Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

Luigi's Mansion 2

Switch - spilrygter og sp...

Fortnite

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

BADLAND: Game of the Year Edition (Wii U eShop)

Skrevet af KJ85 - 23-08-2015 19:58

For lidt mere end to år siden sendte finske Frogmind Games et spil om en flok usædvanlige kloner på markedet til iOS-enheder, og siden da har spillet spredt sig til en del andre platforme. I år er turen så kommet til konsollerne – heriblandt Wii U, hvor det sidst i juli blev udgivet i en Game of the Year-udgave, der inkluderer det originale spil, to udvidelsespakker og muligheden for at spille lokal multiplayer. Spørgsmålet er så blot om et spil, der i 2013 vandt Apples pris som det bedste iPad-spil, kan gøre indtryk på Nintendos seneste hjemmekonsol.

BADLAND beskrives bedst som en atmosfærisk og action-præget sidescroller, hvori du som spiller styrer en mørk og pelsklædt skikkelse, der måske kan minde lidt om en form for fugl. I hvert fald finder du fra spillets start ret hurtigt ud af, at den pelsklædte fyr ved navn Clony kan flyve, når du trykker på en af controllerens mange knapper, og om du bruger A, R eller ZR er såmænd ligegyldigt, for resultatet er det samme. Knapperne kan holdes inde for at få Clony til at flyve højere, og slipper du, så daler den lille fyr igen. Dertil kommer muligheden for at påvirke retningen en smule med den venstre analog, men det er som udgangspunkt alt.


Spillet er opdelt i fire dele.

Der er ikke nogen egentlig historie i BADLAND, så rent praktisk handler det blot om at flyve igennem spillets baner fra venstre mod højre. Ved at gøre dette vil man imidlertid finde ud af, at skoven, hvor spillet foregår, er blevet invaderet af en flok mekaniske fremmede, som er ude på at gøre det af med dyrelivet, hvilket Clony er en del af, og dette er årsagen til, at man som spiller må flygte gennem den ene bane efter den anden. 100 baner består spillet af, og heraf findes 80 af dem i hovedspillet, der er inddelt i to dage med 40 baner hver. Hver dag er desuden opdelt i fire tidsperioder; daggry, middag, tusmørke og nat, der hver har 10 baner med forskelligt udseende. Om morgenen er dyrene fremme og baggrunden gullig, men efterhånden som dagen skrider frem bliver det farligere at opholde sig i skoven, så dyrene gemmer sig for de fremmede i takt med at baggrunden skifter farve.

BADLAND starter stille og roligt ud i den første bane, men derfra tager spillet fart, og du lærer hurtigt at være opmærksom på dine omgivelser. Her er det ikke baggrunden, jeg tænker på, men alt det sorte, der danner ramme om forhindringerne. Allerede fra første færd vil du være under pres, for banen bevæger sig automatisk fremad, og tvinger dig til ikke at bruge for meget tid. Bliver Clony opslugt af skærmen, så dør han og må starte ud fra det seneste checkpoint, men der er selvfølgelig meget andet, der kan tage livet af vores lille fyr – blandt andet faldende sten, savklinger og pigge. Disse ting skal man altså tage højde for alt imens man navigerer gennem landskabet med snævre passager og objekter, der kan manipuleres med. Målet i hver bane; at nå til røret for enden.


Det gælder om at nå røret for enden af banerne.

For at gøre det hele lidt mere interessant, så findes der en række power-ups, som Clony kan indsamle på sin færd, og disse er som oftest nødvendige for at klare banerne. Rent praktisk kan man sige, at power-ups eksisterer i par, for findes der en, der gør Clony større, så er der også en, der gør ham mindre. På samme måde findes der power-ups, der ændrer farten, hvormed Clony bevæger sig, og power-ups, der giver slowmotion-/hurtigspolings-effekt. Fælles for dem alle er, at de kan akkumuleres, så indsamler du tre, der gør Clony større, så skal der også tre, der gør ham mindre, til at udligne effekten. I alt findes der fem power-ups-par, og dem, som jeg endnu ikke har nævnt, er rotations-effekt og bouncy/sticky overflade. Med rotationseffekt vil Clony bevæge sig frem langs øvre/nedre underlag af sig selv afhængig af rotationsretningen, og med det sidste power-up-par, kan han altså blive som en hoppebold eller noget klæbende. Har man den klistrede overflade, så kan savklinger ikke tage livet af Clony, der i stedet blot vil dreje med saven rundt, og sådan er der fordele ved de forskellige power-ups hver især.

Ud over de power-ups jeg nævnte i afsnittet ovenfor, så findes der i spillet to objekter, der kan (ja, du har nok allerede gættet det) klone Clony – det ene med en enkelt kopi og det andet med mange. Disse objekter er ret essentielle for spillet, for så længe du blot formår at få en enkelt klon igennem forhindringerne uskadt, så vil spillet skride fremad, og du slipper dermed for konstant at skulle genstarte fra seneste checkpoint. Spillet er selvfølgelig designet med denne mekanik i mente, så en del af dine kloner vil naturligvis dø, og nogle gange må du også splitte dem op for at kunne både aktivere kontakter og komme planmæssigt videre. Spillet holder i øvrigt også styr på præcis, hvor mange kloner du formår at få med gennem røret for enden af banerne, men det skal jeg nok komme ind på senere. Først skal jeg lige have nævnt, at der også i nogle baner findes teleporte, som får Clony til at skifte form til en firkant, og i denne form kan han hverken masses eller destrueres af savklinger.


Hopper derudaf med en grøn plet i panden.

Når du spiller banerne igennem første gang, vil du opdage, at du til tider klarer nogle missioner, hvilket markeres med æg på de pågældende baner. Du får ikke at vide, hvad der udløser disse æg, før du genspiller banerne, men der er altså tale om en form for baneudfordringer. Hver bane har tre af disse, og det kan være alt fra at klare banen på et bestemt antal forsøg eller klare den med mere end X kloner i live til at udløse alle miner, samle alle power-ups (klon-objekterne tæller også med) eller klare banen uden at klone sig. Ja, der er sågar baner, hvor det kræves, at du intet rammer. Med 100 baner i spillet, så er der altså hele 300 baneudfordringer at give sig i kast med, og det stopper ikke der. Der er endnu et skridt at tage i form af ”achievements”, og i BADLANDS: Game of the Year Edition finder vi hele 77 af slagsen. Nogle udløses blot ved at gennemføre de forskellige tidsperioder på de forskellige dage, andre kræver, at du redder så og så mange kloner, mens en tredje variant kræver, at du klarer et bestemt antal missioner. Fælles for disse achievements er det, at de findes for både single player og co-op multiplayer, men der er også hemmelige achievements, der skal udløses på bestemte baner i en bestemt game mode.

Nu fik jeg lige nævnt, at spillet kan spilles igennem i co-op multiplayer, og her er det altså muligt at spille op til fire spillere sammen lokalt, hvor hver spiller styrer en karakter med specifik farve. Her kan man foruden Clony vælge mellem Cyclo, Snorky og Fury, der alle ser en smule anderledes ud, og skulle en af spillerne dø, så er der stadig håb at hente. Hver gang der klones, vil klonerne nemlig blive fordelt på de forskellige spillere frem for kun den ene deltager, og derved er man ikke ude længe af gangen. Banerne skal ligesom i single player åbnes op en af gangen, med de ti Daydream-baner åbnende efter fuldførelse af dag 1 og de ti Doomsday-baner efter fuldførelse af dag 2. Ligegyldigt om du spiller spillet alene eller i co-op, så vil du i øvrigt løbende åbne op for ekstra baner til spillets sidste game mode – den kompetetive multiplayer-del med i alt 27 baner. I denne del af spillet kan du selv vælge, hvor mange baner, der skal dystes på, og et antal runder til hver bane, og så gælder det ellers bare om at overleve længst muligt eller at få flest kloner til banens ende. Efter hver runde tildeles der point efter placering, og antallet af overlevende kloner udløser bonus-point. Vinderen er ham/hende, der i sidste ende har flest point.


Her står den på multiplayer-dyst.

En sidste ting, der er værd at nævne er, at BADLAND også opererer med online leaderboards for hver af de fire kapitler (Day 1, Day 2, Daydream og Doomsday) for både single og multiplayer, og her er det antallet af reddede kloner samt antallet af klarede missioner, der er i fokus. På hvert leaderboard kan du således se, hvor højt du ligger på listen, hvor langt du har op til nummer 1, og hvor du procentmæssigt ligger – eksempelvis blandt de bedste 1 procent af alle spillere. Har du venner med spillet, så kan du i øvrigt også se indbyrdes leaderboards, hvor kun de og dig selv figurerer.

Det gode:
BADLAND kan ved første øjekast nok virke lidt simpelt, men der er bestemt noget at komme efter. Det grafiske løft som spillet har modtaget siden sin iOS-udgivelse gør spillet helt fortjent til sin konsoludgivelse, og selv om stilen er meget simpel med de sorte silhuetter og farvestrålende baggrunde, så er det særdeles flot at se på, og i øvrigt kører det fuldstændig flydende med 60 billeder i sekundet. Blitworks, som har stået for at porte spillet til konsoller har således gjort et fremragende stykke arbejde, og nu vi er ved det kunstneriske, så passer lydsiden også helt fint til spillets minimalistiske stil. Der er ingen episke melodier at komme efter i banerne, men i stedet er der fine lydeffekter, som sætter den helt rette stemning – hvad enten det er lyden af dræbende savklinger, banken mod metal, fuglekvidr eller rindende vand. Musikken er således forbeholdt spillets menuer, og her er der tale om noget helt stille og roligt, der får dig til at slappe godt af.

Som et spil, hvor du ikke skal gøre meget andet end at trykke på en knap, så giver det næsten sig selv, at spillet er utroligt let at gå til, men det er ikke ensbetydende med, at der er tale om et let spil – tværtimod, fristes man til at sige. De første baner tager måske ikke meget mere end et halv minuts tid at klare, men du vil hurtigt komme til at dø igen og igen, og at komme igennem spillets 100 baner kan således sagtens tage i omegnen af 10 timer, hvilket var den tid, det tog mig at gennemføre spillet. Her er det så rart, at spillets baner (i de fleste tilfælde) har masser af indlagte checkpoints, så du bliver sjældent sat ret langt tilbage, og laver du en fejl, så kan du også med et tryk på Y hurtigt vende tilbage og prøve sektionen på ny, hvilket er skønt. Blot det at klare alle baner – især nogle af dem i de to bonuskapitler – kan altså være lidt af en mundfuld, men den rigtige udfordring kommer selvfølgelig, når man beslutter sig for at genspille banerne og klare spillets baneudfordringer. Jeg er ret glad for den slags udfordringer selv, og jeg er sikker på, at mange andre vil finde det super underholdende at prøve kræfter med. I hvert fald kan det øge spiltiden markant, og det er i øvrigt let og overskueligt at se, hvor man mangler at klare udfordringer.


Elementer sættes sammen på udfordrende vis i spillets ekstra baner.

Det er selvfølgelig også et stort plus, at BADLANDS kan spilles igennem med op til fire spillere, og selvom indholdet ikke bliver anderledes deraf, så er det stadig en sjov oplevelse. Endnu sjovere er det måske, når man konkurrerer mod hinanden i den kompetetive multiplayer-del, for der er bare noget over det at banke venner og familie i et sjovt spil, hvor alle kan være med. Det kræver selvfølgelig, at du ligger inde med nogle ekstra controllere, men udvalget er fint i BADLANDS, så hvad enten det er Wii Remote (Plus), Wii Remote (Plus) + Nunchuk, Classic Controller (Pro) eller Wii U Pro Controller, så virker det! Når du ikke spiller multiplayer, så er det også et af de spil, der gør sig rigtig fint til off-tv-play, da skærmen ikke behøver at være så stor, og på denne måde har jeg rent faktisk spillet det mest.

Det dårlige:
Skal man sige noget dårligt om BADLAND, så er det, at spillets baner ikke altid er helt fair designet. Du kan således flyve derudaf med alt under kontrol, men pludselig komme til en blindgyde fordi du sendte dine kloner en forkert vej. Du lærer naturligvis hurtigt at opdele dine kloner i sådanne situationer, men du kommer under alle omstændigheder ud for situationer, hvor du overraskes af fælder, som du så i det næste forsøg må prøve at undgå, og dermed får spillet et lidt kedeligt element af trial-and-error frem for test af evner. Det er som sådan ikke det store problem, da spillet er så gavmildt med sine checkpoints, men det kommer til at spille ind, når du vil gå efter at klare baneudfordringerne.


Denne sektion er ikke den letteste.

Konklusion:
Hvis du mangler en atmosfærisk og actionfyldt sidescoller med masser af indhold, så kunne det være en god ide at tage et nærmere kig på BADLAND: Game of the Year Edition. Spillet er ganske underholdene, og trods et relativt simpelt koncept, så formår det med få virkemidler konstant at holde spilleren på tæerne. Det ene øjeblik vil du flyve derudaf uden problemer, men i det næste må dine kloner måske lade livet til uforudset forhindring, og sådan fortsætter det i omkring ti timer inden spillet er gennemført. Vil du klare alt, så kan du derimod godt forberede dig på at være beskæftiget i langt flere timer, for baneudfordringerne kan være djævelske, og så er det egentlig underordnet, om du spiller alene eller med en eller flere venner. Der bliver måske en lille smule for meget trial-and-error over forløbet, men det er også det eneste negative, så de 90 kr. synes at være godt givet ud – især, hvis du har nogle venner at spille med fra tid til anden.

Spillet fylder 147 MB.

3
1ups givet

4/5


Nemt at gå til

Særdeles udfordrende

Øjeguf

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

23-08-2015 23:19

Så fik jeg også selv færdiggjort endnu en anmeldelse, som jeg håber I kan bruge Smiley
0
1ups givet

#2 - Scrapper

Level: 32 (Pebblit)

24-08-2015 00:58

Spændende. Det kunne da godt være man skulle tjekke spillet ud alligevel. Jeg syntes egentlig ikke det så så sjovt ud i første omgang. Men det virker da til du har haft en god oplevelse med det, når det eneste negative har været trial-and-error Smiley
0
1ups givet