Minecraft fejrer 15 års ...

Tre nye Game Boy-titler l...

Endless Ocean Luminous (Switch)

Skrevet af Zone - 08-05-2024 17:37

Nintendo Wii var den ypperste casual konsol af dem alle, hvilket også kom til udtryk i spilkataloget. Endless Ocean-serien var netop en serie, som var henvendt casual-spillerne, som Wii høstede sin succes på, og nu er der kommet et nyt spil i serien til Switch - Endless Ocean Luminous. Spillet slår sig op på at have et ‘uendeligt ocean’ at udforske, men hvor dybt er spillet egentlig? Det finder jeg forhåbentlig svar på, når jeg dykker ned i denne nye havoplevelse på Switch.

Endless Ocean Luminous er lavet af firmaet Arika og udgivet af Nintendo. Arika er blandt andet kendt for at lave Tetris 99 og andre 99-agtige titler, såsom Super Mario Bros. 35, men har også lavet en række dykker-spil heriblandt Endless Ocean og Endless Ocean 2 på Nintendo Wii (og meget mere). Det er derfor seriens skabere, der også har lavet Luminous. Hvis man ikke har spillet nogle spil i Endless Ocean-serien før, så kommer der en kort opsummering her.

I Endless Ocean-spillene kan du som spiller dykke ned i havet og finde et væld af undervandsskabninger, såsom fisk, blæksprutter, krabber og tilmed uddøde arter, som man ikke just finder i nutidens hav - hvad vi da ved af! Man kan undersøge havbunden, tage billeder af fisk og indleve sig i den ultimative dykker-oplevelse. Endless Ocean 1 og 2 adskiller sig dog en smule, da de lader til at have mere fokus på simulation, end Luminous. Yderligere lader Wii-udgaverne af Endless Ocean til at være bygget op omkring sin story mode, hvorimod Luminous’ ‘modes’ er mere opdelt. Nå, men lad os svømme videre i anmeldelsen.

Endless Ocean Luminous handler i bund og grund om det samme, som de gamle spil. Det grundlæggende gameplay handler om at dykke ned i havet og kigge på fisk. Spillet er delt op i 3 forskellige ‘modes’: Story, Solo Dives og Shared Dives. Story fungerer både som en tutorial for spillet, og som historie for spillet og er delt op i enkelte kapitler. I historien bliver du indlemmet som forsker i ‘Ocean Research’-projektet og skal, via instruktion fra AI’en Sera, udføre bestemte opgaver for hovedkvarteret, der giver dig instruktioner via Sera. Man interagerer også med en anden dykker ved navn Daniel. Man befinder sig i det fiktive hav kendt som ‘The Veiled Sea’, der er lukket fra omverdenen og altså er det område, hvor man foretager sin forskning i spillet. Allerede i første kapitel får man at vide at man skal finde en måde at redde den såkaldte ‘World Coral’ på, for ellers er det ‘game over’ for ‘The Veiled Sea’. Måden man kan redde ‘The World Coral’ på er at scanne fisk og havvæsner, for at fjerne det ‘lys’ der indhyller dem. Det er i øvrigt også måde du samler ‘point’ på i spillet, men mere om det senere. Efter de første par kapitler, begynder spillet at kræve at du går over i Solo Dives eller Shared Dives for at låse op for de senere kapitler. Det kræver at du scanner X antal væsner og tallet stiger højere og højere for hvert kapitel du skal låse op for.

På papiret lyder Story-delen måske ikke så slem, men i praksis føles hele den her del lidt lallet og uinteressant. Den fungerer OK, som en tutorial der lærer spilleren at bruge spillets mekanikker, men det er ikke fordi der er specielt mange mekanikker eller styringsmuligheder at lære. Selve historien er uhyre simpel og kedelig, og man bliver meget hurtig træt af at høre på Seras forklaringer. De prøver at sætte et dramatisk, nærmest apokalyptisk scenarie op, som man på ingen måde føler sig investeret i. Derudover er kapitlerne meget korte, og mængden af gameplay er minimal, og i nogle kapitler stort set ikke-eksisterende.

Problemet er at Story-delen er tiltænkt som en ‘gulerod’, der skal give spilleren en grund til at scanne så mange fisk, og dermed absorbere deres lys, men det føles nærmest ikke som en belønning at låse op for et nyt kapitel. Især er det et problem i de senere kapitler, hvor man kan klare et kapitel på 2-3 minutter, og så pludselig skal man scanne 2000 fisk yderligere, for at låse op for den næste bid, som måske også kun er 2-3 minutter lang. Man får nogle af de mest interessante områder og biomes at se i denne del, men mange af dem er også at finde i Solo og Shared Dives. Story Mode er især skuffende når man ser gameplay fra de ældre Endless Ocean-spil, som ser ud til at have en meget mere fyldig Story Mode. De spil er dog også hovedsageligt bygget op om deres historie, hvor de andre modes, som vi ikke har snakket om endnu, lader til at være Luminous’ hovedfokus. Story-delen fylder ikke så meget i Endless Ocean Luminous, men den føles utilstrækkelig og uinteressant og er klart spillets største svaghed.

Men som sagt, så er Solo Dives og Shared Dives de ‘modes’, der udgør hoveddelen af spillet. Det er klart her, du bruger de fleste timer i spillet og også her du for alvor får lov til at styre din dykker og bruge spillets mekanikker. Den følgende beskrivelse er baseret på ‘Solo Dives’, men jeg skal nok komme til ‘Shared Dives’ senere i anmeldelsen. Hver gang man starter et nyt ‘dive’ i Endless Ocean Luminous, så genererer spillet en vilkårligt genereret bane. Det betyder at hver bane har et nyt, friskt layout, skabt ud fra en række prædefinerede ‘assets’. Hvert ‘dive’ har sin egen designerede kode, man kan gemme, hvis man vil genbesøge en bane eller dele med andre.

Når man tager på ‘dives’ kan man svømme, hvorhen man vil og bevæge sig i 360 grader, mens man bruger spillets ‘main mechanic’: Scanneren. Sigter man på en fisk og trykker på scan-knappen, så fokuserer kameraet på fisken og man kan få et close-up samt en oplæst beskrivelse af fisken. Det er AI’en Sera der igen læser op, da hun i øvrigt er den eneste i spillet der har en stemme. Med endnu vigtigere er, at når du holder scan-knappen inde og sigter på diverse fisk, så absorberer du det førnævnte lys fra dem, som også giver dig point du kan bruge til at låse op for nye ‘cosmetics’ og ‘emotes’ til din dykker. Når du først har ‘ramt’ en fisk med din scanner, har du fjernet lyset fra den. Inden du scanner en fisk har den et blåt skær, hvilket betyder du ikke har samlet lys fra den. Du kan også tage billeder af fisk med kameraet, og gemme billederne til din Switch. I hvert ‘dive’ starter man med at have udforsket 0% af kortet og 0% af alle havdyr. Du kan få ekstra point jo mere du udforsker og jo flere % af havdyr du scanner. Derudover kan du finde samlerobjekter rundt omkring i banerne, som også giver point.

Gameplay loop’et er utroligt ensformigt, da du i bund og grund bare svømmer rundt og scanner fisk og finder samlerobjekter. Tilgenæld er det også et ret vanedannende loop, der egentlig er ret tilfredstillende. Det kræver dog at man kan level med scan-mekanikken, som ikke føles super god at bruge - i hvert fald ikke før du lærer at ‘annullere’ dine scans. Normalt når man scanner en fisk, holder man knappen inde indtil man har opfanget en fisk med scannere, og så slipper man, hvorefter kameraet zoomer ind. Men hvis man trykker B inden man færdiggører sit scan, kan man annullere det. Du absorberer stadig lys på denne måde, og skal ikke konstant zoome ind på fisk og bruge et ekstra sekundt eller to på at kunne bevæge sig igen. Det er virkelig ærgerligt at hovedmekanikken føles ‘janky’ og nærmest skal ‘hackes’ før den fungerer ordentligt.

Der er nogle få ting der kan give lidt variation til dine ‘dives’, så som små puzzles der kræver du leder en bestemt fisk hen til et bestemt sted (en anden feature er at man kan svømme med havdyr efter efter valg) eller såkaldte UML event, hvor man skal skanne bestemte fisk og til sidst finde en legendarisk eller fiktivt havdyr. Men det er stadig begrænset hvor meget variation det skaber. Omgivelserne er forskellige, og nogle af de vilkårligt genererede områder er mere interessante end andre, såsom sunkne skibe eller undervandsruiner, men det er det mest positive jeg kan komme på. Men der er ikke som sådan nogle interaktioner med havdyrene. Svømmer du op til en haj, er den ligeglad med dig, så du kan altså ikke blive angrebet af skumle sødyr. Det er måske egentlig meget godt at man ikke skal bekymre sig om at blive jagtet af hajer, men samtidig mangler der lidt interaktion med de forskellige havdyr. I Endless Ocean 2 kunne man f.eks. lave tricks med en delfin, men det kan man ikke (efter min viden) i Luminous.

Der hvor spillet skinner, og det som måske er spillets største feature, er ‘Shared Dives’. Her dykker du nemlig ikke bare alene, men med andre spillere verden over. Når du starter et ‘shared dive’ begynder der så småt at komme andre dykkere ind i din bane. ‘Shared Dives’ eksisterer i en time ad gangen, og i samarbejde med dine dykkervenner, kan du kortlægge et område langt hurtigere og scanne alle banen fisk meget hurtigere. I sidste ende får man flere point for at samarbejde og man får hjælp til hurtigere at finde UML events og klare dem. Man kan også tagge sjældne fisk eller samlerobjekter man finder, så man kan hjælpe andre med at finde dem også. Det er i det hele taget ret hyggeligt at svømme rundt med andre, og lave emotes og samarbejde. Hvis man går ud af et ‘shared dive’ og gerne vil ind igen, så kan du tilslutte så længe det gældende ‘dive’ stadig eksisterer (de eksisterer som sagt en time fra de bliver startet). Hvis du vil starte et nyt ‘shared dive’ inden det forhenværende er færdigt, må du dog betale 5000 guldmønter, hvilket er den møntfod du bruger til at låse op for customization, og som optjenes efter hvert dive, ud fra hvor meget lys du har samlet og hvor mange samlerobjekter du har fundet, m.m. Du kan selvfølgelig også svømme sammen med dine venner i ‘shared dives’, hvor du blot skal dele den unikke kode, som det gældende ‘dive’ har, og så kan dine venner dykke med dig.

Der er som sagt et væld af customization man kan låse op for, så som dykkerdragter, klistermærker til dykkerdragten eller ‘emotes’ (udtryksfulde animationer) du kan udtrykke dig med i spillet. De koster som sagt guldmønter og der er masser af ting at låse op for, ikke mindst fordi nogle af tingene er låst bag en ‘rank requirement’. Ranks er et andet progressionssystem i spillet, udover Story-delens kapitler.

I et spil der handler om at dykke, og som går efter en realistisk grafik stil, så er Endless Ocean Luminous ikke ligefrem et grafisk mesterværk. Der er da pæne ting at finde, som f.eks. de detaljerede fisk, Men teksturerne er ikke ligefrem de flotteste. Til gengæld kan man se hvad der er hvad på skærmen og lyssætningen er med til at sætte en stemning. Spillet kører rimelig stabilt med omkring 30 FPS. På lydsiden sidder spillet derimod lige i skabet. Sælsom, mystisk musik spiller på forskellige tidpunkter når man dykker, der lyder præcis som undervandsmusik skal lyde, uden at det nogensinde bliver irriterende. Musikken afbrydes med intervaller af ren stilhed, hvor lyden af bobler og højt tryk (du ved det når du hører den) nærmest kan mærkes igennem skærmen.

Endless Ocean Luminous ved hvad det vil. Det er et spil der handler om at dykke, men er ikke et overlevelsesspil i stil med Subnautica, hvor farerne lurer alle steder. Nej Luminous handler om at udforske og måske lære en ting eller to om fisk, og så handler det især om at dykke med andre, om det så er vilkårlige mennesker på nettet eller sine venner. Endless Ocean Luminous formår at gøre alle de ting, men gameplayet bliver hurtigt ensformigt, på trods af dets vanedannende natur. Spillet Story Mode er spillets værste feature, der er decideret uinteressant, på trods af at spillet prøver at fortælle en dramatisk historie. Story Mode prøver at fungere som en ‘gulerod’, der skal få spilleren til at gå ud og scanne fisk så de kan progressere i historien, men det føles næsten aldrig som en belønning. Præsentationen er fint nok, uden at det grafiske gør sig specielt bemærket, men spillet kører som det skal. Lydsiden giver den helt rette ‘undervandsstemning’. Spillet skinner mest når man spiller multiplayer i ‘shared dives’, hvor man kan hjælpes ad med at finde fisk, skatte og at udforske de enkelte ‘dives’. Men om det er nok til at hooke spillere er længere tid, er for tidligt at sige. Personligt føler jeg at jeg er ved at have set hvad spillet har at tilbyde. Savner du et sikkert undervandseventyr med dine venner, uden at skulle bekymre dig om overlevelse og hajer, så er Endless Ocean Luminous præcis hvad du kigger efter, men vær forberedt på en ensartet oplevelse.

3

3/5