N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Pokémon Unite

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Wii U – De nye controllere

Skrevet af KJ85 - 06-06-2012 22:51

Afslutningsvis i min forrige nyhed kunne I læse, at Nintendo i forhold til Wii U har stort fokus på at fortælle om de mange muligheder deres nye controller, Wii U GamePad’en, tilfører spiloplevelsen. Men hvilke ting har Nintendo egentlig offentliggjort om denne og deres øvrige nye controllere? Det prøver jeg at komme ind på i denne nyhed, hvor nogle af de tekniske specifikationer også vil blive fremlagt.

Navnet på den primære controller til Wii U er som sagt Wii U GamePad, og på mange måder minder den om en form for tablet. Inden jeg går i gang med at præsentere den yderligere vil jeg lade Nintendo tale gennem den følgende præsentationsvideo for denne nye controller.


Udstyret med en 6,2” trykfølsom skærm med et 16:9 dimensionsforhold er det ikke blot en controller, men også en ekstra skærm, som vil blive anvendt til at fremvise kort og andre ting, der bare optager plads på dit tv. Derudover vil Wii U GamePad også som noget helt unikt kunne benyttes uden fjernsynet, og tillader derfor, at man kan spille selvom andre i hjemmet skal bruge fjernsynet til noget andet. Med status som trykfølsom skærm kan den også bruges til at foretage valg i spillene, hvilket kan gøres med fingrene såvel som den medfølgende stylus. Det er også vigtigt at prioritere, at der ikke er tale om en multitouch-teknologi.

På controlleren finder vi selvfølgelig mange af de traditionelle knapper og styrepinde vi er blevet tilvænnet i konsolverdenen. Foruden det traditionelle D-pad og de fire A/B/X/Y-knapper er Wii U GamePad udstyret med to analoge styrepinde i hver sin side, som begge kan trykkes ned og således også fungerer som ekstra knapper. Controlleren er udstyret med fire skulderknapper; L/R-knapperne på toppen og ZL/ZR-knapperne på bagsiden af controlleren. Plus/minus-knapperne som vi kender fra Wii er også tilbage, såvel som Power- og Home-knappen. Som noget nyt finder vi også en knap, der aktiveres for at anvende controlleren som fjernbetjening.

Af andre ting, der kan anvendes i spillene til Wii U, kan det nævnes at controlleren er udstyret med både accelerometer og gyroskop, der muliggør bevægelsesstyret kontrol som vi kender den med Wii Remote Plus. En tilbagevendende funktion er også rumble-mekanismen, der får controlleren til at vibrere, på givne tidspunkter i de forskellige spil. Sidst men ikke mindst er der NFC-chippen, der kan kommunikere med computerchips placeret i eksempelvis legetøjsfigurer, for på den måde at placere bestemte objekter i et givent spil.

Wii U GamePad er også udstyret med andre komponenter, der kan anvendes til forskellige applikationer. En af dem er en infrarød sender, hvilken blandt andet gør det muligt at anvende controlleren som fjernbetjening til dit Tv. Der er indbygget kamera og mikrofon, som kan bruges i online tale- og video-opkald til dine venner. Der er to højtalere på controlleren, som vi kender det fra Wii Remote’en, men på GamePad’en kan man nu tilkoble høretelefoner og justere lydniveauet som vi kender det fra DS-familien. Sidst men ikke mindst er den udstyret men en sensor bar, og kan derfor opfange signalet fra dine Wii Remotes i stedet for sensorbaren ved fjernsynet.

En ting, som der ikke er blevet fortalt så meget om endnu, er tilbehørsindgangen som man finder i bunden af controlleren, men på et givent tidspunkt vil Nintendo såvel som tredjepartsudviklere introducere nyt udstyr, der kan tilkobles Wii U GamePad.


Controlleren, som du herover kan se bagsiden af, er udstyret med et genopladeligt litium-ion-batteri og vejer i omegnen af 500 gram. Når controlleren er fuldt opladet skulle man være i stand til at benytte den i 3-5 timer afhængigt af hvilken lysstyrke man anvender og sandsynligvis også hvilke komponenter der er aktive. En opladning tager 2,5 time, men så længe den er tilsluttet opladeren kan den sagtens anvendes samtidigt. Med til controlleren medfølger også en form for stander, som vi har set benyttet i flere præsentationsvideoer, og det er meget sandsynligt at denne også er en mulig opladningskilde, som vi har set det med holderen til 3DS.

Til Nintendos konference gjorde de det klart, at man på Wii U vil være i stand til at benytte to af de nye Wii U GamePads simultant, men hvad de ikke nævnte var, at det har en indflydelse på frameraten. Dette har Nintendo of Japan nemlig efterfølgende gjort klart via en Twittermeddelelse, hvori de meddeler at frameraten på Wii U vil falde til 30 fps når to GamePads benyttes. Den ene kan dog let og hurtigt slukkes for med det samme, at gøre brug af det helt skarpe billede igen.

Udover Wii U GamePad har Nintendo som bekendt også en ny ordinær controller klar i form af Wii U Pro som også bliver tilgængelig i både sort og hvid som set herunder.


Denne controller er udstyret med alle de samme knapper som GamePad’en og er derfor et godt alternativ til de spil, der ikke kræver, at man gør brug af alle dens unikke features. Det er foruden de to GamePads muligt at tilslutte op til fire Wii U Pro Controllers til konsollen, og alt tyder på at disse i modsætning til Wii’ens Classic Controller (Pro) er komplet trådløse.

Hvad synes I om de nye controllere her på N-club? Kan I se potentialet i de nye unikke funktioner muliggjort af Wii U Gamepad, eller er I meget afvisende overfor konsollens primære varemærke?

3
1ups givet

Kommentarer:

#1 - 0

Level: 23 (Skree)

06-06-2012 23:47

Der er ikke så meget gamepad i ordets klassiske betydning i Wii U Gamepad.

Jeg synes de nye controllere - tablet eller Pro - er til grin Smiley
0
1ups givet

#2 - 0

Level: 23 (Skree)

06-06-2012 23:50

Og inden I andre begynder at overfalde mig med postulater om at jeg konstant er negativ - så lægger artiklens sidste bemærkning selv op til det:

"Hvad synes I om de nye controllere her på N-club?"
0
1ups givet

#3 - Oni Nick

Level: 26 (Octopi)

06-06-2012 23:51

Jeg synes ikke om at de er her på N-club, Få dem væk!
0
1ups givet

#4 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

06-06-2012 23:54

Wii U GamePad... iPad... get it? uPad... iPad... det er genialt!

Pro controlleren har jeg som sådan ikke noget imod, men det er jo bare håbløst forvirrende.

"Så jeg har en Wii-remote, som kan tilsluttes en Nun-chuck, som kan bruges samtidig med Wii-remoten, eller en Classic Controller, som ligner Wii U Pro Controller, Wii U GamePad minus skærmen og GameCube controller, men som skal bruges alene uden en Wii Remote. Samtidig får jeg nu en Wii U GamePad med i pakken, som ligner en Classic Controller OG Wii U Pro Controller OG en GameCube controller, men som har en skærm, der SKAL bruges i NOGLE spil. Derudover kan jeg også købe en Wii U Pro Controller ved siden af, som som sagt ligner en Classic Controller OG Wii U GamePad minus skærmen OG en GameCube controller. Men mine GameCube controllere, som altså ligner en Classic Controller OG en Wii U GamePad minus skærmen OG Wii U Pro Controller kan IKKE bruges"

Idiotisk.
0
1ups givet

#5 - AND

Level: 35 (Lakitu)

07-06-2012 09:39

Jeg synes at de nye kontrollere/pads/whateverthename ser betydeligt bedre ud, end de første hvide som vi så for et års tid siden. De ser langt mindre klodsede ud, så forhåbentligt er de nemme at holde på og bruge Smiley
1
1ups givet

#6 - Andreas Tarding

Level: 18 (Twhomp)

07-06-2012 19:46

Som ethvert andet værktøj, er GamePad-controlleren jo mere brugbar i nogle sammenhænge, end den er i andre. Det afhænger af spiltypen - f.eks. kræver kompetitive FPS'er ofte en intens opmærksomhed på, hvad der sker omkring én i spillet, og vil derfor altid kræve et "heads-up display" af informationer, frem for skærmcontrollerens "heads-down". Modsat kunne man hurtigt få gavn af skærm+touch, hvis gameplayet ikke var helt så intenst, og der var mange samtidige oplysninger/interaktioner.

Jeg ønsker mig lidt, at Nintendo formåede at fremstille den universelle brugbarhed, der ofte ligger i en touch skærm, lige så godt, som Wii Sports formåede at fremstille den energiske combo af motion control + enkelt, arkade-agtigt gameplay. I mine øjne, er det derfor mere pack-in softwaren NintendoLand, der er det hidtidige "primære fail", frem for koncepterne, der ligger bag touch skærmen i controlleren. Jovist bliver den pissedyr, men hvis man formår at fremstille produktet rigtigt, kan man jo sagtens slippe afsted med, at prisen er højere end hos konkurrenterne - jfr. f.eks. Apples produkter.
0
1ups givet

#7 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

07-06-2012 23:10

uPad er af natur fail, derfor bliver det meste software, der forsøger at bruge den, det også.
0
1ups givet

#8 - Andreas Tarding

Level: 18 (Twhomp)

07-06-2012 23:52

Den ville sgu nok klare sig bedre (både hos udviklere, og offentligheden generelt), hvis "lead eksemplet" på udnyttelse af skærmen var lige så uafskrækkende og dragende, som Wii Sports var i sin tid.

Men NintendoLand er vist heller ikke bekræftet som pack-in endnu? Jeg tror nærmest, det ville gavne, at maskinen ikke shippede med den gang brune miskmask.

Der kommer sikkert nogle indbyggede apps, ligesom med 3DS. Dog nok næppe noget, de kan nå at promote lige så vildt som Wii Sports, nu hvor E3 er overstået. *suk*
1
1ups givet

#9 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

07-06-2012 23:58

1. Wii Sports fik ikke tredjepartsudviklerne til at fatte pointen, så et bedre spil til Wii U vil nok ikke have gjort den store forskel.

2. NickelodeonLand er kæmpe fail - det kan vi blive enige om. En ting er gameplayet, en anden ting er den måde de bruger Nintendo-universet på. De burde have holdt sig til Mii's og et mere stilrent udgangspunkt. Det andet er for gakket. Nye fans vil ikke kunne foreholde sig til det, imens vi gamle fans bare synes det er voldtægt af diverse IP's.
0
1ups givet