælger mindre end Wii er den i hvert fald, med al sandsynlighed, ikke en større succes.
0
1ups givet

#17 - Togbis

Level: 16 (Space Pirate)

06-05-2012 20:10

Wii U behøver ikke at blive en større succes for at være en stor succes.
Wii(sports) var et enormt mediefænomen i pressen fordi motioncontrol var nyt og spændende da det kom frem. Det ville være ret svært at opnå samme grad af edge med Wii U, selv hvis konsollen så havde haft nøjagtigt samme indgangsvinkel som Wii.

Iwata har ret i den første paragraf, hvor han siger at det ikke lykkedes at konvertere alle wii sports spillerne til hardcore gamere. Som der oprindeligt var meget snak om at Nintendo ville forsøge.
Hardcore gamere køber flere spil, vil jeg tro, også selvom der ikke er ligeså mange af dem som casuals og hardcore spil har højere budgetter(=flere arbejdspladser og bedre lønninger). Så på den front tror jeg Nintendo var skuffede taget den enorme brugerbase i betragtning.

I anden paragraf siger han at de med 3DS og Wii U derfor vil forsøge at ramme bredere og dybere. Hvad det så end skal betyde.
Formentlig at de vil satse mere på hardcore titler(hvorfor aner jeg ikke) eller måske at de vil forsøge sig med 2,5D strategien igen for at gøre transitionen fra casual til hardcore nemmere, selvom det lidt fejlede med Galaxy og 3D Land.
3
1ups givet

#18 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

06-05-2012 20:28

1. Wii Sports solgte ikke konsollen på grund af ny teknologi, men den sjove spiloplevelse, som teknologien muliggjorde (Togbis, stram op, du kan bedre end at forfalde til spilindustriens primitive forforståelse).

2. Wii fejlede, fordi Nintendo fejlagtigt troede, at det var muligt at konvertere "new school" (ikke tidigere videospillere) og "old school" (tidligere gamere) til "hardcore gamere".

Det virker til, at du også tror på den strategi. Se og bliver overrasket. Det fejler igen.
4
1ups givet

#19 - Oni Nick

Level: 26 (Octopi)

06-05-2012 20:44

Nintendo er bange for at miste street cred i industrien. Se hvordan alle de hardcore disser dem... Wii'en er lavet til dumme idioter, der stadig kan lide 2D Mario, lol. Nintendo kan slet ikke tage denne hån, så de vil selv regere industrien - de er lige glade med, at den er ved at køre sig selv i sænk.
5
1ups givet

#20 - Togbis

Level: 16 (Space Pirate)

06-05-2012 21:00

A skrev:
1. Wii Sports solgte ikke konsollen på grund af ny teknologi, men den sjove spiloplevelse, som teknologien muliggjorde (Togbis, stram op, du kan bedre end at forfalde til spilindustriens primitive forforståelse).

2. Wii fejlede, fordi Nintendo fejlagtigt troede, at det var muligt at konvertere "new school" (ikke tidigere videospillere) og "old school" (tidligere gamere) til "hardcore gamere".

Det virker til, at du også tror på den strategi. Se og bliver overrasket. Det fejler igen.



1. Hvad er forskellen? Iøvrigt nævner jeg slet ikke hardware, men kun motion control i Wii Sports.
Skal det være mere præcist så tror jeg 'fitness'-aspektet havde en hel del at gøre med pressens opmærksomhed i starten. Jeg husker at have set adskillelige morgenværter snakke om at man nu kunne motionere foran tv-skærmen.
Det var selvfølgeligt ikke kun pressen og fitness, der gjorde den populær på længere sigt, men også de gode spil som New Super Mario Bros, Mario Kart Wii etc.

2. Enig. Men det er ikke den tankegang Nintendo har. Det var ikke min egen holdning jeg prøvede at analysere, men Iwatas. Du burde da vide at jeg hader Galaxy lol.
Som jeg skrev i en anden nyhed, så tror jeg Retro reboots(NSMB, NLOZ, Metroid etc), spil med fokus på lokal multiplayer(Mariokart, Marioparty, Smash etc) og casual-spil(Wii Sports, Fit, Brain, Pet, Music, whatever) er vejen fremad, hvis Wii U skal have succes. Ikke 2,5D eller fordummede tutorialfyldte hardcore spil, som Nintendo forsøgte med Super Paper Mario, Galaxy, Brawl, Spirit Tracks og Skyward Sword.

1
1ups givet

#21 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

06-05-2012 21:04

Det værste er, at Nintendo er så fatsvage, så de formentligt tror, at mange af de klassiske spilkoncepter sælger, fordi de er "retro" og ikke på grund af at gameplayformularen er markant anderledes end new school 3D Nintendo-spil som Galaxy og Skyward Sword.

Vi ser det allerede nu med NSMB2, der ser forfærdelig hjernedødt ud. "Men det er Retro?" siger Iwata. Jeg forventer også, at Aonuma nok skal formå at ødelægge et eventuelt New Legend of Zelda ved at lave alt for mange LOL retro-referencer dog uden at ramme det klassiske gameplay fra de tre første spil.

Et "retro" Zelda-spil med pixel grafik, men med masser af tutorials, puzzles og børn, der leger high school musical = New Legend of Zelda.
3
1ups givet

#22 - Oni Nick

Level: 26 (Octopi)

06-05-2012 21:18

Aonuma kan ikke lave et ordentligt Zelda-spil. Det ville kræve, at man vidste hvad der gjorde dem gode. Og det, der gør dem gode, synes han gør dem dårlige. Såh deet...
3
1ups givet

#23 - 0

Level: 23 (Skree)

06-05-2012 22:56

Det er sgu meget muligt Wii ikke var nogen god forretning, men jeg er dog glad for at de holdt fat i den så længe de gjorde, da vi fik disse klassikere:


2
1ups givet

#24 - chessr

Level: 31 (ChuChu)

07-05-2012 00:19

A

Hvordan kan du disse NSMB2 så meget allerede ud fra 4 billeder mens du samtidig nærmest lovpriste NSMB for at være et perfekt spil til at sælge konsoller osv ?
0
1ups givet

#25 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

07-05-2012 13:37

Fordi som meget andet i livet er konteksten afgørende.
0
1ups givet