Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

Amiibo!

Luigi's Mansion 2

Switch - spilrygter og sp...

Fortnite

Spil på vej til Switch

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

HD-tv til brug med Xbox 360 og Wii

eds
eds

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

Skrevet 05-02-2007 22:07

Hej.
Jeg er så småt begyndt at gå på udkig efter et hd-tv.
Det jeg skal bruge er et tv i 26"-32" klassen, fra 4000-7000 kr. og ydermere skal det være i besidelse af en hdmi-indgang idet jeg har en dvd-optager med denne form for udgang.

Jeg regner herefter med at købe en Xbox 360, med dertilhårende HD-Dvd-drev. Så det skal vel også have component-indgang? Endvidere skal jeg kunne sætte min Wii til, den understøtter så hvidt jeg ved kun component (med et output der hedder 480P, er der evt. en venlig sjæl der kan sætte mig ind i betydningen af dette?)

Endvidere er jeg rimlig lost i hvad alle disse begreber 720p, 576p, 480p, 1080p, 480i, 1080i, 576i dækker over, det er vel et udtryk for opløsningen?

Og her til sidst er det en nødvendighed at købe et tv med højst mulig opløsning, eller kan man nøjes med noget en anelse lavere når man skal bruge sin 360'er til at se HD-Dvd'er med?

På forhånd rigtig mange tak.

Mvh. Eirik D. Svith

TuXX
TuXX

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#1 - Skrevet 05-02-2007 22:13 - Redigeret 05-02-2007 22:15

720p fx. dækker over at der er 720 vandrette (så vidt jeg husker) linier som tegnes progressivt.

1080i fx. er interlaced, dvs. hver anden linie. Hvad er er bedst handler meget om det signal man ser, kvaliteten, hvordan TV'et behandler de forskellige opløsninger, fx. om en er native og en anden er en den skal op eller nedskalere og hvor god skaleren i TV'et eller afsenderen er.

Der er meget at tage hensyn til.

Hvad du skal købe... tja.. budgettet er ikke stort Smiley men fortvivl ej. Kig på Samsung, Toshiba og evt. Sharp. Glem alt om Plasma i den prisklasse selvom du får et bedre billede på sådan en. Der skal du op i 10kilo og derover.

Spørg nærmere hvis du har flere spørgsmål så skal jeg prøve at gøre det så godt jeg kan Smiley


eds
eds

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#2 - Skrevet 05-02-2007 22:22

Hey Tuxx, mange tak for det hurtige svar Smiley
Hvad er dine erfaringer, kan man godt bruge et tv der ikke kører med højeste opløsning til at game og se hd-film på?


TuXX
TuXX

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#3 - Skrevet 05-02-2007 22:27 - Redigeret 05-02-2007 22:30

Mit TV fx. kører "kun" 1024x768 i en 16:9 opløsning. Det er fx. ikke full HD som er 13xx gange et eller andet (hukommelsen).

Men det er fløjtende ligegyldigt. Mest vigtig er alt, og det kan ikke siges nok gange, at billedet er godt. Det nytter ikke noget opløsningen er høj hvis det ligner lort. Ligesom med digitalkameraer, det nytter ikke noget det er på 10mp hvis optikken er bundglas fra en Turborg flaske.

Hvis jeg var dig ville jeg glemme alt om opløsning og bare tjekke om TV'et kan håndterer de forskellige opløsninger, 720p og 1080i. Med håndtere mener jeg om der sidder en ordentlig skaler deri og det er dine øjne der skal bestemme det.

Nu ved jeg ikke hvor du er fra, men det bedste du kan gøre er, at lave et roadtrip til TC i Århus eller KBH.

De er eksperter, de har et kæmpe lineup, og de kan rådgive dig ud fra dit budget.

Opløsning kan du kun bruge til at imponere naboen der har læst Fona reklamerne. Intet andet. Den siger intet om kvaliteten.

Jeg har haft en Xbox sat til mit TV og sat den til 720p, dvs. mit TV skal skalere til den opløsning det kan køre med. Du fatter ikke hvor flot det stod...




Das Pferd
Das Pferd

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#4 - Skrevet 05-02-2007 22:40

Med et Mirai LCD får du rigtigt meget for pengene. Det er ikke Samsung- eller Philips-kvalitet, men der skal du også hoste op med 8000+.

Har selv et Mirai og er ovenud tilfreds med såvel billedkvalitet, som funktioner. Har både HDMI, Component, RGB Scart og VGA. Især HD content (X360) ser fremragende ud og Wii i 480p ser også rigtig godt ud!

Med et Mirai DTL-732V300 får du et glimrende 32" LCD TV til en pris der ligger 3000,- under konkurrenterne.

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=248883


TuXX
TuXX

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#5 - Skrevet 05-02-2007 22:42 - Redigeret 05-02-2007 22:47

Prisen kan man jo ikke argumentere imod.

Find en butik der har TV'et og se det i funktion. Kan du lide det så køb.

Det vigtigste er at se billedet... jeg har se mange LCD TV som er dyrere end mit Plasma og de har et ræderligt billede mange af dem. Men mange andre mennesker jubler over dem.

Så tjek med egne øjne.

Se her, der er en lille diskution vedr. Mirai

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19322&KW=mirai

Fælles for LCD i grove træk er, at de ikke kan vise farver korrekt. Nogle modeller er så bedre end andre. Den som kommer tættest på, er en Philips der koster tæt ved 30kilo. Og selv den er ikke på højde med et Plasma til det halve.

Gaming = LCD
Film = Plasma


eds
eds

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#6 - Skrevet 05-02-2007 23:02

Jeg siger pænt rigtig mange tak for jeres svar, det ender nok med et lcd-tv der kan klare 720p og 1080i.

Jeg er nu blevet væsentligt klogere, og skal da snart ud og kigge på fjernsyn så Smiley


Koopajoh'N'
Koopajoh'N'

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#7 - Skrevet 06-02-2007 07:06

hey, tv nørder Smiley aner ikke så meget selv, men hvad med det her ?? http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=254250
kan, så vidt jeg kan se, de samme ting. kan bare bedre lide designet, lidt mere strømlinet imo.
hygge Smiley


Das Pferd
Das Pferd

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#8 - Skrevet 06-02-2007 10:19 - Redigeret 06-02-2007 10:23

LG er godt kram, så ja, det er som udgangspunkt et rigtigt godt bud! Tv'et du linker til har så hvidt jeg kan se ingen component-indgang. Dette er et kæmpe minus. Component er et must i ethvert HDTV. Det har en anelse mere i kontrast (sort/hvid balance) men har til gengæld 8 ms i responstid, hvor Mirai fjernsynet er nede på 6,5 ms (mindre er bedre.) Responstiden er den tid det tager et pixel at gå fra et lysniveau til et andet. Dette har især meget at sige, hvis der er stor bevægelse i billedet. F.eks. en fodboldkamp i fjernsynet eller når man spiller et bilspil.

Men det er en jungle derude! Jeg giver TuXX fuldstændig ret. Tag ud og kig på varen, før I smider penge efter det! Mirai Tv'et kan ses i TDCs butikker.


TuXX
TuXX

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#9 - Skrevet 06-02-2007 14:47 - Redigeret 06-02-2007 14:52

LG er ikke specielt godt kram, ikke i den prisklasse. Om man vælger Prosonic, Mirai, LG eller lign. giver "det samme" TV. De er alle "klistermærkeprodukter".

Jeg ville til enhver tid vælge noget andet (men nu har jeg så også set den slags TV). Nogle vælger billige TV og dyre rejser - jeg vælger dyrt TV og billige rejser.

Sådan er vi jo så forskellige Smiley

Et andet råd til forfatter er også at passe på man ikke bliver forblændet tror man ser noget godt og når man så kommer hjem og hypen har lagt sig så begynder man at se alle fejlene..

Hvor ligger din blødegrænse i dit budget? Hvis du glemmer alt om prisklassen 5-6kilo og nærmer dig 10kilo så åbner der sig en helt anden verden af billedekvalitet og du kan her få 32" uden at skulle gå på kompromis med kvaliteten.

Under 10kilo kan du lige nu få et Panasonic TH-37PV(X)60 - du finder ikke noget bedre TV. Basta. Det er suverænt til film. Til game udelukkende ville jeg nok vælge LCD istedet for. Toshiba helt sikkert. Samsung er sådan set også okay men de har smidt flere penge efter design og reklamer, end kvalitet.


---Mario---
---Mario---

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#10 - Skrevet 06-02-2007 15:25

For lige at få en ting på det rene så vil 26-32" altid være LCD da plasma ikke laves i de størrelser...

Plasma er en billigere løsning derfor vælger producenterne ikke at lave så mange modeller med 42" i LCD da de fleste mennesker ikke har råd/vil betale 60-70 kilo for et tv.

Jeg vil aldrig anbefale at købe et low budget mærke som tv med mindre man skal bruge det i sit køkken eller på et børneværelse. Hvorfor spare penge på TV'et? Du bruger det til at se TV, film, Spille. Hvis du ser mere end 1 times tv om dagen hvorfor så se på et tv der har en dårlig billedkvalitet?

Opdateringshastigheden (responstiden) skal bare ligge på 8 ms eller der under så går du ikke galt i byen. Køb et med mange tilslutningsmuligheder og så vidt det er muligt et HD-rdy

Du køber vel heller ikke dine løbesko i en dagligvarer butik og forventer de lever op til dine krav?

Men som Tuxx siger det er dine øjne der skal bestemme om tv'et er godt nok.


TuXX
TuXX

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#11 - Skrevet 06-02-2007 16:19 - Redigeret 06-02-2007 16:23

32" laves faktisk i Plasma, men ellers har du ret.

Er iøvrigt helt enig i med dig -Mario-, det er ikke stedet man skal spare.

Omvendt hvis det billige produkt lever op til forventningerne hvorfor så ofre mere?

Det "sjove" er bare, at har man først set hvad det bedre produkt kan levere, så gider man ikke spare.

Mange køber et billigt TV og tænker WOW det er flot det billede.. så ser de en bedre model som ikke koster ret meget mere, når de så kommer hjem igen tænker de WOW det er skod det billede. Og så har man lige spildt 6kilo, istedet for at ofre 2 mere.

Man kan selvfølgelig blive ved og der er en grænse et sted.

Jeg plejer at gøre sådan at jeg ser på HVAD vil jeg have. Så finder jeg ud af hvad det koster. Så bløder mine øjne lidt over prisskiltet og så ser jeg hvad jeg kan tillade mig selv at undvære så prisen kommer til at passe. Hvis prisen ikke kan komme til at passe, ja så må jeg jo bare bløde og nyde mit nye (dyrere) TV og være glad for jeg ikke købte det billigere. Sår heler alligevel Smiley


Das Pferd
Das Pferd

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#12 - Skrevet 06-02-2007 18:15

Jeg købte et mit lowbudget Mirai-fjernsyn, fordi jeg ved at jeg vil skifte det ud, når 1080p fjernsyn kommer ned til fornuftige penge. Indtil videre er jeg super tilfreds med den beslutning. Når jeg så skal ud og have et 1080p, så skal det bare være kvalitet.


Cmol
Cmol

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#13 - Skrevet 06-02-2007 18:22

Das Pferd skrev:
Jeg købte et mit lowbudget Mirai-fjernsyn, fordi jeg ved at jeg vil skifte det ud, når 1080p fjernsyn kommer ned til fornuftige penge. Indtil videre er jeg super tilfreds med den beslutning. Når jeg så skal ud og have et 1080p, så skal det bare være kvalitet.



Man skal op i rimeligt store størrelser før de supporterer 1080p skal man ikk?..
(jaja.. Alt er relativt..)


TriSilav
TriSilav

10
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#14 - Skrevet 06-02-2007 18:38

Hej, jeg vil gerne sige at for at kører HD DVD drevet optimalt skal du have et 1080p fjernsyn, og det billigste 1080p fjernsyn man kan få i dag koster over 15k. Så vis du har tålmodighed til at vente til de bliver billiger, så råder jeg dig til at vente.

Du behøver selvfølgeligt component udgang og mindst to for at få optimalt billede både på Xbox 360 og Wii(1080p og 480p).

Men ellers er der mange billig tv i elgiganten og du skal ikke gå efter den 16000 krs phillips de siger har 1080p fordi den har det ikke.


TuXX
TuXX

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#15 - Skrevet 06-02-2007 19:55 - Redigeret 06-02-2007 20:02

Der findes 720p TV der viser bedre billede end 1080p tv. Der findes rigtig mange.

En ting er specs drenge (Silent), noget andet er kvalitet. Specs er ikke kvalitet.