Resident Evil Revelations (3DS)

Skrevet af et N-club-medlem - 15-03-2012 22:56

RE:R har traditionen tro en historiebaseret hovedkampagne, hvormed vi følger Jill, Chris og flere andre karakterer udforske det majestætiske luksusskib Queen Zenobia. Hovedspillet tager mellem 8 og 15 timer at gennemføre, afhængig af sværhedsgrad og evner, og er krydret med særdeles vellykkede 3D cutscenes med flot voice-acting.

Det er blevet tid til at finde det tunge skyts frem

RE:R har dog også et par øvrige kort i ærmet. Der er opstillet adskillige ”missioner” som skal løses igennem spillet, bedst forklaret som achievements/trophies. Disse låser op for forskellige ting i spillet (eksempelvis våben og øvrige items).
Udover dette er der en medrivende online co-op spilmode, ved navn Raid, som man i fællesskab med sine venner eller tilfældige online spillere skal gennemspille. Man kan dog også spille alene eller ved hjælp af local play.

Det gode

Gameplay
RE:R føles på mange måder som om det har været målet at genskabe de elementer som gjorde de første spil så medrivende. Her er en solid hovedkampagne med twists og overraskelser i bunkevis igennem historien, og adskillige øvrige lokaliteter og karakterer bliver ligeledes udforsket og bliver en del af den meget vellykkede historie. Man kan ikke, som i RE:5, købe sig til opgraderinger, men kan dog finde kits til at opgradere sine våben. Ved hjælp af en scanner ved navn ”Genesis” kan man nu skanne fjender (og optjene en helbredende herb) eller søge efter skjulte items som ammunition og dele til sine våben. Denne kan spilles med Gyroskopfunktionen, hvis man ønsker det. Fokus er, som i de gamle spil, på overlevelse ved hjælp af det at spare på herbs og ammunition og gennemsøgning af lokaliteter for at finde skjulte items. Spillet har et særdeles velfungerende kort som man bruger hyppigt for at finde nye områder og for at orientere sig på det store skib. Spillets ”levels” er opdelt i scener og episoder, og man få ligeledes her en rating afhængig af hvor godt man har klaret sig. Man kan dog ikke vende tilbage til tidligere spillede episoder, som man kunne i RE:5. Fokus er igen på udforskning og overlevelse, som i de gamle RE spil, men samtidig er elementer fra de nye bragt ind i spillet, som spændende actionsekvenser. På mange måder føles det dog som om RE:R har kigget de nye Dead Space spil over skulderen for at se hvorledes et miks af de to stilarter kan skrues sammen på en rigtig god måde. Lokaliteterne og leveldesign ligger ligeledes tæt op af Dead Space, og jeg kom flere gange til at tænke på rumskibet Ishimura når Jill gik rundt på gangene i det indre af Queen Zenobia.
Spillets styring er yderst velfungerende. Vælger man at spille med en Pro Pad er det ekstra godt! Det kan varmt anbefales at investere i pakken, og meget svært at vende tilbage til kun en enkelt analogpind når man har vænnet sig til to. Nyt er evnen til at skyde mens man går, og når man sigter skifter man til first person view, og det fungerer rigtigt fint.

I løbet af spillet får man mulighed for at spille en del forskellige personer der både befinder sig på skibet Queen Zenobia, men også på fastlandet

Præsentation
Stemningen i RE:R er helt i top. Grafik, lyd og designet er med til at bygge en yderst medrivende stemning op. Grafikken er uden tvivl det flotteste jeg har set på en håndholdt, og er i sandhed velpoleret og gennemført. Lydbilledet er ligeledes gennemført, og musikken er flot bygget op. Menuer fungerer fortrinligt, og man har mulighed for blandt andet at justere på dybden af 3D-effekten, så man kan tilpasse oplevelsen bedst muligt til egne præferencer. Karakterer og monstre er livagtige, og eneste minus er, at karaktererne ikke bevæger munden når de taler. Cut-scenes er exceptionelt flotte og føles aldrig som et forstyrrende element, men er derimod med til at bære historien frem.

Den perfekte co-op oplevelse
Spillets hovedkampagne kan ikke spilles i co-op, men det kan Raid-mode. Det er en gave til spillets levetid at der er hele 21 co-op missioner som kan genspilles på adskillige sværhedsgrader. Der er et udpluk af lokaliteter fra hovedkampagnen, og her vrimler det med monstre fra hovedkampagnen som man i fællesskab skal gøre det af med. Man indsamler point ved at klare sig godt i Raid missionerne, og stiger levels og kan købe flere våben samt opgradere forskellige evner ved at købe sig til disse. Det fungerer perfekt og er bare rigtigt sjovt af nervepirrende at tage en ven med rundt på skibet og plaffe monstre.

Value for money
Hovedkampagnen har en ganske fin længde, men det er dets mange missioner (achievements), raid mode og new game + mode som gør at gennemspilningsværdien er meget høj. I skrevne stund nærmer jeg mig de 20 timer og jeg vil tro at jeg ikke gmister interessen før jeg i hvert fald er på det dobbelte. Der er rigtig mange timers underholdning for såvel hardcore spilleren som ”turisten”. Ligeså tarvelig en port af gammelt materiale Mercenaries er, ligeså stort og gennemført et action spil er RE:R.

I raid missionerne kommer du virkelig til at vise hvad du duer til!

Det dårlige

Lidt tåbelige fjender
Man kan godt mærke at genren er lidt gammel og træt, og at der har været lidt for stor fokus på fornyelse. Fjenderne tenderer somme tider til det fjollede og man kan ikke lade være med at tænke hvor meget mere medrivende det havde været at se passagerer og crew fra skibet blive til zombies i stedet. Ikke desto mindre er de meget varierede og passer godt til lokaliteterne. Bosserne er godt designet, men minder måske lidt for meget om tidligere spil. Dog er enkelte bosser meget mindeværdige, og især første boss skal nok få dig til at hoppe i stolen!

Tekniske problemer online
Jeg havde desværre problemer med at logge på online cirka 80% af tilfældene. Om dette er det samme for et stort antal spillere vides ikke, og derfor tæller det ikke ned i anmeldelsen. Jeg oplevede også andre problemer online, men igen kan det være et lokalt problem. Spillet er selvsagt meget mørkt hvilket gør, at 3D effekten ikke altid virker optimalt i form af genskin på skærmen. Dette er en teknisk detalje som Capcom kommer godt uden om ved at lade spilleren indstille 3D dybden.

Ikke helt uhyggeligt nok
Den ekstra AI partner gør hverken fra eller til mht. monstre. De skal ikke beskyttes og hjælper ikke synderligt til med at besejre monstre eller bosser. Ulempen ved at have en partner på slæb er at man aldrig rigtig føler sig alene på skibet. De klart mest uhyggelige sekvenser er hvor man er overladt til sig selv. Hvorfor de har valgt det på denne måde er jeg uforstående overfor, men det kan være at hovedkampagnen har været tiltænkt at kunne spilles som co-op, ligesom i RE:4 og RE:5.

Den ideelle spiller

Enhver moden spiller som kan lide Resident Evil eller Dead Space vil elske dette. For nye spillere af RE serien kan styringen være lidt afskrækkende, da den er en smule særegen. Man vender sig dog hurtigt til det, og det bør bestemt ikke afholde en for denne oplevelse.

Farer lurer bag hver en krog

Lad mig sige det med det samme; Resident Evil Revelations er en storslået og vellykket titel. Det er et strålende miks af vintage og moderne Resident Evil gameplay, og er ligeså medrivende som en at se en thriller. Det er ikke så tit man ser det på en håndholdt konsol, og så føler man det endnu mere privilegeret når det er en Nintendo eksklusive. Hvis du, ligesom undertegnede, er til survival horror er der ingen vej udenom: Resident Evil er i toppen af poppen og du kan ikke blive skuffet.

Dette er en brugeranmeldelse skrevet af Jaksen.

3

5/5