Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

Luigi's Mansion 2

Switch - spilrygter og sp...

Fortnite

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Pokémon Mystery Dungeon: Gates To Infinity (3DS)

Skrevet af Erik Madsen - 31-05-2013 22:29

Imens vi Pokémonfans venter på Pokémon X og Pokémon Y har endnu et spin-off fundet vej til Nintendo 3DS. Det nyeste spil i Mystery Dungeon serien byder på et univers hvor kun Pokémon finder sted. Endnu en gang vågner man op som et menneske i en Pokémons krop. Men denne gang skal man ikke forelægge en personlighedstest forinden. I Pokémon Mystery Dungeon: Gates To Infinity vælger man hvilken Pokémon man vil forvandles til mellem Oshawott, Snivy, Tepig, Pikachu og Axew, hvoraf man vælger sin partner blandt de resterende fire Pokémon. Det overordnede mål er at skabe et paradis, Pokémon Paradise, som man kan udivkle og opgradere med træningsfaciliteter til træning af angreb (mere om dette senere), butikker og minigame-telte etc.
 
En god historie
Spillets intro præsenterer det nye, og flotte, 3D univers ved en lang intro, der desværre ikke er mulig at springe over - og efter en times introduktion vil man gerne snart på eventyr og udforske nogle Dungeons. Ordet dungeon har fået en anden klang i Gates To Infinity, hvilket præger spillet generelt. Visse elementer, såsom sult, er blevet fjernet og det bevirker spillet er blevet meget lettere end de foregående spil og man føler hurtigt at man er på Dungeon sightseeing fremfor Dungeon exploring. Ligesom de tidligere spil spiller historien og lange dialoger også en meget stor rolle i Gates To Infinity og der forekommer flere følelsesladede og sjove sekvenser. Desværre er der ikke længere mulighed for at springe de lange dialoger over og det er heller ikke muligt at ændre på tekstens hastighed, hvilket gør at man ofte føler sig bundet af en tidsrøver fremfor at være underholdt af at kæmpe mod Pokémon.


Der venter endnu et eventyr med Pokémon

Udforskning af Dungeons foregår, foruden manglen på sult, på samme præmisser som de foregående spil. En Dungeon består af en rækker niveauer, eller etager om man vil, og for at kommer videre til næste niveau skal man finde frem til et sæt trapper. Dette er dog lettere sagt end gjort for på vejen møder man forhindringer, kringlede gange og fjendtlige Pokémon, der gør vejen gennem en Dungeon lidt sværre og en hel del sjovere.

Nedjustering af sværhedsgrad
Op til fire Pokémon kan udforske en Dungeon sammen. I forlængelse med historien vil allierede Pokémon slutte sig til, men det er dog også stadig muligt at rekruttere fremmede Pokémon. Kampsystemet er som altid tur-baseret - men også her er der fjernet lidt af det, der gjorde Mystery Dungeon serien anderledes - nemlig at det før var muligt at kombinere angreb via Attack Link System med sin partner-Pokémon. Dette er ikke længere muligt og spillet føles fattigere som følge heraf. IQ-systemet er ligeledes fjernet. Hvor det før var muligt at sammensætte sit hold udfra IQ grupper med forskellige hjælpsomme evner er det nu ikke længere muligt selv at tænke over tingene. IQ-system er erstattet af Team Skills, der er evner der gælder for hele holdet og er aktive hele tiden uanset hvilke Pokémon man vælger.


Kamp-systemet er på trods af lidt nedjusteringer stadig det samme

Noget nyt er dog, at angrebene i sig selv kan stige i lvl, hvilket påvirker PP og accuracy. Både stigning i angreb- og Pokémon levels påvirker også de Pokémon, der ikke er med til at udforske Dungeons, så man skal ikke være bange for at nogle Pokémon sakker agterud. Spillet har en lang holdbarhed, da hovedhistorien er relativ lang, der er masser af Pokémon at rekruttere samt at man altid lige vil opgradere sit Pokémon Paradise.

Konklusion
Manglen på Link Attack System, IQ-system og sult er noget, der får spillet til at virke fattig for stimulanser til den øvede gamer. Målgruppen er i langt højere grad børn. Jeg er selv både barnlig sjæl og Pokémonfan, men jeg føler ikke at jeg rammer inden Gates To Infinity’s målgruppe. Pokémonanimationerne er flotte og spillet er fint til de, der ikke kræver andet af et spil end en hyggelig oplevelse. Pånær det grafiske formår Gates To Infinity ikke at videreudvikle sig i forhold til de tidligere spil i serien og jeg fristes til at sige snarere tværtimod.
Jeg bedømmer Pokémon Mystery Dungeon: Gates To Infinity udfra at målgruppen er de yngste samt hvad man kan forvente af et spil i Mystery Dungeon serien og på Nintendo 3DS i al almindelighed.

3
1ups givet

3/5


For de yngste

Nemt at gå til

Kommentarer:

#1 - Rasmus A

Level: 19 (Bullet Bill)

02-06-2013 19:49

hmmm øv.. tror bare jeg springer dette over med mindre jeg vinder det her på siden..

Hvor mange timer har du brugt på at gennemfører det ?

og er der noget "ved" at spille det efter det er gennemført ?

kan man skifte pokemon ?
0
1ups givet

#2 - Zalman

Level: 28 (Skeeter)

02-06-2013 20:46

Mystery Dungeon-serien har aldrig været noget særligt, men jeg syntes meget godt om 2'erens historie. Den var meget veludført. Gameplayet blev bare kedeligt alt for hurtigt, så jeg springer nok det nye her over. Hvorfor er der så lang tid til X/Y? Smiley
0
1ups givet

#3 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

02-06-2013 20:49

Er der ikke aspekter af spillet du ikke har undersøgt Erik, eller er det bare ikke kommet med i anmeldelsen?

Jeg tænker den der kamera feature, hvor man skal tage billeder af runde ting, der så bliver til dungeons Smiley
0
1ups givet

#4 - Rasmus A

Level: 19 (Bullet Bill)

02-06-2013 20:53

Zalman skrev:
Hvorfor er der så lang tid til X/Y? Smiley



fordi så kan jeg nå igennem platinum,black,white,white2 og black2 Smiley

0
1ups givet

#5 - Bota

Level: 20 (Moblin)

03-06-2013 02:42

Mystery Dungeon-spillene har aldrig været populære hos anmelderne, men dette lyder alligevel til at være det dårligste i serien, selvom jeg godt kan lide 3D-grafikken. Det kunne være fedt, hvis chunsoft prøvede at lade det appellere til et mere voksent/universelt publikum ved fx at gøre gameplayet en smule dybere og dialogerne mindre sukkersøde, fordi konceptet er fedt.
0
1ups givet

#6 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

03-06-2013 12:12

Jeg blev aldrig fanget af det rogue-like gameplay. Hvorfor prøver de hele tiden at gøre genren populær, når der tydeligvis ikke er nok, der synes det er interessant?
Konceptet med at spille som Pokémon er hvad der tiltrækker folk, tror jeg, så de burde prøve at putte dem ind i en anden genre, fx en fighting udgave, som de fleste faktisk drømmer om - ikke en kedelig dungeon-crawler.
0
1ups givet

#7 - effen4645

Level: 16 (Space Pirate)

03-09-2014 19:28

Jeg savner lidt i dette spil at man ikke kan være de store legendariske pokemoner
0
1ups givet