Endless Ocean Luminous (S...

Nintendo World Championsh...

Nintendo Switch-efterføl...

Salgstal for perioden mar...

Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

Super Mario 3D World + Bo...

Switch 2 - rygter og disk...

Nintendo Switch

Annonceringer af annoncer...

Tetris 99

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Amiibo!

Luigi's Mansion 2

Switch - spilrygter og sp...

Fortnite

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Weekend-diskussion: Hvad kunne gøre Wii U mere relevant?

Skrevet af O-train - 17-05-2014 17:45

Så er der ikke længe till E3! Glæden over de mange annonceringer er som regel det der klæber os fast til stolen, og får os til at savle hype foran skærmen! Men udover de spil som kommer til vores konsoller, altså dem vi i forvejen ejer, så er E3 også med at udvide "menuen" af spil, og derfor en spillende faktor med henblik på konsollernes appeal.

Her får forbrugeren det ultimative indblik i konsollens fremtid, og det kan være med til at afgøre om konsollen vil gribe salgsmomentum, eller om den blot vil forblive på hylderne i butikkerne.

Wii U har nu nydt godt af 2 af disse konferencer (3 hvis vi inkluderer 2011-afsløringen), men har endnu ikke formået at sælge som ønsket. Med et salgstal på 6.1 millioner siden sin debut i slutningen af 2012, så har Wii U placeret sig i en akavet situation. Den bremser for Nintendos indtægter, men alligevel har de forsat en tro om, at denne konsol er hvad forbrugeren vil have på trods af dens optræden.

Har man været aktiv på N-club i denne uge, så vil man nok have oplevet en længere diskussion som satte Wii U'ens GamePad i fokus. Uenigheder var der nok af, men alle var enige om, at der var flere elementer som spillede en rolle i Wii U's nuværende salgsproblem.

Men hvad med forbrugeren som endnu ikke har opfanget Wii U'ens potentiale? Hvorfor er Wii U så irrelevant på markedet, når man tænker på Nintendos succes i sidste generation?

Forleden udtalte Iwata, at Nintendo lige nu prioriterer alt udvikling af software, som har i sinde at benytte sig af Wii U's GamePad, og at disse spil bl.a. vil gøre deres første entré til næste måneds E3. Idéen er, at disse spil for alvor vil demonstrere GamePad'ens potentiale, og bevise den unikke side af gaming som Nintendo desperat har forsøgt at kommunikere. Bl.a. er legendariske spildesigner Shigeru Miyamoto selv involveret i denne process, så naturligvis har vi noget stort i vente!

Nintendo har altså en stærk tro om, at de i næste måned kan præsentere grunden til, at du skal købe deres konsol, hvis du ikke allerede har. Det vil fremtiden bevise, men i mellemtiden må vi på N-club blot spekulere, og derfor er ugens spørgsmål et meget konkret et:

Hvad kan gøre Wii U mere relevant, og hvordan kan Nintendo vende deres nuværende situation?

2
1ups givet

Kommentarer:

#1 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

17-05-2014 19:38

Okay, jeg smider bare vilde idéer ud fordi jeg kan.
1, Game Pad'et skal væk. Maskinen skal have et styrersystem redesign så det er 100% funktionelt med en Pro controller og/eller Wiimote. Så kan de sælge maskinen pisse billigt for børnefamilierne, og beholde Game Pad'et for dem der vil have den "fulde" oplevelse. Alle spil derfra skal så deles op i 2 kategorier. Normale spil, og "Best with Game Pad." Gamle spil skal enten have en patch eller en sticker der gør det tydeligt at Game Pad er nødvendigt.

2 Nintendo skal have det børne/familie marked igen, om de så skal dræbe for det. Det bliver en hård kamp. Gratis spil på mors iPhone er en tung flodhest at danse med. Her forslår jeg at de begynder at sætte prisen ned på spil der ikke tydeligvis er sigtet imod folk som os her på N-club. Bid i det sure æble, smid det nye Mario co-op platformer ud for 300 eller mindre og se hvad der sker.

Derfra skal de genskabe succesen med Pokèmon. PKMN vandt ikke udelukkende pga. spil kvaliteten, de vandt på det sindssyge mængde media og udstyr de havde bygget rundt om det. Nintendo skal ind i det ræs igen. Selvom vi alle har brændt nallerne tidligere, så skal vi have noget legetøj, tegnefilm, TV shows, tegneserier og andet merchandise i gang. Der er hundredevis af firmaer der ville dræbe for en Nintendo licens, så se for helvede at få ordet ud: Nintendo eksisterer stadig og de sparker stadig røv, og dine børn vil stadig elske dem.

3, Hardcore markedet skal genvindes, og som jeg har nævnt i en tidligere diskussion skal det gøres ved at dække markeder som de andre konkurrenter glemmer. Prøv at give grønt lys til gamle og nye hardcore serier, fra genre som folk elsker men ikke længere får. Poler dem op til de skinder, og udgiv dem i de tidsperioder hvor der normalt er tørke på de andre konsoller, hvilket oftest er i det sene forår eller sommeren. Gør alt hvad de kan for at sørge for at Wii U bliver den anden konsol gamers samler op, når de har snuppet deres fortrukne konkurrent. I stedet for at være en meget lille gruppes nr. 1, så sigt efter at være en meget stor gruppes nr. 2
Og måske skulle de prøve at bringe deres hardcore serier til spillefilm. Zelda, Metroid, F-Zero, der er nogle box-office hits her et eller andet sted. Bare for at skabe mainstream interesse i Nintendos potentielle ældre marked.

Nå, nu har jeg officielt hævet røven til klaskehøjde. I kommer bare an.
0
1ups givet

#2 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

17-05-2014 20:00

Og jeg glemte en ting. KONSOL POKÉMON RPG. Tak mig senere Nintendo.
0
1ups givet

#3 - Thetof91

Level: 30 (Blooper)

17-05-2014 20:08

Jeg giver dig helt ret i at de er nød til at gøre noget ved Wii U så børnefamilier netop køber den.. Fordi hvor mange Wii blev der ikke lige solgt til børnefamilier, fordi den var billig og super nem..
Der udover tror jeg også at der stadigvæk mangler bedre branding omkring at Wii U er altså en ny bedre konsol, og det ikke bare er at der er kommet en gamepad med skærm på som du kan sætte til din Wii.. Det er jeg stadigvæk overbevist om at der er mange forældre der tror eller ikke lige tænkt over det.. Det samme med små børn, de ved vel det heller ikke nødvendigvis..

De er helt sikkert nød til at gøre noget for at de genvinde det "hardcore" marked som du skriver.. Men det er nok super svært stadigvæk.. Altså det er sgu ikke alle der lige gider at sidde og flimmer rundt med et joystick for at kunne styre.. Men ja de skal nok gå efter at være en konsol folk vælger som nummer 2..

Helt sikkert skal der kommer noget Pokemon over på konsol.. Det burde være så muligt.. Som noget RPG eller noget kæmpe MMORPG burde sgu også at være muligt at bygge op omkring Pokemon universet.. Det kunne jo både være noget hvor man er en trainer, men kunne sagtens også være hvor man spiller som Pokemon selv.. Ser mange muligheder med det..
0
1ups givet

#4 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

17-05-2014 20:21

Hold nu op, det var hurtigt et svar tog den drejning. Den titel, jeg havde foreslået til weekendens oplæg var nu også lidt anderledes:

"Kan Nintendo gøre Wii U GamePad relevant?"

Med dette spørgsmål kunne vi nemlig komme til at forholde os lidt mere konkret til de udtalelser Iwata kom med under sidste uges investor-møde og den efterfølgende Q&A-session.

Selv mener de jo stadig det er muligt:

"The fate of a video game system is often influenced greatly by the introduction of a single title," Iwata said. "As many of you probably remember, before the release of the Pokemon game, Game Boy had been showing slow growth, and many people wondered whether it was the end of Game Boy. But the Pokemon game singlehandedly changed the landscape of the system, which then started to show the strongest sales in the lifecycle of the system."


Lige meget hvad der sker vil vi ikke se Nintendo forlade Wii U GamePad - det er naivt at tro det sker, når vi kender udtalelserne om, at der arbejdes på adskillige titler, der virkelig vil demonstrere konsollens potentiale og de samtidig er på vej med NPC-platformen, hvor NFC-teknologien i controlleren skal anvendes. Så kan folk ønske det lige så tosset de vil, men det bliver ikke relevant i forhold til at gøre konsollen populær.

Det er derfor mere relevant at forholde sig til controlleren og spørge sig selv, hvordan den kan anvendes på en måde der vækker massernes interesse for konsollen..

0
1ups givet

#5 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

17-05-2014 20:41

Jeg ved udmærket at Nintendo er for stædig til at droppe Game Pad'et, og regner heller ikke med at de gør det. Men det ændre stadig ikke at ingen er interesseret i dimsen, og hvad skal vi så bruge den til?

"JAMEN IWATA SAGDE" Iwata kommer altid med en gang pis når tingene ikke går som han vil have det. Siden Wii U's annoncering har vi spurgt hvad Game Pad'et skulle bruges til, og hver eneste gang er han kommet med "Jamen vi arbejder på spil der bruger Game Pad'et!" Vi er på andet år i maskinens levetid og de har stadig ikke annonceret et spil der formår at gøre Game Pad'et interessant. Måske sker det til E3, men indtil at de viser mig et spil (som skulle have været på markedet fra launch) at den tablet controller er pengene værd, så vil jeg kalde den irrelevant og sige at den skal fjernes hvis Wii U skal tage fart. Hvilket, igen, ikke kommer til at ske.
0
1ups givet

#6 - O-train

Level: 35 (Lakitu)

17-05-2014 20:50

@KJ85 - vi havde allerede diskuteret kontrollerens rolle i en tråd med +60 indlæg. Sorry, men jeg kunne ikke se pointen i at starte forfra, når stort set alle der ønskede at fremme en mening/holdning/argument havde gjort således.

Desuden er det ligegyldigt at diskutere GamePaden eksklusivt. Det er en del af maskinen, og på den måde er Wii U = GamePad, ligesom GamePad = Wii U - de to eksisterer afhængigt af hinanden. Hvad der gør GamePaden populær, gør automatisk Wii U populær og så omvendt... Hvis altså man ønsker at tro på Nintendo. Selv er jeg bedøvende ligeglad med GamePaden, og det vil jeg forsætte med at være, selvom dedikeret software kommer ud til den.

Hvorfor? Jo for som jeg forklarede i den anden tråd, så er det umuligt at skabe dual-screen gaming i samme forstand som DS'eren, og på den måde vil jeg altid opleve et opbrud i min gaming, som skyldes at jeg konstant skal ændre fokus fra én skærm til en anden. Det gør begge skærme (TV og GamePad) delvist overflødige, alt efter hvor mit fokus bør være. Det har jeg ingen interesse i. Nogen har, men tydeligvis ikke nok.

Men hvad fungerer på GamePaden? Asymmetrisk gameplay og off-tv play. Så ønsker de at gøre GamePaden og Wii U relevant, så bør de satse ALT på de to ting. Men igen.... Der er ikke nok som har interesse i disse to funktioner. Det kan vi jo på salgstal.

Der opstår også en ironisk kontrast. De to strider imod, selvom de begge opnås ved brug af GamePad:

Asymmetrisk gameplay er stort set afhængigt af multiplayer, og off-tv play er åndssvagt til multiplayer - det en intim spilaffære så at sige. En meget isoleret single-player oplevelse.

Så de er nød til at balancere, og det gør de ved at skabe asymmetrisk gameplay orienteret spil, såsom NintendoLand m.m. (E3 spil forhåbenligt) og single-player spil som udnytter off-tv play (stort set alle spil) - og hvor efterlader det Nintendo? I deres nuværende situation, hvor dette netop er hvad de gør. Har det været en success indtil videre? Nope. Nope, nope, nope.

Så i sidste ende handler det vel bare om, at man levere noget software som gør at folk gider købe GamePaden ELLER gider tolerere GamePaden, og derfor vil GamePaden altid være en unødig forhindring, som burde åbne op for nye spiloplevelser, men i virkeligheden gør den kreative process, med henblik på udvikling af spil, mega besværlig... for ikke at snakke om den traditionelle process *host*Retro Studios*host*

Det en sær maskine, for at sige det ligeud. Den har klemt sig selv i en position, hvor den ikke kan sælge sig selv, men i stedet skal bæres udelukkende af spil - det naturligvis altid tilfældet efter noget tid, men PS4'eren et et bevis på, at man sagtens kan flyve af hylderne uden særlig meget ved launch. Wii U har ikke kunne dette endnu, også selvom deres spil er de bedste, de har været i lang tid, og bedre end så meget andet lige nu.

Den eneste grund til, at jeg spiller glædeligt på min Wii U, skyldes at jeg ikke rigtig går så meget op i en konsols hestekræfter. Så får mig er det ganske glimrende at have en Nintendo konsol i HD - men for folk som ikke er ligeså Nintendo-glade, så har HD jo ikke været en nyhed i snart 8 år. Såå...

Helt ærligt, så har jeg ikke et svar, som jeg umiddelbart selv kan være tilfreds med. Jeg tror E3 bliver meget afgørende, for jeg kan ikke forestille mig, hvordan de har tænkt sig at bruge flere ressourcer på en maskine som ikke hiver dejen i hus. Jeg kan ikke lade være med at se det udelukkende fra en økonomisk vinkel, for det er sådan set det som bestemmer alting: 3rd party interesse, butiksplads, og naturligvis Nintendos egne beslutninger.
0
1ups givet

#7 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

17-05-2014 20:54

^ Okay, asymmetrisk multiplayer, lad os vende diskussionen på den så. Hvordan ville I lave et asymmetrisk multiplayer spil, som kunne redde Wii Uen?
EDIT: For at være mere præcis, hvilke elementer føler I at det burde have for at kunne redde maskinen? Hvilken genre? Hvordan skulle spilerne være forskellige fra hinanden? Kom med nogle bud her.
0
1ups givet

#8 - O-train

Level: 35 (Lakitu)

17-05-2014 21:07

Okay, asymmetrisk multiplayer, lad os vende diskussionen på den så. Hvordan ville I lave et asymmetrisk multiplayer spil, som kunne redde Wii Uen?



Det ved jeg virkelig ikke. NintendoLand demonstrerede det jo meget godt. Jeg synes også Rayman Legends gjorde det fremragende med Murphy banerne, men jeg tror ikke på at der er nogle systemer som kan sælge sig selv på udelukkende på lokal multiplayer. Og Nintendo ville aldrig tillade online-multiplayer i de spil som er bygget på idéen om lokal multiplayer asymmetrisk gameplay. Aldrig. Nintendos spil er jo som oftest bygget med en core-mechanic i fokus, som der helst kun må opleves som de synes det bør opleves . Sådan var det jo også på Wii med spil som Mario Galaxy, som benyttede Wiimoten ganske fint, men det var ikke tilladt at gøre brug af et alternativ control-scheme.

Så jeg ved det ikke. Jeg tror på Nintendo nok skal finde på noget interessant, men tror også de har skudt sig selv i foden med den her konsol.

0
1ups givet

#9 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

17-05-2014 21:35

@Oliver: Helt i orden makker. Dit oplæg er rigtig godt formuleret, men det blev bare en smule anderledes end jeg havde forventet - slet ikke dårligt Smiley

Det med, at det er umuligt at fokusere på begge skærme er jeg ikke helt enig i. Faktisk er det Game & Wario, der med minispillet Gamer, er det single player-spil, der i mine øjne har demonstreret det bedst. På sin vis er det rigtigt nok, hvad du siger, men Gamer demonstrerer, hvordan andre virkemidler kan tages i brug. På GamePad spiller man de her klassiske WarioWare-spil, som kan være kaotiske i sig selv, men samtidig skal man holde øje med Tv'et, hvor 9-Volts mor forsøger, at tage dig i at spille efter sengetid. Hvordan sikres det så, at du får en god oplevelse med det? Jo, det gør det ved brug af lydsiden, der tydeligt indikerer, hvornår det vil være en god idé at holde øje med tv'et. Det er et ganske enkelt virkemiddel, og det fungerer.

Det der skal gøre Wii U relevant bør være de ekstra muligheder controlleren giver. I nævner off-tv-play og asymmetrisk multiplayer, Begge ting er noget jeg indtil videre synes har været nogle gode features. Det er meget mere behageligt at spille sådan noget som Zen Pinball 2 udelukkende på GamePad end på en kæmpe skærm, hvor man ikke kan fokusere på hele billedet på en gang. Asymmetrisk multiplayer var virkelig sjovt i Nintendo Land, og det er gået rent ind hos de folk jeg har fremvist det over for ved nogle mindre fester. Det der alle mod én-koncept er bare lige i skabet til at skabe en stemning, og pludselig er der gået langt mere tid end man havde regnet med.

Men konsollen skal jo heller ikke være et sted, hvor man kun kommer for den slags oplevelser. Det skal være et sted, hvor man kan få alle mulige forskellige oplevelser - også de traditionelle, og det kræver altså ikke, at der gøres brug af noget særligt på Gamepad. Faktisk ville jeg ønske, at man havde muligheden for at slukke skærmen på den og blot benytte knapper og styrepind, da det ville forlænge batteritiden i de spil, der ikke gør særligt brug af controlleren.

Det der skal sælge konsollen til masserne er de spil, der ikke kan lade sig gøre på andre konsoller (de spil du ikke vidste du ville have), men udvalget af spil skal ikke nødvendigvis være domineret af denne type. Wii formåede at vinde markedet udelukkende pga. Wii Sports - hvem havde set det komme - men vi kan vel nok blive enige om, at det ikke var motion controls, der solgte spil som New Super Mario Bros. Wii, Mario Kart Wii og Smash Bros. Har man først fået et hit, som tiltrækker en masse folk til konsollen, kan det altså sagens lade sig gøre at sælge de traditionelle oplevelser i stort antal.
1
1ups givet

#10 - Park_Triolo

Level: 14 (Inkling)

20-05-2014 14:10

Nintendo kunne f.eks. begynde at reklamere lidt. Jeg har endnu ikke set en reklame på TV her til lands og heller ikke på tysk TV. Desuden burde Nintendo i samarbejde med f.eks. FONA eller Expert lave nogle konkurrencer, hvor der f.eks. kunne køres Mario Kart 8 instore. Disse konkurrencer skulle så streames til nettet til Nintendo's eget site og måske TV2/DR's sites.

Man kan måske godt fornemme, at jeg har reklamebaggrund, men helt ærligt, der skal altså ikke en professor-hat til at fatte, at vil man sælge et nyt produkt, så skal det da 10000% promoveres, især i disse jammerlige tablet- og smart phone-tider.
0
1ups givet

#11 - AND

Level: 35 (Lakitu)

20-05-2014 15:00

^God pointe Park. Jeg tror at du har helt ret i, at der i det hele taget mangler at blive konstrueret et klart narrativ omkring, hvad det egentlig er Wii U kan og hvem det egentlig er, man henvender sig til.

Det tror jeg til gengæld heller ikke helt at Nintendo selv er klar over, for - som det allerede er nævnt andet steds - så kommer Wii U næppe til at overtage hardcore segmentet fra Sony og Microsoft. Og hvis man ikke vil være en ny familie-konsol, hvem skal man så lige indfange?
0
1ups givet