Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Hotel Dusk: Room 215 (DS)

Skrevet af Morztan - 11-04-2007 22:32

En lidt anden kode
Der går ikke mange minutter af Hotel Dusk, før man får fornemmelsen af en ordentlig omgang deja-vu. Udviklerne bag spillet, Cing, har tidligere lavet spillet Another Code: Two Memories, der udkom omkring den europæiske lancering af Nintendo DS. Gameplay-mæssigt ligner disse to spil faktisk hinanden 100 %, og allerede der begynder Hotel Dusk at køre af sporet. Lad det derfor med det samme være sagt, at kunne man ikke lide Another Code, vil man sikkert heller ikke bryde sig om Hotel Dusk. Man styrer hovedpersonen rundt med sin stylus på den ene skærm, set ovenfra, mens man på den anden skærm kan se en 3D-gengivelse af omgivelserne.


Du styrer din karakter på højre skærm (touch-skærmen), mens venstre skærm viser, hvad du ser.


Enkelte dele af rummet har du mulighed for at undersøge nærmere med din stylus, men kun de områder, der er defineret på forhånd. Ligesom i Another Code.

Spillet starter med, at hovedpersonen ankommer til det skumle landevejshotel: Hotel Dusk. Man er Kyle Hyde. En tidligere politibetjent fra New York, der skød sin makker for 3 år siden og nu af en eller anden grund tror, makkeren stadig lever, og at han kan finde frem til ham ved at besøge netop dette hotel. Hele spillet igennem skal du så tale med de mange gæster, der befinder sig på hotellet og gennemføre en række minigames for at komme videre til det næste (ligegyldige) kapitel af de i alt 10 kapitler, spillet byder på.

Lad det være sagt med det samme: Hotel Dusk har intet at gøre med et mordmysterium. I stedet kredser spillet om et eller andet kunsttyveri, som stort set alle på hotellet på en eller anden måde har forbindelse til. Hvad de forskellige forbindelser er, er op til jer selv at finde ud af, hvis I altså ikke følger mit råd sidst i anmeldelsen.

Uudnyttet grafisk potentiale
Det første, der springer i øjnene ved Hotel Dusk, er den særlige måde som karaktererne i spillet er tegnet og animeret på. Det er også primært det, som har givet spillet meget af den opmærksomhed, som det slet ikke fortjener. Personerne i spillet er lavet ligesom skitser, der er håndtegnet med en fed blyant. Det har en fed effekt de første fem minutter af spillet, men man finder snart ud af, at de ikke rigtigt passer ind i den øvrige grafiske stil, som spillet har, og på ingen måde udnyttes til at tilføje nye spilelementer. Figurerne bliver dog gjort en del mere levende end i for eksempel Trauma Center, men mere gør den ikke. Man fristes til at tro, at stilen kun er valgt for at få folk til at vende hovedet efter et spil, der ellers ikke har noget at byde på.


Kyle Hyde undrer sig over, hvorfor han ikke passer ind i resten af verden.


Grafikken i spillet er der i øvrigt intet særligt ved. Hele hotellet er gengivet i 3D med textures af en kvalitet, som må kunne gøres bedre på DS’en. Når man møder andre gæster i gangene på hotellet, er de også repræsenteret ved hjælp af store blegfede sprites, der først skifter over til ”blyant-stilen”, når man indleder en samtale med dem. Det fungerer heller ikke godt.

Stemningsløs musik
Når man tænker på, at Hotel Dusk prøver at agere som en slags interaktiv kriminalroman, kunne man forvente, at musikken ville sørge for at skabe en spændende atmosfære til det, der foregår på skærmen. Men ak nej. Musikken i spillet er mere forstyrrende, end den er noget andet. Allerede fra spillets begyndelse lyder musiksiden helt forkert, og jeg forsøgte ihærdigt at kunne lide nogle af melodierne. Men de gør ingenting for spillet. For at gøre ondt værre skifter melodierne også helt urimeligt meget. Eksempel: Du går rundt på gangen, én slags musik. Du ser på en dør, musikken stopper. Du åbner døren, en ny melodi begynder i det nye rum, hvor der står en mand. Du vil snakke med manden, en ny melodi. Du vil kigge i dine noter, mens du taler, en fjerde melodi spiller. Dette inden for måske 10-20 sekunder. Hver eneste gang du går tættere på de prædefinerede områder, der kan inspiceres nærmere, skifter melodien, og det er fuldkommen unødvendigt og forstyrrende. Jeg kunne nævne flere eksempler for disse utal af melodiskift, men jeg tror, I har fået fat i min pointe. Tale er der som sædvanligt ingen af i spillet, og lydende er få, så dette har ikke den store indvirkning på spillet.

Verdens længste tandlægebesøg
Hotel Dusk: Room 215 indeholder trods alt et mysterium, der skal løses, og det er ganske godt skruet sammen. Det har dog ikke det fjerneste med undertitlen ”Room 215” at gøre, og den måde, som brikkerne i puslespillet langsomt falder på plads på, giver overhovedet heller ingen mening. Det tog mig op mod 20 stive timer før Hyde løste sit fuldstændigt ligegyldige mysterium på Hotel Dusk, og efter det var der ingen grund til at vende tilbage til det usle hotel. Det var tyve timer, der ikke bød på andet end ligegyldige puzzles og lange uinteressante samtaler i et tempo, der aldrig blev højere end ”tæt på bakgear”.

Hvis du synes, at Another Code er et fedt spil, vil der være noget for dig i Hotel Dusk: Room 215. Spillene er identiske i opbygningen og slutter begge med hen ved sekstusinde løse ender, som spiludviklerne ikke lige har kunnet finde ud af, hvordan skulle hænge sammen.

Hotel Dusk: Room 215 er et spil, der, når man kun ser på titlen og på screenshots fra spillet, har et uhyre stort potentiale. Den på nogle måder storslåede grafiske stil, og ideen om at ”spille en kriminalroman” bliver dog misbrugt på det groveste, og mange vil blive misledt til at købe spillet. Talemåden ”bedøm aldrig en bog på dens omslag” gælder i allerhøjeste grad her.


”Hit the road Kyle and don’t you come back no more!”

0
1ups givet

3/5


Hjernegymnastik

Kommentarer:

#1 - BonusNinja

Level: 5 (Cheep)

11-04-2007 23:06

Arh, øv. Det var faktisk en titel, jeg overvejede at prøve.
0
1ups givet

#2 - MarddosG

Level: 1 (Goomba)

11-04-2007 23:14

Så prøv det da alligevel.. Anmeldelsen siger jo intet. Spillet har fået høje karakterer alle andre steder..
0
1ups givet

#3 - BonusNinja

Level: 5 (Cheep)

11-04-2007 23:45

Jeg stoler på min gode Morztan. Smiley Desuden kender jeg ikke nogen, der har det, og jeg syntes, Another Code var crap. Smiley
0
1ups givet

#4 - Ed

Level: 1 (Goomba)

11-04-2007 23:48

Another Code var da for NICE! Bare ærgeligt det var så kort.. Overvejer Hotel DuskSmiley
0
1ups givet

#5 - J3pseN

Level: 8 (Pirahna Plant)

12-04-2007 06:25

kan heller ikke forstå hvordan du, Bonusninjaen, kan sige at Another Code var crap, det var da supergodt! Smiley Smiley
0
1ups givet

#6 - Magtail

Level: 3 (Koopa-Troopa)

12-04-2007 07:05

Anmeldelsen siger da en hel del, om en enkelt persons mening om spillet, men for at danne sig et overblik bør man læse flere anmeldelser.
0
1ups givet

#7 - E

Level: 4 (Stalkid)

12-04-2007 07:51

Jeg skal lige sige, at jeg synes det er et fedt spil! 5 er overhovedet den karakter jeg ville give det..Smiley
0
1ups givet

#8 - Morztan

Level: 1 (Goomba)

12-04-2007 15:24

"Anmeldelsen siger jo intet."

Det er fordi, der intet er at sige Smiley
0
1ups givet

#9 - Mecha_tails

Level: 2 (Keese)

12-04-2007 16:51

havde fået 7/10 i GR kunne jeg se idag Smiley
0
1ups givet

#10 - powerfull499

Level: 18 (Twhomp)

12-04-2007 18:56

Ahhhh... Den anmeldelse kan vidst ikke helt passe. Så dårligt tror jeg nu ikke det er.
0
1ups givet

#11 - Jeppe

Level: 1 (Goomba)

13-04-2007 15:38

Jeg tror det holder, men smag og behag.. Gamespot gave det ca. 8, hvilket er langt over det gennemsnitlige DS spil.

Anyways.. det skal prøves.
0
1ups givet

#12 - Cookieofdoom

Level: 2 (Keese)

19-04-2007 22:05

.. Jeg må sige at Another code havde en fed historie, og kort ja..
Men jeg har altid kunne lide den slags spil som Inca 2 og Goblins 3 jeg havde til PCen engang =D

Så det skulle ikke undre mig at jeg ville kunne lide det der.. Men nu er jeg ved at få kolde fødder.. For HVIS nu Morztan har ret og at det bliver en lige så kort historie som Another Code.. =/
0
1ups givet

#13 - Kralle

Level: 1 (Goomba)

20-08-2007 21:00

Fantastisk spil, måske anmelderen ikke er til adventure?
0
1ups givet

#14 - Zøvnig

Level: 20 (Moblin)

10-09-2008 13:31

Fandt spillet fornyligt og er i fuld gang med det, Gik for sjovt tilbage og læste den gamle anmeldelse her. Jeg holdte ret meget af Another Code og er forløbig ganske betaget af Hotel Dusk: Room 215. Spillet har så sindsyg meget charme og jeg synes også dialogerne holder. Jeg synes det oser af stemning og selvom jeg ikke er så langt i det endnu, så har det for mig overrasket virkelig positivt so far Smiley Er fandme et godt spil so far.
0
1ups givet