Pikmin 4 (Switch)

Skrevet af Nemy - 08-08-2023 14:38

Pikmin-serien har altid været en gemt skat i Nintendos imponerende arsenal af franchises. Siden det første spil i serien landede, har det altid virket som om, at der var et uforløst potentiale i serien, de raldrig rigtig har formået at træde op på den store scene. Med udgivelsen af Pikmin 4 tager serien et længe ventet skridt op ad rangstigen, som forhåbentlig belønnes i spillets salgstal. Det er i hvert fald sikkert, at vi med det seneste spil i serien også har fået det bedste.

I Pikmin 4 er der nok sket det mest uheldige, som rumekspeditioner kan komme ud for. Vores allesammens ven, Captain Olimar, er igen styrtet ned på en planet. Redningsholdet, der skulle redde ham er også styrtet ned så nu er det op til dig, en uprøvet rekrut, at rejse til planeten og redde både redningsholdet og Captain Olimar.

Pikmin 4 bygger på den kendte formular, som tidligere spil har skabt, men finpudser den og forbedrer den. Gameplay-loopet i spillet er mere givende end nogensinde før. Udover de små subtile tilføjelser er der også lidt større tilføjelser, som f.eks. introduktionen af natte-ekspeditionerne, der giver en frisk vinkel på udforskning. Samtidig har Nintendo valgt at tilføje en lang række progressionsmuligheder såsom opgradering af gear og den nye hund Oatchi, der løbende kan trænes og forbedres. De nye opgraderingsmuligheder skaber en fornemmelse af progression, der tidligere har manglet i serien. Nu, har du som spiller mulighed for at låse op for nyt udstyr og forbedringer, hvilket gør, at hver dag føles mere frisk og samtidig giver det et større incitament til at udforske verdenen.

Udover de kendte Pikmins fra tidligere spil er der vanen tro tilføjet et par nye også. Det bliver altid et spørgsmål om, hvorvidt de nye tilføjelser reelt set gør noget for serien eller er overflødige. Is- og glow-Pikmins ikke blot overfladiske tilføjelser, især Is-Pikmins giver nye muligheder for at bevæge sig rundt. Glow Pikmins virker mere som en nødvendig tilføjelse i forbindelse med natteekspeditioner, men de er alligevel implementeret på en tilfredsstillende måde. Oatchi, spillets nye firbenede ven, er en velkommen tilføjelse til seriens allerede rige verden. Inden jeg fik spillet i hænderne, var jeg skeptisk omkring, hvorvidt Oatchi blot ville være en overflødig gimmick eller om han rent faktisk ville kunne bruges til noget Jeg bevæger mig dog mere rundt på ryggen af Oatchi end på jorden, så han har været en perfekt tilføjelse for undertegnet. Sammenholdt med muligheden for at opgradere hans gear og evner er han bestemt ikke bare en overflødig gimmick.

Natte-ekspeditionerne er struktureret en smule anderledes end dagsekspeditionerne. Her gælder det om at beskytte et specifikt område mod monstre, der invaderer det og vil ødelægge den ”plante”, som du skal høste. Det er altså en form for tower-defense, der fungerer rigtig godt og er tilpas korte til, at de ikke bliver trættende. Et super godt afbræk i den traditionelle udforskning og fordi du også besøger områderne om dagen kan du finde fint rundt i dem når det er mørkt.

For mig har et af de største kritikpunkter i tidligere spil været den indlagte stressfaktor, som de tidligere spil har givet. En smule i form af dagstemaet, hvor man kun har en dag ad gangen, men primært i form af den mere overordnede ”udløbsfaktor”. F.eks. ved at skulle have ressourcer nok i Pikmin 3 eller den indlagte tidsfrist på 30 dage i Pikmin 1. I Pikmin 4 er tilgangen til dette overordnede mønster ændret. Mens du stadig har en begrænset tid på de enkelte dage, er der ikke nogen overordnet tidsfaktor, som du skal tage stilling til. Denne ændring giver mig mulighed for virkelig at dykke ned i spillets verden, udforske hvert hjørne uden at skulle stresse. Det gør det langt mere tilfredsstillende at udforske, især når man sammenholder det med de nye muligheder for at opgradere gear mv.

Indlagt i de enkelte områder er grotter, hvor du kan dykke ned og finde gemte skatte og rejsende, der skal reddes. Der er ”almindelige” grotter, hvor man bevæger sig ned i flere niveauer og Dandori Battles, der bedst kan beskrives, som små minispil. I Dandori Battles kæmper man typisk mod en modstander (eller en tidsfrist) om at skaffe flest/nok point. Vinder man får man en præmie. Dandori Battles kan også spilles i multiplayer og er nok den sjoveste multiplayeroplevelse i Pikmin 4. Co-op-delen af spillet indeholder nemlig samtidig spillets største skuffelse. I Pikmin 3 kunne 2 spillere spille den fulde kampagne sammen side om side eller ved at sprede sig ud og udforske dele af områderne hver for sig. I Pikmin 4 er spiller 2 låst til at kunne sidde på Oatchi og kaste med ting. Den del kunne lige så godt være droppet.

Som forventet er Pikmin 4 en flot oplevelse. Farverne er skarpere, verdenerne mere detaljerede, og lyddesignet er både nostalgisk og forfriskende. Det er tydeligt, at Nintendo med denne Pikmin-udgivelse har haft Switchen som legeplads og ikke ”bare” har skulle porte spillet, som de gjorde med Pikmin 3 Deluxe.

Overordnet set er Pikmin 4 klart det bedste spil i serien, og det tilføjer rigtig mange ting, der gør spiloplevelsen langt mere flydende og tilfredsstillende at spille igennem. Følelsen af lige at tage en dag mere for at kunne opgradere sit gear er præcis noget af det, som serien har manglet. Den overordnede struktur for verdenen og de tilhørende grotter er virkelig godt designet og sikrer, at man ikke kører død i spillet.

1

4/5