N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Inti Creates annoncerer U...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Wii U – Konsollens specifikationer

Skrevet af KJ85 - 06-06-2012 20:13

Som bekendt har det aldrig været selve hardwaren eller konsollens specifikationer som Nintendo går alt for meget op i – det har længe været med gameplayet i højsædet og med fokus på at ændre den måde vi spiller videospil på, og sådan er det stadig. Derfor brugte Nintendo også i år til E3 al tiden på at præsentere deres nye controller og vise, hvad den kan tilføre af oplevelser til forskellige kommende spil.

Faktisk er der stadig journalister, der tror, at Nintendo blot præsenterede en ny controller til deres Wii, hvilket fremgår tydeligt af f.eks. denne artikel på CNN. Dette er ikke ligefrem noget, som giver en god indikation af, at Nintendo har gjort det rigtige i deres præsentation, men her på siden hersker der nok ingen tvivl om at en ny konsol er på vej, og nedenunder billedet af selve konsollen vil jeg skrive lidt om de specifikationer Nintendo efterfølgende har offentliggjort.


Som det ses på billedet er det ikke de store designmæssige ændringer Nintendo har foretaget i forhold til Wii'en, og giver man sig til at sammenligne dimensionerne på de to maskiner er der nok heller ikke de store forskelle at finde. I hvert fald måler Wii U 17,3 cm i bredden, 26,7 cm i dybden og er 4,6 cm høj mens den har en vægt på 1,5 kg.

Med hensyn til processorkraft ved vi nu, at Wii U vil være udstyret med en IBM multikerneprocessor som CPU og en AMD Radeon HD GPU, men Nintendo har ikke afsløret noget om frekvenssignalet og nævner ej heller, hvor mange RAM konsollen er udstyret med. Disse ting tvivler jeg nu også på, at vi får kendskab til før en teknikhungrende fan har skilt konsollen og deler sin viden med omverdenen.

Når det kommer til lagring af spillene til konsollen er der også ganske få ændringer i forhold til Wii’en. Nintendo har for længe siden meldt ud, at de har droppet understøttelsen af Game Cube-spil og -tilbehør på Wii U, og de nye spil såvel som de ældre Wii-spil bliver læst af et optisk drev som tidligere. Konsollen vil også denne gang være udstyret med intern flash-hukommelse frem for en mere dyr og pladskrævende harddisk, men hvor meget hukommelse må vi vente med at få opklaret. At man ikke har valgt en harddisk denne gang kan måske godt undre folk når nu Nintendo for en måneds tid meldte ud, at man på Wii U vil være i stand til at hente retail-spil digitalt frem for at købe de optiske medier. Til gengæld er det stadig muligt at udvide hukommelsen med SD-kort og man vil denne gang også kunne tilslutte en USB-harddisk til maskinen.


For at sende billedet fra konsollen til fjernsynet har man nu selvfølgelig mulighed for at benytte et HDMI-kabel, men konsollen er også udstyret med de efterhånden sjældent anvendte udgange til komponentkabler og komposit-/SCART-kabler. I forhold til HD-signalet understøtter Wii U 1080p, 1080i, 720p, 480p og 480i. Lyden overføres selvfølgelig også via HDMI-kablet eller lyd-kablerne i en de andre multiudgange.

Wii U er selvfølgelig udstyret med trådløst netværkskort baseret på IEEE 802.11b/g/n-standarderne, men har man ikke trådløst netværk kan konsollen alternativt kobles op via en LAN-adapter forbundet til en af konsollens fire USB-porte. USB-portene er placeret sådan, at to er tilgængelige på fronten mens de resterende to findes på bagsiden.

Om kompatibilitet har Nintendo udmeldt at Wii U vil være kompatibel med næsten al Wii-software og -tilbehør. Dette inkluderer Wii Remote (Plus), Nunchuk og Classic Controller (Pro) såvel som Wii Balance Board.

Som det fremgår af denne nyhed har Nintendo fremvist deres kommende konsol i både sort og hvid, men ifølge en talsmand for Nintendo er det kun den hvide, der vil blive gjort klar til lanceringen, mens den sorte vil blive sendt på markedet senere.

Med det har jeg rundet de mere eller mindre interessante specifikationer for selve konsollen, men det der primært adskiller Wii U fra Wii’en er som bekendt den nye controller, Wii U GamePad, hvorfor den vil blive behandlet i en senere nyhed.

Jeg vil runde denne nyhed af med udpluk, af et interview Kotaku har lavet med Shigeru Miyamoto, hvor han svarer på, hvorfor Wii U kun kan ligge ned og kommer ind på, hvad han ser som konsollens varemærke.

As for why the console has only been shown in a horizontal position, Shigeru Miyamoto explained to Kotaku:
“”I guess we could make a stand. I think maybe it was because we didn’t want people to think it was a Wii.”

When prodded further, Miyamoto said:
“It kind of goes back to our idea of the Wii U itself which is: ‘What is the role of the physical hardware?’ And in this particular case we felt that the physical hardware is something that’s becoming something that is less and less important from an identity perspective for a game machine.”

“So, for example, with even something like Kinect you can have your hardware put away and out of sight and you can wave at the TV and maybe the game will come on or something.”

“Similarly with Wii U, when we [considered the question] ‘What is the face of Wii U going to be?’, for us the face of Wii U really isn’t the console box itself. It’s the controller; it’s the Wii U GamePad. So just like a set top box is non-descript and tucked away, our feeling was that the Wii U hardware was something that could be tucked away and out of sight.”

“The Wii U GamePad is really the face of the system, whereas, with the Wii system, we had really designed it so that that system itself really stood out when you looked at it.”


Hvad synes I om specifikationerne her på N-club? Var det ok at lade være med at fortælle om dem, eller burde Nintendo have gjort det for at undgå forvirring som den nævnt i starten?

6
1ups givet

Kommentarer:

#1 - L3G3ND

Level: 12 (Fire Keese)

06-06-2012 21:12

“”I guess we could make a stand. I think maybe it was because we didn’t want people to think it was a Wii.”


Protip: Kald den noget andet end Wii U

6
1ups givet

#2 - Zalman

Level: 28 (Skeeter)

06-06-2012 21:48

Jeg er bare glad for at se den i BLACK. Awesome farve.
0
1ups givet

#3 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

06-06-2012 21:51

^Har du læst, at den ikke vil være tilgængelig i sort fra launch?
0
1ups givet

#4 - Zalman

Level: 28 (Skeeter)

06-06-2012 21:55

Så vidt jeg har læst mig frem til, er intet bekræftet 100% endnu.
0
1ups givet

#5 - 0

Level: 23 (Skree)

06-06-2012 22:46

Blev Wii ikke vist frem i en kiwi farve i sin tid? Udkom den nogensinde?

Iøvrigt, sjovt at de overhovedet ikke viste maskinen til E3. Kun controlleren og gik nærmest halvdelen af showet på Crapland. Eller det føltes hvert fald som ufatteligt lang tid på det, og det ligner målgruppen er 8-10 år.
1
1ups givet

#6 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

06-06-2012 22:48

Nintendos mål med Wii U er at udgive en Wii U 2 med en controller med 3D-skærm. Forbrugerne hader 3D og gider derfor ikke at købe 3D-skærme. Derfor må Nintendo lave den selv, så vi kan få den stoppet ned i halsen. Læg mærke til, hvor travlt Miyamoto har med at sige, at fjernsynet og konsollen ikke er vigtig. Iwata sagde også sidste år, at det ville være naturligt at Wii U 2 ville have 3D.
0
1ups givet

#7 - 0

Level: 23 (Skree)

06-06-2012 23:14

Lidt lol at den ikke understøtter Blu-ray. Kender mange som ikke spiller på deres PS3 mere men udelukkende bruger den til BD. Dem får Nintendo hvert fald ikke som kunder, omvendt havde det været en ganske dyr BD afspiller, når grillen er der.
0
1ups givet

#8 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

06-06-2012 23:18

Det ser jeg nu ikke som en stor faktor. Jeg har ikke kigget på tallene, men de fleste ser vel stadigvæk dvd?
0
1ups givet

#9 - 0

Level: 23 (Skree)

06-06-2012 23:21

Nej, det er ikke en stor faktor. Men stadigvæk noget den kunne gøre, især nu hvor den har HD twins som konkurrent.
0
1ups givet

#10 - Oni Nick

Level: 26 (Octopi)

06-06-2012 23:22

PS3 er dog hands down verdens bedste DVD-afspiller. Bruger den hver gang jeg skal se DVD.
0
1ups givet

#11 - 0

Level: 23 (Skree)

06-06-2012 23:22

De fleste ser stadig dvd ja. De kan jo købes pr. kilo efterhånden.
0
1ups givet

#12 - 0

Level: 23 (Skree)

06-06-2012 23:24

N skrev:
PS3 er dog hands down verdens bedste DVD-afspiller. Bruger den hver gang jeg skal se DVD.



Af de tre BD afspillere jeg har, hvor PS3 er den ene, så har den knaldgod playback. Men den er lidt umuligt på et punkt - når du ser 3D på den, kan du glemme alt om HD lyd, for den kan den ikke på samme tid. Lidt lame.

0
1ups givet

#13 - Oni Nick

Level: 26 (Octopi)

06-06-2012 23:25

Så er det godt at man ikke gør det jo. Smiley
0
1ups givet

#14 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

06-06-2012 23:26

Når penetrationen af HD for alvor slår igennem, er skyen alligevel slået sig fast.

Fuck blu-ray og fuck gimmicks - både hardware og software.

Tag den nuværende Wii U-hardware. Smid uPad-lortet af helvede til. Smid MiiVerse af helvede til. Smid hele hub-systemet af helvede til. Bundle lortet med en Wii remote, pro controller og Super Mario Bros. 6. 2500,- så kører bussen.

Udgiv derefter Mario Kart, 2D Zelda, 2D Matroid, Melee 2 - alle med godt online. JEG SAGDE: SÅ KØRER BUSSEN!
0
1ups givet

#15 - Oni Nick

Level: 26 (Octopi)

06-06-2012 23:29

2D Matroid, det er fucking mad shit!
0
1ups givet

#16 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

06-06-2012 23:30

That shit crazy.
0
1ups givet

#17 - Oni Nick

Level: 26 (Octopi)

06-06-2012 23:33

Prøv at forestil hvor fucking mad dope det ville være at have 3 Super Mario Bros. og 3 Classic Zelda-spil på Wii U...
0
1ups givet

#18 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

06-06-2012 23:38

1985: Super Mario Bros.
1988: Super Mario Bros. 2
1990: Super Mario Bros. 3

Alle på samme konsol.

Derudover kom Super Mario World i 1991, altså et år efter.

Et nyt Super Mario Bros. burde komme været andet år - selvfølgelig med nyt content som i de fire første og ikke alt det LOL med Mii's, mønter og message boards.
0
1ups givet

#19 - Oni Nick

Level: 26 (Octopi)

06-06-2012 23:42

Det samme med Zelda. 2 er måske nok, men 3 ville være sygt. Zelda II kom året efter Zelda I.
0
1ups givet

#20 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

06-06-2012 23:45

De skal bare skære i produktionsomkostninger, så kan det lade sig gøre. Jeg er fuldstændig ligeglad med HD og live musik og hvad ved jeg. Giv mig tre gode spil med rimelig grafik etc, så KØRER BUSSEN. LOL, det står så skidt til, at et spil ville være nok p.t.
0
1ups givet

#21 - Oni Nick

Level: 26 (Octopi)

06-06-2012 23:48

Og så skal de lave en ny version af denne episke reklame:


0
1ups givet