Skrevet 16-10-2015 15:03 - Redigeret 23-01-2017 14:44
#496 - Skrevet 25-07-2016 22:54
Emily Rogers er igen på banen med en udtalelse om NX'en. Ikke noget specifik som sådan, men hun påstår altså, at der vil lække nogle rimelig signifikante informationer om konsollens specifikationer. Ydermere siger hun også, at det lyder til at være en dyr konsol, ikke på grund af specifikationerne som sådan, men mere den "gimmick" konsollen har.#497 - Skrevet 26-07-2016 06:36
^ Mit gæt er, at den bliver fremvist til Tokyo Game Show#498 - Skrevet 26-07-2016 16:07
SÅ er der "nyheder" fra Eurogamer - det siges at kunne bekræftes af samtlige kilder, og det er... Ikke så spændende, men derimod som noget vi har sumpet rundt i før - nemlig hybrid-konceptet!NX vil som udgangspunkt være en high-end håndholdt konsol m. eget display. Gimmicket er, at to controllere angiveligt er at finde på hver side af skærmen, således at man kan docke den håndholdte og bruge den som stationær hjemmekonsol på stort tv.
Ydermere lader NX til at gøre brug af cartridges som førhen rygtet. Det giver nu også god mening, da det blot er vejen frem, hvis man spørger mig.
Eurogamer skriver, at NX er baseret på Nvidias Tegra-chip. Det giver også enormt meget mening, for som vi før har diskuteret, så ville Nintendo være bedst sat med ARM eller x86 arkitektur - i dette tilfælde ARM. Tegra er som bekendt en SoC (system-on-chip), og det er derfor næsten sikkert, at det er en håndholdt, hvis det er dette, som de går med.
MEN - personlige holdninger hehe...
Tegra x1 ville muligvis give mening, selvom jeg mener, at det er yderst risikabelt at udgive en konsol i marts 2017, når Tegra x1 var annonceret i marts 2015. Altså skulle hele maskinen været baseret på 2 år gammelt hardware... Wauw...
Her er dog ting at overveje:
Nintendo har aldrig været nogen for at gå efter rå kraft! Tegra x1 vil heller ikke kunne konkurrere med de andre. Tror der er snak om 1.0 teraflops el. noget (kan ikke helt bekræfte) mod PS4's 1.8 og Xbox Ones 1.4 (Scorpios 6.0 næste år...)
MEN husk følgende:
Nintendo har været inde over samarbejdet med Vulkan API, og det har altså virkelig betydet meget for mobil grafik:
#499 - Skrevet 26-07-2016 16:11 - Redigeret 26-07-2016 16:15
Tror snart, at der er stof nok til en hel roman i alle de rygter, der har været om NX, og nu er Eurogamer på banen med en artikel, som de skriver er baseret på adskillige troværdige kilder. Hos NintendoLife er den opsummeret i følgende punkter:- The NX is primarily a "high-powered handheld console with its own display", with the key twist that "the screen is bookended by two controller sections on either side, which can be attached or detached as required".
- At home you can connect the portable (which houses the power as a standalone device) to a base station that displays the system on the TV. This dual approach is to ensure that all games are fully functional 'on the go' or at home.
- It'll apparently use Nvidia Tegra technology, with the expected tech in use considered beyond the abilities of PS3 / Xbox 360, but potentially not up to current-gen home console levels in terms of graphical power, unsurprising as this concept is essentially a dedicated portable. It all depends, ultimately, on which Tegra chip is at the core of the system, something that's not quite clear.
- NX will use cartridges, as previously speculated. They may be limited to 32GB in size, though downloads can naturally get around that.
- There are apparently no plans for backward compatibility, as a result of the different architecture being used.
- Nintendo is apparently using a new operating system of its own, not Android as rumoured.
- The system is likely to be revealed in September, with a core marketing pitch to keep things simple and emphasize gaming on the go.
Edit: Kan se O-train kom mig i forkøbet og tilmed har postet egne holdninger i posten ovenfor
#500 - Skrevet 26-07-2016 16:27
^ jeg skulle lige til at tilføje dele af det, som du har skrevet nu hehe.#501 - Skrevet 26-07-2016 16:33 - Redigeret 26-07-2016 16:33
Jeg er også mest bare bekymret for det med controllere. Specielt fordi nintendo tidligere har fucket op med dem - især inden de viser dem første gang (gamepad der brugte circle pads under e3...).#502 - Skrevet 26-07-2016 18:47
@O-train: Smæk det ud som en nyhed, når du har forfattet det, så kan vi få lidt mere fokus på det.#503 - Skrevet 27-07-2016 08:17 - Redigeret 27-07-2016 08:57
Jeg brugte noget tid i aftes på at læse lidt op på det og fandt dette mock-up af, hvordan det med aftagelige controllere kan gøres:#504 - Skrevet 27-07-2016 13:41 - Redigeret 27-07-2016 13:54
Jeg kan også godt lide idéen om en docking-station, der evt. vil kunne give den håndholdte et boost. Måske er der X1 i den håndholdte, og en X2 i docking stationen, der overtager og outputter i 1080p eller 900p. Det vil også give mulighed for inkrementelle opdateringer, hvor de kan opgradere docking stationen for sig, når de har brug for 4K, og kan opgradere den håndholdte for sig, når de har brug for noget andet. Det giver god mening ift. det, Kimishima sagde på et investormøde i april, hvor de snakkede om løbende opdateringer af hardware
.
Jeg lover dig for, at dette ikke sker.
1. Tegra er en SoC - system-on-a-chip. Pointen er, at du har alle de nødvendige komponenter for at skabe et funktionelt produkt. Dermed sagt ingen grund til at have to chips, og da slet ikke hvis det betyder, at den ene skal være ude af funktion, før den anden kan sætte ind. Det er jo spild af penge for både producent og forbruger.
2. Nvidias generationer af chips ser altid KÆMPE spring i teknologien, og hvis de sidste par måneder har noget at vise for sig, så er Tegras næste indslag meget mere imponerende end Tegra X1. Bare se Tegra K1 til X1.
Og den næste Tegra-chip er angiveligt Pascal-baseret, og det har været enormt imponerende - det er ikke fair at stille det op med desktop GPU's, men hvis du fx. ser springet fra Nvidia GTX 900-serien og 1000-serien, og vi kan forvente samme udvikling indenfor Tegra, så vil forskellen være forbløffende.
3. Desuden har Tegra X1 et video output af 4k x 2k v. 60 hz og 1080p v. 120 hz. Det er altså helt afhængigt af performance pr. software app, og hvad udviklere vil prioritere (detaljer, fps, opløsning osv.)
Okay...
Her er min holdning til det her..
Jeg har meget svært ved at forestille mig, at Nintendo alvorligt talt udgiver et produkt til marts, hvori SoC'en som udgør deres system er 2 år gammel. Det kan jeg simpelthen ikke tro på, for de kan ikke udgive den til en pris af 1500+ uden at virke anti-forbrugere.
Men jeg tror så heller ikke på det.
Det gør jeg ikke, fordi Tegra X1 er ARM-baseret, og det er stort set alle chips i mobilt hardware i dag. Derfor skulle næste Tegra-chip som udgangspunkt være en opdatering i råstyrke og ikke meget mere - og hvad så?
Det betyder, at udviklere sagtens kan sidde og udvikle på Tegra X1 devkits uden at bøvle med at få det til at fungere på næste Tegra-chip. Det er heller ikke unormalt, at man udskifter devkits gennem tiden, og derfor tror jeg 100 % på, at det her er tilfældet.
PS: ekstern GPU er også udelukket på grundlag af pris.
#505 - Skrevet 27-07-2016 13:49
Jeg så det sådan set godt i går stort set lige da det kom ud, men jeg havde en lidt hektisk og travl dag i går, så fik ikke lige chancen for at sætte mig ned og dele min mening herinde, men here goes...#506 - Skrevet 27-07-2016 14:07 - Redigeret 27-07-2016 14:07
O-train skrev:
Jeg lover dig for, at dette ikke sker.
1. Tegra er en SoC - system-on-a-chip. Pointen er, at du har alle de nødvendige komponenter for at skabe et funktionelt produkt. Dermed sagt ingen grund til at have to chips, og da slet ikke hvis det betyder, at den ene skal være ude af funktion, før den anden kan sætte ind. Det er jo spild af penge for både producent og forbruger.
Sandt, det er fjollet at have to chics, når den ene ikke bruges. Men jeg håber stadig, at det på en måde er muligt at tilføje ekstra kræfter til maskinen, når den er stationær.En håndholdt har ikke brug for at være så kraftig som en stationær, så derfor giver det god mening at spare på indholdet af den håndholdte og så skalere det op, når den sluttes til docking stationen. Derudover er der ingen som siger, at docking stationen vil udkomme med det samme (selvom det vil give mest mening).
Jeg har meget svært ved at forestille mig, at Nintendo alvorligt talt udgiver et produkt til marts, hvori SoC'en som udgør deres system er 2 år gammel. Det kan jeg simpelthen ikke tro på, for de kan ikke udgive den til en pris af 1500+ uden at virke anti-forbrugere.
De fleste forbrugere aner ikke en kæft om alderen på chipsets... Nu om dage siger hestekræfter virkelig ikke særligt meget, når man læser en liste. Selvom jeg engang var ganske meget inde i den slags har jeg svært ved at bedømme hastigheden af teknologi nu om dage, fordi alting afhænger af hinanden.
Men som du siger, så er det meget muligt, at det blot er X1 i de nuværende DevKits, og at den endelige version indeholder X2, hvilket er muligt, da det er meget let at skalere til X2 fra X1. Det er bare X1, der er mulig at tage udgangspunkt i på nuværende tidspunkt.
Jeg tvivler dog på, at vi får det at vide før maskinen udkommer, da Nintendo ikke har for vane at afsløre deres teknik.
----------------------------------------------
#523: (Jøsses, hvor er vi nået langt op i numrene på denne tråd!) Der spekuleres i, at Nintendo måske selv har planlagt dette læk for at sprænge bomben om, at det er en håndholdt, så det ikke vil være det største fokus til deres egen afsløring. Det ville blot være rart, hvis deres egen afsløring så ikke først kommer til september, som rygtet siger.
#507 - Skrevet 27-07-2016 14:35
Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se NX være en håndholdt konsol (eller hybrid for den sags skyld), sådan som der bliver annonceret spil til 3DS'en stadig. Med en udgivelse i marts 2017, så giver det ikke den store mening, hvis store firmaer som Level-5 stadig annoncerer spil til 3DS, og Nintendo selv ser da også ud til at holde ganske fint gang i udgivelserne til den konsol.#508 - Skrevet 27-07-2016 14:52
^Der bliver stadig annonceret og udgivet spil til Xbox 360, så kan sagtens se det muligt, at Nintendo vil fortsætte med at supportere 3DS et godt stykke tid endnu. Især taget den relativt store brugerbase i betragtning, så ville det næsten være dumt andet.#509 - Skrevet 27-07-2016 15:15
^Ja, det kan selvfølgelig godt lade sig gøre, men det ville samtidig gøre New 3DS til deres mest ligegyldige håndholdte til dato. Det er godt nok ikke mange eksklusiver den har fået sig på nuværende tidspunkt, men det kunne man selvfølgelig godt frygte lidt allerede fra start.#510 - Skrevet 27-07-2016 17:04
JOEP skrev:
De fleste forbrugere aner ikke en kæft om alderen på chipsets... Nu om dage siger hestekræfter virkelig ikke særligt meget, når man læser en liste. Selvom jeg engang var ganske meget inde i den slags har jeg svært ved at bedømme hastigheden af teknologi nu om dage, fordi alting afhænger af hinanden.
Det er ikke så meget forbrugernes viden, men det handler også om Nvidia selv - de har ikke interesse i at bevare Maxwell på markedet, når de kan producere GPU'er med stærk ydeevne og lavere energiforbrug.
De har lige udgivet en ny generation af GPU'er, som er meget hurtigere end deres forrige og har meget bedre ydeevne ift. energiforbrug - traditionen tro vil samme sikkert kunne siges om Tegra X1's efterfølger - og tilbage i januar 2016 bekræftede de, at de netop arbejder på en Pascal-baseret Tegra-SoC (Pascal er deres nye generation af GPU'er som set m. Nvidia GTX 1070 og 1080 m. 1060 og Titan X på vej)
KJ85 skrev:
Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se NX være en håndholdt konsol (eller hybrid for den sags skyld), sådan som der bliver annonceret spil til 3DS'en stadig. Med en udgivelse i marts 2017, så giver det ikke den store mening, hvis store firmaer som Level-5 stadig annoncerer spil til 3DS, og Nintendo selv ser da også ud til at holde ganske fint gang i udgivelserne til den konsol.
Altså Tegra X1 vil kunne levere bedre end Wii U på papir, så uanset hvad det er, og om det ender med at være baseret på Tegra X1 soc'en, som angiveligt er i NX-devkit, så vil det være en opgradering.
Men som udgangspunkt mener jeg, at det NETOP ville være optimalt med en håndholdt, når nu alligevel alle japanske producenter stort set udgiver på ARM-baseret platforme (tablets/mobiltelefoner). Det ville spare dem besværet ved at opdele resurser.
Fra et forretningsaspekt ser jeg mig også uenig med dig, idet jeg mener fremtidige udgivelser på 3DS kun giver mening ift. brugerbasen, og dermed de potentielle salg. Men at tro på, at 3DS kan forblive en signifikant deltager i det håndholdte marked, når salg har været så statiske, så giver det absolut mening at rykke videre til ARM.
En Thunderbolt 3 port, og så har du lynhurtig video-output samt dataoverføring og andet. Det er måske overkill, men i så fald ville det give for en lækker oplevelse på TV'et.
Jeg ser overordnet set ingen grund til at holde 3DS'en i live gennem 2015, hvis de kan slappe en opdateret Tegra chip i deres hardware, for så har de banket to fluer med ét smæk.
KJ85 skrev:
...men det ville samtidig gøre New 3DS til deres mest ligegyldige håndholdte til dato. Det er godt nok ikke mange eksklusiver den har fået sig på nuværende tidspunkt, men det kunne man selvfølgelig godt frygte lidt allerede fra start.
Skal New 3DS være meget mere end en hardware opdatering? Den vil jo have været markedsaktuelt i 2 år v. NX's udgivelse. Det er da mere end i orden for en hardware-opdatering. Især når man tænker på, hvad Gameboy Micro formåede. Ingenting. Desuden pumpede de DS-opdateringer ud, og der kan man snakke om, hvor vidt det overhovedet var nødvendigt.