Bomberman Land Touch! (DS)

Skrevet af Mr. Yokomoto - 01-04-2007 18:32

Du ved det sandsynligvis i forvejen. Verden er fuld af forskellige folkeslag. Der er franskmænd, nordmænd, og så er der bombermænd. De små splejsede fyre med de store hænder og fødder, små tynde arme og et kæmpe hoved, der er gemt inde i en hue, der skjuler alt andet end de lange mørke, lodrette øjne. Vi har set dem før på DSen, men denne gang inviteres vi til Bomberland. Et lille land, der består af fem små zoner med hver deres charme, temaer og udfordringer. I spillet er der tre forskellige måder at spille på. Bomberman Battle Pack, Attractions Mode og Story Mode.

Bomberman Battle Pack
Her kan du dyste i det klassiske Bomberman-spil mod maskinen eller sammen med nogle af dine venner. I kan være op til 8 spillere online på en gang. Spiller i online via WiFi, kræver det, at I har hvert jeres spil, men bruges det trådløse netværk i maskinen, er det nok, hvis en af jer har spillet. Denne del af spillet skal bruges uden stylussen, så det gælder om at være rap på knapperne, hvis du vil vinde.

Attraction Mode
Her kan du spille mod tre andre i 36 forskellige minispil. Mange af spillene vil du sandsynligvis kunne nikke genkendende tił fra andre spil i genren, der i denne forbindelse er tilpasset Bomberman-universet. Men der er også små, nye og finurlige spil, der ikke er set før. F.eks. skal du i lyset fra et fyrtårn finde skibsbrudne, der svømmer rundt i det mørke vand, før det er for sent. Der er bombefabrikken, hvor du skal sortere de forskellige farver bomber, bungee jumpe efter mønter, og så er der det sjoveste af dem alle: Svømmekonkurrencen. For at svømme drejer du stylussen rundt, rundt og rundt - men ikke hele tiden! For taber du pusten, ryger du under vandet og mister dyrebare sekunder. Bomber skal du selvfølgelig undgå undervejs, så du får afprøvet din tålmodighed, evne til at tænke strategisk og hurtighed. Et rigtig godt og sjovt spil til genren. Når du starter Bomberman Land Touch op første gang, er der dog tomt i Attraction Mode. Minispillene bliver langsomt tilføjet denne kategori, efterhånden som du får åbnet op for dem i Story Mode.

Velkommen til Bomberman Land Touch!

Story Mode
Bomberland er et dejligt og fredfyldt lille land, der består af fem små zoner. Et sted hvor man normalt kan færdes frit og hygge sig med sine venner. Desværre kommer du ind i landet på et tidspunkt, hvor landet er blokeret. Der er porte alle steder, klippehuler er lukket af, og de transportsystemer, som beboerne normalt kan benytte sig af (båd, ubåd, svævebane, togvogn og underjordiske elevatorer), er gemt bag låger, der kræver specielle genstande, før du kan åbne dem. Din opgave igennem spillet er bl.a. at skrabe, hoppe, puste, fiske, bowle, gætte og spille dig til sejre, så du kan vinde de genstande, der kan hjælpe dig med at åbne portene. Din opgave er i sidste ende at befri den skønne Cute Pink, der i starten af spillet endnu ikke er taget til fang af den grumme Kaptajn Boom. Så allerede fra starten af bliver du udfordret, og efterhånden som spillet skrider frem, kan du bevæge dig rundt i de fem forskellige zoner.

Spade Zone
Spade Zone er stedet, hvor du starter spillet. Spade er en zone med 5 forskellige baner, der hver indeholder deres egne små minispil, hvor du kan sikre dig mønter, sparer, diamanter, hjerter, klør og alverdens andre ting, der skal gøre det lettere for dig, at gennemføre de enkelte baner og niveauer.

Det første indblik i Bomberland

Diamond Zone
Denne del af spillet foregår i bjerge og huler, hvor du med remedier som f.eks. hoppebomber, lysbomber, pandelampe og lidt god fantasi skal løse opgaver for at vinde nye ting, der kan hjælpe dig videre i spillet. Her bliver der også mulighed for at lege gemmeleg undervejs. En flagermus, der kalder sig leder af zonen, gemmer sig på hemmelige steder, hvor han skal findes, for at du kan få flere diamanter til din samling.

Heart Zone
Her er der underjordiske akvarier, en talende blæksprutte, en syngende havfrue, glubske hajer og komplicerede computere, der alle har det formål at gøre din vej mod målet mere besværlig, end du måske har lyst til.

Club Zone
Club Zone er et friskt pust til spillet, når du først har arbejdet dig igennem de første tre zoner. Her er en hyggelig jungle, blomsterbomber og musikkonkurrencer, og evnen til at skelne imellem forskellige rytmer, øger din mulighed for at vinde flere genstande og dermed gøre fremskridt i din videre jagt i spillet.

Castle Zone
Er den sidste zone, der åbnes i spillet. Her finder du piraternes hemmelige skjulested, og turen dertil går via en stor, sort kanon med afgang fra Spade Zone. Har du det rigtige piratudstyr, kan du komme hertil - ellers må du ud og lede efter det, for at det bliver muligt. I denne del af spillet gælder det om at få indsamlet de sidste sparer, hjerter, diamanter og klør, så du kan ende med at befri Cute Pink og efterfølgende blive den største pirat af dem alle.

Find den blå bombe

En opsummering af spillet
Bomberman Land Touch! er et lille hyggeligt spil, der hurtigt kan fænge, fordi det med sine mange små minispil hele tiden varierer i sit gameplay. Der er store som små udfordringer, og selve konceptet omkring minispillene er godt gennemtænkt, selv om der af og til er lånt ideer fra andre spil i samme genre.

Alt i alt fungerer det glimrende med gode farver på skærmen og en grafik, der gør det muligt at se, hvad man laver hele vejen igennem spillet. Uanset om du bliver spist af hajer, falder ud over høje mure eller bliver torpederet af mærkelige røde kugler, når du sejler i ubåd, kan du højest få vådt tøj og mulighed for at prøve banen en gang til. Du får så mange chancer, som du har brug for, lige indtil det lykkes dig at gennemføre de forskellige baner og niveauer i spillet.

Selv om jeg føler mig godt underholdt, er der dog et par punkter, jeg gerne vil nævne, der trækker i den modsatte retning. Efter mange timers spil, bliver det lidt for trivielt at skulle indsamle de forskellige genstande, for at komme videre i spillet. Undervejs er der mulighed for at dyste mod dine konkurrenter i spillet (bl.a. nogle andre bombemænd). Vinder man, kan man samle stempler og frimærker, og er man dygtig nok, kan man i sidste ende vinde over Bossen i de enkelte zoner. Har du fem stempler, har du kæmpet hårdt for dem, og når du går ned til en af zonernes små købmænd, kan dine anstrengelser ombyttes til... hjerter, spar, diamanter og klør. Det er simpelthen ikke godt nok. Her mangler jeg nytænkning og bedre ideer fra udviklernes side. Men alt i alt er det et sjovt og underholdende spil, der sagtens kan tage en hel del timer at komme igennem. Lyden er ok. Hverken dårlig eller god men sådan lidt neutral og selvfølgelig stressende i de situationer, hvor der skal ekstra koncentration til.

Som tidligere nævnt er der et væld af minispil undervejs, hvor du flittigt kan bruge din stylus. Der skal løbes, sejles, laves kuglestød, bowles, svømmes, hoppes, køres i minevogn og svævebane. Du får lejlighed til at skyde bomber ned, skyde med bomber, kaste bomber efter dine modstandere, hoppe i trampolin, gætte om rytmer passer sammen eller ej. Der skal bombes noder, så du spiller en lille melodi, gættes farver, laves vendespil, og sådan kunne jeg blive ved. For der er meget at give sig til, og spillene varierer, for hver gang du får åbnet en ny låge, bliver det muligt for dig at forbinde de enkelte zoner med hinanden. Der er dog en bane, du kommer til at stifte meget bekendtskab med igennem hele spillet: Monster Bomber House. Her står du på den ene side af banen imens en, derefter to og siden hen tre modstandere kaster bomber ned til dig. Din opgave er selvfølgelig at sende dem retur. Gerne inden de springer på din banehalvdel. Ellers bliver det modstanderen, der løber med de point, der i sidste ende er afgørende for, om du vinder spillet eller ej.

0

4/5