Scribblenauts (DS)
Skrevet af Kristian Mols - 02-11-2009 18:19
Før jeg løfter sløret for det, vil jeg dog lige forklare selve spillet hvis du, mod forventning, ikke er ramt af al hypen. Scribblenauts går ud på at løse gåder eller klare sig i gennem platformagtige baner ved hjælp af lige præcis de hjælpemidler du selv har lyst til at bruge. Du får disse hjælpemidler, ved at skrive på touch skærmen hvad du gerne vil have. Dette kan gøres på enten et tastatur eller en skriveblok.
Skriveblokken er efter min mening helt klart sjovest, selvom begge dele fungerer, om end ikke uden problemer. Tastaturet sidder for tæt og den trykfølsomme skærm har ofte svært ved at bestemme sig for hvad du egentlig trykker på, øv! Til gengæld kan blokken ofte ikke tyde dine bogstaver, det er for eksempel normalt at D blive til O, men du bliver sur når dit P pludselig bliver læst som et N eller at du for syvende gang fejler i at skrive et B.
Der er masser af afveksling i spillets baner, alt fra fængsler til gletsjere
Ordbogen i spillet er både engelsk og dansk (samt et hav af andre sprog), det er fedt for det betyder at de mindre også kan være med og at dit eget ordforråd måske kan blive forøget lidt.
Objekterne kan være alt der ikke er seksuelt, religiøst, stødende eller de fleste personer fra den virkelige verden, omend der selvfølgelig er undtagelser. Desværre, ingen Michael Jackson, Muhammed eller Carl-Mar Møller. Ellers er ordbogen meget fyldestgørende, det er meget sjældent at et ord ikke kan findes, selv tilsyneladende uduelige ting som et bilværksted kan findes i ordbogen. Det er rigtig fedt at du får lov at udfolde dig på den måde, selvom du hurtigt får dine egne favoritter. Jeg gjorde for eksempel flittigt brug af jetpacken, riflen, jægeren og vingerne.
Sværhedsgraden i spillet er fin, der er en del verdener, alle med to slags baner, action og puzzle. Puzzle går ud på at finde de rigtige ting til at løse forskellige gåder, mens action går ud på at nå i mål ved hjælp af dine ting. Nogle baner, specielt puzzle banerne, er lige lovligt nemme, mens nogen af action banerne er stort set umulige.
Når du klarer en bane tjener du penge som kan bruges til at låse op for nye verdener eller købe musik og spilkarakterer. Du kan tjene flere penge og få guldstatus i banerne hvis du klarer dem flere gange, uden at bruge nogen ting du før har brugt i de baner. Det er meget sjovt og det kræver ofte at du tænker længe for at klare en bane for fjerde gang.
For eksempel kan du i en bane få til opgave at score, det kan så gøres ved at sparke en bold i mål eller ved for eksempel at give en pige blomster. Andre baner er langt mere komplekse, nogen gange oplever du, at lave fødekæder for at få det til at gå op; "Hvis nu min isbjørn spiser piratfisken, så kan min vandbombe dræbe isbjørnen..." osv.
Sådan kan et træ også fældes... Godt for miljøet?
Så kommer vi til en del af spillet der er en kniv i øjet på mig. Styringen af spillets hovedkarakter Maxwell forgår på skærmen mens knapperne styrer kameraet. Det fungerer ikke ret godt da alle de andre ting også styres på skærmen, og skærmen bliver forvirret og kan have svært ved at tyde hvad du vil! Ydermere farer kameraet hen på Maxwell hvert 5.sekund, og det kan irritere din taktik eller din styring af objekter. Desuden er det fuldstændig unødvendigt da Maxwell let kunne styres på piletasterne, mens kameraet kunne styres på a, b, x og y.
Historien i Scribblenauts findes ikke rigtigt, men det gør heldigvis ikke det store da spillet kan leve rigtig længe på idéen. Ud over de baner der følger med, har du mulighed for at lave dine egne, det fungerer godt og det kan være sjovt at lave en bane hvor det for eksempel går ud på med snilde at nedlægge en hel hær af fjendtlige soldater. Spillet indeholder ingen multiplayer, men det mærkes ikke.
Graffiken i Scribblenauts er ikke funklende HD, men man overlever da den udfylder sin funktion ganske udmærket, man kan se hvad tingene skal forestille, og det er sådan set det vigtigste. Den er meget kantet, men det passer sådan set udmærket med spilkonceptet.
Lyden er også ganske fin, ikke noget mindeværdigt soundtrack, men det klarer sig og du bliver ikke træt af at høre på det.
Der er masser af muligheder for transport i spillet: Biler, cykler, helikopterer, giraffer... You name it
Konklusion
Så umiddelbart giver Scribblenauts det,det lover, en oplevelse hvor det "næsten" kun er fantasien der sætter grænsen. Bravo!
Men træerne vokser altså ikke ind i himlen. Skrivemetoden er som sagt lidt rusten og det er ærgerligt da det er så stor en del af spillet, og så er der styringen samt kameraet... Ja øv!
Trods disse fejl er Scribblenauts dog helt sikkert pengene værd, det er originalt og innovativt, og det alene gør det til en oplevelse, i tilgift har du så et godt spil. Hvabehar!
Malte Schmidts vurdering 8/10
Udviklerne hos 5th Cell har kigget ordbøgerne igennem og lader det være op til dig, hvordan du vil klare spillet. Og det virker. De eneste grænser (næsten da) er faktisk din opfindsomhed og dit ordforråd, som i de over 200 forskellige baner bliver sat på prøve i Scribblenauts.
Det er et sjovt koncept og det har ført til et rigtig underholdende spil. Grafikken er ikke flot, men dens stil passer virkelig godt til resten af spillet. Der er dog et problem ved Scribblenauts, et problem som har sat sit præg på anmeldelser rundt om i verden. Nemlig styringen. Det fungerer bare ikke særlig godt at skulle styre hovedpersonen Maxwell ved at trykke på skærmen, når denne bevægelse også bruges til så meget andet. Der er ingen undskyldning for, hvorfor der ikke bare er muligheden for at ændre styringen til de fysiske knapper på DS'en.
"Write anything, solve everything". Scribblenauts er, med få fejl, hvad det giver sig ud for at være.
Hjernegymnastik
Kommentarer: