Sea Battle (DSiWare)

Skrevet af KJ85 - 01-05-2014 17:03

Med 3DS’en udgivet for nu mere end tre år siden hører nye digitale udgivelser til Nintendo DSi sjældenhederne til. Alligevel er det netop DSiWare polske Teyon sammen med de japanske udviklere hos WaiS Co. Ltd. sendte på gaden sidst i april i form af spillet Sea Battle – en interaktiv omgang sænke slagskibe. Lad os se om denne måske sidste udgivelse til en døende service er besværet værd.

Sea Battle er som sagt en digital udgive af det klassiske brætspil, sænke slagskibe, hvor to spillere skiftes til at afsende skud mod fjendens flåde med mål om at destruere den. Væk er alle bekymringerne om forkert aflæsning af spillepladen, og udråb som ”bum!” og ”plask!” er blevet erstattet af grafiske angivelser på konsollens to skærme. I Sea Battle finder vi dog også hele fire game modes; klassisk single player, moderne single player, missioner og ikke mindst netværksspil, hvilket dog kun virker med to konsoller med hvert deres eksemplar af spillet. Skulle nogen være i tvivl om reglerne bliver de hurtigt gennemgået i det følgende.

Så skal der sænkes slagskibe!

Klassisk single player er præcis som man ville forvente det en kamp mod computeren efter spillets oprindelige regler. Dig og din mostander placerer forud for søkampen jeres skibe – 1 hangarskib, 1 krigsskib, 2 destroyere og 1 ubåd – med længde varierende fra 5 til 2 felter på den 8x8 eller 10x10 felter store spilleplade, hvor skibene ikke kan placeres diagonalt. Derpå skiftes I til at affyre skud indtil en har mistet alle sine skibe.

I den moderne udgave krydres spillet en smule. Først og fremmest indføres muligheden for at placere skibene på skrå, men valget af spillepladens størrelse, fra 8x8 til 16x14, øger også flådernes størrelser med det maksimale værende 1 hangarskib, 3 krigsskibe, 3 destroyere og 3 ubåde. Der foruden indføres mindre landområder på kortet, man får 3-10 havminer at råde over, og rammer du en af modstanderens miner mister du en tur. Den sidste ting der indføres er ”lucky items”, hvilket er specielle genstande som kan hjælpe dig i din næste tur. Det kan eksempelvis være torpedoer, der sendes af sted over 3-5 felter, et angreb på et 2x2- eller 3x3-område, en radarsøgning efter enheder eller ligefrem en ekstra enhed i form af et fly, der kun fylder et felt. Proceduren for spillet er den samme som normalt.

Hver af disse to single player modes kan spilles på to sværhedsgrader, normal og expert. Da sænke slagskibe er et spil baseret på held giver det måske ikke så meget mening, men der er selvfølgelig den kunstige intelligens, der påvirkes. En modstander på normal vil sagtens kunne finde på at skyde alle mulige andre steder end i nærheden af et skib, der allerede er beskadiget. Det gør expert-modstanderen ikke – den går efter at sænke alt den rammer så hurtigt som muligt. Mission mode består af fire missioner, hvoraf de tre første spilles på normal og den sidste på expert.

Den moderne udgave indeholder list ekstra elementer.

Multiplayer-delen har jeg ikke haft lejlighed til at prøve, men det giver vel også sig selv, at det i stedet for at foregå med en computermodstander bare foregår på tværs af to DSiWare-kompatible systemer, der sender data til hinanden lokalt. Det betyder selvfølgelig, at det også kan foregå på en 3DS, men der er egentlig ikke så meget mere at fortælle, så lad os bare gå til bedømmelsen.

Sea Battle leverer på mange punkter, hvad man kan forvente at et spil interaktiv sænke slagskibe (og så måske endda lidt ekstra). Præsentationen er simpel, det er let at gå til og alt efter om man foretrækker at spille ved brug af knapper eller med stylus på den berøringsfølsomme skærm, så har man muligheden.

Man kan sige, at det måske er lidt svært at blive overrasket over, hvad spillet kan byde på, men med en moderne game mode samt en mission mode har man alligevel forsøgt at spice det op, hvilket er rart nok for variationens skyld. Det ændrer måske i bund og grund ikke det vilde, for sænke slagskibe handler stadig om held ligegyldigt, hvordan man vender og drejer den.

Efter endt kamp afsløres det, hvor begge parters skibe var.

Grafisk vil jeg sige, at spillet er som forventeligt. Det er absolut ikke prangende og den bærer bestemt præg af at tilhøre noget på et aldrende system, men det er egentlig slet ikke vigtigt for et spil som dette. Lydsiden derimod er ganske fin med lydeffekter og et par passende baggrundsmelodier til at sætte krisstemningen.

Nogle vil måske mene at sænke slagskibe hører hjemme i stuen på et bord mellem to personer, men egentlig er denne digitale udgave af sænke slagskibe ganske fornuftig som en erstatning, hvor man samtidig også får muligheden for at spille alene. Det eneste kritikpunkt jeg har er den kunstige intelligens. På normal er det nemlig som om, at den ikke er eksisterende, hvorimod det på expert lader til, at modstanderen kender den eksakte position af alle din skibe. Når et skib rammes første gang skal expert-modstanderen godt nok kredse sig ind på retningen, men derudover sender den ikke mange skud forgæves. Hvad dette betyder er, at valget mellem normal og expert på de store spillebræt, essentielt er et valg mellem om du vil vinde eller tabe.

Sea Batlle er som udgangspunkt en ganske fornuftig udgivelse til den aldrende DSiWare-service. Det leverer hvad man kan forvente af et spil sænke slagskibe og med en moderne fortolkning, som indfører blandt andet miner og specielle våben til gameplay’et er der ok variation til at det kan underholde i flere timer. Det har dog et kæmpemæssigt problem med AI-indstillingerne, som medfører at et valg af sværhedsgrad nærmest er et valg af kampens udfald, og det er bare ikke sjovt når computeren instinktivt ved, hvor dine skibe er. Havde det ikke været for den lave pris på 15 kr. ville jeg som konsekvens deraf kalde spillet for dårligt, men da det sagtens kan underholde børn og dem der ellers kan lide brætspillet ender udfaldet anderledes.

1

3/5