Gør klar til årets pakk...

Black Friday-udsalg annon...

Få et indblik i kampene ...

Pokémon Scarlet og Viole...

Lanceringstrailer for Jus...

Golf kommer til Nintendo ...

Næste bølge af Mario Ka...

Super Kiwi 64 udgives 2. ...

Åbningsfilmen i Rune Fac...

N-cast #153: Award-sæson...

Fire Emblem Heroes

Pokémon Scarlet & Violet

Fire Emblem Engage

Nintendo Switch

Spil på vej til Switch

Sonic Frontiers

Bayonetta 3

Alternative nyheder

Mario Kart 8 Deluxe

Pokémon Unite

Tilbudstråden

S:Mario rabbids sparks of...

K: Diverse GameCube spil

K: Wii controllers med nu...

K: Dreamcast konsol (Defe...

S: Mario samlerting

S: Starlink inkl figur og...

V: Forseglede Nintendo ti...

Original autentisk ubrugt...

K: The Legend Of Zelda: T...

Story of Seasons: Trio of Towns

N-club Juletema 2018

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Mario Party: The Top 100

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Unge spiludviklere – fremtidens håb?

Skrevet af Ossipoff - 03-08-2009 01:25

Game Development Camp 2009 i Aalborg er nu veloverstået. N-club kunne lørdag få lov til at deltage i de deltagenes spilcafé, hvor de færdige spil blev vist frem. De to grupper vi har haft muligheden for at følge viste glade deres spil frem, men er disse unge gymnasiestuderende virkelig fremtidens håb i spilbranchen?

Drunken Sailor er et spil der, lige som så mange andre i dag, baserer sig på fysik. Du spiller den fordrukne sømand, som vælter fuld rundt på en bar. Jo flere ting du kan smadre, og specielt jo flere du kan smadre i træk, desto flere point får du. Spillet er et virkeligt godt velproportioneret highscore spil, med en rigtig god elastisk effekt i form af den måde man styrer sømanden på og bestemt et lille hyggeligt spil, som man kan få det sjovt med længe.

Vores venner i gruppen som udviklede nørdspillet, The Nerd, havde også fået et godt og stort spil stablet på benene. I spillet spiller man en bleg hvid nørd, som bestemt ikke tåler sollys. Pizza og cola er derimod lige sagen. Spillet var godt implementeret, og havde gode udvidelsesmuligheder både i forhold til endnu flere historieelementer, samt flere baner og niveauer.



Det lykkedes for grupperne at udvikle et spil på så kort tid, som der er stillet til rådighed. Begge de grupper vi har haft kontakt med, var yderst glade for deres spil. Bjørn Højlund Rasmussen, en af skaberne bag Drunken Sailor udtaler, at de dog har måttet satse mest af alt på de essentielle ting, men at der bestemt også er blevet plads til nogle af de lidt mere interessante ting. Det er en balancegang man er nødt til at finde, når man ikke har længere tid. En af de kvindelige skabere bag The Nerd, Malene Kjær Rasmussen, fortæller glad, at de faktisk ikke rigtigt havde mere at lave til sidst i forløbet, men at det bestemt havde været en hård uge. Det er dog tydeligt at mærke, at alle er meget stolte over at have opnået hvad de har – og vi forstår dem!

Spørgsmålet er, om disse unge udviklere kommer til at bringe deres nye og spændende idéer videre til den virkelige verden. Der findes utallige hobbyudviklere verden over, men drømmen for de unge håbefulde er selvfølgelig, at komme ind hos de store kanoner inden for spilbranchen. Matthias Hansen, en af skaberne bag Drunken Sailor siger, at det virkelig hjælper at få kendte inden for spilbranchen til Danmark. Ved denne camp har Ron Carmel, en af skaberne bag spillet World of Goo hjulpet de unge og fortalt dem, hvordan branchen fungerer. Men er det et realistisk billede? Er de unge rustet til det som venter dem?



Den overordnede koordinator af Game Development Camp 2009, Kasper Videbæk, udtaler, at de forsøger at vise et så bredt udsnit af verdenen som muligt. For dem handler det mest af alt om, at skabe interesse for spiludvikling og samtidig lære de unge, at spiludvikling skal være sjovt. Den egentlige proces i at lave et spil, mener han dog ikke passer helt med det deltagerne bliver præsenteret for, hvilket nok til dels hænger sammen med den korte tidsramme. Som Ron Carmel dog også har udtalt til N-club, handler spiludvikling mest af alt om passionen for at lave spil – dette finder man hos hver af en af de 72 unge deltagere.

N-club glæder sig allerede til næste år, hvor vi igen regner med at følge Game Development Camp. I mellemtiden kan vi anbefale alle at kigge forbi den officielle hjemmeside for Game Development Camp 2009, hvor der kan læses meget mere om de medvirkende grupper af unge håbefulde spiludviklere. Held og lykke til alle de unge spilaspiranter!

0
1ups givet

Kommentarer:

#1 - Phazyck

Level: 4 (Stalkid)

03-08-2009 13:25

"Der findes utallige hobbyudviklere verden over, men drømmen for de unge håbefulde er selvfølgelig, at komme ind hos de store kanoner inden for spilbranchen."

Jeg skal så sige at det ikke er helt rigtigt. Efter Ron Carmels foredrag om udvikling af indie-spil, var der faktisk en del, inklusive mig selv, der begyndte kraftigt at overveje at gå indie istedet for at være underlagt et stort firma som fx. EA hvor Ron Carmel arbejdede før han gik indie. Derudover var der også camp-deltagere som bare var der for at prøve det ud, de havde ikke som sådan nogle planer endnu omkring at skabe en karriere i spilbranchen.

0
1ups givet

#2 - Ignorancia

Level: 1 (Goomba)

03-08-2009 13:40

De fleste indieudviklere har vel en baggrund indenfor branchen i et af de større firmaer, så det er vel en logisk udviklingsmåde? Det er meget få som rammer plet første gang.

God artikel, og i det hele taget god dækning af GDC '09.
0
1ups givet

#3 - Cucumber

Level: 1 (Goomba)

03-08-2009 17:47

Lich, det er delvist rigtigt det du siger, men du får desværre ikke hele historien med.

En af Ron Carmels foredrag gik ud på de forskellige fordele og bagdele ved at være underlagt f.eks. EA, og at være indie. Ron talte en del om at være indie er en risiko, hvorimod ved et stort firma er du garanteret en løn, selvom dine spil kommer til at stinke.

Desuden, når man går indie er det vigtigt man har en kapital man kan læne sig op ad. Uden sådanne en, går der ikke lang tid før dit projekt falder sammen og du har mistet masser af penge. Som Ron Carmel sagde: "Money is important"

Det Ron Carmel da han arbejdede hos EA var at spare penge sammen, før han brød løs og blev indie. For grønskollinger der lige er blevet færdige for uddannelsen er et stort firma en god løsning. Der kan man få god træning og masser af erfaring, uden at risikere ens indkomst.

Og jeg som også var deltager på campen, håber selv en dag på at komme ind i et stort firma, omend ikke starte mit eget. That would be awesome Smiley
0
1ups givet