Skrevet af Lukas Skywalker - 22-10-2011 22:40
Det populære spilmagasin Edge har anmeldt det kommende Zelda-spil til Wii, The Legend of Zelda: Skyward Sword, og her har det fået topkarakter. Samtidig viser vi her i nyheden to nye trailers for spillet.
Den omtalte anmeldelse er desværre ikke blevet udgivet endnu - anmeldelsen findes nemlig i december 2011-magasinet, der først bliver sat til salg d. 25. oktober. På denne dato vil man dog kunne læse anmeldelsen på Edges hjemmeside. The Legend of Zelda: Skyward Sword får som sagt topkarakter, hvilket er 10/10, og Edge har bragt et kort uddrag fra anmeldelsen:
"How apt that this ultimate tale of hero-making should see Nintendo's hardware become the console it was always meant to be."
To nye trailere for The Legend of Zelda: Skyward Sword er blevet offentliggjort, og disse kan ses herunder. Vi gør opmærksomme på, at trailerne kan indeholder spoilers.
#1 - Kanin
Level: 23 (Skree)
23-10-2011 10:59
En 10/10 karakter, bør kun gives til spil, der aldrig går af mode og som sætter en standard for spilkvalitet, for fremtidens spil.#4 - Dead-Cheese
Level: 25 (Kokiri)
22-10-2011 23:47
Jeg er lidt skeptisk over en 10/10 anmeldelse... Det plejer aldrig at leve op til det.#5 - [8-Bit] MoNkEy
Level: 31 (ChuChu)
23-10-2011 13:02
Pong!, PacMan und Bubble Bobble!#6 - nintendofanboy
Level: 6 (Cucco)
23-10-2011 13:11
Glæder mig enormt til dette spil, er kæmpe zelda fan.#7 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
23-10-2011 13:17
10- eller 100 %-skalaen er jeg egentligt ret ligeglad med. Det er kun ekstremt hardcore fanboys, der gider at diskutere om et spil er 97 % eller 98 % værd. Derudover kommer den evige diskussion om, at "ingen spil må få topkarakteren" eller kun "meget få må".#8 - Kanin
Level: 23 (Skree)
23-10-2011 13:51
10-skalaen er meget ligegyldig... Hvem gider at rode med spil i kategorien 1-6 alligevel? Faktum er jo at der i det lange løb kun eksistere dårlige, middelmådige (kedelige) og gode spil. I nogle tilfælde kommer der titler som sætter nye standarder/ændre paradigmer for hvad gode spil er.... Jeg tror ikke Skyward Sword er sidste nævnte. Men det er sikkert ikke et dårligt spil. Kedelige, måske.#9 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
23-10-2011 13:56
Det er i øvrigt interessant at analysere de to trailere.#10 - odensen
Level: 11 (Octorok)
23-10-2011 14:01
Selvfølgelig betyder selve skalaen ikke så meget.. men det er klart at hvis en skala går til 100, er der mulighed for flere nuancer, og alt andet lige mere præcis.#11 - Gradius
Level: 5 (Cheep)
23-10-2011 15:20
@Alexander - Ja det er for ringe de forsøger at markedsføre deres produkt så de sælger så mange spil som muligt... det er typisk Nintendo!!!#12 - [8-Bit] MoNkEy
Level: 31 (ChuChu)
23-10-2011 15:23
@Gradius - Good Call, skulle lige til at skrive det samme d:#13 - Peblisko
Level: 21 (Paragoomba)
23-10-2011 15:27
Jeg kan ikke helt følge dig, Alexander:#14 - Hassus
Level: 22 (Ice Keese)
21-10-2020 15:51
Hassus - 06/06-2011 klokken 09:32
Det der gør [Spirit Tracks] godt for mig er i høj grad spillets balance - det løste rigtig mange problemer jeg har haft med Zelda og endte med at være den måske bedste spiloplevelse jeg har haft med et Zelda-spil.
IGN: "Skyward Sword seems to have a good balance. In fact "balance" would be one of the best ways to describe the game, as it mixes so many elements - including difficulty and originality - in very, very smart ways.
Hm.
#15 - PD
Level: 1 (Goomba)
23-10-2011 16:05
Jeg "elskede" også Spirit Tracks! Yay, det bliver SÅ fedt#17 - Andreas Tarding
Level: 18 (Twhomp)
23-10-2011 18:06
Production quality for trailerne til Skyward Sword er egentlig gået en del nedad, hvis man sammenligner med Twilight Princess. I sidstnævntes varierede musikken f.eks. meget mere, og flere trailere havde endda deres helt egne stykker underlægningsmusik, komponeret kun til dem og indspillet live med et orkester.#18 - Peblisko
Level: 21 (Paragoomba)
23-10-2011 18:14
Jeg kan nu se, at Alexander har skrevet forkert rækkefølge. Så forstår jeg det bedre.#19 - Kragh
Level: 3 (Koopa-Troopa)
23-10-2011 22:24
Den anden trailer - og den trailer, som har fået mest positiv respons - viser SLET IKKE de symboler og den stemning, som Skyward Sword har. I stedet er musikken episk og man ser kun action, selvom alt hvad vi har set fra spillet har understreget, at det slet ikke er spillets fokus. Det vil sige, at Nintendo udgiver en trailer LIGE INDEN spillet udkommer, som slet ikke symboliserer det spillet står for. Nintendo lavede det samme trick med Twilight Princess. Det er ren og skær marketing. Nintendo markedsfører et produkt som noget de ved, at mange gerne vil have (old school episk action), men som produktet i bund og grund slet ikke er.
Hvordan ved du egentlig hvad spillet indeholder helt præcist? Måske har de kun vist de trailere der indeholder puzzles? Jeg synes du begår en induktiv fejlslutning ved at slutte fra noget partikulært til noget generelt...
#20 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
23-10-2011 22:28
Det kaldes intuition. Vi får at se, om jeg rammer rigtigt.#21 - Kragh
Level: 3 (Koopa-Troopa)
23-10-2011 23:41
@Alexander#22 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
23-10-2011 23:47
Du fjerner fokus fra min pointe: At Nintendo fremviser en trailer lige inden udgivelsen, der viser symboler og en stemning der stort set ikke har været at finde i tidligere trailere, fremvisninger og udtalelser, vi har set i forbindelse med spillet.#23 - Kragh
Level: 3 (Koopa-Troopa)
24-10-2011 00:07
Korret, må være træt, plejer ikke at fejllæse sådan. Du har selvfølgelig helt ret, endnu har de trailere vi har set været appetisers på det mytologiske, controls og puzzles. Selvfølgelig er der tale om marketing, spørgsmålet er bare hvorvidt de elementer - der er sammenklippede i videoen - er repræsenteret i spillet, altså hvor meget action vi egentlig kan forvente os!#24 - Gradius
Level: 5 (Cheep)
24-10-2011 00:45
Jeg forstår bare stadig ikke pointen. Hvorfor må Nintendo ikke markedsføre deres produkter og forsøge at ramme så mange segmenter som muligt? Er det ikke ok for et firma at forsøge at tjene så mange penge ind de kan på en større udviklingsinvestering?#25 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
24-10-2011 00:50
Gradius >> De må gerne markedsføre sine produkter. Jeg prøver bare at pointere den kontrast, der er mellem (det vi har set af) produktet og den seneste 'actionfyldte' trailer.#26 - Gradius
Level: 5 (Cheep)
24-10-2011 00:57
Men hvis Nintendo bare nogenlunde minder om en normal virksomhed så er det jo ikke spiludviklerne der står for markedsføringen. De har sikkert en fin pr stab som står for dette og forskellige trailere til forskellige demografiske målgrupper. Nogle folk spiller Zelda pga. puzzle nogle pga. Action de vil gerne have så mange til at bruge penge som muligt. Jeg ser ærligt talt ikke noget specielt i dette.#27 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
24-10-2011 00:58
Gradius >> Og det er min pointe. Hvis spillets "puzzle + love story"-struktur var så god, så ville de vel markedsføre det på det i alle trailerne?#28 - PD
Level: 1 (Goomba)
24-10-2011 01:41
Jamen Alex de udgiver jo forskellige trailers med de forskellige temaer... jeg kan ikke se problemet i det. Der er to muligheder at gøre det på og de vælger så bare én af dem :b#29 - Gradius
Level: 5 (Cheep)
24-10-2011 09:51
@Alexander - Yes yes, men hvis de også vil sikre sig at action-fans kom med på vognen, hvorfor så ikke vise en trailer med action til dem?#30 - Magtail
Level: 3 (Koopa-Troopa)
24-10-2011 13:20
Det er godt nok utroligt, at så mange ting kan vendes til noget negativt, når det omhandler dette spil.#31 - yasw
Level: 1 (Goomba)
24-10-2011 13:46
Om det er intelligent markedsføring vil vel ende med at afhænge hvordan indholdet rent faktisk er fordelt. Hvis der er meget lidt action, vil mange jo selvfølgelig blive skuffede, hvis de havde forventet mere pga. traileren. Det samme kender vi fra film, hvor ikke-action bliver fremvist som hårdtpumpede actionfilm ved at være meget selektiv i klipningen. Det lokker måske lidt flere i biografen, men det er stadig et tegn på at filmen er dårlig, hvis man er nødt til at markedsføre den på falske præmisser. Og det samme gælder vel for spil, hvis altså traileren ikke hænger sammen med spillets faktiske indhold.#32 - PD
Level: 1 (Goomba)
24-10-2011 13:48
Jamen det ved vi jo ikke om det gør endnu, da vi ikke har spillet spillet. Men når folk giver spillet høje karakterer, så må der da være noget som er rigtigt ved spillet... som der også har været sagt, så har spillet sikkert en fin balance... der er ingen grund til at lægge puzzles eller action højt :b#33 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
24-10-2011 13:56
At spillet får høje karakterer fra spilanmeldere betyder jo ikke, at det er godt for alle. Jf. hvad Kragh tidligere har talt om herinde.#34 - chessr
Level: 31 (ChuChu)
24-10-2011 14:31
Men igen hvad viser så hvad der gør et spil godt ?#35 - Gradius
Level: 5 (Cheep)
24-10-2011 14:52
@Alexander#36 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
24-10-2011 14:58
Gradius >> Nej, de ved ikke, hvad de snakker om, når det omhandler min smag.#37 - Gradius
Level: 5 (Cheep)
24-10-2011 15:08
Du har ret i at de ikke kan anmelde din smag i spil. Men mon ikke den generelle spilanmelder som lever af spilanmeldelser m.m. har en bedre forudsætning i at udtale sig om et spils karakter end fx. dig?#38 - HGC
Level: 16 (Space Pirate)
24-10-2011 15:18
Det er derfor, man altid bør læse en anmeldelse og ikke blot kigge på karakteren#40 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
24-10-2011 15:29
Gradius >> Du bliver ved med at snakke om "at nogen er mere kvalificeret end andre", underforstået at der er en universel smag inden for alting, som særlige individer har mest indsigt i. Det er der ikke - spørg bare Kragh.#41 - Gradius
Level: 5 (Cheep)
24-10-2011 15:51
@Alexander - "spørg bare Kragh" Nu er det jo ikke Kragh, dig eller jeg der afgør hvad der er rigtigt og forkert så undlader lige at spørge ham#42 - PD
Level: 1 (Goomba)
24-10-2011 15:56
Og salgstal er også grundet hvor meget reklame et spil har fået (hvis ingen reklamer/fremvisning = ingen salgstal)#43 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
24-10-2011 15:56
"Anmeldere = brugere/gamere som har mange års erfaring inden for spilverden som skriver deres objektive mening."#44 - yasw
Level: 1 (Goomba)
24-10-2011 15:56
Ja til at udtale sig om faktuelle ting og til at forklare noget vi andre ikke forstår, men når det gælder personlig smag, så giver det jo ingen mening. I hvert fald ikke for de fleste mennesker der godt kan klare sig uden eksterne smagsdommere.#45 - yasw
Level: 1 (Goomba)
24-10-2011 15:57
"Spil er ikke det samme som at være ekspert i konkrete fagområder, kan man da læse videospilsteori på universiteterne?"#46 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
24-10-2011 16:01
Ok. Men selv NÅR man kan det, kan man ikke gøre sig klog på personlig smag, som du selv siger.#47 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
24-10-2011 16:01
Bare lige for at få det på det rene: Min kritik af anmeldere bygger ikke på manglende objektivitet. De er ligeså subjektive og objektive som alle os andre. Min kritik bygger på, at spilanmeldere udgør et særligt community, hvis holdninger adskiller sig markant fra majoriteten af de, der køber spil i al almindelighed. Det er den samme kritik jeg har af "hardcore gamere". Deres holdning repræsenterer ikke det samlede marked. Det er jo netop derfor vi ser masser af hardcore gamere på nettet, der mener at Wii er noget værre lort, selvom det er en af de mest populære konsoller nogensinde.#48 - Togbis
Level: 16 (Space Pirate)
24-10-2011 16:05
Problemet med vurderingen af videospil er at der ikke findes nogen fast definition på hvad et videospil er eller hvilken funktion det skal tjene for samfundet eller individet.#49 - yasw
Level: 1 (Goomba)
24-10-2011 16:06
Er det et problem? Det er da først et problem hvis der begynder at være faste definitioner for hvordan vi skal forholde os til spil, film og musik. Det burde da netop være individuelt hvad vi vil med det. Men det er jo netop det mange anmeldere prøver på. At slå fast at deres kritierer er dem andre skal bruge.#50 - Gradius
Level: 5 (Cheep)
24-10-2011 16:07
@Oni Nick - Rettet, der skulle naturligvis både stå subjektiv og objektiv da man ellers ikke ville være istand til at anmelde noget som helst uden subjektivitet#51 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
24-10-2011 16:11
Man kan jo ikke regne med det. Hvis 70 personer synes et spil er godt, kan der stadigvæk være mange flere, der synes det er dårligt. Selvfølgelig indikererer så mange høje karakterer, at spillet ikke lider af direkte programmeringsfejl, og at spillet virker som det er tiltænkt, men så kan man heller ikke sige meget mere end det.#52 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
24-10-2011 16:21
Gradius >> Når du arbejder med statistik er et af de første spørgsmål, du skal stille dig selv: "de personer jeg kigger på, repræsenterer de hele samfundets holdninger og meninger"? Hvis du kigger på 70 spilanmedelere fra de de store "hardcore" spilsites, så repræsenterer de kun en meget lille gruppe, for de har alt andet lige de samme holdninger. Og det er jo netop min pointe - at spilanmeldere tilhøre et særligt community, der deler samme holdninger. Man kan derfor bruge spilanmeldelser til meget lidt - MED MINDRE man deler netop disse holdninger, hvilket mange hardcore gamere gør. Derfor er det også oftest hardcore gamere, der går op i at diskutere om et spil fortjener 96 eller 97 %. Vi andre er bare interesseret i at spille spil, der er sjove og underholder os.#53 - Togbis
Level: 16 (Space Pirate)
24-10-2011 16:25
@Jeppe Larsen#54 - yasw
Level: 1 (Goomba)
24-10-2011 16:28
Vel ikke som sådan SKAL gøre, men man kan jo godt stille sine præmisser for vurderingen op. Og det behøver jo ikke være den samme alle anmeldere igennem.#55 - Gradius
Level: 5 (Cheep)
24-10-2011 16:58
Men man kan jo ikke spørge samtlige gamere verden over på én gang desværre. Men hvad er grænsen så for hvornår det er nok der har tilkendegivet deres mening... Fx. så har IGN også en average reader karakter som for fx. Mario Galaxy er på 9,3 i gennemsnit ud af 10442 anmeldere... Men vi skal måske op på en million?#56 - Togbis
Level: 16 (Space Pirate)
24-10-2011 18:50
Hvorfor skulle anmeldere nødvendigvis gøre det på den samme måde?
Fordi så får vi en universel standardiseret rangliste der holder. Imodsætning til metacritic, der bare viser holdningen hos 70 nørder og som intet viser om markedet eller håndværket og derfor næsten er ubrugelig.
Men det kan man ikke, hvilket er min pointe.
Videospil er forskellige, nogle spil prøver at være film, andre er legetøj, andre er som en sportsgren, andre er et indlæringsværktøj og andre er et kunstværk.
Derfor kan man ikke give et spil en universel karakter, der gælder på tværs af platforme og genre og som samtidigt bliver lagt sammen med de karakterer fra andre anmeldelser, med helt andre indgangsvinkler.
Det eneste anmeldelser reelt kan bruges til, er at vise den enkelte anmelders holdning til tingene, evt. ud fra en bestemt vinkel. Intet universelt objektivt. Det kan selvfølgeligt også være fint nok, hvis man deler smag med anmelderen og desuden får noget information om spillet gennem anmeldelsen. Men det var ikke min pointe.
(Jeg så lige at IGN i sin tid gav Kirby's Epic Yawn en højere karakter end New Super Mario Bros. Wii, lol
Det kommende Wii Kirby-spil med super grafik fik kun et 7.5, mens Epic Yarn fik et 9 )
#57 - yasw
Level: 1 (Goomba)
25-10-2011 09:00
Den holder vel kun på et vurderingskriterium, hvilket ikke nødvendigvis er noget som alle går lige meget op i, eller som giver lige meget mening for alle spil. Det vil da netop være trist hvis alle individuelle smagsforskelle skal skubbes til side, og vi alle sammen kun skal forholde os til det at spille på en måde, som et ekspertpanel har bestemt. Det bliver da smagsdommeri når det er værst.#58 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
25-10-2011 14:43
Efter internettet, web 2.0 og de sociale medier er brudt igennem, så bliver professionelle anmeldelser en mindre og mindre efterspurgt vare - se blot IGN og GameSpot, der slet ikke har samme status - eller antal af abonnementer - som tidligere. De store spilsites ved det godt og derfor ser vi ekstremt meget trolleri og LOL indhold fra deres side (i et forsøg på at skabe chok-journalistik og fordi, at de ved, at skibet er ved at synke, så 'what the hell'..)#59 - Magtail
Level: 3 (Koopa-Troopa)
26-10-2011 14:55
Hvad bygger du dit eksempel med mødre på?#60 - PD
Level: 1 (Goomba)
26-10-2011 15:37
Det ville endenligt være interresant at lave et spørgeskema og spørger tilfældige foreældre om hvilke spil de køber til deres børn :b