Skrevet af Lukas Skywalker - 18-10-2010 21:10
Team Meat-CEO Edmund McMillen udtaler i et nyligt interview med Eurogamer, at de fleste af de spil der udkommer i denne tid, er alt for lette. Team Meat er holdet der står bag Super Meat Boy, det svære platformerspil der er på vej mod WiiWare og Xbox Live Arcade, og Super Meat Boy må bestemt siges at være et svært spil.
Den originale version, Meat Boy, som man kan spille gratis online, blev ikke mindst berygtet for at være et pixelpræcist platformspil, hvor et enkelt forkert tastetryk eller timing næsten altid betød døden. Super Meat Boy tegner til at blive lige så svært, så det er nok ikke helt underligt at det lige netop er Edmund McMillen der udtaler dette. Læs hans udtalelse herunder.
Følgende er frit oversat, det originale citat kan ses her.
Jeg mener at i nutidens spil mangler der en del i forhold til følelsen af, rent faktisk at opnå noget. Jeg vil sige at størstedelen af spil i dag kan blive gennemført temmelig nemt. Og det er en marketingsstrategi - der er en grund til at spil er nemme nu. Og jeg tror at med denne nemme sværhedsgrad, dannes der dette hul. Ting er bare ikke lige så gode at huske tilbage på som de var engang, og du føler ikke at du har opnået noget.
Med Super Meat Boy har vi derfor kigget på det og tænkt: "Hvordan kan vi bringe fornemmelsen af at opnå noget, hvor du rent faktisk har det godt fordi du har gjort noget storslået, og det ikke har holdt dig i hånden hele vejen?" Vi tænkte på hvordan vi kunne gøre det svært, men ikke frustrerende.
Så vi har gået det hele i gennem, og skåret det ud. Vi har fjernet liv, gjort banerne så små som muligt, og gjort således at spilleren bliver belønnet efter at have gennemført noget i spillet, både visuelt og gameplaymæssigt, i form af at unlocke ting i spillet.
- Edmund McMillen, Team Meat
For tiden diskuteres især sværhedsgraden i Kirby's Epic Yarn, men adskillige Nintendofans må erkende, at Kirby-spil aldrig rigtigt har været svært. Hvad mener du om Edmund McMillen fra Team Meats udtalelse?
#1 - Snake
Level: 5 (Cheep)
18-10-2010 22:44
YAY!!! og hvor har de bare ret.#2 - MINI
Level: 4 (Stalkid)
19-10-2010 00:56
Hvor har han ret!#3 - Moysen
Level: 16 (Space Pirate)
19-10-2010 12:11
Giver jer andre ret. Der er ikke noget udfordring længere. De eneste spil til Wii, som jeg har fundet bare en smule svære at gennemføre første gang, er Super Paper Mario, Mario Strikers, og TLoZ: TP.#4 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
19-10-2010 12:45
Moysen >>#5 - Jonas
Level: 15 (Geega)
19-10-2010 12:55
Puzzles ud af Zelda? Skal vi gå tilbage til Zelda 1's formel, hvor man bare skal klare alle fjender i et rum for at komme videre i en dungeon? Det er da kedeligt#6 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
19-10-2010 13:18
Jaeh zelda uden puzzles den går altså ikke lol. Det er meget fint at du gerne vil have en masse spil til en bestemt gruppe forbrugere Alexander, men det skal da vel stadigvæk ikke være alle spil - så mange vil de næppe købe alligevel. Hvorfor ændre en af grundpillerne i zelda som klarer sig godt nok bare for at please et nyt publikum. Så hellere bare lave et andet spil til dem.#7 - M60dk
Level: 18 (Twhomp)
19-10-2010 14:45
Tror Alexander er sarkastisk. Det håber jeg ihvertfald.#8 - Jonas
Level: 15 (Geega)
19-10-2010 14:50
Ok, er bare vant til at han siger ting, jeg er uenig med ham i#9 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
19-10-2010 15:33
Jeg er ikke sarkastisk, og puzzles er ikke en ét af de oprindelige grundelementer i Zelda-serien.#10 - Jonas
Level: 15 (Geega)
19-10-2010 15:55
Zelda uden puzzles?#15 - Peblisko
Level: 21 (Paragoomba)
19-10-2010 17:27
@Michael#16 - Grauling
Level: 23 (Skree)
19-10-2010 17:32
Det er en grund til at Zelda med puzzles såsom OoT eller MM menes at være det bedste spil til dato fremfor det originale Zelda eller Zelda II.#17 - M60dk
Level: 18 (Twhomp)
19-10-2010 17:34
Asger, du glemmer at Alexander ikke synes at det er de bedste spil, så du tager fejl.#18 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
19-10-2010 19:53
Puzzles er et af mine yndlings elementer i videospil overhovedet, så kan overhovedet ikke sætte mig ind i Alexanders tankegang. Er det fordi at de er for svære? Er de irriterende? Hvorfor skader det Zelda, at have puzzles?#19 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
19-10-2010 23:18
Puzzles er noget af det nemmeste at implementere i et spil. Hvorfor tror I, at alle spilproducerer gerne vil implementere puzzles i deres spil? Fordi det er det sjoveste og nemmeste for dem selv. Så kan de sidde og være "kreative" og scripte forløbet for spilleren. Mange puzzles i et spil medfører lav replayability. Hvem gider at genspille et puzzle, når man først har løst det en gang?#20 - Eagle
Level: 21 (Paragoomba)
19-10-2010 23:30
Hvem gider at genspille et puzzle, når man først har løst det en gang?
Tåbeligt argument. Dette kan du bruge om stort set alt i et spil. Hvis det er udført godt nok, så er det ikke problem.
Det var jo heller ikke fordi Zelda I og Zelda II var vanvittige sjove at genspille, heller.
Dette er ikke at 'sparke røv'. Det er, at være utroligt begrænset og stikke et sværd enkelte pixels foran en. Fjender bevæger sig nærmest tilfældigt.
Med det sagt, så er keg er heller ikke stor fan af, at kampe fremover skal være mere ligesom 'puzzles'. Tidligere Zelda-spil har lidt problemer med, at nogle fjender utroligt let kan uskadeliggøres bare ved at bruge det rette værktøj (og hvad angår bosser, så skal du bare gentage dette x antal gange); personligt så jeg hellere at der skulle være massere af variation i kampe, at det skulle handle om at tænke hurtigt, og at man har en masse muligheder i kamp (TPs ekstra evner gjorde dette godt - en skam at spillet var tåbeligt nemt, og at du aldrig havde brug for disse).
#21 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
19-10-2010 23:33
Lige vi er ved det, så det med mange muligheder, og generelt et mere avanceret kampsystem, er det ikke noget som Nintendo har lovet, at der vil være i Skyward Sword ?#22 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
19-10-2010 23:59
Eagle >> JO, kampene i det originale The Legend of Zelda handler da i den grad om at sparke røv. Hele ideen med det originale Zelda var at udforske en STOR og FARLIG verden. Det første man fik at vide i The Legend of Zelda er: "Det er FARLIGT at gå alene, tag det her sværd". Måske er de fjender på billedet blot simple pixels, men de gav i det mindste modstand i modsætning til moderne Zelda-spil, hvor de oftest blot fungerer som objekter, der står i vejen.#23 - M60dk
Level: 18 (Twhomp)
20-10-2010 00:08
^Ocarina of Time er det bedst sælgende Zelda spil, på trods af at installationsbasen for det var meget mindre end de to til NES.#24 - Eagle
Level: 21 (Paragoomba)
20-10-2010 00:09
De giver da ikke mere modstand end at du i langt de fleste tilfælde bare kan gå forbi dem, lol. (og det er bedre - ingen risiko)#25 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
20-10-2010 00:24
Ocarina of Time er blandt mine personlige yndlingsspil, hvis nogen skulle være i tvivl. Ocarina of Time var godt og banebrydende fordi 1) det i princippet var en 3D-udgave af A Link to the Past, som var et fantastisk spil og 2) fordi det var i 3D og derfor havde en friskhed. Paradoksalt nok var problemet med Ocarina of Time, at det grundlage den moderne "Zelda-skabelon", som sidenhen har drænet serien for energi og nytænkning. Alle Zelda-spil har siden Ocarina of Time været en salgs kopi blot med nye tiltag, der ikke har haft noget at gøre med Zelda-seriens oprindelige værdier.#27 - Grauling
Level: 23 (Skree)
20-10-2010 00:43
Paradoksalt nok var problemet med Ocarina of Time, at det grundlage den moderne "Zelda-skabelon", som sidenhen har drænet serien for energi og nytænkning. Alle Zelda-spil har siden Ocarina of Time været en salgs kopi blot med nye tiltag, der ikke har haft noget at gøre med Zelda-seriens oprindelige værdier.
Ja Majoras Mask som er bare en kedelig kopi af OoT med et par puzzle der kun er sjovt at lave en gang...
#28 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
20-10-2010 00:48
Jonas >> Er A Link to the Past fyldt med puzzles? Måske har vi ikke spillet det samme spil.#29 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
20-10-2010 01:03
Alexander Brock sagde: Men betyder salgstal så alt? Nej#30 - Jonas
Level: 15 (Geega)
20-10-2010 01:09
Der er en hel del puzzles i ALttP. Dungeons handlede ikke bare om at slå alle fjender i et rum ihjel og derefter gå videre til det næste rum. Dungeons kunne man for det meste heller ikke bare gå ind i, når man fandt dem.#31 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
20-10-2010 01:12
Stelzig >> I forhold til min kommentar om salgstal, så er høje salgstal for et spil - eksempelvis Twilight Princess - ikke nødvendigvis lig med en succes, hvis det næste spil skuffer.#32 - Michael
Level: 18 (Twhomp)
20-10-2010 01:12
A Link to the Past er det bedste Zelda-spil i serien. Stop jeres blasfemiske kommentarer - nu.#33 - Jonas
Level: 15 (Geega)
20-10-2010 01:15
Den titel tilfalder da klart Majora's Mask#34 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
20-10-2010 01:15
Jeg ved godt hvad du mente Alexander jeg tog det jo bare ud a kontekst, lol.#35 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
20-10-2010 01:18
Jonas >> Salgstal kan i hvert fald hjælpe os med at fortælle, at over halvdelen, der købte Ocarina of Time, ikke gad at købe Majora's Mask, så derfor løber Majora's Mask i hvet fald ikke med titlen som det bedste spil i serien.#36 - Jonas
Level: 15 (Geega)
20-10-2010 01:30
Min pointe er, at puzzles er en vigtig del af et godt Zelda-spil - hvis det altså er "gode" puzzles, vel at mærke (det vil sige, at de ikke skal være uinspirerede og nemme at gennemskue som mange af dem i f.eks. TP).#37 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
20-10-2010 01:36
Det er jeg nu ikke helt enig i. Har ikke specielt meget sværre ved at huske en labyrint en mange af de andre puzzles zelda har at byde på. Ligesom labyrinten har jeg nok altid en nogenlunde idé om hvad jeg skal, selv hvis det er længe siden, men ikke bare sådan uden videre. Oot puzzles kan jeg nok godt huske de fleste af da jeg alligevel har spillet det et par gange, men master quest som jeg kun spillede en gang vil jeg da tvivle på at jeg kan huske i hovedet (eller... Ved det faktisk allerede da mig og Jonas spillede starten sammen for nylig og der var en del allerede der som jeg ikke kunne huske hvordan man kom igennem)#38 - Hassus
Level: 22 (Ice Keese)
20-10-2010 21:38
Jeg ved ikke helt hvordan I kom ind på Zelda uden puzzles , men mine yndlingsbosser har så at sige været fyldt med action med et solidt overtræk af puzzle. Samtlige bosser og minibosser i Spirit Tracks var fantastiske og med høj replay-værdi. Har du fundet ud af bossens svaghed er du godt på vej, men det er kun en lille del af vejen.