N-cast #146: Er Splatoon ...

Første trailer for Super...

Shovel Knight Dig ude nu

Førstehåndsindtryk af L...

Spar op til 75 % på over...

Se mere til verdenen i ny...

NieR: Automate The End of...

Dragon Quest Treasures f...

Anden opdatering til Mari...

Square Enix annoncerer Oc...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Film med videospilsrefere...

Legend of Zelda: Tears of...

Splatoon 3

Fire Emblem Heroes

Kirby's Return to Dreamla...

Pikmin 4

Fire Emblem Engage

LOL tråden (Video, bille...

S: Mario samlerting

S: Starlink inkl figur og...

Tilbudstråden

V: Forseglede Nintendo ti...

Original autentisk ubrugt...

K: The Legend Of Zelda: T...

S: Starlink inkl figur og...

Manualer til Gamecube spi...

K: Zelda BotW

Wii U

Story of Seasons: Trio of Towns

N-club Juletema 2018

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Mario Party: The Top 100

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Weekend-diskussion: Betalingsformer

Skrevet af Bo130 - 01-02-2014 05:19

Indtil for ganske nyligt var det meget nemt at overskue måden hvorpå spil blev solgt. De udkom til en pris på 250-800 kroner og kunne så købes i butikker eller over nettet. I perioder kostede de mindre, men det var omtrent den eneste variation der fandtes. Man kunne selvfølgelig også leje spil i forskellige kæder eller købe brugt, men lad os for denne diskussion fokusere på spil man køber for ny og ejer.

Siden da er der dog sket meget, lad os se på nogle eksempler.

App Store
Med Apple og især iPhone kom App Store, og med App Store blev der introduceret et helt nyt mål for hvad spil kunne koste. For det første kostede spil her ikke flere hundrede kroner, men som regel et godt stykke under 50 kroner. Dette var dog okay, for det var jo blot mobilspil, intet der kunne sammenlignes med de titler man kunne få til Nintendos maskiner. Men hastigt og stødt stiger kvaliteten af spillene i App Store, og nu ligger forskellen efterhånden primært i prisen.

Mange spil er sågar gratis, så hvordan kan det løbe rundt? Jo, med køb af ting så som baner og items i selve spillet. Konsolmarkedet har selv, især med Microsoft, udforsket muligheden for såkaldte mikrotransaktioner, men overskuddet har aldrig været så højt som det er nu. Det bedste eksempel er nok Candy Crush Saga, der er et gratis spil, som indtjener omkring 4.000.000 kroner dagligt. Der er i hvert fald et eller andet der virker ved denne betalingsform.

Wii Sports Club
Wii Sports og Wii Sports Resort var blandt de bedst sælgende titler i sidste generation og med Wii Sports Club skulle succeserne også komme til Wii U. Spillet havde dog en noget anderledes betalingsform.

Her udgives fem sportsgrene i alt, men de kommer ikke alle sammen på én gang. Når man henter spillet for første gang kan man spille det i et døgn gratis. Det samme gælder for hver gang man henter en ny sportsgren ned. Vil man derimod spille udover det, så skal man til at betale. Man kan enten købe et Day Pass ($2), der giver adgang til alle sportsgrene i yderligere et døgn, eller man kan købe et Club Pass ($10), der giver adgang til én sportsgren for al fremtid.

Wii Fit U
Wii Fit og Wii Fit Plus var to andre spil der fik kæmpe succes i sidste generation, og selvfølgelig kommer der også en efterfølger her. Også denne havde en anderledes betalingsform.

Spillet var gratis i den første lange stykke tid efter udgivelsen, men er netop skiftet væk fra dette - men kun hvis man ikke i mellemtiden har købt et Wii Fit Meter ($20) og synkroniseret med spillet.

Killer Instinct
En retur til den populære kampspilsserie gjorde også brug af en ikke tidligere set betalingsform. Spillet blev udgivet gratis med alle spillets dele tilgængelige, men til gengæld kun én spilbar figur, Jago. Herfra kunne man så købe resten af figurerne enkeltvis - eller man kunne købe en pakke og få dem alle.
Da Nintendo forleden adresserede betalingsform snakkede de om at gøre den mere fleksibel, og kom endda med nogle konkrete eksempler på dette.

If we succeed in the redefinition of video game platforms that I speak of today, our account-based connections with consumers will become very clear. For example, until now it has been taken for granted that software is offered to users at the same price regardless of how many titles they purchase in a year, be it one, five or even ten titles.

Based on our account system, if we can offer flexible price points to consumers who meet certain conditions, we can create a situation where these consumers can enjoy our software at cheaper price points when they purchase more. Here, we do not need to limit the condition to the number of software titles they purchase. Inviting friends to start playing a particular software title is also an example of a possible condition.

If we can achieve such a sales mechanism, we can expect to increase the number of players per title, and the players will play our games with more friends. This can help maintain the high usage ratio of a platform. When one platform maintains a high active use ratio, the software titles which run on it have a higher potential to be noticed by many, which leads to more people playing with more titles. When we see our overall consumers, they generally play two or three titles per year.

We aim to establish a new sales mechanism that will be beneficial to both consumers and software creators by encouraging our consumers to play more titles and increasing a platform’s active use ratio without largely increasing our consumers’ expenditures.

Foruden ovenstående har Nintendo lavet nogle mindre kampagner for forskellige titler, som mange af jer nok husker, men lad os lige få dem genopfrisket, for de minder faktisk lidt om det de snakker om herover.

  • Nintendo Network Premium: Du får point for hvert spil du køber digitalt, disse kan bruges til at købe nye spil senere.

  • Animal Crossing/Monster Hunter Welcome Initiative: Køb Nintendo 3DS XL med Animal Crossing: New Leaf /Monster Hunter og du får et gratis eksemplar af spillet til din ven.

  • Køb Pikmin 3 og du får 30% rabat på The Wonderful 101.

Hvad synes I om de nye betalingsformer der bliver afprøvet på Wii U med Wii Sports Club og Wii Fit U? Tror I Nintendos plan om at belønne deres mest flittige køber kommer til at gøre gavn, og hvordan skal køberne i så fald belønnes? Hvilken anden betalingsform kunne du tænke dig at se? Kan man forestille sig et achievement-system hvor man får noget af beløbet retur hvis man klarer spillet helt?

3
1ups givet

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

01-02-2014 10:16

Nå, det var derfor det i mine øjne mest interessante fra præsentationen var udeladt den anden dag. Der mangler dog de sidste par linjer:

Nintendo aims to work on this brand-new sales mechanism in the medium term, but we would like to start experimenting with Wii U at an early stage.


Så vidt jeg husker har vi nu også en tråd i forummet med helt samme emne, som du selv har startet Bo, og den model KnapNok Games anvender er også værd at nævne denne gang.

Man kan jo se på eShop, at Nintendo tillader meget mere i denne generation. Tilbud er blevet en del af dagligdagen for Indie-udviklerne, og de får lov at udforme dem, som de mener det kunne være godt for dem.

Tag bare "The Indie Connection Sale", der kører netop nu og frem til d. 13. februar, hvor man kan købe Toki Tori 2+, Spin the Bottle, Mighty Switch Force!, Giana Sisters og Runner 2 med 60% rabat, hvis blot man ejer minimum ét af de andre spil. Det er et tiltag, hvor udviklerne får gavn af hinanden ved at stå sammen og forhåbentligt er det medvirkende til, at de får solgt en masse ekstra spil.

Netop de købsbetingede tilbud tror jeg er dem de kan få mest ud af, da tilbuddene kan blive meget bedre end dem der bliver tilgængelige for alle. Man belønner folk for at have købt noget tidligere, og mere af den slags kan med garanti få folk hurtigere ud af startblokken.

Betalingsformen med Wii Fit U var også helt perfekt, men den der anvendes på Wii Sports Club giver jeg ikke meget for, og køber ikke noget som helst der før prisen er halveret. 375 for Wii Sports er simpelthen for meget.

0
1ups givet

#2 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

02-02-2014 02:11

For de fleste, så tror jeg faktisk at betalingsformen ved Wii Sports Club er fordelagtig, de indser det bare ikke. Ved de få gange man tager det frem til en familiebegivenhed e.lign,, kan det bedre svare sig at købe et Day Pass for hver gang. Det tror jeg er tilfældet for enormt mange. Jeg har ikke selv spillet spillet, men lur mig om ikke en eller to af sportsgrenene er dødssyge, men hvis man er virkelig vild med de andre, jamen så behøver man ikke betale fuld pris.
0
1ups givet

#3 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

02-02-2014 23:57

^Tja, jeg kan nu bedre lide at have det fulde udvalg og ikke skulle spekulere i at betale hver gang inden man skal spille. Dagspas er jo ikke så fordelagtige, hvis man blot har lyst til at spille en halv time til en time i ny og næ..
0
1ups givet

#4 - Zalman

Level: 28 (Skeeter)

03-02-2014 08:34

Jeg foretrækker at betale fuld pris én gang og have al indholdet for evigt.
0
1ups givet

#5 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

30-08-2014 08:12

Endnu et interessant koncept fra Nintendo betalingsmæssigt. Super Smash Bros. Double Pack, få rabat ved at købe to udgaver af spillet.


1
1ups givet