Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

Tetris 99

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Amiibo!

Luigi's Mansion 2

Switch - spilrygter og sp...

Fortnite

Spil på vej til Switch

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Pokémon Unite

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Wii U: Fakta og rygter – Hvad synes du?

KJ85
KJ85

21511
Online
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

Skrevet 11-08-2012 14:01 - Redigeret 15-09-2013 13:25

Undrede mig lidt, at vi med ganske få måneder tilbage af året ikke har gang i særlig mange diskussioner om Wii U. Jeg synes derfor at vi skal have en tråd, hvor vi kan diskutere det vi allerede ved om konsollen samt alle de rygter der måtte dukke op, som endnu ikke er blevet bekræftet eller afvist af Nintendo.

I det følgende vil jeg prøve, at overskueliggøre fakta såvel som rygter, og støder I på noget nyt spændende information skal I selvfølgelig være velkommen til at poste det, så vi kan få en diskussion i gang om emnet.

<h2>Fakta:</h2>
Denne del vil jeg dele op i flere sektioner for overskuelighedens skyld, sådan at konsollen, GamePad’en og konsollens features har hver deres sektion.


<h3>Konsollen:</h3>
Det meste, der indtil videre er at fortælle om selve konsollen og dens tekniske specifikationer er tidligere skrevet i <a href=https://n-club.dk/nyheder/410662-wii-u--konsollens-specifikationer/1#discussion>denne nyhed</a>. Herunder er informationerne reduceret til punktform.

  • Størrelse: 17,3 cm i bredden, 26,7 cm i dybden og 4,6 cm høj.

  • Vægt: 1,5 kg.

  • Udseende/Fremtoning: Som på billede. Kan ikke stå op som Wii, men kun ligge ned.

  • CPU: IBM multikerneprocessor – frekvens ikke offentliggjort.

  • GPU: AMD Radeon HD GPU – 2GB RAM (1 til spil og 1 til OS).

  • Video-output: Understøtter 1080p, 1080i, 720p, 480p og 480i. Kompatible kabler inkluderer HDMI, Wii D-Terminal, Wii Component, Wii RGB, Wii S-Video Stereo AV og Wii AV.

  • Lyd-output: Sekskanals lineært PCM-output via HDMI-kabel eller analogt output via AV multiudgang.

  • Lagring: 8 GB (Basic-model), 32 GB (Premium-model). Supporterer lagring på SD-kort såvel som USB-drev.

  • Optiske medier: 25 GB discs (læsehastighed 22,5 MB/s). Kan afspille Wii U discs såvel som Wii discs.

  • Netværk: Indbygget trådløst netværkskort (IEEE 802.11b/g/n). Wii LAN-adapter kan tilsluttes en af konsollens fire USB-porte.

  • Strømforbrug: Op til 75 W, men typisk omkring 45 W.

  • Controllere: Op til to stk. Wii U GamePad (ved brug af to nedsættes frameraten fra 60 til 30 fps), fire Wii Remote (Plus) eller Wii U Pro controller. Understøtter tilbehør som Nunchuk, Classic Controller og Wii Balance Board.

  • Kompatibilitet: Næsten alt software og dets tilbehør fra Wii. Game Cube-spil og -controllere er ikke længere understøttet. Digitale køb fra din Wii kan overføres til Wii U




<h3>Wii U GamePad:</h3>
Ligesom med selve konsollen har Wii U GamePad også tidligere været behandlet i <a href=https://n-club.dk/nyheder/410697-wii-u--de-nye-controllere>en nyhed på N-Club</a>. Tekniske specifikationer er herunder listet.

  • Størrelse: 25,6 cm i bredden, 13,3 cm høj og 4,1 cm i dybden.

  • Vægt: Ca. 500 g.

  • Skærm: 6,2” LCD berøringsfølsom skærm med 16:9 billedformat – ikke multitouch. Stylus til skærm placeret i controlleren.

  • Knapper: D-pad, to klikbare analoge styrepinde, A/B/X/Y-knapper, L/R- + ZL/ZR-knapper, power-knap, Home-knap, ”-” (Select)-knap, ”+” (Start)-knap samt en Tv-control-knap.

  • Sensorer: Accelerometer, gyroskop, geomagnetisk sensor, BlueTooth sensor bar og NFC-chip.

  • Batteri: Lithium-batteri. Holder 3-5 timer på en opladning.

  • Andre komponenter: Kamera, mikrofon, stereohøjtalere, rumble-komponent og tilbehørsindgang.




<h3>Features:</h3>
I denne sektion er nogle af de funktioner som konsollen byder på listet. Det gælder både online-funktioner, såvel som mere generelle ting.

  • Fjernbetjening: Wii U GamePad kan bruges som fjernbetjening til dit Tv.

  • Off Tv Play: Flere spil på Wii U vil understøtte muligheden for at spille udekukkende på Wii U GamePad uden brug af Tv’et.

  • Near Field Communication: Via NFC-chippen indbygget i Wii U GamePad kan controlleren interagere med andre objekter med en sådan chip.

  • Video-services: Afhængigt at tjenester understøttet i ens land kan Wii U bruge Netflix, Hulu Plus, Amazon Instant Video og Youtube.

  • Internet: Browser vil være præinstalleret på konsollen og tillade surfing via din internetforbindelse.

  • Videochat: Ved brug af kameraet i Wii U GamePad kan du via nettet føre videosamtaler med andre ejere af en Wii U.

  • Nintendo eShop: Online-butikken vil være tilgængelig fra dag ét, og kommer til at indeholde mindre udgivelser såvel som retail-spil.

  • Miiverse: Nintendos nye online-univers for Mii-karakterer, hvor du blandt andet kan poste dine meninger om spil, hjælpe andre, der har brug for det og søge inspiration i andres meninger om spil. Det er også herfra du kan invitere dine venner til et spil eller sende dem en udfordring. <a href=https://n-club.dk/nyheder/410798-dine-miiverse-beskeder-vil-blive-censureret/1>Beskeder på Miiverse bliver løbende tjekket af Nintendo</a> for upassende indhold.

  • Kontosystem: Det vil være muligt at have 12 individuelle kontoer på en konsol. Konsollen vil gøre brug af universelle Friend Codes – om dette betyder en kode per konto er endnu ikke udmeldt.



  • Nintendo Network Premium: Loyalitetsprogram følgende med Premium-modellen. Giver adgang til 10 % rabat på alle digitale køb samt ekstra bonus i form af point til at handle for. Kører frem til december 2014.

    <h2>Rygter:</h2>
    Herunder vil jeg liste interessante rygter der dukker om vedrørende Wii U. Som nævnt tidligere skal I selvfølgelig bare poste når I finder noget, så vil jeg tilføje det til listen. Bekræftes et rygte vil det ligeledes blive flyttet til fakta.

    • Udgivelsestidspunkt: Som nævnt <a href=https://n-club.dk/nyheder/413867-rygte-nintendo-har-problemer-med-produktionen-af-wii-u--udgivelsen-skubbet>her</a> rygtes udgivelsen af Wii U at være blevet skubbet tilbage pga. produktionsvanskeligheder. Konsollen rygtes udgivet i Europa til December, mens den skulle udkomme i USA før Thanksgiving sidst i november.

      Et andet rygte lyder, at konsollen lanceres d. 6. december i Australien, hvilket passer meget godt sammen med det ovenstående rygte.

    • Farver ved lancering: Wii U rygtes at blive tilgængelig i både hvid og sort fra start. En bruger på GoNintendo skulle have modtaget følgende svar fra en Nintendo-medarbejder:

      “Finally, I can confirm that the Wii U will be released in both Black and White. In case you hadn’t yet had the opportunity, I wanted to let you know that everything we have available to share regarding Wii U has been added to our website.”
      “Additional details (like price and release date) will be unveiled later this year; however, we don’t have any specific dates or events to announce yet. I encourage you to keep checking our website’s ‘What’s New’ section (http://www.nintendo.com/whatsnew) for the latest information.”



    • Wii-spil kan spilles på Wii U GamePad: Ifølge et interview med en medarbejder fra en spansk afdeling af Nintendo, skulle det være muligt at spille Wii-spil direkte på Wii U GamePad, da den har indbygget sensorbar.

    • Achievements på Wii U:Ifølge samme medarbejder indeholder Wii U et achievement-sytem. Begge ting kan du se ham fortælle i nedenstående videointerview.

      Et billede, som skulle stamme fra et udviklingdokument til det kommende Project Carsnævner også achievements. Navnet skulle være Wii U Accomplishments.



  • Andreas Tarding
    Andreas Tarding

    7496
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #181 - Skrevet 19-11-2012 19:50 - Redigeret 19-11-2012 19:52

    DigitalFoundry har lavet en teknisk Wii U anmeldelse, hvilket giver et lidt andet, og anderledes dannet, perspektiv.

    Bl.a. ses en klar udlægning af, hvorvidt billedet, der ses på Game Pad, er komprimeret:



    Venstre er originalen, højre er et foto af Game Pad. I midten ses en ca. genskabelse af Game Pad billedet - lavet direkte på computeren, så det gengives mere præcist. (Noget af støjen på billedet til højre, skyldes nemlig fotograferingen.)


    Fawful
    Fawful

    2363
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #182 - Skrevet 20-11-2012 00:56

    Jeg er blevet total hooked på Scribblenauts Unlimited efter at have set en masse gameplay. Det spil er jo total fedt med alle de muligheder, at man bare kan få alverdens ting frem og prøve sig frem med til at løse gåderne. Men hvor er det ærgeligt det ikke kommer til releasen i europa, som det gør i USA Smiley Og der ingen dato er.

    Jeg har haft det i tankerne før med DS versionerne, men denne gang tror jeg sgu jeg hopper på den, når det en gang kommer.


    KJ85
    KJ85

    21511
    Online
    Level: 58 (Tektite)

    0
    1ups givet

    #183 - Skrevet 20-11-2012 10:26

    Et problem på Wii U lader til at være centreret omkring loading-tider, hvilket er fint illustreret i nedenstående video:



    Det er selvfølgelig software-afhængigt, men selv i menuerne er der meget spildtid, hvilket Nintendo arbejder på at optimere:

    “We are aware that users are experiencing load times when they launch or switch between applications. We are exploring ways to enhance features for consumers’ overall experience.”


    Om en løsning på problemet kan overføres til de forskellige spil også ved jeg ikke, men man kunne da håbe. Er jo ikke ligefrem godt, at den nyeste konsol på markedet har de længste load-tider..



    Erik Madsen
    Erik Madsen

    710
    Offline
    Level: 19 (Bullet Bill)

    0
    1ups givet

    #184 - Skrevet 20-11-2012 13:54

    Jeg mener faktisk også at ram'ene på wiiu er langsommere end de, der sidder i ps3 og 360. Jeg ved godt at noget af den interne hukommelse bruges til swap, men så hurtigt er det heller ikke igen.
    Jeg frygter at wiiU ikke er en dyt hurtigere end ps3/360. Jeg har svært ved at se galskaben ved at lanchere en current-gen konsol på et marked der er mættet med current-konsoller, og som i øvrigt kun har 1½ år (antaget) tilbage.


    Andreas Tarding
    Andreas Tarding

    7496
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #185 - Skrevet 20-11-2012 14:52 - Redigeret 20-11-2012 14:55

    Det er lidt af en mixed bag, lader det til - GPU'en er en 2011-chip fra AMD, og kræver derved mindre udvikling for at frembringe mere moderne effekter. Dog er hoved-RAM'ens hastighed 43% langsommere end 360/PS3'ens RAM, til gengæld er der, som med Wii, et mindre lager af *meget* hurtig RAM, som også kan tilgås.

    Loadtiderne virker dog underlige, når disk drevets teoretiske hastighed er 2,5 gange højere, end PS3ens teoretiske.

    I øvrigt har Nintendi tilsyneladende valgt et udviklingsmiljø til konsollen, som ikke normalt bruges til spiludvikling, og de færreste spilstudier derved har erfaring med.


    Mic
    Mic

    292
    Offline
    Level: 16 (Space Pirate)

    0
    1ups givet

    #186 - Skrevet 20-11-2012 15:09

    Eh, jeg ved nu ikke helt med den Darksiders II loading-sammenligning. Det virker lidt overdrevet, for så langt efter er Wii U heller ikke med loading (max 2 sekunder).

    Men loadingtiderne i dens OS er en helt anden snak. Jesus, det går langsomt. Håber de får fikset det.


    Andreas Tarding
    Andreas Tarding

    7496
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #187 - Skrevet 20-11-2012 15:57 - Redigeret 20-11-2012 16:01

    Mic skrev:
    Eh, jeg ved nu ikke helt med den Darksiders II loading-sammenligning. Det virker lidt overdrevet, for så langt efter er Wii U heller ikke med loading (max 2 sekunder).


    I forhold til, at læsehastigheden på drevet, vs. Xbox 360, nærmer sig 3 gange højere i snit (endnu større skel, end ift. PS3), virker det nu rimeligt out of place. Smiley

    Men igen, antageligvis bare launch day syndrome. Burde kunne rettes, den langsommere RAM er i hvert fald *ikke* en bottleneck for loadtider Smiley


    Andreas Tarding
    Andreas Tarding

    7496
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #188 - Skrevet 20-11-2012 20:13 - Redigeret 20-11-2012 20:28

    Det tegner muligvis til, at udviklere bliver mere ærlige omkring Wii U's teknik, nu, hvor maskinen er udkommet. Senest siger Metro: Last Lights udvikler:

    Chief technical officer, Oles Shishkovtsov, explains why Metro’s sequel won’t be appearing.

    [The] Wii U has a horrible, slow CPU,” explained Shishkovtsov. “We had an early look at it, we thought we could probably do it, but in terms of the impact we would make on the overall quality of the game – potentially to its detriment – we just figured it wasn’t worth pursuing at this time. It’s something we might return to. I really couldn’t make any promises, though.”

    Despite Nintendo’s console offering Metro: Last Light new experiences to its players with it dual screens, when asked Shishkovtsov was adamant that the Wii U would ever seen Metro: Last Light when asked directly.

    “We had an initial look at the Wii U, but given the size of the team and compared to where we were last time, just developing for the Playstation 3 is a significant addition.”



    EDIT: En Gamesindustry.biz artikel fra april, giver måske et samstemmigt perspektiv:

    The web site quotes their source as saying "Cutting production costs to maximize profits is Nintendo's main concern with the Wii U. They are cutting costs in the Wii U's hardware to build back confidence in investors. Nintendo wants investors to view Wii U as a less risky proposition.


    The report's sources give more detail about the components. "Nintendo chose an economical GPU and CPU that could keep up with the performance of today's current consoles, but keep hardware costs down to maximize profits. Nintendo got a bargain price on the custom GPU and CPU that the Wii U uses. There is a bigger focus on downloadable content, applications, video content, digital distribution, and services to create a stream of revenue. Investors will be ecstatic with the news.




    Erik 2
    Erik 2

    25
    Offline
    Level: 4 (Stalkid)

    0
    1ups givet

    #189 - Skrevet 20-11-2012 20:36

    Mmmhm ser ud til at Wii U's hardware ikke er noget at råbe hurra for. Tror den nye generation kommer til at være Wii U + PS4 + lidt PC for mig.


    Mic
    Mic

    292
    Offline
    Level: 16 (Space Pirate)

    0
    1ups givet

    #190 - Skrevet 20-11-2012 22:59

    ÅÅÅHHHHH. Så i følge Eurogamer så får briterne ikke 10% cashback for køb på Wii U eShop, men 8% - selvom både USA og Japan får 10. Mon ikke også de 8% gælder resten af Europa. Typisk at vi endnu engang skal betale mest - og det her giver ikke engang mening. Hvorfor får vi ikke 10%?

    Link: http://www.eurogamer.net/articles/2012-11-20-wii-u-premium-owners-must-spend-62-50-for-5-eshop-voucher


    Andreas Tarding
    Andreas Tarding

    7496
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #191 - Skrevet 21-11-2012 03:10


    PHEW. Lidt nørdet, men hvis man slider sine analoge styrepinde op, behøves man ikke nødvendigvis købe en helt ny Game Pad; de er nemlig ikke loddet til printkortet, men derimod på deres egne, særskilte moduler.


    Andreas Tarding
    Andreas Tarding

    7496
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #192 - Skrevet 27-11-2012 18:25 - Redigeret 27-11-2012 18:28

    Der går løs snak om, at software updaten er installeret fra starten af, på europæiske maskiner.

    Produktionen må godt nok have fundet sted i sidste øjeblik, så.

    Edit: Der er rimeligt stor forvirring omkring det. Jeg ser ikke, at det er videre sandsynligt, at hver eneste EU maskine har updaten; dog kan det godt være, at et fåtal af launch maskiner herhjemme, er produceret på, eller kort efter, d. 18 (hvis de kører i samme lyntempo, som f.eks. Apple er kendt for..)


    Peblisko
    Peblisko

    58
    Offline
    Level: 21 (Paragoomba)

    0
    1ups givet

    #193 - Skrevet 28-11-2012 13:18

    Ang. rygter: hvad nu hvis Pad’en i stedet mindede mere om et Arkade Joypad?
    Én analog pind og få knapper, men med masser af kombinationer.
    Så ville Wii U i hvert fald hurtigt blive den foretrukne maskine hos fighting-fans.
    Det gode ved sådan en løsning er det sparsomme knappe-layout. Så ville det ikke gøre så meget at Pro Controller til gengæld er ligeså avanceret som PS360, for så kan man selv vælge – så længe den der er nemmest at forstå følger med.

    Oprindeligt har alle Nintendos controllere handlet om at gøre controlleren simpel, lettilgængelig og strømlinet.
    Det virker som om at Pad’en har været ret overvældende på for de fleste, der har prøvet den. Også her er de gået væk fra den simple tilgang de havde hidtil.


    KJ85
    KJ85

    21511
    Online
    Level: 58 (Tektite)

    0
    1ups givet

    #194 - Skrevet 29-11-2012 16:58

    A well-known hardware hacker by the name of Marcan has published the Wii U CPU and GPU specifications. Marcan says that the Wii U processor has a clock speed of 1.24 GHz which is roughly less than half the speed of the PlayStation 3 and Xbox 360. The Wii U GPU apparently runs at 550 MHz, which is the same speed as the PlayStation 3 and slightly faster than the Xbox 360.




    Andreas Tarding
    Andreas Tarding

    7496
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #195 - Skrevet 29-11-2012 17:15 - Redigeret 29-11-2012 17:20

    Det er dog et rimeligt kryptisk emne. Bare tjek den hårde kerne af teknisk Wii U debat på Neogaf - lol.

    Så vidt, jeg kan se, er CPU'en bestemt en bottleneck uden optimering, men visse af elementerne er åbenbart mere effektive/clock, end Xenon og Cell-enhederne. Tør slet ikke sætte mig ind i tingene, kun på baggrund af clockspeed angivelsen, dog.

    Marcan sidder vist stadig og hacker løs - de første aflæsninger der, skulle være anskaffet via Wii Mode, og nogen mener åbenbart, at dynamisk clockhastighed kunne være en mulighed, når først noget native Wii U software startes op.