Nintendo Switch-efterføl...

Annonceringer af annoncer...

Pixeline: TÃ¥ger over Talstrup (Nintendo DS)

Miffys Verden (DS)

Skrevet af Thomas Christensen - 23-08-2010 19:00

Miffy er en lille hvid kanin, der bor sammen med kaninmor og kaninfar, mere er der sådan set ikke til den historie, og behøver vi mere? For det står klart fra første blik på skærmen, at dette spil udelukkende henvender sig til børn, særligt de små af dem! Stilen er velkendt og nuttet, og hele spillet taler dansk, uden brug af bogstaver. Læsefærdighederne behøver altså ikke være top trænede for at kunne følge med i denne titel, og det er godt taget spillets målgruppe i betragtning.
I modsætning til Pixeline-spillene, som vi anmeldte tidligere her på N-club, der henvendte sig til børn i de mindre klasser af folkeskolen, er Miffys Verden i højere grad udviklet til børn fra de er en 3-4 år til de kommer i første klasse. De mange minispil og eventyr Miffy bliver kastet ud i, handler nemlig ikke om at lære bogstaver og tal, men om at bruge hovedet og stimulere hjernen. Tænk på spillet som et Brain Training til børn, der blander sjove små opgaver med en sød kanin. Det må siges at være en ren win-win sitaution.

Nogle af minispillene kræver lidt mindre omtanke end andre. Find den rigtige plads til figuren er én af dem

Men hvordan fungerer selve spillet egentlig? Spilleren har selvfølgelig rollen som Miffy, den nuttede hvide kanin, der render rundt i sin relativt store 2D-verden og skal hjælpe sine venner. Det kan være alt lige fra at holde en fødsels-dagsfest til at fylde sit fotoalbum med billeder af dyrene i zoologisk have.
Opgaverne er relativt simple men indeholder alligevel en vis portion hjerne. Da man på et tidspunkt skal hente æg til sin fødselsdagskage, skal man gå hen til hønsene, fodre dem med korn før de så har tænkt sig at lægge det æg man skal bruge. Det hele bliver selvfølgelig forklaret og skåret ud i pap, så barnet aldrig er i tvivl om hvad meningen med galskaben er, men ikke desto mindre beviser det bare der er mere til spillet end som så. Det er dog ikke de små opgaver man får af Miffys venner, der giver den store udfordring, det gør de små minispil man hele tiden bliver kastet ud i til gengæld.
Hver gang man udfører en mere eller mindre specifik handling, som fx at fodre hønsene, tage kameraet tilbage fra de tyvagtige aber i zoo eller putte småsten på en snemand dukker et lille minispil op på skærmen. Dette minispil kan blandt andet være "mal et dyr", vendespil, puslespil, finde ting der passer sammen eller det straks sværere "find fem fejl". Det er disse små minispil, der skal få hovederne til at køre rundt på de små poder, og selvom udbuddet af disse minispil måske ikke er overvældende, så har de hver især forskellige motiver mm., der gør at børnene formentlig ikke vil finde det kedeligt eller monotont.

Vendespil er en evig klassiker, og hjælper blandt andet med at lære tal

Miffys Verden er ikke verdens længste spil, men det burde heller ikke komme bag på nogen. For en garvet spiller som undertegnede, tog det omtrent en time at gennemføre, men børn vil uden tvivl kunne holde sig beskæftiget i langt længere tid med denne titel. Hvad der dog er overraskende er, at halvdelen af tiden blev brugt på at gå rundt fra sted til sted. Spillet er, takket være dets layout, mildest talt stort. Vi snakker børnenes udgave af Elder Scrolls her, og det siger ikke så lidt. Selvom der er tale om et sidescrolling layout, bør man måske overveje om ens barn har tålmodigheden til at rende rundt med Miffy halvdelen af spiltiden, men kan man lide søde kaniner er det måske underholdning i sig selv.

Det er svært at vurdere et spil som Miffys Verden rent grafisk. Stilen er taget direkte fra bøgernes univers og billeder er takket være deres tegnede design knivskarpe. Det er på ingen måder et spil der rykker ved DS'ens grafiske kapacitet, men det holder den velkendte stil som børnene kender, hvilket må siges at være et stort plus. Lyden passer ligeledes perfekt til spillets primære målgruppe. En dansk kvindelig fortæller har givet stemme til samtlige figurer i hele spillet, og det gør hun sådan set meget fint. Er man lidt for fin på den vil man måske gerne have set forskellige stemmer til hver karakter, men det er der ingen der interesserer sig for i et børnespil.

Nogle minispil kan også spilles sammen med andre

Miffys Verden er det perfekte spil til små børn indtil de når alderen omkring 1. klasse. De fleste vil sikkert genkende Miffy i forvejen, og at få lov til at gå rundt med hende må være en fryd for hendes mange små fans. Man kan argumentere for, at verdenen er lidt for stor, men det skal ikke afholde forældre for at købe dette spil til deres børn. Ønsker man at give sit barn eller barnebarn lidt stimulering til hjernen i sjove omgivelser, kan Miffys Verden klart anbefales.

0

4/5