Skrevet af O-train - 17-05-2014 17:45
Så er der ikke længe till E3! Glæden over de mange annonceringer er som regel det der klæber os fast til stolen, og får os til at savle hype foran skærmen! Men udover de spil som kommer til vores konsoller, altså dem vi i forvejen ejer, så er E3 også med at udvide "menuen" af spil, og derfor en spillende faktor med henblik på konsollernes appeal.
Her får forbrugeren det ultimative indblik i konsollens fremtid, og det kan være med til at afgøre om konsollen vil gribe salgsmomentum, eller om den blot vil forblive på hylderne i butikkerne.
Wii U har nu nydt godt af 2 af disse konferencer (3 hvis vi inkluderer 2011-afsløringen), men har endnu ikke formået at sælge som ønsket. Med et salgstal på 6.1 millioner siden sin debut i slutningen af 2012, så har Wii U placeret sig i en akavet situation. Den bremser for Nintendos indtægter, men alligevel har de forsat en tro om, at denne konsol er hvad forbrugeren vil have på trods af dens optræden.
Har man været aktiv på N-club i denne uge, så vil man nok have oplevet en længere diskussion som satte Wii U'ens GamePad i fokus. Uenigheder var der nok af, men alle var enige om, at der var flere elementer som spillede en rolle i Wii U's nuværende salgsproblem.
Men hvad med forbrugeren som endnu ikke har opfanget Wii U'ens potentiale? Hvorfor er Wii U så irrelevant på markedet, når man tænker på Nintendos succes i sidste generation?
Forleden udtalte Iwata, at Nintendo lige nu prioriterer alt udvikling af software, som har i sinde at benytte sig af Wii U's GamePad, og at disse spil bl.a. vil gøre deres første entré til næste måneds E3. Idéen er, at disse spil for alvor vil demonstrere GamePad'ens potentiale, og bevise den unikke side af gaming som Nintendo desperat har forsøgt at kommunikere. Bl.a. er legendariske spildesigner Shigeru Miyamoto selv involveret i denne process, så naturligvis har vi noget stort i vente!
Nintendo har altså en stærk tro om, at de i næste måned kan præsentere grunden til, at du skal købe deres konsol, hvis du ikke allerede har. Det vil fremtiden bevise, men i mellemtiden må vi på N-club blot spekulere, og derfor er ugens spørgsmål et meget konkret et:
Hvad kan gøre Wii U mere relevant, og hvordan kan Nintendo vende deres nuværende situation?
#1 - Shajita
Level: 28 (Skeeter)
17-05-2014 19:38
Okay, jeg smider bare vilde idéer ud fordi jeg kan.#2 - Shajita
Level: 28 (Skeeter)
17-05-2014 20:00
Og jeg glemte en ting. KONSOL POKÉMON RPG. Tak mig senere Nintendo.#3 - Thetof91
Level: 30 (Blooper)
17-05-2014 20:08
Jeg giver dig helt ret i at de er nød til at gøre noget ved Wii U så børnefamilier netop køber den.. Fordi hvor mange Wii blev der ikke lige solgt til børnefamilier, fordi den var billig og super nem..#4 - KJ85
Level: 58 (Tektite)
17-05-2014 20:21
Hold nu op, det var hurtigt et svar tog den drejning. Den titel, jeg havde foreslået til weekendens oplæg var nu også lidt anderledes:"The fate of a video game system is often influenced greatly by the introduction of a single title," Iwata said. "As many of you probably remember, before the release of the Pokemon game, Game Boy had been showing slow growth, and many people wondered whether it was the end of Game Boy. But the Pokemon game singlehandedly changed the landscape of the system, which then started to show the strongest sales in the lifecycle of the system."
Lige meget hvad der sker vil vi ikke se Nintendo forlade Wii U GamePad - det er naivt at tro det sker, når vi kender udtalelserne om, at der arbejdes på adskillige titler, der virkelig vil demonstrere konsollens potentiale og de samtidig er på vej med NPC-platformen, hvor NFC-teknologien i controlleren skal anvendes. Så kan folk ønske det lige så tosset de vil, men det bliver ikke relevant i forhold til at gøre konsollen populær.
Det er derfor mere relevant at forholde sig til controlleren og spørge sig selv, hvordan den kan anvendes på en måde der vækker massernes interesse for konsollen..
#5 - Shajita
Level: 28 (Skeeter)
17-05-2014 20:41
Jeg ved udmærket at Nintendo er for stædig til at droppe Game Pad'et, og regner heller ikke med at de gør det. Men det ændre stadig ikke at ingen er interesseret i dimsen, og hvad skal vi så bruge den til?#6 - O-train
Level: 35 (Lakitu)
17-05-2014 20:50
@KJ85 - vi havde allerede diskuteret kontrollerens rolle i en tråd med +60 indlæg. Sorry, men jeg kunne ikke se pointen i at starte forfra, når stort set alle der ønskede at fremme en mening/holdning/argument havde gjort således.#7 - Shajita
Level: 28 (Skeeter)
17-05-2014 20:54
^ Okay, asymmetrisk multiplayer, lad os vende diskussionen på den så. Hvordan ville I lave et asymmetrisk multiplayer spil, som kunne redde Wii Uen?#8 - O-train
Level: 35 (Lakitu)
17-05-2014 21:07
Okay, asymmetrisk multiplayer, lad os vende diskussionen på den så. Hvordan ville I lave et asymmetrisk multiplayer spil, som kunne redde Wii Uen?
Det ved jeg virkelig ikke. NintendoLand demonstrerede det jo meget godt. Jeg synes også Rayman Legends gjorde det fremragende med Murphy banerne, men jeg tror ikke på at der er nogle systemer som kan sælge sig selv på udelukkende på lokal multiplayer. Og Nintendo ville aldrig tillade online-multiplayer i de spil som er bygget på idéen om lokal multiplayer asymmetrisk gameplay. Aldrig. Nintendos spil er jo som oftest bygget med en core-mechanic i fokus, som der helst kun må opleves som de synes det bør opleves . Sådan var det jo også på Wii med spil som Mario Galaxy, som benyttede Wiimoten ganske fint, men det var ikke tilladt at gøre brug af et alternativ control-scheme.
Så jeg ved det ikke. Jeg tror på Nintendo nok skal finde på noget interessant, men tror også de har skudt sig selv i foden med den her konsol.
#9 - KJ85
Level: 58 (Tektite)
17-05-2014 21:35
@Oliver: Helt i orden makker. Dit oplæg er rigtig godt formuleret, men det blev bare en smule anderledes end jeg havde forventet - slet ikke dårligt#10 - Park_Triolo
Level: 14 (Inkling)
20-05-2014 14:10
Nintendo kunne f.eks. begynde at reklamere lidt. Jeg har endnu ikke set en reklame på TV her til lands og heller ikke på tysk TV. Desuden burde Nintendo i samarbejde med f.eks. FONA eller Expert lave nogle konkurrencer, hvor der f.eks. kunne køres Mario Kart 8 instore. Disse konkurrencer skulle så streames til nettet til Nintendo's eget site og måske TV2/DR's sites.#11 - AND
Level: 35 (Lakitu)
20-05-2014 15:00
^God pointe Park. Jeg tror at du har helt ret i, at der i det hele taget mangler at blive konstrueret et klart narrativ omkring, hvad det egentlig er Wii U kan og hvem det egentlig er, man henvender sig til.