Skrevet af Oni Nick - 05-05-2012 14:05
I en nylig Q&A-session mellem Nintendos præsident Satoru Iwata og diverse investorer, kom det frem at Wii-konsollen, ifølge Iwata, i det lange løb ikke gav profit til trods for hvad der umiddelbart virker som rigtig gode salgstal. Her er et udplukket citat, hvor Iwata kommer ind på denne problematik:
Iwata: For example, the Wii was able to reach a large number of new consumers who had never played games before by bringing hands-on experiences with its “Wii Sports” and “Wii Fit.” However, we could not adequately create the situation that such new consumers played games frequently or for long, consistent periods. As a result, we could not sustain a good level of profit. Moreover, regrettably, what we prioritized in order to reach out to the new audience was a bit too far from what we prioritized for those who play games as their hobby. Consequently, we presume some people felt that the Wii was not a game system for them or they were not willing to play with the Wii even though some compelling games had been released.
Hvad Iwata siger her er, at Nintendo, i deres søgen efter at udvide deres brugerbase, ikke tog højde for at disse nye kunder muligvis ikke ville være villige til at spille over en længere periode. Derfor har Nintendo haft svært ved at sælge til disse folk. Samtidig har firmaet nedprioriteret deres gamle kunder, der direkte går efter at købe Nintendos spil. Derfor går Iwata ud fra, at nogle syntes at Wii-konsollen ikke var noget for dem, fordi deres store spil ikke solgte som de måske lige havde forventet.
Iwata sætter altså følgende problemstilling op: De nye kunder købte spil som Wii Sports og Wii Fit, men fordi de ikke køber spil som Super Mario Galaxy eller Wii-konsollens Zelda-spil, så er de altså flygtige og spiller ikke spil over længere perioder. Hvad Iwata dog overhovedet ikke tager stilling til her er, at spil som New Super Mario Bros. Wii og Mario Kart Wii solgte langt mere end de førnævnte store Nintendo-titler. Altså må det være nogle af de nye kunder, der har købt disse titler, hvorfor Iwatas argument har svært ved at holde vand.
Man kan altså sige, at Iwata ikke opstiller et reelt problem, men at han prøver at overbevise investorerne om, at det er en god idé at flytte fokus med 3DS og Wii U. Han udtaler nemlig følgende:
Iwata: Once consumers have a notion that “this system is not for us,” we have learned that it is extremely difficult to change their perceptions later. Therefore, in promoting the Nintendo 3DS and the Wii U, we have announced that we would like “width” and “depth” to coexist. With the Nintendo DS and the Wii, the approach of “width” was well accepted by many people; however, what we did in terms of “depth” was not satisfactory for some consumers. This time, we would like consumers to be satisfied in both aspects. In order to do so, we started to work on the “depth” aspect first, and the current and existing software you can see for the Nintendo 3DS is based on that idea. In the future, the approach will evolve. By exploring the development both from width and depth standpoints, it is our intention to satisfy a wider audience with one gaming platform. Our approach for the Wii U is basically the same. By doing so continuously, we are expecting that the number of game users per household will increase and as the gaming population increases, we believe we can create a sustainable video game market.
Hvad Iwata taler om her er, at Nintendos mål med deres nye maskiner er at opnå en større “dybde”. Selvom det er et begreb, han ikke rigtigt uddyber på nogen måde, så kan det oversættes til, at han vil have, at alle der køber PS3 og Xbox 360 også skal købe Wii U og 3DS. Det kan dog virke forvirrende, hvorfor Iwata ønsker dette. Det er også hen i det uvisse, hvorfra han får sin idé om, at Wii-konsollen ikke var grundlag for et vedholdende videospilsmarked. Wii-konsollen har været den mest populære Nintendo-hjemmekonsol nogensinde, og DS'en solgte også flere eksemplarer end Gameboy'en. Man kunne godt ønske en uddybning her fra Iwata - som investor ville jeg i hvert fald undre mig lidt over, at firmaet ønsker at udføre en lignende strategi med Wii U som de har gjort med 3DS, der har bragt firmaet i underskud. Hvorfor er det overhovedet relevant at æde af Sony og Microsofts konsoller, når de i forvejen er langt mindre populære end Nintendos egne?
Men hvad siger I - tror I, at Iwatas strategi vil fungere, eller vil 3DS og Wii U aldrig nogensinde kunne nå den popularitet, som deres forgængere? Er det overhovedet muligt at have en konsol, hvor man samler begge de grupper, som Iwata omtaler? Diskutér.
#1 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
05-05-2012 15:10
Buuuullshit... enhver med en smule rationalitet oppe i hjernen kan se, hvor LOL Iwatas sørgelige spin er.#2 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
05-05-2012 16:54
Nintendo er et meget egoistisk selskab. De brugte blot Wii'en og DS'en som et springbræt til at kunne finansiere udgifterne til 3D-teknologi og alt muligt. De kommer ikke langt med det. Og jeg tror godt de ved det allerede - de ville slet ikke turde at udgive en 3DS uden 3D-funktionen.#3 - odensen
Level: 11 (Octorok)
05-05-2012 17:07
Synes også overskriften leder tankerne hen på ren økonomi.. men det er ikke det han siger..#4 - KJ85
Level: 58 (Tektite)
05-05-2012 17:13
@Alex: Nu siger Iwata jo ikke, at Wii'en ikke var en sund forretning for Nintendo.Selvfølgelig har de tjent penge på konsollen, men måske ikke i den grad de havde ønsket sig når man kigger på antallet af solgte maskiner.“I think when we started off, we were focussing a lot on the 3D stereoscopic display, on using that effect. And I think [for that] both users who [were] playing the software and us creating the software, [it] was a very central point.
“Looking back one year, now we’ve realised that 3D vision is something more commonplace, not extraordinary; we’ve come to a more natural, easier approach to 3D vision.
“We’ve transitioned to use it when it’s appropriate and maybe not use it when it’s not necessary. In that respect, we’ve come to a more natural way of dealing with 3D.”
#5 - odensen
Level: 11 (Octorok)
05-05-2012 17:18
1up.. @#6 - M60dk
Level: 18 (Twhomp)
05-05-2012 17:51
Haha, what. Overskriften er godt nok en lidt fri fortolkning, lige til ekstrabladet lol.#7 - M60dk
Level: 18 (Twhomp)
05-05-2012 17:52
^(tror ikke man skulle købe mange minigame samlinger før man bliver skræmt fra at købe flere)*#8 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
05-05-2012 18:15
Wii var tydeligvis ikke nogen god forretning ifølge Iwata, siden de forlader den strategi nu.#9 - 0
Level: 23 (Skree)
05-05-2012 18:26
@Nintendo: You tried your best, and you failed miserably. The lesson is; never try.#10 - odensen
Level: 11 (Octorok)
05-05-2012 18:26
8# Nintendo's absurde tilgang... vendte 25 mill. solgte GC og en brand i problemer.. til en kæmpe succes.. over 100 mill solgte.. og igen konge af videospilsland, og deres brand har aldrig stået stærkere.. så helt dumt var det nok ikke..#11 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
05-05-2012 18:32
#10: Undskyld, men du blvier nødt til at formulere nogle komplette sætninger, har altså lidt svært ved at læse det der... Og jeg tror også du misforstod mig. Wii var netop et godt træk, ja, det er derfor det er dumt at fokusere på at bekæmpe PS3 og X360. Wii'en havde intet med disse maskiner at gøre.#13 - odensen
Level: 11 (Octorok)
05-05-2012 20:36
11# kan godt se det virker lidt rodet.. men du havde vist også fart på.. så det..#14 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
05-05-2012 20:59
Én tastefejl er lidt noget andet, men lad os da bare lade det hvile.#15 - chessr
Level: 31 (ChuChu)
05-05-2012 22:22
Nej Wii prøvede ikke på at være xbox/ps3 men det gør Wii U. Deal with it og lad dem der gerne vil have den glæde sig til det.#16 - Abild
Level: 9 (Bob-omb)
05-05-2012 22:47
Hvis den sælger mindre end Wii er den i hvert fald, med al sandsynlighed, ikke en større succes.#17 - Togbis
Level: 16 (Space Pirate)
06-05-2012 20:10
Wii U behøver ikke at blive en større succes for at være en stor succes.#18 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
06-05-2012 20:28
1. Wii Sports solgte ikke konsollen på grund af ny teknologi, men den sjove spiloplevelse, som teknologien muliggjorde (Togbis, stram op, du kan bedre end at forfalde til spilindustriens primitive forforståelse).#19 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
06-05-2012 20:44
Nintendo er bange for at miste street cred i industrien. Se hvordan alle de hardcore disser dem... Wii'en er lavet til dumme idioter, der stadig kan lide 2D Mario, lol. Nintendo kan slet ikke tage denne hån, så de vil selv regere industrien - de er lige glade med, at den er ved at køre sig selv i sænk.#20 - Togbis
Level: 16 (Space Pirate)
06-05-2012 21:00
A skrev:
1. Wii Sports solgte ikke konsollen på grund af ny teknologi, men den sjove spiloplevelse, som teknologien muliggjorde (Togbis, stram op, du kan bedre end at forfalde til spilindustriens primitive forforståelse).
2. Wii fejlede, fordi Nintendo fejlagtigt troede, at det var muligt at konvertere "new school" (ikke tidigere videospillere) og "old school" (tidligere gamere) til "hardcore gamere".
Det virker til, at du også tror på den strategi. Se og bliver overrasket. Det fejler igen.
1. Hvad er forskellen? Iøvrigt nævner jeg slet ikke hardware, men kun motion control i Wii Sports.
Skal det være mere præcist så tror jeg 'fitness'-aspektet havde en hel del at gøre med pressens opmærksomhed i starten. Jeg husker at have set adskillelige morgenværter snakke om at man nu kunne motionere foran tv-skærmen.
Det var selvfølgeligt ikke kun pressen og fitness, der gjorde den populær på længere sigt, men også de gode spil som New Super Mario Bros, Mario Kart Wii etc.
2. Enig. Men det er ikke den tankegang Nintendo har. Det var ikke min egen holdning jeg prøvede at analysere, men Iwatas. Du burde da vide at jeg hader Galaxy lol.
Som jeg skrev i en anden nyhed, så tror jeg Retro reboots(NSMB, NLOZ, Metroid etc), spil med fokus på lokal multiplayer(Mariokart, Marioparty, Smash etc) og casual-spil(Wii Sports, Fit, Brain, Pet, Music, whatever) er vejen fremad, hvis Wii U skal have succes. Ikke 2,5D eller fordummede tutorialfyldte hardcore spil, som Nintendo forsøgte med Super Paper Mario, Galaxy, Brawl, Spirit Tracks og Skyward Sword.
#21 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
06-05-2012 21:04
Det værste er, at Nintendo er så fatsvage, så de formentligt tror, at mange af de klassiske spilkoncepter sælger, fordi de er "retro" og ikke på grund af at gameplayformularen er markant anderledes end new school 3D Nintendo-spil som Galaxy og Skyward Sword.#22 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
06-05-2012 21:18
Aonuma kan ikke lave et ordentligt Zelda-spil. Det ville kræve, at man vidste hvad der gjorde dem gode. Og det, der gør dem gode, synes han gør dem dårlige. Såh deet...#23 - 0
Level: 23 (Skree)
06-05-2012 22:56
Det er sgu meget muligt Wii ikke var nogen god forretning, men jeg er dog glad for at de holdt fat i den så længe de gjorde, da vi fik disse klassikere:#24 - chessr
Level: 31 (ChuChu)
07-05-2012 00:19
A#25 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
07-05-2012 13:37
Fordi som meget andet i livet er konteksten afgørende.