Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Prøv Vampire Survivor ga...

N-cast #210: Fuglen(e) sy...

Lanceringstrailer for Kin...

Paper Mario: The Thousand...

Lugii's Mansion 2 HD udgi...

Tre Game Boy-spil med Mar...

Mario-dagen fejres med ny...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Super Mario Bros. Wonder

Nintendo i medierne

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario Run

Spil på vej til Switch

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Team Meat: Nutidens spil er generelt for lette

Skrevet af Lukas Skywalker - 18-10-2010 21:10

Team Meat-CEO Edmund McMillen udtaler i et nyligt interview med Eurogamer, at de fleste af de spil der udkommer i denne tid, er alt for lette. Team Meat er holdet der står bag Super Meat Boy, det svære platformerspil der er på vej mod WiiWare og Xbox Live Arcade, og Super Meat Boy må bestemt siges at være et svært spil.

Den originale version, Meat Boy, som man kan spille gratis online, blev ikke mindst berygtet for at være et pixelpræcist platformspil, hvor et enkelt forkert tastetryk eller timing næsten altid betød døden. Super Meat Boy tegner til at blive lige så svært, så det er nok ikke helt underligt at det lige netop er Edmund McMillen der udtaler dette. Læs hans udtalelse herunder.

Følgende er frit oversat, det originale citat kan ses her.

Jeg mener at i nutidens spil mangler der en del i forhold til følelsen af, rent faktisk at opnå noget. Jeg vil sige at størstedelen af spil i dag kan blive gennemført temmelig nemt. Og det er en marketingsstrategi - der er en grund til at spil er nemme nu. Og jeg tror at med denne nemme sværhedsgrad, dannes der dette hul. Ting er bare ikke lige så gode at huske tilbage på som de var engang, og du føler ikke at du har opnået noget.

Med Super Meat Boy har vi derfor kigget på det og tænkt: "Hvordan kan vi bringe fornemmelsen af at opnå noget, hvor du rent faktisk har det godt fordi du har gjort noget storslået, og det ikke har holdt dig i hånden hele vejen?" Vi tænkte på hvordan vi kunne gøre det svært, men ikke frustrerende.

Så vi har gået det hele i gennem, og skåret det ud. Vi har fjernet liv, gjort banerne så små som muligt, og gjort således at spilleren bliver belønnet efter at have gennemført noget i spillet, både visuelt og gameplaymæssigt, i form af at unlocke ting i spillet.

- Edmund McMillen, Team Meat


For tiden diskuteres især sværhedsgraden i Kirby's Epic Yarn, men adskillige Nintendofans må erkende, at Kirby-spil aldrig rigtigt har været svært. Hvad mener du om Edmund McMillen fra Team Meats udtalelse?

0
1ups givet

Kommentarer:

#1 - Snake

Level: 5 (Cheep)

18-10-2010 22:44

YAY!!! og hvor har de bare ret.
Hva er det med Nintendos 3 hit regel = win.

Det er for nemt, det er alene noget der skuffer mig ved mange nintendo spil, de er bare generelle for lette T_T
0
1ups givet

#2 - MINI

Level: 4 (Stalkid)

19-10-2010 00:56

Hvor har han ret!
Nutidens spil er ALT for lette!
Jeg har taget mig sammen til endelig at klarer TLoZ: Majora's Mask og hvor føles det bare godt når man klarer et tempel eller lignende.. sådan en fed feel!

Så det kan godt ske man skulle holde øje med det her spil!

0
1ups givet

#3 - Moysen

Level: 16 (Space Pirate)

19-10-2010 12:11

Giver jer andre ret. Smiley Der er ikke noget udfordring længere. Smiley De eneste spil til Wii, som jeg har fundet bare en smule svære at gennemføre første gang, er Super Paper Mario, Mario Strikers, og TLoZ: TP.
Og den eneste grund til at TLoZ: TP, og Super Paper Mario var svære, var pga. det lange gameplay, og de mange gåder som du skal løse.
0
1ups givet

#4 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

19-10-2010 12:45

Moysen >>

Åh ja. Puzzles. Hvor jeg dog hader dem. Det er den mest billige måde at gøre et spil "længere" og "sværere". Få puzzles ud af Zelda tak!
0
1ups givet

#5 - Jonas

Level: 15 (Geega)

19-10-2010 12:55

Puzzles ud af Zelda? Skal vi gå tilbage til Zelda 1's formel, hvor man bare skal klare alle fjender i et rum for at komme videre i en dungeon? Det er da kedeligt Smiley
0
1ups givet

#6 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

19-10-2010 13:18

Jaeh zelda uden puzzles den går altså ikke lol. Det er meget fint at du gerne vil have en masse spil til en bestemt gruppe forbrugere Alexander, men det skal da vel stadigvæk ikke være alle spil - så mange vil de næppe købe alligevel. Hvorfor ændre en af grundpillerne i zelda som klarer sig godt nok bare for at please et nyt publikum. Så hellere bare lave et andet spil til dem.
0
1ups givet

#7 - M60dk

Level: 18 (Twhomp)

19-10-2010 14:45

Tror Alexander er sarkastisk. Det håber jeg ihvertfald.
0
1ups givet

#8 - Jonas

Level: 15 (Geega)

19-10-2010 14:50

Ok, er bare vant til at han siger ting, jeg er uenig med ham i Smiley
0
1ups givet

#9 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

19-10-2010 15:33

Jeg er ikke sarkastisk, og puzzles er ikke en ét af de oprindelige grundelementer i Zelda-serien.
0
1ups givet

#10 - Jonas

Level: 15 (Geega)

19-10-2010 15:55

Zelda uden puzzles?

Zelda uden puzzles ville da være kedeligt. Jeg er helt med på, at Zelda-spil skal være mere udfordrende, end de er nu, men uden puzzles ville det bare være ligesom 1'eren, hvor dungeons kun handler om at dræbe fjender.
0
1ups givet

#11 - Michael

Level: 18 (Twhomp)

19-10-2010 15:55

Jeg troede Zelda uden puzzles var Mario.
0
1ups givet

#12 - Sillyyy

Level: 17 (Deku Baba)

19-10-2010 16:05

Zelda uden puzzles?
0
1ups givet

#13 - Eagle

Level: 21 (Paragoomba)

19-10-2010 16:44

Zelda uden puzzles?
0
1ups givet

#14 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

19-10-2010 16:53

Zelda uden puzzles?
0
1ups givet

#15 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

19-10-2010 17:27

@Michael
True, de to serier bevæger sig tættere ind på den midte, hvor man til sidst ikke kan se forskel på dem udover at Mario/Luigi har skæg.

Det er fedt, at en udvikler er opmærksom på det, men kun tiden vil vise om det føles rigtigt. Ready At Dawn snakkede også om det i sin tid, og efter Daxter kunne jeg fornemme hvad de prøvede på, men jeg må erkende, at det er hammer "svært", at finde den balance mellem hvornår noget er nemt og hvornår det er frustrerende.
0
1ups givet

#16 - Grauling

Level: 23 (Skree)

19-10-2010 17:32

Det er en grund til at Zelda med puzzles såsom OoT eller MM menes at være det bedste spil til dato fremfor det originale Zelda eller Zelda II.
0
1ups givet

#17 - M60dk

Level: 18 (Twhomp)

19-10-2010 17:34

Asger, du glemmer at Alexander ikke synes at det er de bedste spil, så du tager fejl.
Det nye publikum er ikke interesseret i varieret gameplay, eller at skulle bruge deres hoveder den mindste smule. Nej de elsker derimod frustrerende fjender i ensformige lange spil og helst ikke mere end det.
0
1ups givet

#18 - Oni Nick

Level: 26 (Octopi)

19-10-2010 19:53

Puzzles er et af mine yndlings elementer i videospil overhovedet, så kan overhovedet ikke sætte mig ind i Alexanders tankegang. Er det fordi at de er for svære? Er de irriterende? Hvorfor skader det Zelda, at have puzzles?
0
1ups givet

#19 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

19-10-2010 23:18

Puzzles er noget af det nemmeste at implementere i et spil. Hvorfor tror I, at alle spilproducerer gerne vil implementere puzzles i deres spil? Fordi det er det sjoveste og nemmeste for dem selv. Så kan de sidde og være "kreative" og scripte forløbet for spilleren. Mange puzzles i et spil medfører lav replayability. Hvem gider at genspille et puzzle, når man først har løst det en gang?

Et par puzzles i Zelda er fint, men i dag handler serien udelukkende om puzzles. Aonuma har udtalt, at han gerne vil have kampene i Skyward Sword til at minde om at løse et puzzle. WTF?! Kampe skal ikke handle om at løse et puzzle, men om at sparke røv. Engang var Link en modig ung mand, der udforskede Hyrule og sparkede røv, når han mødte en fjende på sin vej. I dag er Link blevet en sød fe-dreng, der snakker med latterlige børn og kører i et tog.

Hvis puzzles er så godt for Zelda-serien? Hvordan kan det så være, at hypen aldrig har været mindre omkring serien? Engang var serien magisk. Når der blev fremvist en trailer, så blev alle ellevilde. I dag har Zelda mistet magien. Interessen i Skyward Sword er utrolig lav, og den interesse der er, skyldes i højere grad nostalgi end spillets indhold.
0
1ups givet

#20 - Eagle

Level: 21 (Paragoomba)

19-10-2010 23:30

Hvem gider at genspille et puzzle, når man først har løst det en gang?



Tåbeligt argument. Dette kan du bruge om stort set alt i et spil. Hvis det er udført godt nok, så er det ikke problem.

Det var jo heller ikke fordi Zelda I og Zelda II var vanvittige sjove at genspille, heller.



Dette er ikke at 'sparke røv'. Det er, at være utroligt begrænset og stikke et sværd enkelte pixels foran en. Fjender bevæger sig nærmest tilfældigt.

Med det sagt, så er keg er heller ikke stor fan af, at kampe fremover skal være mere ligesom 'puzzles'. Tidligere Zelda-spil har lidt problemer med, at nogle fjender utroligt let kan uskadeliggøres bare ved at bruge det rette værktøj (og hvad angår bosser, så skal du bare gentage dette x antal gange); personligt så jeg hellere at der skulle være massere af variation i kampe, at det skulle handle om at tænke hurtigt, og at man har en masse muligheder i kamp (TPs ekstra evner gjorde dette godt - en skam at spillet var tåbeligt nemt, og at du aldrig havde brug for disse).

0
1ups givet

#21 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

19-10-2010 23:33

Lige vi er ved det, så det med mange muligheder, og generelt et mere avanceret kampsystem, er det ikke noget som Nintendo har lovet, at der vil være i Skyward Sword Smiley?
0
1ups givet

#22 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

19-10-2010 23:59

Eagle >> JO, kampene i det originale The Legend of Zelda handler da i den grad om at sparke røv. Hele ideen med det originale Zelda var at udforske en STOR og FARLIG verden. Det første man fik at vide i The Legend of Zelda er: "Det er FARLIGT at gå alene, tag det her sværd". Måske er de fjender på billedet blot simple pixels, men de gav i det mindste modstand i modsætning til moderne Zelda-spil, hvor de oftest blot fungerer som objekter, der står i vejen.

Det var noget af en udfordring første gang man stødte på nogle af fjenderne i det originale Zelda-spil. De var svære og farlige at kæmpe mod. Først når man fik tilegnet sig nye items, blev de lettere - hvilket i øvrigt var en fantastisk følelse, og en følelse som Aonuma og co. har fjernet siden hen. Items gør ikke længere en stærkere, de bliver kun brugt i scripted events i dungeons - enten til at løse puzzles eller til at bruge på en fjende tre gange (tre gange, seriøst bliver den aldrig gammel? gaaaaab!)

Angående Zelda II. Det er det spil, jeg har gennemspillet flest gange. Det var i øvrigt udsolgt i hele Nordamerika op til julen '88. Min far fik det fx i julegave og var ellevild med det. I dag er han ligeglad med Zelda og Aonumas puzzles og toge. Tilbage i slutningen af 80'erne og starten af 90'erne var Zelda som sagt et helt særligt fænomen. I dag er det blot en middelmådig Nintendo-serie, desværre.
0
1ups givet

#23 - M60dk

Level: 18 (Twhomp)

20-10-2010 00:08

^Ocarina of Time er det bedst sælgende Zelda spil, på trods af at installationsbasen for det var meget mindre end de to til NES.

Du er vokset op med de to originale Zelda spil, nogle andre er vokset op med de senere. Du lyder ærligt talt som en gammel mand, der mener at det eneste rigtige forgik "den gang jeg var ung".
0
1ups givet

#24 - Eagle

Level: 21 (Paragoomba)

20-10-2010 00:09

De giver da ikke mere modstand end at du i langt de fleste tilfælde bare kan gå forbi dem, lol. (og det er bedre - ingen risiko)

Jeg er enig så langt med, at Zelda-spillenes kampe er for lette, men Zelda 1 var kun 'svært' på grund af begrænsninger (og svært er så meget at sige). Link to the Past og 64-spillene slog en god balancegang (men måtte gerne have været sværere).
0
1ups givet

#25 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

20-10-2010 00:24

Ocarina of Time er blandt mine personlige yndlingsspil, hvis nogen skulle være i tvivl. Ocarina of Time var godt og banebrydende fordi 1) det i princippet var en 3D-udgave af A Link to the Past, som var et fantastisk spil og 2) fordi det var i 3D og derfor havde en friskhed. Paradoksalt nok var problemet med Ocarina of Time, at det grundlage den moderne "Zelda-skabelon", som sidenhen har drænet serien for energi og nytænkning. Alle Zelda-spil har siden Ocarina of Time været en salgs kopi blot med nye tiltag, der ikke har haft noget at gøre med Zelda-seriens oprindelige værdier.

Hvis man kigger på Twilight Princess har det også solgt ganske godt. Men betyder salgstal så alt? Nej, for det handler også om udviklingen af serien, forstået på den måde, at en udgivelse i så stor en spilserie som Zelda-serien skal skabe fornyet begejstring omkring den. Det gjorde Twilight Princess ikke, og derfor tør jeg godt vædde med, at Skyward Sword ikke kommer til at overgå det. Man kan selvfølgelig sige - som med Galaxy-spillene - at 7-8 millioner solgte kopier i hele verden er godt. Men er det nu også det? Burde en så unik serie som Zelda-serien ikke kunne præstere bedre end det? Det er jeg overbevist om, men Nintendo er løbet tør for ideer og kører i stedet i en kedelig retning med mere og mere fokus på puzzles, brugervenlighed, kedelige historie (cutscenes!) med børne-karakterer etc.
0
1ups givet

#26 - Jonas

Level: 15 (Geega)

20-10-2010 00:33

Sjovt nok er ALttP og OoT fyldt med puzzles :/
0
1ups givet

#27 - Grauling

Level: 23 (Skree)

20-10-2010 00:43

Paradoksalt nok var problemet med Ocarina of Time, at det grundlage den moderne "Zelda-skabelon", som sidenhen har drænet serien for energi og nytænkning. Alle Zelda-spil har siden Ocarina of Time været en salgs kopi blot med nye tiltag, der ikke har haft noget at gøre med Zelda-seriens oprindelige værdier.


Ja Majoras Mask som er bare en kedelig kopi af OoT med et par puzzle der kun er sjovt at lave en gang...

0
1ups givet

#28 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

20-10-2010 00:48

Jonas >> Er A Link to the Past fyldt med puzzles? Måske har vi ikke spillet det samme spil.

Asger >> Jeg har aldrig gidet at spille Majora's Mask, så skal ikke kunne sige det. Jeg synes ikke, det har særlig meget med Zelda at gøre for at være ærligt, men genspil du det bare, hvis du hygger dig. Smiley Så tror jeg, at jeg tager mig et spil Minecraft (måske det spil, der bygger mest på de gamle Zelda-værdier p.t.)
0
1ups givet

#29 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

20-10-2010 01:03

Alexander Brock sagde: Men betyder salgstal så alt? Nej

Husker nu ikke alttp som uden puzzles, men som sagt synes jeg (sjovt nok) at DET var ret middelmådigt, let og virkelig overrated. Smiley
0
1ups givet

#30 - Jonas

Level: 15 (Geega)

20-10-2010 01:09

Der er en hel del puzzles i ALttP. Dungeons handlede ikke bare om at slå alle fjender i et rum ihjel og derefter gå videre til det næste rum. Dungeons kunne man for det meste heller ikke bare gå ind i, når man fandt dem.

Og jo, ALttP er et fremragende spil Smiley
0
1ups givet

#31 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

20-10-2010 01:12

Stelzig >> I forhold til min kommentar om salgstal, så er høje salgstal for et spil - eksempelvis Twilight Princess - ikke nødvendigvis lig med en succes, hvis det næste spil skuffer.

Spil sælger ikke kun på grund af kvaliteten, men også på grund af forventningerne til spillets kvalitet (om end det er i mindre grad selvfølgelig). Hvis forventningerne ikke bliver indfriet, så sælger efterfølgeren mindre godt. Det er nok den spiral Zelda har haft gang i nogen tid nu.

Jonas >> Javel. Men de puzzles, der er i A Link to the Past er ret anderledes end i eksempelvis Twilight Princess. A Link to the Past bygger i høj grad på, at der er tale om en labyrint, altså "en maze", ligesom det også var tilfældet i det originale Zelda-spil. Mazes rock og den følelse er nærmest umulig at genskabe i 3D.

Michael >> Enig. Spillede dog aldrig Link's Awakening.
0
1ups givet

#32 - Michael

Level: 18 (Twhomp)

20-10-2010 01:12

A Link to the Past er det bedste Zelda-spil i serien. Stop jeres blasfemiske kommentarer - nu.

Dét og så Link's Awakening, oh mama!
0
1ups givet

#33 - Jonas

Level: 15 (Geega)

20-10-2010 01:15

Den titel tilfalder da klart Majora's Mask Smiley
... men det bliver vi nok aldrig enige om.
0
1ups givet

#34 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

20-10-2010 01:15

Jeg ved godt hvad du mente Alexander jeg tog det jo bare ud a kontekst, lol.

Er det forresten sjovt at gå igennem en labyrint når man har løst den en gang?
Single player generelt er bare ikke lige så sjove anden gang. Synes heller ikke alttp puzzles var anderledes og jeg betvivler da heller ikke helt at jeg ikke var lige så imponeret som mange fordi jeg havde spillet mange andre zeldaspil inden det.
0
1ups givet

#35 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

20-10-2010 01:18

Jonas >> Salgstal kan i hvert fald hjælpe os med at fortælle, at over halvdelen, der købte Ocarina of Time, ikke gad at købe Majora's Mask, så derfor løber Majora's Mask i hvet fald ikke med titlen som det bedste spil i serien.

Stelzig >> Mennesker har i lang tid - før der overhovedet fandtes videospil - været betaget af labyrinter, så ja. Labirynter får en til at fare vild, en følelse som mange gerne vil opleve i videospil, men som sjældent forekommer nu om dage, fordi alt gameplay er scripted og struktureret ind i et cinematisk og lineært forløb. Når man farer vild, så sker der sjældent det samme. Hvorimod, at man let kan huske, hvordan man løser et puzzle - så som at få en karakter til at hjælpe med at holde et spejl, så det kan reflektere lyset over på en statues øje, så en dør åbnes - gaaaaaaab.
0
1ups givet

#36 - Jonas

Level: 15 (Geega)

20-10-2010 01:30

Min pointe er, at puzzles er en vigtig del af et godt Zelda-spil - hvis det altså er "gode" puzzles, vel at mærke (det vil sige, at de ikke skal være uinspirerede og nemme at gennemskue som mange af dem i f.eks. TP).
Hvis du går med til, at ALttP havde masser af puzzles, og at de højnede oplevelsen, så giver udsagn som disse ikke meget mening:

"Åh ja. Puzzles. Hvor jeg dog hader dem. Det er den mest billige måde at gøre et spil "længere" og "sværere". Få puzzles ud af Zelda tak! "

Puzzles skal ikke tages ud af Zelda, de skal bare designes og implementeres bedre.

PS. Nej, MM løber ikke med titlen som "Bedst Sælgende Zelda-spil" :3
0
1ups givet

#37 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

20-10-2010 01:36

Det er jeg nu ikke helt enig i. Har ikke specielt meget sværre ved at huske en labyrint en mange af de andre puzzles zelda har at byde på. Ligesom labyrinten har jeg nok altid en nogenlunde idé om hvad jeg skal, selv hvis det er længe siden, men ikke bare sådan uden videre. Oot puzzles kan jeg nok godt huske de fleste af da jeg alligevel har spillet det et par gange, men master quest som jeg kun spillede en gang vil jeg da tvivle på at jeg kan huske i hovedet (eller... Ved det faktisk allerede da mig og Jonas spillede starten sammen for nylig og der var en del allerede der som jeg ikke kunne huske hvordan man kom igennem)
0
1ups givet

#38 - Hassus

Level: 22 (Ice Keese)

20-10-2010 21:38

Jeg ved ikke helt hvordan I kom ind på Zelda uden puzzles , men mine yndlingsbosser har så at sige været fyldt med action med et solidt overtræk af puzzle. Samtlige bosser og minibosser i Spirit Tracks var fantastiske og med høj replay-værdi. Har du fundet ud af bossens svaghed er du godt på vej, men det er kun en lille del af vejen.
0
1ups givet