N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

World of Goo-skaber udvikler spil i Danmark

Skrevet af Ossipoff - 28-07-2009 00:41

I disse dage gæster en af de to skabere af World of Goo, Ron Carmel, Danmark i forbindelse med Game Development Camp 2009 i Aalborg. Under campen er 72 unge gymnasiestuderende sat sammen i små grupper af seks personer, hvor de sættes til at udvikle hver deres computerspil. Der er bare én forhindring: de har kun en uge til det. Til at hjælpe med inspiration har campen bl.a. fået Ron Carmel, en af de to personer i firmaet 2D Boy som skabte World of Goo, til at gæste Aalborg. N-club mødte Ron Carmel og fik en lille snak om hvad der rører sig inden for spil i dag.


Under campen arbejder Ron Carmel på det, måske, næste store spil fra sin side af. Selvom 2D Boy tidligere har udtalt, at der ikke vil udvikles nogen efterfølger til World of Goo, står det ikke i vejen for at forsøge at finde på en ny og spændende idé. Måden at gøre det på? Jo, Ron Carmel fortæller, at de hver måned laver prototyper af spil, som har et tema. Når måneden er omme, igangsætter de ganske enkelt et nyt tema, hvis de ikke har ramt noget de føler har potentiale til at udvikle sig til noget godt.
Denne måned er temaet 'at fejle', hvilket netop danner rammen for de ting Ron Carmel prototyper netop nu under Game Development Camp 2009. Han lader dog ikke til at ville fortælle nærmere om de konkrete idéer han prototyper, men fortæller, at de fleste prototyper de fremstiller, ender med at blive skrottet. Han afviser dog ikke, at det næste store spil fra ham potentielt set kunne blive undfanget netop i løbet af ugen ved Game Development Camp 2009.

"Vi var meget udbrændte nær slutningen på World of Goo, så vi havde brug for en pause. I løbet af den sidste måneds tid er vi begyndt lave prototyper igen, så jeg prototyper et spil i syv dage og ser om der kommer noget ud af det, men eftersom jeg forventer at 90% af alt er noget møg, er der sandsynlighed for at det her også er noget møg. Vi valgte et tema hver måned hvor vi udvikler et spil omkring det tema. Denne måneds tema vil være 'at fejle'.", Ron Carmel.

Til det konkrete spørgsmål om hvad der ville ske hvis dette spil ikke var noget møg kom der det lidt grinende svar: "Så bliver det det næste store hit!"


Ron Carmel og Kyle Gabler, de to personer som tilsammen udgør 2D Boy, startede i 2006. De havde begge tidligere arbejdet hos Electronic Arts, men ville forsøge sig med selv at udvikle computerspil. Ron Carmel fortæller, at det skaber en frihed som man ikke finder hos store firmaer, men der er et meget større arbejde involveret. Pludselig har man ikke kun ansvar for ét nøgleområde af spillet, men er nødt til at favne bredt. Til gengæld kan man lave lige hvad der passer én selv.
Når man står for alt selv, lægger man selvfølgelig også selv økonomi til alt hvad man laver. Det man lægger ud, er man nødt til at tjene ind igen, men det kan måske være svært i en verden, hvor det estimeres, at næsten alle spillede computerspil bliver piratkopieret. Dette mener Ron Carmel dog ikke umiddelbart er en dårlig ting. At pirateri udelukkende er en dårlig ting er et misforstået koncept – faktisk kan pirateri ligefrem være positivt. Det kan nemlig være med til at skabe opmærksomhed om ens spil og på den måde få flere personer til at købe en udgave af spillet.

"Jeg tror ikke at pirateri skader salg, men det har bestemt stor betydning for, hvor mange mennesker der spiller dit spil. Vi har endda fået e-mails fra folk skriver: 'Hey, jeg har piratkopieret jeres spil, men jeg købte det også til min bror til jul'.", Ron Carmel.


Hvad fremtiden er for spil er svært at sige. Én ting er dog ifølge Ron Carmel sikkert: grafik er ikke fremtiden. Derimod mener han, at fremtiden i højere grad vil handle om brugernes interaktion med spillene. På Game Development Camp 2009 møder vi også deltagere, som ligeledes mener, at fremtiden i højere grad vil blive domineret af interaktion. Om det bliver gennem komplet registrering af kropsbevægelse, registrering af følelser og reaktioner eller endda muligheden for at et spil direkte kan påvirke vores hjerne til at registrere følelser, lugt og smag, er der dog ingen som tør spå om. Nogle personer er dog uenig med Ron Carmels mening grafik og mener, at der stadig vil være stor fokus på grafikken i fremtiden.

"Jeg tror at grafik går af mode. Vi er allerede så tæt på visuel realisme. Ja, vi kan altid gøre det mere visuelt realistisk, men hvor meget tilføjer det til spillerens oplevelse?", Ron Carmel.

N-club bringer senere på ugen det komplette interview med Ron Carmel. Derudover vil der løbende gennem ugen være artikler fra Game Development Camp 2009, hvor vi har fået lov til at følge to grupper i deres kamp om at få lavet det ultimativt bedste spil.

For mere information om Game Development Camp 2009, kan vi henvise til den officielle hjemmeside.

0
1ups givet

Kommentarer:

#1 - Morztan

Level: 1 (Goomba)

28-07-2009 08:06

Cool nok, at I har fået lavet et interview. Ser frem til det!
0
1ups givet

#2 - Jeppe

Level: 1 (Goomba)

28-07-2009 08:54

2D boy er seje..
0
1ups givet

#3 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

28-07-2009 12:47

^ Det er nemlig lige hvad de er Smiley

Kan godt lide at denne måneds tema er 'at fejle' Smiley
0
1ups givet