Kirby Super Star Ultra (DS)

Skrevet af Erik Madsen - 29-10-2009 21:01

I stedet for at være en lang historie blev Kirby Super Star delt op i 6 mindre afsnit, og det er stadig tilfældet hos Kirby Super Star Ultra. Dette er dog langt fra et problem, da det giver muligheder for at gemme i spillet, hvis man lige har glemt at få sin oplader med på ferie. De flest af kapitlerne handler som vanen tro om at komme helskindet gennem banen fra start til slut. I andre kapitler skal man fx løbe om kap med King DeDeDe og på en stor og omfattende skattejagt.

Kirby tager atter engang udfordringen op mod King DeDeDe

Det behøves vist ikke nævnes, at også dette Kirby-spil er et 2D platformer. Gameplayet er simpelt og gennemført, og man bliver via de små tutorial-videoer hurtigt komfortabel med styringen af den lille lyserøde skumfidus. Kirbys antal af angreb falder utrolig godt til det antal af knapper DS'en har til rådighed, og det ligger godt i hånden. Kirby er ikke længere alene på sin rejse mod at bekæmpe King DeDeDe. Foruden at stjæle sine fjenders egenskaber ved at sluge dem, er Kirby nu også i stand til at slippe dem fri igen og kæmpe med dem side om side. Det er dog kun muligt at have en enkelt computerstyret ven/fjende ad gangen, men den kan rent faktisk også styres af en ven, hvis altså bare vennen også selv har en Nintendo DS. Det kan dog til tider virke lidt for nemt for de erfarne gamere, men man kan så vælge at lade være med at benytte sig af den ekstra hjælp.

Kirby allierer sig med sine fjender i jagten på King DeDeDe

Foruden historiedelen er der, som i de fleste spil til Nintendo DS, en række små minispil, som også kan spilles multiplayer. De er i sig selv sjove nok, men tæller i realiteten hverken fra eller til. Historiedelen er sjov og spændende, men tager ikke synderligt lang tid for den øvede gamer at gennemføre. Heldigvis kan spillet spilles igen, da variationerne mellem hvilke fjender man får slugt kan være temmelig stor. Online-delen må derimod siges at være fraværende, men er det i virkeligheden nødvendigt i et Kirby-spil? Egentlig ikke efter min mening.
Spillet bærer præg af små filmsekvenser ind i mellem kapitlerne, og her får man næsten lyst til at Nintendo skulle udgive en hel animéfilm til DS'en, da kvaliteten er ganske fornuftig og behagelig at kigge på.

De små animationsfilm gør det i hvert fald ikke ringere!

Det der også kendetegner ethvert Kirby-spil er den muntre musik, og her fejler spillet heller ikke. Gennem hele spillet vil man høre de velkendte kendingsmelodier fra Kirbys eget univers, og det rammer lige i hjertet på enhver Kirbyfan. Temamelodierne lægger den perfekte stemning til de forskellige kapitler. Foruden temamelodierne, er der masser af lydeffekter at hente fra de mange fjender og deres forskellige angreb, så ørene bliver også godt fodret med guf.

Grafikken er sprudlende frisk og rammer også lige i hjertet. Kirby ser knaldgodt ud, og sammen med sine fjender er figurerne mere livlige og farvestrålende end nogensinde før. Det kører som smurt når Kirby hopper rundt og sluger fjender uanset hvor mange der kan ses på billedet, og de bevæger sig med elegance. På den ene side kan man sige at et Kirby-spil aldrig bliver et af de tunge spil som kræver masser af maskinkraft, men det ændrer ikke på det faktum at spillets grafik oser af selvtillid, charme og overskud. Ydermere er de imponerende kortfilm toppen af den detaljerede, farvestrålende og velsmagende lagkage af grafik.

Kirby er en fryd for øjet i det farvestrålende miljø

Kirby Super Star Ultra og Nintendo DS må siges at være et godt mix. Spillet er et af de langt pæneste til konsollen og DS'en byder da også spillet godt velkommen med sine to skærme og tilpas med knapper. Spillet vil varme hjertet på enhver Kirbyfan, men ellers er det nok de yngre spillere som vil få mest glæde af spillet med dets glade musik, muntre farver og en ikke alt for svær sværhedsgrad.

0

4/5