Nintendo Switch-efterføl...

Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Annonceringer af annoncer...

Tetris 99

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Amiibo!

Luigi's Mansion 2

Switch - spilrygter og sp...

Fortnite

Spil på vej til Switch

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Nintendo Switch

O-train
O-train

326
Offline
Level: 35 (Lakitu)

3
1ups givet

Skrevet 16-10-2015 15:03 - Redigeret 23-01-2017 14:44



Udgivelsesdato: d. 3. marts 2017

Pris: 2649-2999 kr

Specifikationer - endnu ukendt

Liste af forskellig 3rd party support:



Tråden hvor vi diskuterer Nintendos nyeste hardware, som står til at udkomme i marts 2017!


Mit forhold til Nintendo er kompliceret ;I
KJ85
KJ85

21511
Online
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

#511 - Skrevet 27-07-2016 19:45

^Men er der behov for, at håndholdte konsoller har meget bedre grafik end 3DS'en kan levere, og ville den ikke blive ved med at sælge fint så længe, at der kommer gode spil til den? Jeg ved, at 3DS'en efterhånden har en del år på bagen, men er personligt ganske tilfreds med den på de fleste punkter. En lidt hurtigere konsol ville ikke skade, og det var jo det skridt man tog med New 3DS, som jeg dog ikke har opgraderet til, da der efter min mening stadig ikke er nogen gode grunde til at skifte den gamle ud - der er simpelthen for lidt værdi i den opgradering.

Jeg er som forbruger totalt ligeglad med, hvilke chipsæt osv. konsollerne benytter. Det er jo ikke noget, som jeg skal se på, når jeg bedømmer produktets kvaliteter, og det vigtigste er stadig de spil, der udgives.

Håndholdte konsoller er historisk set nok der, hvor Nintendo har gjort det bedst - især i Japan - så med det i mente vil det selvfølgelig give god mening, at komme med en ny af dem, men synes det stemmer utroligt dårligt overens med alle de signaler Nintendo har sendt. De annoncerer ikke nye ting til Wii U, og de vil ikke afsløre detaljer om NX af frygt for at konkurrenterne kopierer deres ideer. Hvad skulle de være bange for, at Microsoft og Sony kopierer, hvis der er tale om en håndholdt? Det er ikke der de andre har deres fokus, og så er der vil ingen grund til at holde den hemmelig..

New 3DS skal måske ikke ses som meget mere end en opdatering, men det gør den stadig fuldstændig ligegyldig, hvis de allerede nu kommer med en ny håndholdt. Du har ret i, at Game Boy Micro heller ikke formåede noget, men det var vel mere en downgrade som Wii Mini, da den skar funktioner væk fra konsollen. Der var vel ikke flere DS-modeller end der har været 3DS-modeller, og jeg synes de var berettede og faktisk havde noget at byde. Den første DS var en ordentlig klods, og DS Lite var således en stor designmæssig forbedring, mens opgraderingen til DSi var væsentlig for udgivelsen af digitale spil. 3DS havde også lidt fejl i det oprindelige design, som blev elimineret med 3DS XL, men opgraderingen til New 3DS synes jeg så er mere uvæsentig i forhold til det andet skridt i DS-generationen.

Det er ikke, at jeg ikke kan se idéerne i at udgive en hybrid, men vil man ikke få en unødvendig god håndholdt, hvis den også skal tilfredsstille det publikum, der ønsker en stærk hjemmekonsol?


O-train
O-train

326
Offline
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

#512 - Skrevet 27-07-2016 20:28 - Redigeret 27-07-2016 20:54

KJ85 skrev:
Men er der behov for, at håndholdte konsoller har meget bedre grafik end 3DS'en kan levere, og ville den ikke blive ved med at sælge fint så længe, at der kommer gode spil til den? Jeg ved, at 3DS'en efterhånden har en del år på bagen, men er personligt ganske tilfreds med den på de fleste punkter. En lidt hurtigere konsol ville ikke skade, og det var jo det skridt man tog med New 3DS, som jeg dog ikke har opgraderet til, da der efter min mening stadig ikke er nogen gode grunde til at skifte den gamle ud - der er simpelthen for lidt værdi i den opgradering



Der er objektivt set behov for udvikling og opgradering af hardware, sådan som teknologien skrider frem på andre fronter og byder på flere muligheder for udviklere.

Pr. automatik vil ældre hardware ikke kunne benytte sig af de værktøjer, der gør muliggøre spil, som vi kender dem, og det er én ting, at det resulterer i en visuelt bedre oplevelse, men det kan også effektivisere udviklingen som helhed, og det kommer tilbage til forbrugeren (kommer ind på det senere)

Dette var en problemstilling under Wii U's levetid, hvor ganske populære engines, såsom CryEngine, bare ikke fungerede særlig optimalt - se Sonic Boom, hvor et forsøg på at modificere den, så den kunne fungere på Wii U, resulterede i ét af de mest buggy spil i nyere minde. Forbrugere kalder det for "dovenskab" eller andet, men man glemmer at samtlige af disse mennesker har evne og kan - de blev bare bedt om at spise suppe med en gaffel.

Ydermere skal man huske, at omkostningerne for at producere hardware også stagnere; jeg lover dig at New 3DS ikke koster meget mere at producere end den originale 3DS, hvis overhovedet, og derfor er det helt logisk, at Nintendo bruger en sådan lejlighed til at introducere nyt og opmærksomhedsvækkende hardware, som tiltrækker forbrugeren og gør det nemmere for udviklere at arbejde med. Det er en win-win situation.

De råb hørte vi især fra udviklere ved slutningen af PS3/Xbox 360 æraen, hvor udviklere ikke kunne gøre mere med deres hardware.

Pointen er, at tid skaber større skælv mellem entry-level hardware og high-end, og de resurser der tages i brug for at optimere, de ville nødvendigvis kræve kompromis hos udviklere - spørgsmålet der rejses, er, skal man hertil prioritere den etableret platform, eller skal man kæmpe for at skubbe teknologien?

Det kan man ikke, og det skyldtes simpelthen konkurrence. Nintendo kan vælge at holde 3DS i live med sine 100 udgivelser om året, eller de kan overgå til ARM-arkitektur, hvor de potentielt har tusindevis af spil til rådighed indenfor første år - og en forbruger som dig, der netop er ligeglad med indmaden af hardwaren, og ikke skønner at eje det bedste, men snarere det der leverer mest underligt, vil i stedet blive beriget med flere, større og mere varieret software.

Det er kun perfekt, hvis udvikling af spil kan grundlægges ud fra et homogent miljø, hvor kreativiteten er ene og alene om at begrænse oplevelsen.

Tag fx. udgangspunkt i den nye Vulkan API, som giver udviklere mere adgang til deres GPU. Alle fra Valve, Intel, AMD og vores egen favorit, Nintendo, har alle været inde over dette projekt. Det handler igen om optimering og effektivisering af udvikling på tværs af industriens mange platforme.

3DS understøtter dog ikke Vulkan, og her kan Nintendo så vælge at sige: "alle rykker til Vulkan, det gør vi ikke". Det ville være helt uden logisk sans, men så hænder det pludseligt, at tablets og telefoner som understøtter Vulkan, de får nær-PS4 og Xbox One grafik - alt imens 3DS står tilbage med sine 240p jaggy visuelle præsentation. Samt færre spil, nu hvor alle overgår og prioriterer Vulkan.

Jovist er underholdningen ikke nødvendigvis afgjort af den visuelle præsentation, den er stadigvæk at finde i ting som har årtier på bagen, men selvom jeg fx. synes Crash Bandicoot stadigvæk er hysterisk underholdende spil, så får du mig aldrig til at betale 400 kr for det i dag. Forbrugeren har jo også en forventning om, at prisen skal reflektere hele industriens kollektive output: du kan altså ikke have noget som er visuelt dateret - hverken hardware eller software - og forvente at folk gider betale det samme for det, som det der menes at være moderne og cutting-edge. Det er ofte reserveret til en niche-gruppe af mennesker.

Men nej altså Nintendo vil ikke pludselig have Uncharted eller Gears of War (eller hvad der sælger Xbox Ones hehe), men de vil gøre udvikling nemmere, især for de mange japanske udviklere såsom Capcom, Sega, Namco Bandai, Konami (lol), Square Enix osv., alle har erfaring med ARM og alle udgiver på ARM-baseret hardware. Ja faktisk tør jeg vædde med, at de hiver flere penge hjem derfra, end de gør på noget Nintendo hardware lige nu.

KJ85 skrev:
De annoncerer ikke nye ting til Wii U, og de vil ikke afsløre detaljer om NX af frygt for at konkurrenterne kopierer deres ideer. Hvad skulle de være bange for, at Microsoft og Sony kopierer, hvis der er tale om en håndholdt? Det er ikke der de andre har deres fokus, og så er der vil ingen grund til at holde den hemmelig..



Bare lige et enkelt spørgsmål: forventer du, at Nintendo skal fortsætte med at udgive hjemmekonsoller? Xbox har aldrig rørt ved det håndholdte marked, og Sony lader til at droppe sit. Wii U har ikke solgt, og jeg vil vove at påstå, at det er for sent at tage kampen op med de andre. NX ville, efter rygterne, placere sig et lidt unikt, om end risikabelt sted, men med fokus på alt det som har bevaret Nintendos popularitet de sidste 10 år - navnligt deres styrke med håndholdte, er det så fuldkommen chokerende, at Nintendo faktisk godt kunne finde på at sige "skidt pyt"...

KJ85 skrev:
Det er ikke, at jeg ikke kan se idéerne i at udgive en hybrid, men vil man ikke få en unødvendig god håndholdt, hvis den også skal tilfredsstille det publikum, der ønsker en stærk hjemmekonsol?



Altså såfremt at den kan sælges til en attraktiv pris, hvor er så problemet i at skabe en håndholdt som også kan levere en hjemmekonsol-oplevelse?

Der er nogle ting, som vi må have klarlagt:

Iwata sagde i januar 2013, at de ønskede at udvikle en fælles arkitektur i fremtiden, så der var en fælles platform at udvikle fra på tværs af konsoller - "common basis for software development". Han sagde ganske vist, at der ikke var snak om, at de nødvendigvis havde tænkt sig at nøjes med kun én SKU, men når man ser på deres position i hjemmekonsolmarkedet, og man husker, at dette var LIGE efter Wii U's udgivelse, og der altså ventede nogle år med katastrofale salg forude, så tror jeg nok, at Nintendo kan have ændret sin mening.

De skulle jo heller aaaaldrig lave mobilspil! Når jaa....

Jeg er i hvert fald meget tilfreds, og jeg vil anbefale folk at holde hovedet højt, for selvom jeg ikke ligefrem vil kalde det banebrydende, så er det faktisk en rigtig positiv fremgang i Nintendos hardware-udvikling, og den lader til at appellere meget til udviklere, hvilket jeg mener har været allervigtigst. Så jeg er glad!


KJ85
KJ85

21511
Online
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

#513 - Skrevet 27-07-2016 21:51

^Selvfølgelig skal der være plads til teknologisk udvikling, men den skal ikke tvinges ind over, hvis den ikke er nødvendig, og så længe, at salget af 3DS-konsollerne stadig er ganske godt, så mener jeg ikke, at det er absolut nødvendigt. Forventer faktisk, at Nintendo kan opleve et boost i salget igen til efteråret med Pokémon Sun/Moon på baggrund af den succes Pokémon GO har haft.

Ja, jeg forventer, at Nintendo har i sinde at blive ved med at udvikle hjemmekonsoller, og det er Wii U de ikke har formået at sælge godt nok. Så vidt jeg har læst er Tegra X1 en ret beskeden opgradering i forhold til hardwaren i Wii U, så det vil vel ikke tilfredsstille alle dem, der kræver en konkurrencedygtig konsol fra Nintendo. Man snakker selvfølgelig om, at den bliver opgraderet til en nyere chip i den endelige udgave, men jeg synes stadig, at der er problemer med hele det her hybrid-rygte.

Skal de udgive en konkurrence-dygtig hjemmekonsol, så skal der stærke komponenter til, hvilket vil kunne ses på prisen. Det er også fint nok til en hjemmekonsol, men hvis den skal appellere til publikummet, som køber håndholdte, så skal den være forholdsvis billig. Jeg mener, at det er svært at tilfredsstille begge målgrupper med den samme konsol, men det vil selvfølgelig være voldsomt fordelagtigt for os, som køber både den ene og den anden maskine fra Nintendo.

Jeg ved ikke om, det er decideret urealistisk, at det går hen og bliver den her hybrid, men jeg vil bare ikke lægge mere i det her rygte end alle de andre der har været, og det var lidt det jeg ville frem til i min første reaktion på rygtet. Resten var bare personlige meninger Smiley


O-train
O-train

326
Offline
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

#514 - Skrevet 27-07-2016 22:53

Ej come on... Du kan ikke alvorligt mene, at det er at "tvinge" teknologisk udvikling, såfremt Nintendo rent faktisk går med Tegra X1 chippen, som v. marts måned vil være 2 år gammel teknologi, konkurrere med 3 år gammelt hardware og erstatte en 5 år gammel håndholdt konsol m. yderligere dateret komponenter.

Sorry mand, men jeg tror ikke på, at du selv tror på det haha.

Jeg forstår, at du er glad for 3DS'en, og de kunne sikkert holde den i live for en stund, men salg af konsollen er altså ikke imponerende, det har de ikke været i lang tid, og den her sjover kom jo også lige på banen tidligere:

http://arstechnica.com/gaming/2016/07/nintendo-suffers-huge-first-quarter-loss-as-wii-u-and-3ds-sales-tumble/

Pointen med min forrige besked er netop, at 3DS'en lever på det etableret publikum, men det vokser ikke mere. Ikke signifikant. Udviklere er på vej mod en industri, hvor alt er baseret på API's som DirectX 12 og Vulkan, og udover dét, så er de engines der benyttes nu simpelthen irrelevante for Nintendo, for de understøttes ikke af hardwaren.

Der henviser jeg til forrige besked, hvor man som forbruger kan ænse at alt det "teknologiske" er ligegyldigt, men det er det altså ikke. Der er altså snak om den størst indtjenende underholdningsindustri (måske foruden sportsverdenen), og de banebrydende fremskridt der sker, de kan hurtigt efterlade de konservative i støvet... Nogle som husker disse ord:

Shigeru Miyamoto d. 9. juli 2013 skrev:
Please allow me to explain that we may have underestimated the scale of this change. The overall software development took more time than originally anticipated just as we tried to polish the software at the completion phase of development.



Det var altså 7 år efter HD-æraen var sat ind, og dét der var Nintendos erfaring... Kan ikke vove at påstå, at de fik særlig godt greb om situationen efter...

Men altså:

Hermed sagt skal udviklere prioritere, hvis der ikke deles en fælles platform at udvikle på, sådan som Iwata netop sagde.

Såfremt salg giver mening på 3DS'en, så fortsættes der sikkert med udgivelser for en stund, men du kan allerede se, hvordan Jools Watsham måtte erkende, at Renegade Kid bare ikke kan fortsætte udelukkende på Nintendo. Samme er hørt fra andre indieudviklere, og vi ser godt nok ikke meget 3rd party support længere... Da slet ikke i forhold til iOS/Android. Alle vestlige udviklet, såsom Ubi, Acti og EA er heller ikke at finde på 3DS, så derfor mener jeg, at det er på høje tide også at pensionere den.

Det skal også lige nævnes, at jeg aldrig troede (eller accepterede), at NX var en hjemmekonsol som udgangspunkt. Jeg så det nødvendigt, at de skiftede Wii U ud, og jeg fandt det logisk, at man i en serie af NX-hardware ville lancere en hjemmekonsol.

Men...

Jeg tror som sagt IKKE på, at der er snak om Tegra X1, selvom det er i devkits (angiveligt). Jeg tror, at der er snak om Nvidias Pascal-baseret Tegra-chip, og jeg tror, at docking stationen vil fungere som en nødvendig PSU, der kan give chippen et ekstra kick, så den kan nå sin optimale ydeevne. GPU'en i SoC'en kunne snildt arbejde dynamisk, det oplever vi jo allerede i form af energibesparende tilstande på laptops.

Den eneste grund til, at jeg lægger vægt på lige netop dette punkt - altså SoC'en - det er, at det rent faktisk er noget af det eneste, som jeg finder sandsynligt. Alt andet i Eurogamers rygte, det synes jeg at have hørt flere gange, og det virker sandsynligt, men det er ikke så interessant. Det her er dog, for så har vi noget at måle og veje efter.



KJ85
KJ85

21511
Online
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

#515 - Skrevet 27-07-2016 23:58

^Jeg siger ikke, at 3DS-salget er imponerende, men helt dårligt er det nu heller ikke. De solgte i hvert fald over 6 millioner enheder sidste år, men det er så også kun halvt så mange som i 2012. Vi kan godt blive enige om, at den selvfølgelig har passeret sin storhedstid, men den vil formentlig godt kunne sælge fornuftigt et par år endnu. GB/GBC-familien var aktuel i 11 år, men GBA-familien kun i tre. DS-familien overlede så i syv år, før den blev erstattet af 3DS'en i 2011.

Hvorfor er du egentlig så overbevist om, at en håndholdt med Tegra-chip vil blive taget godt imod af udviklerne? Det vil vel stadig være the odd one out i forhold til Sony og Microsoft, der begge har valgt anden teknologi, og det vil ikke være lige så billigt at producere til den, som det har været med 3DS'en, da det nu skal være i HD.

Du skriver en masse om den mobile platform, og det kan da godt være, at mange udviklere har satset der, men tror ikke du kan obverbevise mig om, at spil til mobiler er lige så underholdende som dem til en dedikeret spillekonsol i det store billede. Hvis det er alt det "bras", der udgives på mobilerne, som vi skal fodres med, så ser jeg ærlig talt ikke pointen..


JOEP
JOEP

74548
Online
Level: 50 (Torizo)

0
1ups givet

#516 - Skrevet 28-07-2016 10:02

Jeg er nu glad for, at 3DS'en også bliver pensioneret. Jeg er træt af at se cirkler, der er kantede... Så selvom jeg ikke går efter fotorealistisk grafik på nogen måde, så vil jeg gerne slippe af med den hakkede, kantede grafik, vi ser nu.

Der er desuden også noget om, at man bør stoppe, mens man er på toppen. Selvom salget er nogenlunde stabilt, så kan det godt give god mening at smække en ny version ud på markedet for at opretholde sin markedsandel.

Jeg tvivler på, at vi vil se mobil-spil, men det rygtes, at Nintendos egne spil (DeNa-spillene) vil være mulige at spille på NX.


O-train
O-train

326
Offline
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

#517 - Skrevet 28-07-2016 15:36 - Redigeret 28-07-2016 15:42

@KJ85 - Det er jeg heller ikke uenig med dig i: de kunne stadigvæk holde den i live, men jeg føler, at det er risikabelt, idet langt de fleste japanske udviklere har omfavnet den mobile platform, og 3DS'en egentlig er lagt i støv ift. udgivelser. Det lyder måske groft, men tag nu og kig på kataloget af kommende udgivelser - endda de to sidste år - og kig så på samme udgivere, og deres output på iOS/Android. iOS/Android hardware vil fortsætte med at rykke fremad med lynets hast, og dét marked er pt. det mest attraktive for udviklere. Nintendo vil blive efterladt, hvis de ikke følger med - se forrige besked, hvor jeg uddyber hvorfor fra et mere teknisk plan.

iOS/Android er en håndholdt gaming platform nu. Det er en virkelig, om du så kan lide det eller ej. Hvorfor skal Nintendo aktivt opponere muligheden for at få en bid af kagen og ydermere servere egen. Lyder da som utopi!

Ifølge dig, hvad er så helt præcis problemet her? Det vil jeg gerne forstå, for det gør jeg ikke på nuværende tidspunkt.

KJ85 skrev:
Hvorfor er du egentlig så overbevist om, at en håndholdt med Tegra-chip vil blive taget godt imod af udviklerne? Det vil vel stadig være the odd one out i forhold til Sony og Microsoft, der begge har valgt anden teknologi, og det vil ikke være lige så billigt at producere til den, som det har været med 3DS'en, da det nu skal være i HD

.

Fordi Nintendo ikke har tænkt sig at konkurrere mod PS4/Xbox One/PC.

Det gør de sig klogt i. Jeg har altid drømt om, at de kunne, men det giver mening, at de ikke prøver. De har ikke en chance. Nintendo er ikke forbundet med meget specifikke dele af spilverdenen, såsom sport og FPS samt de store open-world spil - spil som oftest sælger konsoller - og derfor kan de ikke få fode i den del af industrien. Jeg ville virkelig ønske det, men jeg tror Wii U har cementeret den virkelighed. Sågar Wii'en, som solgte enormt godt, gjorde det ikke på grundlag af traditionelle spiloplevelser.

Kan du ærlig talt forestille dig, at Nintendo kunne konkurrere med Xbox og Sony, og i så fald hvordan?

Nej selvfølgelig kan de kan heller ikke konkurrere med iOS/Android som så, men de har deres ry og rygte, og de er kendt for god håndholdt gaming, og de kan med IP's som Mario Kart, Smash Bros., Legend of Zelda og Pokémon positionere sig virkelig stærkt. Det er det mere sikre valg, end hvis de gik op mod Xbox og Sony - og hvis der er et TV out, og det kan fungere som en hjemmekonsol, så er det kun et kæmpe bonus, for så kan dem der ikke bryder sig om den håndholdte oplevelse stadigvæk få noget ud af det.

Hvor mange gange har du ikke hørt folk sige "jeg ville ønske Nintendo var på min >konsol<"

Nu rykkes der i hvert fald på sådan vis, at NX kan være meget mere end "bare" Nintendo IP's - en ting, som jeg tror, at de har hårdt brug for.

KJ85 skrev:
Du skriver en masse om den mobile platform, og det kan da godt være, at mange udviklere har satset der, men tror ikke du kan obverbevise mig om, at spil til mobiler er lige så underholdende som dem til en dedikeret spillekonsol i det store billede. Hvis det er alt det "bras", der udgives på mobilerne, som vi skal fodres med, så ser jeg ærlig talt ikke pointen



Jeg ved godt, at jeg aldrig kan overbevise dig på det her punkt, for din mentalitet er fuldstændigt absurd opponerende lige nu. Det er som om, at du er aktivt modstander v. tanken om, at Nintendo-software skal dele platform med noget som helst, der har fundet hjem på iOS/Android før.

Jeg forstår dig ærlig talt ikke.

Ærlig talt, spørg dig selv følgende:

Hvis Nintendo annoncerede i dag, at 3DS på magisk vis var et helt andet stykke hardware (teknologisk set), hvor du kunne spille alle de spil, som du kender i dag, men du har også alle spil på iOS/Android tilgængelig - ville du så være imod det?

Er vi ikke enige om, at den primære grund til, at du (som jeg) ikke spiller på mobiler/tablets, skyldtes at vi ikke bryder os om touch-screen gaming, og at vi i sin tid affandt os med, at vores telefoner er telefoner, og at vores dedikeret hardware er til andet?

Velvidende om, at der er software du går glip af, så føler du jo ikke, at du mangler noget, fordi du har din 3DS.

Gør jeg heller ikke, men jeg gamer generelt ikke så meget mere på håndholdt.

Det kunne meget vel vende, hvis Nintendo rent faktisk kan give mig et stykke attraktivt hardware m. fysiske knapper, Nintendos software - og når jo, alt det der andet noget... dét der "3rd party support", eller hvad de kalder det Smiley





Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#518 - Skrevet 28-07-2016 18:45

Måske er det også vigtigt at overveje at Nintendo måske ikke længere skal satse på at fange vores generations opmærksomhed længere. Dem som er født i 80erne og 90erne er vokset op i spil-paradigmet hvor konsoller blev sat til et TV eller computer skærm.

Hvor platforme var drastisk anderledes og unikke. Vi havde en Gameboy, en mobil telefon og MP3 afspiller i tasken når vi rejste.
Nutidens børn og unge vil have cloud platforme. De forstår ikke hvorfor nogen vil synes bedre om at splitte funktionerne på enkelte enheder op. De forstår ikke hvorfor de ikke skal kunne tage deres film, billeder og musik - samt spil - med sig overalt uanset platform. De er vandt til at logge ind hvor- og når-som helst de vil og få adgang til alle deres medier.

At give dem en platform med "adaptive-design" giver god mening. Microsoft har allerede taget højde for dette. De levere Xbox-live og adgang til din bruger på både din PC, Xbox og Windows telefon. De nye spil kan endda spilles på både PC og Xbox.

Taget i betragtning af at Nintendo gerne vil ramme hele familien, specielt børn og barnlige sjæle, så giver det god mening. Hvorfor skulle Nintendos mobile platform ikke også tillade dig at spille dine 50" TV-spil?
Hvorfor skal din hjemmekonsol ikke spille dine mobile spil? Det er trods alt nemmere at dele spiloplevelsen med dine venner og familie, hvis i har adgang til en større skærm.

NX giver god mening. Rigtig god mening faktisk.

Giv adgang til øvrige 3rd party software: Netflix, Spotify, Amazon, Google, Facebook, Snapchat, N-club.dk ... Ja, så burde Nintendo være på rette vej.


JOEP
JOEP

74548
Online
Level: 50 (Torizo)

0
1ups givet

#519 - Skrevet 28-07-2016 20:04

Det er en rigtig god pointe, det der!


KJ85
KJ85

21511
Online
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

#520 - Skrevet 29-07-2016 00:47

@O-train: Mit største problem med idéen om at få iOS/Android-spil på Nintendos konsol er, at jeg frygter for kvaliteten af spillene. Nu har jeg selvfølgelig ikke rigtig nogen erfaringer med spil udgivet til mobile platforme, men jeg kan ikke forestille mig andet, end at udviklerne af spillene oftest er nødt til at tage højde for, at man som spiller på en telefon er dårligt stillet i forhold til kontrol og derfor udgiver spil, som absolut ikke ville være udfordrende på en dedikeret spillekonsol. Jeg foretrækker kvalitet over kvantitet kan du vel sige, og med en dedikeret konsol er du sikker på, at spil er lavet med spillere i mente, og ikke bare som noget, der lige skal underholde uden at stimulere. Den problemstilling vil selvsagt ikke gælde alle genrer af spil, men den vil være gældende i ret mange af dem. Jeg kan sagtens se, at udviklerne kan levere meget pænere spil på de mobile enheder end på 3DS, og det er da også helt fint, men er spillene også gode set fra en erfaren spillers perspektiv?

Der er selvfølgelig også skrald på Nintendos platforme som det er i dag, men vil vi ikke bare få endnu mere skrald, hvis der ikke skal gøres en indsats for at bringe noget særligt på bordet?

Nu modtager jeg jo en masse pressemeddelelser fra de forskellige store udgivere også, og jeg ser dem ikke lige umiddelbart bringe deres største titler til de mobile platforme. Der er godt nok både Batman, Deus Ex osv., men det er jo ikke spil, som er i nærheden af at være af samme kaliber som hovedspillene. Er det de her mindre væsentlige spil, som skal underholde os frem for dem, som virkelig er værd at eje, og er det den form for tredjepartsspil, som vi ønsker os? Kan ikke lige se det tilfredsstille særligt mange må jeg indrømme.

Jeg siger selvfølgelig ikke, at alt udgivet på iOS/Android er dårlige spil, for det ville være en løgn. Jeg har ej heller noget i mod at spille på touch-skærm når det giver mening og er godt implementeret, for der er bare spil, som fungerer bedst på den måde, mens andre fungerer bedst med knapper.

Som skrevet tidligere, så kan jeg sagtens se potentialet i en hybrid, men den skal være god nok til at få de ordentlige spil, og ja, så skal den vel kunne konkurrere bare lidt med Sony og Microsoft, uanset hvor lidt man mener, at det kan lade sig gøre at stjæle markedsandele fra dem. Det ideelle er selvfølgelig at konkurrere i det blå ocean og derved tiltrække et helt nyt publikum, og derfor bliver det også rigtig spændende at se, hvad det ender med. Jeg siger bare, at jeg ikke tror endegyldigt på det her rygte fra Eurogamer, og selvom de prøver at postulere det som fakta, så er det ikke det, før vi ser en annoncering. Den gode SuperMetalDave64, som du har haft så stor tiltro tidligere, stoler heller ikke på de her oplysninger, og i en af sine videoer kommer han med rigtig gode grunde til at være skeptisk over for det.

Jeg kan desuden nævne et par ting, som det ikke rigtig ser ud til, at nogle af de store sider overvejer, når de skriver om det her emne. Hvis NX primært er en håndholdt, som via en medfølgende boks kan tilsluttes TV'et, hvad skal en familie derhjemme så underholde sig med, når et familiemedlem lige pludselig har taget konsollen med sig på tur? Og hvad med de familier, hvor en håndholdt ikke er nok, skal de købe flere hybrider til samme husstand. Måske det kan løses på en måde, hvor den håndholdte del kan sælges separat, men der er nogle sjove problemstillinger her Smiley


O-train
O-train

326
Offline
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

#521 - Skrevet 29-07-2016 12:35

KJ85 skrev:
Jeg foretrækker kvalitet over kvantitet kan du vel sige, og med en dedikeret konsol er du sikker på, at spil er lavet med spillere i mente, og ikke bare som noget, der lige skal underholde uden at stimulere. Den problemstilling vil selvsagt ikke gælde alle genrer af spil, men den vil være gældende i ret mange af dem. Jeg kan sagtens se, at udviklerne kan levere meget pænere spil på de mobile enheder end på 3DS, og det er da også helt fint, men er spillene også gode set fra en erfaren spillers perspektiv



Det ville være nemt at sige, at det handler om subjektivitet, for selvfølgelig bør der holdes en standard. Dertil er det også korrekt, at iOS/Android huser langt mere skrald end Wii U eller 3DS. Selv statistisk set, hvis man tager antallet af apps mod software på 3DS og Wii U, så tror jeg stadigvæk iOS/Android ville huse mere skrald.

Men Nintendo har aldrig været bange for at lægge platform til skrald, og jeg vil vove at påstå, at Wii U kun forværrede den situation i Nintendos desperate forsøg på at få software. Dårlige ports og enormt ringe indie-oplevelser har været talrige. Sågar mange af Nintendos egne spil har været til at lukke op og s***e i. Kirby, Mario Tennis, Animal Crossing Amiibo Festival m.fl... Samme kan siges om 3DS, hvor det lader til at opvejes med fortsat stærke indslag i Kirby-serien samt Fire Emblem. Spil som gerne måtte have gjort sådan optrædender på deres konsol, men selvfølgelig lægges på 3DS, fordi de har bevist deres værd dér, og de koster mindre at producere der. Se blot Metroid Prime: Force Federation. Burde have været på konsol, men nope...

Nintendos ry for at vægte kvalitet frem for kvantitet, det kan mildest talt tværes til jords v. demonstration af deres katalog de sidste 2-3 år. Mange fantastiske spil i mellem. Mange rigtig dårlige. Basalt set ligner deres situation den samme på Sony/Microsofts front, blot med et mindre udvalg og markant anderledes spil (dem som du mener er "bedre" KJ85, men der har markedet snakket, og der er du og jeg i minoriteten, uanset hvordan man vender og drejer den. Sport, våben og blod sælger bare)

Du skriver også selv, at du ved det her, men det virker for mig (og det har det gjort indtil nu), at du ønsker Nintendo isolerer sig selv så vidt muligt, for så får du kun de oplevelser du er interesseret i. Den holdning dræber Nintendo popularitet.

KJ85 skrev:

Nu modtager jeg jo en masse pressemeddelelser fra de forskellige store udgivere også, og jeg ser dem ikke lige umiddelbart bringe deres største titler til de mobile platforme. Der er godt nok både Batman, Deus Ex osv., men det er jo ikke spil, som er i nærheden af at være af samme kaliber som hovedspillene.



Naturligvis er de ikke i nærheden af mainline-indslag, men det er jo blot fordi, at teknologien ikke tillader det. Dermed sagt betyder det ikke, at iOS/Android ikke huser et væld af ekstremt kvalitetsrige oplevelser. Alt fra store, dybe og lange RPG's (både JRPG's som Dragon Quest og Final Fantasy men også WRPG's som Baldur's Gate, Shadowrun og KOTOR) til de helt små pick-up-and-play spil som Three's (et spil jeg især kan lide)

De større oplevelser er blot hæmmet af dårlige controls, men det lader ikke til at standse salgene - nok fordi folk der spiller på iOS/Android, de har investeret i controllers, eller de har affundet sig med touchscreens. Hvis NX har et fysisk input, så er det jo præcis, hvad vi altid har ville have!

Gør dig selv en tjeneste og tjek appstoren samt Google playstore... Bare søg på liste af genrer eller noget... Hvis du fortsat tænker: "jamen alle de spil ser dumme ud", så ville en Nintendo-platform nok stadigvæk huse alt det du elsker. Hvis det faktisk er en hybrid, så er der nok bare mere.

Det er i hvert fald mit drømmescenarie, og ét som der kunne være tilgængeligt, hvis den næste konsol er skabt på ARM-arkitektur. Såfremt Nintendo tillader det. Din frygt for en flod af dårlig software kan jo snildt bremses af Nintendo, og det vil den nok. Bær i mente, at standarden ikke er høj:



KJ85 skrev:
Den gode SuperMetalDave64, som du har haft så stor tiltro tidligere, stoler heller ikke på de her oplysninger, og i en af sine videoer kommer han med rigtig gode grunde til at være skeptisk over for det.



Jeg kan jo godt have anderledes meninger end ham Smiley Desuden snakker alle om, at de modulære controllere, som der angiveligt er på NX, at det er til for en slags "altid-multiplayer-på-farten"-oplevelse... Tror jeg ikke. Tror bare, at det er til for at give skærmen et reelt controller input, som man så kan tage af, samle og bruge, når man docker NX'en.

Det er også værd at huske, at jeg aldrig har troet på, at Nintendo kan konkurrere med Sony eller Microsoft, og det har jeg givet udtryk for samtlige gange. Jeg ville ønske, at de kunne, jeg har været ivrig ved tanken om, at det ville ske, men jeg har aldrig set dem prøve siden GameCube, og selv dengang handlede de nogle gange svært distancerende ift. markedets interesser - Sony/Microsoft er et absolut tabt publikum og hertil også de AAA-udviklere, som netop prioriterer de platforme.

Den holdning er ikke ændret med disse informationer, og jeg tvivler på, at den nogensinde ændres.

KJ85 skrev:
Jeg kan desuden nævne et par ting, som det ikke rigtig ser ud til, at nogle af de store sider overvejer, når de skriver om det her emne. Hvis NX primært er en håndholdt, som via en medfølgende boks kan tilsluttes TV'et, hvad skal en familie derhjemme så underholde sig med, når et familiemedlem lige pludselig har taget konsollen med sig på tur? Og hvad med de familier, hvor en håndholdt ikke er nok, skal de købe flere hybrider til samme husstand. Måske det kan løses på en måde, hvor den håndholdte del kan sælges separat, men der er nogle sjove problemstillinger her



...En familie skal ikke spille NX? Er det et konkret emne for diskussion? Det er det mest søgte, jeg længe har læst. Altså der findes tonsvis af set-top boxes i dag, chromecast, apple tv, alle har computere, samtlige telefoner kan streame til smart-tv's og selv samme smart-tv's kan streame apps - og når ja PS4 og Xbox One har været på markedet i 3 år, når NX udkommer. Jeg tror.. TROR at en familie nok skal klare sig, hvis lille Jens har snuppet sin NX med i skole. Desuden er Jens i sin fulde ret, såfremt han har fået NX'en i gave eller selv købt den. Hvem herinde har nogensinde fået ballade for at tage SINE ting med andre steder, selvom andre måske gerne ville bruge det. Det er helt igennem en privatsag og ville være jordens dummeste årsag til at stoppe et produkt med at være, som det er. Tænk hvis Sony i sin tid havde stået m. viden om, at Xbox var i gang med at begrænse din mulighed for at dele med flere end 10 mennesker, og så siger deres PR-mand til Shu Yoshida: "hey kan vi gribe muligheden for at vise folk, hvor nemt det er at dele!!!", og så svarer Shu: "Ah... Hvad hvis der er én i familien som finder på at tage spillet med hjem til sin ven, hvis nu andre i husholdet ville spille det... sender dårlige signaler"...

Det er simpelthen den dummeste problemstilling, jeg nogensinde har læst.

Folk køber deres egne 'alt', hvis de har lyst. Hvis 1 NX er nok til et hushold, så er der én. Hvis 2 er bedre, så køber folk to. Hvis har lyst til 10 af dem, så køber de 10. Folk køber telefoner, før deres gamle overhovedet er sat ud af spil altså... Herinde demonstreres det, at folk villigt køber nye konsoller pga. et motiv på bagsiden el. lign. Folk har alle mulige årsager til at købe, men jeg GARANTERER dig for, at overstående bare ikke er en problemstilling for nogen. Det er bare en familiediskussion i bedste fald.


KJ85
KJ85

21511
Online
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

#522 - Skrevet 29-07-2016 13:10

Jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive mere, men nu har jeg i hvert fald kommet med mine input til diskussionen. Bottom line, så tror jeg ikke forfærdeligt meget på rygterne fra Eurogamer, men er selvfølgelig lige så spændt som alle andre på, hvad Nintendo disker op med..

Og jo, jeg synes virkelig, at der ligger mange mærkelige problemstillinger i hybrid-teorien, som den blev fremlagt i denne omgang. Det kan sagtens vise sig, at vi kun har hørt den halve sandhed, og der er noget som gør det vildt smart, men lige nu er jeg skeptisk.


O-train
O-train

326
Offline
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

#523 - Skrevet 29-07-2016 14:18

Hvad end Nintendo rent faktisk har i ærmet, så skal det nok chokerer. Jeg håber bare på, at det ikke skuffer, for jeg synes ikke folk har særlig høje krav i dag, og alligevel har Nintendo en tendens til at levere under forventningerne hvad angår hardware.

I sidste ende håber jeg bare på, at deres næste generation af hardware vil bane vej for bedre versioner af deres IP's. Jeg synes desværre at alt for mange af deres gode serier er rykket udelukkende til 3DS, og det har hæmmet en evolution, som jeg har set frem; spil som Fire Emblem, Animal Crossing og Metroid. Hvor end gode, så har de ikke udviklet sig meget de sidste 10-12 år.


O-train
O-train

326
Offline
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

#524 - Skrevet 29-07-2016 22:49 - Redigeret 29-07-2016 22:56

Det her blev i øvrigt skudt ned for nogle måneder siden, men mand hvor ville det give god mening, hvis der er hold i Eurogamers rygte..

http://semiaccurate.com/2016/05/12/guess-whos-silicon-is-in-nintendos-nx/


Der er faktisk én ting, som jeg har tænkt over siden alt det her...

Hvis Nintendo rent faktisk har fået en Pascal Tegra-SoC til billige penge, så vil det stadigvæk ikke betyde, at man nødvendigvis kan spille PS4/Xbox One lign. spil. I hvert fald ikke på farten. Det kræver for meget energi (også selvom Pascal er bevist at være ekstrem effektiv) - du finder eksempelvis ikke en Tegra X1 chip i nogen telefoner af samme grund, selvom SoC'en er den stærkeste på markedet.

Men her i min spekulation:

Hvis GPU'en eksempelvis arbejder på ét eller andet dynamisk plan - hvis den som udgangspunkt er indstillet til en "håndholdt"-mode, så vil den måske opererer ud fra 32-bit her - eller 16-bit som åbenbart er en ting nu - og generelt mindske ydelsen til fordel for batteri, det giver jo mening.

Ville det ikke påvirke grafikken, kan man så spørge.

Jo. Grafikken vil overordnet set påvirkes, men lad os antage Nintendo ikke går efter jordens bedste display. 720p ville være ganske udmærket. 540p endda - det er lige i underkanten, men hvis nu GPU'en skruede ned for detaljer i alle former og kun har mild aliasing, så ville en dateret skærmopløsning ikke virke nær så primitiv.

Men hvorfor skulle Nintendo gøre det?

Hvad hvis docken faktisk ER en power-supply. Forestil jer en dock, hvor der er en indbygget PSU og et thunderbolt-plug (eller gud forbyde et HDMI). Det kunne sælges for 500-800 kroner, og så ville du "udløse NX's potentiale!" og rent faktisk få en hjemmekonsol ud af din NX.

Det skal lige siges, at Nvidia afslørede en meget lille 8 teraflops pascal chip i januar. Det virker for dyrt for NX, hvis du spørger mig. Men det kunne fx. godt være tilfældet for Tegra X1 (selvom jeg fortsat håber og tror, at der er snak om en modificeret version, noget der er bedre. Tegra K1's devkit - jetson - er bedre end Tegra X1, naturligvis, men koster kun 200 dollars at købe... Det kunne snildt være en mulighed)

Jeg ved ikke, om jeg vil kalde det en god idé som så, men på den måde kunne Nintendo rent faktisk tilbyde kunderne en "hjemmekonsol"-oplevelse, tjene på det, og det er ekstremt pragmatisk, for det er i teorien bare en "smid lortet i docken"-funktion, og så kunne SoC'en notere det, gå i 'hjemmekonsol'-mode og BANG!

Edit: forestil jer potentialet for marketing: knægt og pige sidder og spiller på vej hjem i bussen, de har det super fedt hehehehihihihi, det er så sjovt med NX, de tager hjem hos drengen og mor siger "hey lille Johnny, jeg har noget til dig!", Johnny kigger forvirret, ser docken - mor siger: "prøv at sæt din NX deri" *EKSPLOSION!*. Spillet suser ud af NX skærmen og transformerer rummet til én stor Nintendoverden!






Jonas_Leifi
Jonas_Leifi

361
Offline
Level: 14 (Inkling)

0
1ups givet

#525 - Skrevet 30-07-2016 07:37 - Redigeret 30-07-2016 07:40

#542 Haha, fornemmer man lige en 10-12 årig knægts entusiasme i beskrivelsen af Johnnys nye legetøj. Fantastisk. Smiley

Mine 25-øre til diskussionen går også på det med docken.
Det har været drøftet, men hvis docken kan indeholde en supplerende regnekraft, som kan forstærke tv-oplevelsen, er der så ikke potentiale for en i praksis meget kraftfuld maskine? På pc laves spil jo til en minimumskonfiguration, og så kan brugeren ellers ligge flere lag på, jo bedre hardware man har investeret i.

Så er den håndholdt enhed minimumskonfigurationen, som Nintendo kan opjustere med lidt længere intervaller imellem, ala 3ds og New 3ds, mens docken er noget som løbende kan opgraderes - eller i hvert fald lidt oftere.

På den måde kan man jo give en billig entry til dem der gerne vil have den håndholdte, og så kan der være fx 3 konfigurationer af docken hvor 1 giver adgang til at spille på tv og lidt bedre grafik, 2 er medium og 3 (jf. #542) er et monster, der forvandler lille Johnnys værelse til et Nintendo tempel.

Igen, man kan få kerneoplevelsen "billigt", men vil man betale for masser af power, så er det også en mulighed. Og det er forbrugerens eget valg...