Når man er et stort firma som Nintendo, må man stå til måls for lidt af hvert. Et eksempel på dette er fra sidste måned, hvor Nintendo lukkede en Super Smash Bros. Melee-turnering på baggrund af brugen af en mod til spillet, der gør det muligt at spille det online - men kun gennem en piratkopieret udgave af spillet. Efterfølgende har hashtagget freemelee huseret på Twitter, fordi nogle enkelte fans følte sig fornærmede over denne handling.
Ifølge Nintendo selv havde de forsøgt sig med kommunikation med disse turneringer, men uden at opnå et godt resultat, hvorfor de følte sig nødsaget til at lukke turneringen ned.
Det har nu medført, at andre turneringer er blevet lukket, selvom de var baseret på en helt lovlig version af spillet. Senest er det Splatoon 2 North America Open, der skulle løbe af stablen denne weekend. Det vides ikke, præcis hvad grunden til nedlukningen var, men rygterne hedder, at flere af holdene havde navne, der refererede freemelee-bevægelsen, hvilket Nintendo ikke ville tillade.
Efterfølgende har der så været en lidt mindre turnering i Splatoon 2, som via fan-donationer opnåede den største præmiesum i en Splatoon 2-turnering nogensinde - altså helt uden Nintendos indblanding.
Du kan læse lidt nærmere om disse ting her.
Mener du, at Nintendo handler fornuftigt ved at lukke ned for disse turneringer?
Køb spillet
Støt N-club ved at købe spillet her
Læs videre
N-cast #290: Nintendo Direct 2026 reaktion, hvad sker der!?
1 dag siden
Nintendo får en bøde for Joy-Con-problemer
4 dage siden
Ny Nintendo Direct i morgen kl. 16:00
5 dage siden
N-cast #288: Hvad har de dog gjort ved Yoshi??
15 dage siden
N-cast #287: Hjælp, WarioWare er blevet til et mobilspil!
22 dage siden
Join os på Discord
Kom med i vores aktive Nintendo community og chat med andre Nintendo fans!
Kommentarer 5
stelzig
#2
^Tror ikke problemet er at folk ikke forstår at nintendo agerer efter deres holdning til ROMs og emulatorer, men rettere at man mener at deres holdning er gammeldags og forkert til at starte med.
Eller at de naturligvis ikke vil have ekstra opmærksomhed på en situation hvor de i forvejen er i modvind i en anden turnering. Igen er det så desværre deres gammeldags approach her, som gør at de bare får ekstra opmærksomhed ved at lukke den splatoon turnering ned og derfor er det rent faktisk bare dumt reageret.
Apropos så er det IKKE moddet melee (selvom nintendo prøver at fremstille det sådan) Det er dolphin der er moddet, du bruger en helt standard melee ISO uden mods
Derfor kan man argumentere for at der er rigtig mange streams de skal lukke ned, for det er langt fra bare denne turnering der udnytter dem (og ja vi er igen helt enige om at det ville de uden tvivl også gerne, men her er de indtil videre mere påpasselige fordi de ved at folk vil blive vrede og de i virkeligheden måske ikke helt har loven på sin side, det er bare svært at arbejde imod en C&D fra et stort firma).
Mit personlige største problem med nintendo og deres relation til eksempelvis SSBM her er så egentlig heller ikke så meget at de ikke vil have at folk udnytter sådan en online løsning, men at nintendo selv ikke ser nogen muligheder eller giver alternativer. De vil hellere aktivt skyde det helt til jorden.
Jeg tør nærmest garanterer at manden bag slippi med glæde ville samarbejde med nintendo og implementerer det i et officielt spil i stedet og at hele communitiet med glæde vil betale for det. Problemet er at nintendo NÆGTER at gøre det eller overhovedet kommunikere og af en eller anden grund har en idé om at hvis folk bliver ved med at spille melee, så har det en indflydelse på hvor mange nye spil fra nintendo de køber og det er en fejltolkning.
Bonus: Tilbage i 2013 prøvede nintendo også at stoppe melee fra at være med i en turnering, og der blev det også kun ændret pga. kæmpe backlash især fordi der var indsamlet over 100K dollars til velgørenhed for at få spillet med. Det er langt fra første gang de har modarbejdet competitive smash og i særdeleshed ikke første gang med melee.
Læs eventuelt denne twitlonger for at læse om lidt af det: https://www.twitlonger.com/show/n_1srfu4r
Der også et andet interessant pastebin/twitlonger fra en person der faktisk har arbejdet for nintendo i forbindelse med promotion, men det kan jeg desværre ikke lige finde. Men ja det handler ikke udelukkende om denne ene sag, men nærmere en kulminering af deres måde at behandle de kompetitive communties på - hvilket INKLUDERER splatoon og er en stor del af at de valgte at støtte op om melee i denne situation
Eller at de naturligvis ikke vil have ekstra opmærksomhed på en situation hvor de i forvejen er i modvind i en anden turnering. Igen er det så desværre deres gammeldags approach her, som gør at de bare får ekstra opmærksomhed ved at lukke den splatoon turnering ned og derfor er det rent faktisk bare dumt reageret.
Apropos så er det IKKE moddet melee (selvom nintendo prøver at fremstille det sådan) Det er dolphin der er moddet, du bruger en helt standard melee ISO uden mods
Derfor kan man argumentere for at der er rigtig mange streams de skal lukke ned, for det er langt fra bare denne turnering der udnytter dem (og ja vi er igen helt enige om at det ville de uden tvivl også gerne, men her er de indtil videre mere påpasselige fordi de ved at folk vil blive vrede og de i virkeligheden måske ikke helt har loven på sin side, det er bare svært at arbejde imod en C&D fra et stort firma).
Mit personlige største problem med nintendo og deres relation til eksempelvis SSBM her er så egentlig heller ikke så meget at de ikke vil have at folk udnytter sådan en online løsning, men at nintendo selv ikke ser nogen muligheder eller giver alternativer. De vil hellere aktivt skyde det helt til jorden.
Jeg tør nærmest garanterer at manden bag slippi med glæde ville samarbejde med nintendo og implementerer det i et officielt spil i stedet og at hele communitiet med glæde vil betale for det. Problemet er at nintendo NÆGTER at gøre det eller overhovedet kommunikere og af en eller anden grund har en idé om at hvis folk bliver ved med at spille melee, så har det en indflydelse på hvor mange nye spil fra nintendo de køber og det er en fejltolkning.
Bonus: Tilbage i 2013 prøvede nintendo også at stoppe melee fra at være med i en turnering, og der blev det også kun ændret pga. kæmpe backlash især fordi der var indsamlet over 100K dollars til velgørenhed for at få spillet med. Det er langt fra første gang de har modarbejdet competitive smash og i særdeleshed ikke første gang med melee.
Læs eventuelt denne twitlonger for at læse om lidt af det: https://www.twitlonger.com/show/n_1srfu4r
Der også et andet interessant pastebin/twitlonger fra en person der faktisk har arbejdet for nintendo i forbindelse med promotion, men det kan jeg desværre ikke lige finde. Men ja det handler ikke udelukkende om denne ene sag, men nærmere en kulminering af deres måde at behandle de kompetitive communties på - hvilket INKLUDERER splatoon og er en stor del af at de valgte at støtte op om melee i denne situation
6
Sillyyy
#3
Nintendo laver generelt gode spil, men bortset fra det er de ikke anderledes end de andre store firmaer, desværre.
0
zcream
#4
Nintendo er muligvis noget gammeldags på en række områder, men egentlig er det en af de ting jeg godt kan lide ved dem. De er jo ikke reaktionære, når det kommer til deres produkter, men tør holde fast i nogle værdier og en kvalitet, der er en større og større sjældenhed.
Er alt de laver så bare perfekt? Ingenlunde, der laver da bestemt fejl. Men overordnet set, kan jeg godt respektere dem for, at de holder på nogle former og regler, for deres egne produkter.
Er alt de laver så bare perfekt? Ingenlunde, der laver da bestemt fejl. Men overordnet set, kan jeg godt respektere dem for, at de holder på nogle former og regler, for deres egne produkter.
1
Michael
#5
#2:
Håbede lige præcis på at høre et take fra dig eller en af de andre Melee-folk! Godt indspark.
Håbede lige præcis på at høre et take fra dig eller en af de andre Melee-folk! Godt indspark.
1
Log ind for at kommentere
Du skal være logget ind som medlem for at skrive kommentarer.
niconej
#1Jeg kan også godt forstå, hvorfor Nintendo aflyste Splatoon 2 tourneringskampen, efter at spillerne bruger #freemelee som navne. At være arrangør af et event, hvor spillerne, som i princippet repræsenterer Nintendo, laver kampagne i eventet mod Nintendo selv, er en utrolig akavet situation for dem. Så hvis det er derfor, at de har aflyst det, undrer det mig heller ikke. Det føles bare som censur, hvilket ikke er det bedste signal at sende heller.
Argumentet for, at de spillede modded Melee på brund af COVID-19, kan jeg udemærket godt forstå, og jeg kan også godt forstå, at på baggrund af det, at folk bliver så arrige. Jeg kan udemærket godt sætte mig ind i det. Sådan som jeg ser det, er det mest af alt en uheldig situation for alle parter involverede.