Nintendo Switch-efterføl...

Salgstal for perioden mar...

Annonceringer af annoncer...

EA Sports: Grand Slam Tennis (Wii)

Skrevet af Grauling - 26-10-2009 00:58

Det første du lægger mærke til når du spiller EA Sports Grand Slam Tennis er klart hvor realistisk spillet er. Dette er ikke ment hvor pæn grafikken er, fordi rent grafisk er spillet langt fra noget af det pæneste vi har set på Wii'en. Det er ment hvor realistisk styringen er. Man kan tydeligt mærke hvor meget arbejde EA har brugt på at få udnyttet Wii MotionPlus.
Allerede fra første menu hvor man skal skrive navnet på ens spiller kan man mærke hvor præcis contolleren er. For ikke at snakke om første kamp man spiller. Man kan tydeligt mærke at ens bevægelser helt klart gør en forskel, og man skal vænne sig til at det ikke længere er nok bare at lige give Wii Remoten et lille sving her og et lille sving der.
Nej her skal man virkelig gøre sig umage for at overhovedet at ramme bolden, og det er faktisk en af de største problemer i Grand Slam Tennis. Hvis du som mig ikke er specielt god til tennis vil du have umådeligt svært ved bare at klare en nem modstander i starten, da spillet er så realistisk. Så hvis du vil være en af de helt store tennisstjerner og klare Roger Federer så skal der meget træning til.

Der skal bruges stor nøjagtighed for at kunne ramme boldene i starten

I Story Mode starter du lige på og hårdt som amatør i Australian Open hvor du skal kæmpe mere end hårdt, bare for at komme gennem første del af turneringen. Under turneringen kan du spille kæmpe mod kendte spillere, og hvis du vinder over dem vinder du så deres speciale spillemetode. På denne måde kan du fx blive hurtigere, få en kraftigere serv, bedre baghånd osv. Selvfølgelig er det ikke kun Australian Open du kan spille. Du har nemlig mulighed for at spille med i alle de store tennisturneringer så som French Open, Wimbledon og U.S. Open.
For at det hele ikke bare går op i turneringm er der runder hvor man skal spille alternative kampe. I disse kampe skal du både spille mod og sammen med CPU'er, hvilket er meget dejligt i starten da de er meget bedre end dig selv, men senere når man er blevet bedre er CPU'en bare en lænke om benet, da den ofte kan være skyld i man taber en kamp. Men alt i alt virker Story Mode virkelig godt, og er langt bedre end den vi ser i Virtua Tennis, og man finder sig selv i at spille Story Mode mange gange så man kan få de specielle spillemetoder, da der er mange forskellige at skaffe.

Hvis man bliver god nok, kan man serve så man får et serv-es

Multiplayer-delen er rigtig god og man kan nyde at spille fede tenniskampe med helt op til fire personer. Man kan også spille Party Mode sammen med sine venner, hvor man skal spille en masse alternative kampe ligesom i Story Mode. Problemet er dog ofte, er at man simpelthen ikke ejer fire Wii MotionPlus, så det bliver en dyr fornøjelse hvis alle dine venner skal have en god oplevelse med Grand Slam Tennis.

Spillet har også en online-del der fungerer rigtig godt. Ingen Friend codes skal bruges her, kun en EA konto skal bruges som er lavet på få minutter. Du kan tjene point ved at vinde kampe, hvor du så kan holde styr på hvor høj en rank du er i forhold til andre spillere. Der er også en samlet pulje der regner ud hvilket land der har de bedste spillere. Jeg mærkede ingen lag på online-delen hvilket er rigtig positivt da spillet jo handler om hvem der rammer bolden mest præcist. Online-delen er utrolig vanedannende og man kan hurtigt bruge flere timer foran skærmen for at vinde points for sit fædreland. Så hvis der skal spilles tennis online så er det Grand Slam Tennis du skal have fingrene i, da online-delen i Virtua Tennis langt fra er tilfredsstillende.

Glæd dig til hårde kampe mod hårde modstandere

Rent grafisk er Grand Slam Tennis ikke helt så pæn som man måske kunne håbe. Tilskuerne er ikke meget mere end et par pixels der er blevet animeret. Selve personerne i spillet er også gjordt lidt tegnefilmsagtige. Dog har de gjort meget ud af at man selv kan bestemme hvordan ens tennisspiller skal se ud. Der er et stort udvalg af kendte mærkevarer som du kan give til din tennisspiller.

Lydsiden af spillet er ikke noget specielt hvilket også er okay. Der er stille og rolig musik i menuerne og stort set intet i tenniskampene, hvor det eneste lyd er tennisbolden man kan høre suse af sted og så kommentarene fra kommentatorerne. Kommentatorerne er okay at lytte til, og de kan endda komme med en sjov kommentar i ny og næ, men efter at have spillet et par timer hører man den samme joke op til flere gange og ender med at sætte noget musik på anlægget, bare for at slippe for at høre på kommentatorerne.

Grand Slam Tennis er klart et af de mest realistiske tennisspil på markedet, nærmest som en simulator. Spillet har en god online-del der giver spillet en lang levetid. Dog hvis man ikke bruger online-delen, kan det hurtigt blive kedeligt bare at gå gennem de fire turneringer hele tiden. Multiplayer-delen er også rigtig sjov, men man bliver dog nødt til at skaffe sig en ekstra Wii MotionPlus før det bliver rigtig sjovt for den anden deltager. Spillet skal dog spilles med Wii MotionPlus da uden det er det bare en bedre og mere uddybende udgave af Wii Sports tennis.

Erfaren tennistræner Peder Lisbergs og 1. divisions tennisspiller Daniela Ivanas vurdering
Vi har i et stykke tid set frem til at prøve Grand Slam Tennis, specielt med den nye Wii MotionPlus. Grand Slam Tennis til Wii er et hyggeligt spil der giver dig nogle muligheder som man ikke har haft tidligere i tennisspil. Med Wii MotionPlus får du en række spændende muligheder for at kontrollere bolden, i form af retning og spin. Vi må sige at det virker overraskede godt, dog så havde vi heller ikke så store forventninger til det. Det giver en anden dimension til et elektronisk tennisspil. Men vi som virkelige tennisspiller mangler dog det touch vi har gennem ketsjeren i det virkelige liv.
Vi synes grafikken og animationerne er helt i top, og spillet er sjovt at spille da man hele tiden er aktiv og svinger med store armbevægelser, så man kan godt få lidt sved på panden. Dog finder vi en gang i mellem timingen i slagene lidt svær, ganske ofte oplever vi at spilleren slår en forhånd, når vi ville slå en baghånd. Om dette er en bug eller om det bare er os der skal vende os til det, det ved vi ikke. Men det gør at man får lyst til at smide med ketsjeren controlleren.
Selve spillet er bygget op omkring de 4 Grand Slams og man starter fra grunden af og bygger sin spiller op og kan vælge forskellige egenskaber i form af bedre slag. Man har bare et vist antal så man skal kombinere dem så det passer ens spillestil. Et andet hyggeligt mode er at man kan vælje at lade legender spille mod hinanden, så nu kan man endelig få afgjort hvem der er størst, Federer eller Pistol pete.

0

4/5