Nintendo Switch-efterføl...

Annonceringer af annoncer...

Mario & Luigi: Bowser's Inside Story (DS)

Skrevet af Grauling - 19-11-2009 22:42

Efter man har tændt sin DS går der er del tid før man endelig får lov til at spille. Man får først Historien at vide i spillet. Mushroom Kingdom er ramt af sygdommen blorbs der rammer de små stakkels toads og gør dem til store ballonformede kugler. Prinsesse Peach sender straks bud efter de to Mario brødre for at få hjælp. Brødrene dukker op under et møde hvor der bliver diskuteret hvordan de skal komme af med sygdommen. Dog bliver mødet afbrudt af Bowser. Du skal nu som Mario bekæmpe ham, alt imens Luigi er faldet i søvn på grund af det kedelige møde. Det er her at du i selskab med Peach og Starlow, en lille Star Sprite, der skal hjælpe de syge toads, bliver introduceret til styringen. Vanen tro bliver Bowser besejret og med lidt magi, ender han langt ude i en skov. Da han kommer til bevidsthed igen, møder han en mystisk forhandler, der lokker Bowser til at købe nogle svampe, der skulle gøre ham stærkere, men det viser sig, at den giver ham en enorm sugeevne, ja større end en Dyson-støvsuger. Han vender derefter tilbage til slottet og sluger samtlige deltagere ved det vigtige møde ned i hans dybe indre.

Blorbs = svineinfluenza for Toads?

For dem der er helt nye i serien, så er Mario & Luigi et RPG i 2D, lidt i stil med det nogle kender fra Pokémon-spillene. Man behøver ikke at have spillet de forrige spil i serien for at kunne følge med, dog vil man genkende en del hvis man har. Kampsystemet er turbaseret og ligner meget det vi ser i de andre spil i denne RPG-genre. I spillet vil du både bevæge dig rundt i Mushroom Kingdom og Bowsers mave, hvor der venter tonsvis af fjender at bekæmpe, alt lige fra hamburgerryg (som Bowser måske har spist til frokost) til onde træer i skoven. I kampene har du så et væld af muligheder af forskellige angreb heriblandt at hoppe på fjenden, smadre en hammer ned i skallen på din modstander eller ét at de mange specialangreb.

Det bedste ved kampsystemet er dog specialangrebene. Lige så stille gennem spillet finder Mario og Luigi nemlig en masse puslespilsbrikker og når man har fundet et bestemt antal, så får man et nyt specialangreb. Med Mario og Luigi kan man for eksempel få mulighed for at kaste med ildkugler eller Koopa-skolde, men de sjoveste specialangreb er dog Bowsers. Bowsers specialangreb finder man ved at finde sine onde følgesvende. Tingen der gør netop Bowsers specialangreb gode, er at det er her, at stylussen kommer ind i billedet. Man skal for eksempel ramme sine Goombaer mens de løber, med sin stylus, for at Bowser kan sætte ild til dem, så de givear ekstra skade på modstanderen.
Efter hver kamp modtager Bowser/Mario og Luigi experience points og lige så stille stiger de i level og derved styrkes ens helbred, styrke og angreb.

Hoppeangrebet er stort set godt på alt der ikke har pigge

Som Mario og Luigi styrer du, på den nederste skærm, de to blikkenslagere rundt i Bowsers mave, mens du som Bowser styrer rundt, på den øverste skærm, i Mushroom Kingdom. Det skifter mellem hvem man styrer, men af og til skal man samarbejde, for eksempel er der et tidspunkt, hvor man kan få Bowser til at drikke vand, så tingene ændrer sig inde i Bowsers krop. Under kampene kan du som Bowser suge små monstre ned i maven, så de ryger ned til de to brødre, der så skal klare dem.

Det sker nogle gange i spillet at Bowser bliver mast af forskellige ting, som for eksempel et flyvende slot, der rammer ham lige i hovedet. Her skal man som de to brødre ind og kickstarte ham, kan man vel kalde det, dettes gøres et bestemt sted i Bowsers krop. Man har to både hvor man nu skal sejle rundt og ramme forskellige punkter. Mario skal ramme røde kugler og Luigi skal ramme grønne for at få Bowsers kræfter tilbage. Når man har ramt nok kugler bliver Bowser kæmpestor og her vender hele spillet sig bogstaveligt talt. Man skal nemlig vende skærmen, så den står lodret og derefter skal du som kæmpe-Bowser bekæmpe et armeret slot. Dette gør du ved at slå med stylussen og spye ild ved at puste ind i DS'ens mikrofon.

Det bedste ved Mario & Luigi: Bowser's Inside Story er humoren. Dette er klart det spil jeg har givet mig flest grin. Alt lige fra Mario og Luigis falske italienske stemmer til Bowsers kompagnoner der råber op og kalder Bowser "Your Awesomeness" er bare så sjovt, at jeg personligt garanterer en masse høje grin når man spiller dette spil.

Spillet kan dog godt være ret udfordrende til tider, og det er ikke alle modstandere, der er lige nemme og det er ikke så ofte at man kommer til de små kasser man kan slå til for at gemme sit spil. Så hvis du kommer langt ned i liv og du ikke har gemt for nyligt, så er det hele vejen tilbage og starte forfra der, hvor du sidste gemte dit spil.

Giant Bowser – he's so bad!

Dette spil er langt fra, hvad man kan kalde en kort spiloplevelse. Spillet tager nemlig lidt mere end 20 timer at spille igennem. Ud over at spillet er langt, vil man sagtens kunne spille spillet igennem flere gange omend der ikke er forskellige sværhedsgrader.

Grafikken i Mario & Luigi: Bowser's Inside Story ligner den, som man måske kender fra det tidligere spil til DS, Mario & Luigi: Partners In Time, bare bedre. De mange forskellige landskaber, man styrer Bowser rundt i, ser flotte ud og man tænker ikke "Ej det ser så ikke lige så pænt ud". Især de mange kampe man skal kæmpe har de fået til at se flotte ud.

Spillets lydside er også rigtig god. De mange forskellige sjove stemmer i spillet og især Bowsers konstante råben eller hoverende latter, får en i rigtigt godt humør. Baggrundsmusikken til de forskellige landskaber rundt omkring i Mushroom Kingdom (og nede i Bowsers mave) er rigtig stemningsfuld og dejlig at lytte til. Kampmusikken er så sjov og skør, at man ikke kan andet end at elske den.

Det er ikke altid lige nemt at komme rundt omkring inde i Bowsers krop

Mario & Luigi: Bowser's Inside Story er lavet med så meget kærlighed til Mario-universet at man ikke kan anden end at elske det. Udover spillet er pænt grafisk, er spillet urimeligt komisk og du vil ofte finde sig selv i at grine, mens du spiller spillet. Spillet er ret udfordrende og man vil måske komme til at spille nogle bosskampe et par gange. Det gør dog ikke det store, da kampsystemet virker fejlfrit og er superunderholdende. Dette spil er klart en af de bedste DS-spil, jeg har spillet i år.

0

5/5