N-club Streams: Uge 40

Spar op til 75 % på over...

N-club Streams: Uge 39

The Legend of Heroes: Tra...

N-cast #146: Er Splatoon ...

Første trailer for Super...

Shovel Knight Dig ude nu

Førstehåndsindtryk af L...

Se mere til verdenen i ny...

NieR: Automate The End of...

Spil på vej til Switch

Cuphead

LEGO Super Mario

Mario Kart Tour

Nintendo Switch

Pokémon Sword / Shield

Pokémon Scarlet & Violet

Pokémon Unite

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Film med videospilsrefere...

K: Dreamcast konsol (Defe...

S: Mario samlerting

S: Starlink inkl figur og...

Tilbudstråden

V: Forseglede Nintendo ti...

Original autentisk ubrugt...

K: The Legend Of Zelda: T...

S: Starlink inkl figur og...

Manualer til Gamecube spi...

K: Zelda BotW

Story of Seasons: Trio of Towns

N-club Juletema 2018

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Mario Party: The Top 100

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Weekend-diskussion: En fælles spilplatform

Skrevet af Bo130 - 08-02-2014 06:03

Lige siden Game Boy i slutningen af 80’erne har Nintendo haft fokus på to markeder samtidig, nemlig det håndholdte og det stationære. Efterfølgende har disse været adskilte med enkelte undtagelser, så som Game Boy Player, Transfer Pak, GC-GBA-opkobling og mulighed for at hente demoer ned til Nintendo DS-spil via sin Wii.

  • Hvad er dit yndlingseksempel på samarbejde mellem Nintendos håndholdte og stationære?


Det er kun et år siden Nintendo slog deres R&D (Research & Development)-afdeling for håndholdte og konsoller sammen, hvilket skyldes at der ikke længere er særlig stor forskel i udfordringerne man finder på de to markeder. I starten af måneden var Iwata inde på det med snak om en fremtid med kun ét marked og idéen om at Wii U og Nintendo 3DS skulle fungere mere som brødre fremover. I samme omgang udtalte han følgende.

Apple has a common platform called iOS. Another example is Android. Though there are various models, Android does not face software shortages because there is one common way of programming on the Android platform that works with various models. The point is, Nintendo platforms should be like those two examples.

Hvis Nintendo ønsker dette har de to veje at gå, og lad os se lidt nærmere på dem.

1) De kan gøre som Apple og sørge for at have en fælles spilbase.

  • Kan dette lade sig gøre med alle Nintendos spil? Hvorfor ikke?
  • Hvilke spil fungerer bedst på en håndholdt og hvorfor? Samme med stationær.
  • Ville det gavne dem, selv om det kun var en lille del af de spil der udkom som kunne spilles på begge maskiner?
  • Er Virtual Console et godt sted at starte med at lave fælles spilbibliotek?
  • Er Smash Bros. 4 og Twilight Princess gode eksempler på hvordan det skal håndteres?
  • Burde Nintendo gøre som Apple og Sonys Cross-buy, og sørge for at man kun købte spillene én gang for at have dem på begge maskiner?


2) De kan lave en hybrid-konsol, som både fungerer som en håndholdt og som en stationær. Dette har man allerede forsøgt sig lidt med i form af at man kan få hele ens Wii U-spiloplevelse ned mellem sine hænder, men der mangler stadig en del førend det har de samme egenskaber som en almindelig håndholdt.

  • Præcis hvad mangler, og er det noget der er realistisk at lave?
  • Spiller du mest håndholdt eller stationær? Hvad ville du savne ved at gå over til én maskine


Hvilken af de to løsninger foretrækker I? Er løsningen på Nintendos problem i virkeligheden en helt anden og de skal bare fortsætte med at have foden inde i to markeder?

3
1ups givet

Kommentarer:

#1 - O-train

Level: 35 (Lakitu)

08-02-2014 13:12

1. Nu har jeg ikke oplevet så meget sammenspil mellem de stationære og håndholte Nintendo konsoller - umiddelbart tror jeg de fleste folk vil sige Four Swords, men personligt har jeg kun brugt Pokémon Box Smiley Det var dog også fantastisk dengang, da der jo ikke var noget der hedder Pokémon Bank (... Ja det var dengang jeg var ung!) - Det var i hvert fald fedt at tage sine Colesseum Pokémons til Ruby/Sapphire

NU TIL DET EGENTLIGE SVAR:

Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår Nintendos idé omkring en fællesplatform for deres maskiner. Det vel bare praktisk, men hvordan skal det ændre deres totale mangel på spil?

De argumenterer for denne idé, da det ville kunne hjælpe dem med at holde et fast momentum, hvad der angår software output, men kender man Nintendo, så er det ikke ligefrem grafik de sætter højest på agendaen, så hvor efterlader det os?

De vil ikke begå sig med SKU, men hvis de konstant er tilbage i tiden mht. tech, vil det så sige, at deres næste hjemmekonsol bliver et ENDNU mindre spring end det vi har set fra PS3/Xbox 360 til Wii U? Hvilken jeg stadigvæk ikke føler er blevet demonstreret (én ting er power på papir, et andet er det man ser)

Eller omvendt, vil deres næste håndholdte have vanvittig specs?

Grunden til jeg spørger er fordi, at jeg faktisk er en anelse træt af at spytte penge ud på nyt tech, som leverer software, der snildt kunne køre på gammelt tech. Jeg elsker konceptet, men jeg gider ikke købe endnu en konsol, så jeg kan sidde og spille spil, der kunne have været i mine hænder et halvt årti før.

Hvis de kunne skabe en platform som ikke kun var tilgængelig for deres eget hardware, men også for app-udviklere, så er vi et helt andet sted.

Jeg synes ikke eShop har særlig gode indietitler ift. Apple App-store, forskellen er blot at Nintendo ikke har 'fri adgang' for alle spil, og så har de naturligvis en controller, hvilket giver en rigere oplevelse, men VALGET mellem et spil som fx. Chaos Rings (solidt JRPG på app-store) til fx. Flappy Bird (høhø) - det ville i hvert fald give Nintendo en økonomisk bonus, hvis bare de kunne overgive sig til idéen, og ikke tro at det tilsviner deres ry.

Sidst men ikke mindst, for lige at hive fat i den der "gider ikke spille spil, som ikke lever op til hardwarens specs" - vil bare lige udvide:

Jeg elsker godt gameplay, men jeg elsker altså også god grafik. De to kan sagtens leve i samme univers, der er en forfærdelig underlig tendens til at tro, at der bør vælges, når samtlige studier beviser, at de har evnerne til at kreerer begge; samme gælder for Nintendo, som endnu ikke har bevist dem selv på Wii U fronten (det kan dog også have noget at gøre med deres tegneserie-agtige artstyle, Super Mario 3D World er bestemt ikke grimt, men det bare Mario.. i HD)

Hvis ikke der bliver leveret på en visuel front, hvorfor skulle jeg så købe en hjemmekonsol OG en håndholdt?

Så jeg kunne spille på en storskærm?

Well... Lad os lige overveje det ét sekund Smiley

Hvis grafikken på deres næste håndholdt når Vita til knæene, så har de en mere end kompatibel maskine; hvorfor ikke bare lave et output på deres håndholdte, så jeg kunne spille min håndholdte spil på storskærmen? Sony gjorde det med PSP Go.

Det ville selvfølgelig blokerer salg af hjemmekonsoller, men det er præcis min pointe: Hvor vil de gå på kompromis, eller omvendt: hvor vil de forbedre de 2 forskellige stykker hardware, så jeg bliver fristet til at købe begge Smiley

Hvis Nintendo laver 2 maskiner, som er næsten identiske mht. specs (hvilket jeg ikke tror de kan, selvom Iwata hentyder til, at det er fremtiden), så tror jeg de får et enormt problem med at sælge begge Smiley Mange mennesker tyr til 3DS'en fordi den simpelthen leverer flere Nintendo oplevelser end Wii U, det er så enkelt det er.

De simpelthen nød til at starte fra toppen og gå ned, hvis de vil hive rigtig gamere med sig. Det tror jeg bare ikke de vil, ikke med QOL og alt det der... Jeg tror Nintendo vil have et app-markedet, uden telefonservicen, og det virker helt vanvittigt, men altså med Nintendos egne IP's kan det jo være, at det frister flere end man umiddelbart tror... Jeg tvivler bare.
0
1ups givet

#2 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

08-02-2014 13:25

Den her diskussion kan vist have godt af, at have hele spørgsmålet og svaret fra Q&A-sessionen i stedet for blot et uddrag af det:

Q: You have explained your concern about users being divided by hardware. Currently, you have both a handheld device business and a home console business. I would like to know whether the organizational changes that took place last year are going to lead to, for example, the integration of handheld devices and home consoles into one system over the medium term, or a focus on cost saving and the improvement of resource efficiency in the medium run. Please also explain if you still have room to reduce research and development expenses.

Iwata: Last year Nintendo reorganized its R&D divisions and integrated the handheld device and home console development teams into one division under Mr. Takeda. Previously, our handheld video game devices and home video game consoles had to be developed separately as the technological requirements of each system, whether it was battery-powered or connected to a power supply, differed greatly, leading to completely different architectures and, hence, divergent methods of software development. However, because of vast technological advances, it became possible to achieve a fair degree of architectural integration. We discussed this point, and we ultimately concluded that it was the right time to integrate the two teams.

For example, currently it requires a huge amount of effort to port Wii software to Nintendo 3DS because not only their resolutions but also the methods of software development are entirely different. The same thing happens when we try to port Nintendo 3DS software to Wii U. If the transition of software from platform to platform can be made simpler, this will help solve the problem of game shortages in the launch periods of new platforms. Also, as technological advances took place at such a dramatic rate, and we were forced to choose the best technologies for video games under cost restrictions, each time we developed a new platform, we always ended up developing a system that was completely different from its predecessor. The only exception was when we went from Nintendo GameCube to Wii. Though the controller changed completely, the actual computer and graphics chips were developed very smoothly as they were very similar to those of Nintendo GameCube, but all the other systems required ground-up effort. However, I think that we no longer need this kind of effort under the current circumstances. In this perspective, while we are only going to be able to start this with the next system, it will become important for us to accurately take advantage of what we have done with the Wii U architecture. It of course does not mean that we are going to use exactly the same architecture as Wii U, but we are going to create a system that can absorb the Wii U architecture adequately. When this happens, home consoles and handheld devices will no longer be completely different, and they will become like brothers in a family of systems.

Still, I am not sure if the form factor (the size and configuration of the hardware) will be integrated. In contrast, the number of form factors might increase. Currently, we can only provide two form factors because if we had three or four different architectures, we would face serious shortages of software on every platform. To cite a specific case, Apple is able to release smart devices with various form factors one after another because there is one way of programming adopted by all platforms. Apple has a common platform called iOS. Another example is Android. Though there are various models, Android does not face software shortages because there is one common way of programming on the Android platform that works with various models. The point is, Nintendo platforms should be like those two examples. Whether we will ultimately need just one device will be determined by what consumers demand in the future, and that is not something we know at the moment. However, we are hoping to change and correct the situation in which we develop games for different platforms individually and sometimes disappoint consumers with game shortages as we attempt to move from one platform to another, and we believe that we will be able to deliver tangible results in the future.


Det handler altså lagt hen af vejen om arkitekturen, og ved at ensrette den vil Nintendo opnå muligheden for at levere hurtige ports fra håndholdt til stationær (eller omvendt) i tørkeperioder for nyt software.

0
1ups givet

#3 - Thetof91

Level: 30 (Blooper)

09-02-2014 10:57

Jeg synes de spil der sådan udkommer på begge som fx Super Smash Bros.. Der burde være muligt at kun skulle købe det en gang eller evt at hvis man har det til den ene kan man lige betale et lille ekstra beløb for at få på den anden konsol...

Det tror jeg vil være en god løsning...

Der udover synes jeg bare der burde være mere mulighed når man har 3ds at kunne bruge den sammen med sin wii u.. Det kan man jo med ps vita.. og her med ps4 og vita vil det jo være muligt at forsætte dine spil på din vita.. Det synes jeg er mega smart.. Smiley

Prøv lige at tænk på hvis man kunne med Pokemon spille på sin 3ds når man nogle steder, men der hjemme kunne man lige smide det op på sit tv med sin Wii U... Altså grafik vil jeg sige sgu er fin nok til at kunne blive brugt på et stort tv når man kigger på pokemon x og y Smiley
0
1ups givet

#4 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

11-02-2014 22:28

For at tage fat i nogle af de ting der er blevet kommenteret og jeg nævnte i oplægget:

Jeg elsker et fedt grafisk design, men om selve grafikken er realistisk (eller hvad der ellers gør at den er god) rager mig som en høblomst. Giv mig VVVVVV over Call of Duty til hver et tidspunkt.

Jeg kan lide konceptet med den nærmest identiske spildatabase iPhone og iPad har, og jeg tror Nintendo kunne få et lignende system hvis de fik analyseret sig frem til hvad der kunne fungere.

Deres fokus på konsoller er tanken om at man sidder fælles rundt om et TV. Deres fokus for håndholdte er let tilgængelige spilsessioner (eller burde det i hvert fald være, synes jeg).

Jeg kan se hvorfor fx Mario Party på ingen måde er lige så populært på de håndholdte som på konsoller, og jeg kan se hvorfor Pokémon er mere populært på de håndholdte.

Men hvis nu de kunne "forbedre" Wii U GamePad og måske udgive deres næste maskine som en fælles pakke med en stationær konsol og en håndholdt, og så få spillene til at kunne spilles på begge platforme når det lige passede en bedst, samt udvide de forskellige styrker ved platformene, så synes jeg bestemt det kunne være interessant. Grafikken behøver for mit vedkommende ikke være bedre nu på konsollerne.
0
1ups givet

#5 - ThePatrickBay

Level: 33 (Hammer Bro)

12-02-2014 10:38

Bo130 skrev:
jeg kan se hvorfor Pokémon er mere populært på de håndholdte.


Det har jeg aldrig kunnet se. Jeg kan bedre li' at spille på konsol og så få det op på en god stor skærm, i stedet for at spille på en lille bitte skærm. Da jeg var mindre, spillede jeg altid PKMN Red/Blue på min N64 igennem Transfer Pak, fordi jeg så ikke behøvede at se på den lille skærm på GBC. Det var kun, når jeg skulle nogle steder, at jeg spillede det på GBC.

Bo130 skrev:
Jeg elsker et fedt grafisk design, men om selve grafikken er realistisk (eller hvad der ellers gør at den er god) rager mig som en høblomst. Giv mig VVVVVV over Call of Duty til hver et tidspunkt.


Jeg har det delvist sådan. Jeg bliver meget let imponeret over god grafik, men det går hurtigt over, når jeg først kommer i gang med spillet. Når jeg først er i gang med spillet, er det udelukkende gameplayet, der betyder noget for mig, og der vil VVVVVV uden tvivl holde længere tid hos mig end CoD.

0
1ups givet