Animal Crossing (NGC)

Skrevet af Pete - 08-05-2005 17:44

Du er lige flyttet hjemmefra, da du ankommer til en mærkelig by for at finde et nyt hjem.
Alt er ikke helt normalt i denne by, her er indbyggerne nemlig ikke mennesker, men dyr!
Der er ikke et eneste menneske bortset fra dig, men gør det noget, når alle dyrene er talende dyr med tøj på, der opfører sig som mennesker? Du har næsten ingen penge på lommen, men prøver alligevel om du kan finde et nyt hjem i denne by. Kort efter at du er ankommet, møder du Tom Nook. Tom Nook er en vaskebjørn, som ejer byens shop. Han tilbyder dig et hus i området, og du kan nu vælge mellem fire forskellige huse. Når du har valgt, er det jo tid til at betale, og Tom Nook opdager at du kun har 1000 Bells – huset koster 19.800. Tom Nook tilbyder dig at du kan arbejde hos ham i noget tid, for at betale noget af din gæld tilbage, og derefter kan du betale resten af på byens posthus. Du skal nu nå at betale din gæld tilbage, og samtidig skabe dig et liv i byen.
Nu går dit nye liv i gang - velkommen til Animal Crossing!

Gameplay
Animal Crossing kører efter rigtig tid, som den går i virkeligheden. Er det nytårsaften i det rigtige liv, er det også nytårsaften i Animal Crossing. Er klokken 14.37, ja så er den det også i Animal Crossing, og når det er nat i virkeligheden, så er det mørkt i Animal Crossing. Er det vinter i virkeligheden, er der sne i Animal Crossing osv. Tiden går, også selvom din GameCube er slukket. Hvis du for eksempel ikke har talt med hesten Ed i lang tid, vil han begynde at savne dig, og han vil nævne det over for dig næste gang han taler med dig. Når du taler med de andre indbyggere i byen, får du nogle valgmuligheder over hvad du vil sige til dem. Du skal sørge for at være flink og rar over for dem, hvis du ikke vil have et dårligere forhold til dem. Du kan også sende breve til dyrene, og her vælger du helt selv hvad du vil skrive til dem. Hvis der er en bestemt person i byen som du ikke har talt med eller sendt et brev til i lang tid, vil personen i værste fald flytte ud. Der kan også komme nye indbyggere i byen. Snakke og kommunikere med dyrene er bestemt ikke det eneste du kan. Du kan shoppe hos Tom Nook hvor du kan købe alt lige fra brevpapir og tøj, til møbler som du kan indrette dit hus med. Du kan fange fisk og insekter som du kan sælge hos Tom Nook, eller donere til byens museum hvor alle kan se dem. Du kan grave efter fossiler. Du kan bruge timer på at indrette dit eget hjem, eller designe dit eget tøj hos byens skrædder. Du kan samle skaller på stranden. Du kan skrive breve.
Du kan gå på udstilling på museet. Du kan spille på din NES, og NES-spillene er faktisk hele gamle NES-spil, bl.a. Donkey Kong og Exitebike, og du kan også overføre spillene til din Game Boy Advance med et Nintendo GameCube Game Boy Advance Cable. Der er uendelige muligheder! Der er også en lille ekstrafunktion: du kan tilslutte din Game Boy Advance til din Nintendo GameCube, og rejse til en tropisk ø hvor det altid er sommer.
I byen er der nogle forskellige arrangementer en gang imellem. Det er dem der findes i virkeligheden, deriblandt nytårsaften og Haloween, men også deres egne opfundne højtider, bl.a. Toy day og Groundhog day. Nogen gange kommer der også specielle gæster til byen, deriblandt designeren Gracie, og spåkonen Katrina. Af forskellige steder i byen er der: Posthus, museum, shop, losseplads og politistation. Der kan være op til fire personer med et menneske i samme by på en gemt fil af Animal Crossing, og hvis I er flere rigtige personer i den samme by, kan I sælge ting til hinanden, skrive breve til hinanden, og sende gaver til hinanden. Hvis en af dine venner/veninder også har Animal Crossing, og han/hun skal hjem og besøge dig, kan han/hun medbringe sit Memory Card, med sin egen by på. Så kan man besøge hinandens byer, udveksle indbyggere m.m..
Animal Crossing er ikke noget for dig hvis du kun er til fart, action og gang i den hele tiden. Derimod er Animal Crossing det perfekte spil, hvis man kan lide et afslappende spil som alligevel er sjovt. For mig har Animal Crossing, det perfekte Gameplay. Kort sagt, har Animal Crossing et Gameplay til topkarakter.

Grafik
Grafikken i Animal Crossing er ikke særlig god. Kantet, pixeleret, og det ligner Nintendo 64-grafik, hvilket det jo også er, da der ikke er blevet ændret meget på grafikken siden Animal Forest til Nintendo 64. Dog er grafikken utrolig charmerende, og charme betyder også en del. Man kunne næsten ikke forestille sig en anden måde dyrene kunne være lavet på. Dyrene ville miste en del af charmen, hvis de var lavet på en anden måde. Charmen betyder selvfølgelig en del, men stadig er grafikkens evner ikke lige noget at råbe hurra for. Kort sagt: Charmerende, men ikke særlig pæn.

Lyd
Dette er lidt det samme som med grafikken. Lydens evner er ikke specielt gode, men alligevel er lyden utrolig charmerende. Dyrene taler Animalxing, som er et sprog hvor de tager alle bogstaverne, og siger dem meget hurtigt efter hinanden. Nogle ord kan du forstå uden at kigge på teksten, det er dog kun de ord der staves lige ud af landevejen. Animalxing er et utrolig sødt sprog, og dyrene har søde stemmer. I Animal Crossing har hele byen et forbillede som de ser op til, nemlig Totakeke, den syngende hund med guitaren. Han optræder hver lørdag aften ved stationen med en sang, og det lyder faktisk ret sødt.
Du kan også få noget af hans musik som du kan sætte på i dit hjem, i Animal Crossing, og der er der ret mange forskellige musikgenrer at vælge imellem, deriblandt pop, rock, salsa, country m.m.. Der er mange gode melodier, og det kan lydsiden få en god karakter for, trods evnerne.

Holdbarhed
Animal Crossing holder utroligt længe. Du kan ikke ”gennemføre” Animal Crossing på nogen måder, det er bare en bysimulator der kører som det virkelige liv, og det kan blive ved.
Der er selvfølgelig enkelte småting du kan gennemføre i Animal Crossing, f.eks. at betale hele din gæld af, og få dit hus så stort som muligt, eller få alle NES-spil, hvis det er det du stræber efter.
Du glæder dig til hver eneste dag i den lille by, og i højtiderne, som Haloween og nytårsaften, bliver du bare nødt til at spille, for at se hvad der foregår i Animal Crossing. Der er masser at tage sig til, og spillet holder næsten uendeligt. Mere er der ikke rigtig at sige. Holdbarheden er i top!

Animal Crossing er næsten perfekt. Trods de svage visuelle sider, har Animal Crossing et fantastisk godt Gameplay, og så lang en levetid så du aldrig keder dig.
Man bliver helt fascineret over at Animal Crossing virker så meget som den virkelige verden, og alligevel ikke - det er jo ikke helt normalt at der går talende dyr rundt på gaden.
Animal Crossing er ganske enkelt fantastisk. Nintendo har skabt et af sine bedste spil i mange år.