N-club har taget et kig på Nintendo 3DS
Skrevet af Erik Madsen - 14-03-2011 23:34
N-club har selvfølgelig været tilstede ved Nintendo 3DS arrangementet på Hard Rock Café i København. Her har vi taget et kig på Nintendo 3DS og dannet os en mening, som du kan læse mere om her.
Anders, Dennis, Alexander og jeg selv, Erik, tog på tur, og du kan nedenunder læse hvad vi fandt interessant og lidt mindre interessant ved Nintendo 3DS, og det den kommer med i pakken.
Vores meninger om Nintendo 3DS-konsollen
Dennis:
Jeg må indrømme at jeg har været ret skeptisk overfor selve 3D-effekten og om det vil kunne tilføje noget nyt og fungere godt. Efter at have oplevet det er jeg ikke overbevist om at det vil blive det store nye. Konceptet har dog potentiale og 3DS'en er uden tvivl den enhed der vil sætte gang i udviklingen for 3D på det håndholdte marked, men indtil videre er det ikke en gamechanger. Men det sagt så er det jo ikke 3D'en som 3DS'en har at gå på alene, man lægger hurtigt mærke til at man har fået en meget mere kraftfuld maskine i hånden som kan levere flottere grafik end vi tidligere har oplevet, men som samtidig også kan håndtere langt mere end Nintendos tidligere håndholdte - og det giver 3DS'en et stort potentiale.
Den nye tilføjelse af slide-pad'en giver en ny styringsmulighed som jeg synes giver en langt bedre følelse med spillet, og reagerer hurtigere end d-pad. Rent kosmetisk er der dog ting som kunne være gjort anderledes, blandt andet sidder den øverste skærm løs og kan finde på at rykke sig ud af sin vinkel, hvilket kun er irriterende når man spiller, specielt med 3D slået til. Det er dog muligt at dette blot er en fejl på denne ene 3DS. Man skal også lige vende sig til omrokering af de forskellige knapper så som lyd-slideren og start og select.
Erik:
Der er naturligvis altid forventninger og en stor hype når Nintendo er på banen med en ny konsol. Nintendo har altid et gimmick-es i ærmet. Touch screen ved Nintendo DS og motion control ved Wii. Jeg synes ikke at 3D-effekten her er lige så stærk en faktor som motion control og touch screen. Det ser tit udetaljeret og sløret ud, samt pointen i at bevæge 3DS samtidig med at holde fokuset i "sweet spot" langt fra er nogen god og gennemtænkt combo. Nintendo 3DS udmærker sig ved at have en større skærm med bedre opløsning og er mere kraftfuld end Nintendo DS. Personligt vil jeg finde større glæde blot i en mere kraftfuld DS, samt Virtual Console. 3D-effekten er fin og er en god detalje hvis det kommer oveni gameplayet, men som en integreret del af gameplayet er jeg ikke imponeret. Den nye Circle Pad er umiddelbart lidt upræcis i det, man kan godt mærke at den ikke styrer i alle 360 grader.
Anders:
Kvalliteten af 3DS'ens 3D-effekt varierer kraftigt fra spil til spil, og 3D Depth Slider kommer du muligvis til at skulle justere på fra spil til spil, men her er det godt, at denne slider nemt kan betjenes med højre pegefinger. Circle Pad fungerer i de fleste tilfælde godt. Jeg var selv skeptisk overfor om den nu sad det rigtige sted, men den er placeret et yderst uproblematisk sted. De fleste af spillene gjorde brug af maskinens mange funktioner, og ligesom med Wii'en skal du ikke altid forvente, at du kan få lov at sidde på den lade og slappe af, da du kan komme ud for at du skal op og stå. Der hvor maskinens har sine svage sider er i dens kamera. Billederne er desværre ikke i topkvalitet, og det kan af og til være svært at få skabt gode 3D-billeder.
Alexander:
Lad mig først og fremmest slå fast, at 3D-effekten virker. Nintendo 3DS kan vise et stereoskopisk 3D-billede uden brug af briller. Men samtidig følger der også nogle omkostninger med. Billedets kvalitet og skarphed er meget afhængig af, at konsollen bliver holdt i en bestemt vinkel, ellers bliver det hele sløret. Derfor oplevede jeg ofte, at billedet kom ud af fokus, når jeg bevægede mig en smule. Det medførte, at jeg gjorde en del brug af muligheden for at justere 3D-effektens styrke. I starten forsøgte jeg at skrue højt op for den for 'at opleve den ultimative 3D-oplevelse', men det medførte at jeg slet ikke kunne få et skarpt billede. Mit mest foretrukne niveau var derfor, at 3D-effekten var på maks. 10 %.
Selve kvaliteten af 3D-billedet er på ingen måde banebrydende, men minder om den stereoskopiske 3D-effekt, man har kunne lave ved hjælp af 3D-briller de seneste mange år. En ting jeg lagde mærke til var dog, at der ikke skete et tab af kontrast- og lysstyrke, hvilket ofte sker, når man ser en 3D-film i biografen - nok på grund af de mørke glas i 3D-brillerne. Til gengæld oplevede jeg, at mine øjne hurtigt blev anstrengte, og at jeg af og til følte lidt svimmelhed, hvilket overraskede mig, da jeg ikke har oplevet disse symptomer i biografen.
Det, jeg var mest interesseret i, var om den stereoskopiske 3D-effekt reelt forberede spiloplevelsen. Nintendo har sagt, at 3D-effekten ville give en helt ny oplevelse, da man pludselig kunne se dybden i billedet, men det synes jeg desværre ikke var tilfældet. 3DS-spillene ser visuelt anderledes ud, men spiloplevelsen er den samme.
Nintendo 3DS'ens præinstallerede software
Anders:
Nintendo 3DS er som bekendt udstyret to kameralinser på ydersiden af konsollen. Med disse kan du ved hjælp af et stykke software tage 3D-billeder, dog ikke uden besvær. Kravene for at billederne bliver gode er høje, så det er ikke altid du får dig et 3D-billede i høj kvalitet.
AR-kortene: En sjov feature, hvor du for alvor kan komme op af stolen og danse rundt om et bord eller hvor du nu end ligger dit AR-kort. Om belysningen ikke var med os skal vi ikke kunne sige, men billedet på 3D-skærmen var desværre lidt grumset.
Mii Maker: Yes! Mii Maker, så skal vi spare tid på at lave Miis - troede vi. Sådan er det nemlig desværre ikke. Meningen var ellers at man blot tog et billede af sig selv, og så ville man få lavet en Mii-figur der lignede en. Denne feature er desværre ikke så god igen som man kunne håbe på, og så er der intet andet at gøre end at forsøge igen, eller opbygge sin Mii manuelt, som vi kender det fra Wii.
Erik:
Jeg synes ikke rigtigt at de præ-installerede stykker software fangede mig. Ideen med at flytte sig samtidig med at man holder afstanden mellem Nintendo 3DS og øjnene er dømt til at fejle. Men AR-kortene og softwaren face-raider vil for mange være en sjov måde at starte forholdet til sin Nintendo 3DS.
Hvem fra N-club har ellers været afsted, og hvad er jeres førstehåndsindtryk af Nintendo 3DS?
Kommentarer: