Might and Magic: Clash of Heroes (DS)
Skrevet af Kristian Mols - 19-03-2010 23:55
Der er dog ikke meget fra de gamle Heroes-spil tilbage i Clash of Heroes, du vil som fan kunne genkende konflikten mellem elvere, mennesker, necromancere og dæmoner, og de forskellige væsener i spillet... Men verdenen og gameplayet er et helt andet!
Du styrer i spillet fem specielle børn som alle bliver involveret i en forestående konflikt mellem dæmoner og de resterende folkeslag i verdenen. At du styrer disse er nu så meget sagt, da du egentlig styrer hære af forskellige væsner fra de fem forskellige lande i spillets verden. Landenes temaer og deres væsener vil hurtigt genkendes af seriens fans, om end de dog har fået nye navne.
Når du ikke er i kamp bevæger du dig rundt på et Super Mario-lignende kort, og vælger din næste kamp
Spillet er delt op i afsnit, hvor hvert nyt afsnit har en ny helt og foregår i et nyt land. Historien bliver fortalt via dialoger med fjendens hærførere og andre karakterer, før og efter slag. Historien er set før og er noget forudsigelig, men den er der og den klarer sin opgave udmærket.
Heldigvis betyder historien ikke noget, da Might & Magic: Clash of Heroes er noget helt andet end en eventyrbog, det er ganske simpelt, helt fantastisk strategi, som vi ville ønske hvor mor kunne lave den.
Kampene har deres helt eget strategi-system som ikke helt kan sammenlignes med noget jeg har set før. Det er et fantastisk miks af strategi og puzzle. Du har din egen hær på den nederste skærm, mens fjendens ses på skærmen foroven. Det gælder så om at rykke rundt på sine tropper. Tropper kan kombineres på mange måder, man angriber ved at sætte tre ens tropper ovenpå hinanden, og forsvarer ved at sætte dem ved siden af hinanden. Det lyder simpelt og det er det også, men der er mange muligheder for drabelige kompositioner hvis man tænker lidt. Man kan også optjene ekstra ryk ved at være ekstra snedig, og det er nødvendigt hvis man vil vinde kampen. Dertil har hver trop sin egen egenskab, vampyrer suger fx modstanderens liv, mens elverbueskytter angriber virkelig hurtigt.
Det er vigtigt at holde godt øje med fjendens træk, et rigtigt træk kan afgøre en kamp på få sekunder
En kamp vindes som regel ved at trænge forbi fjendens hær og angribe ham direkte, man taber ligeledes hvis fjenden skader en for meget direkte. Rundt omkring i spillet er der dog også mange forskellige missioner, du kommer for eksempel til at beskytte druider, ødelægge kanoner og bekæmpe spillets bosser direkte i dine kampe. Might & Magic: Clash of Heroes har et af de simpleste og mest geniale men samtidig nyskabende strategi gameplays jeg længe har set og det er vanvittigt vanedannende. Jeg oplevede at lægge flere aftener i træk til langt ud på natten og bare spille fordi jeg slet ikke kunne slippe det... Og det er længe siden jeg sidst har haft det sådan!
Den eneste større fejl jeg kunne finde i spillet er at du ikke kan se modstanderens niveau inden du går i kamp, og det gør at du tager en masse kampe du slet ikke var klar til, og ender med et ordentligt nederlag. Det er ret træls men det ødelægger dog ikke oplevelsen af spillet voldsomt meget. Du kan nemlig heldigvis gemme overalt udenfor kampene, og det tager sådan cirka ét sekund!
Der er god afveksling i missionerne, her ses en bosskamp
Spillet har udover hoveddelen også en quick-battle mode og en multiplayer. Begge fungerer som de skal men jeg oplevede at jeg hellere ville spille selve spillet, og at computer modstandere var lige så udfordrende som mennesker. Men multiplayer virker som det skal, og det er sjovt. Her får du også lov at bruge andre hærførere som du låser op for i takt med at du kommer videre i hovedspillet, men de mangler variation og de burde også være spilbare i det rigtige spil. Øv! Clash of Heroes giver dig noget for pengene, selve hovedspillet tager nemt 30 timer og der kan sagtens spilles videre derefter.
Grafisk ligger DS-titlen langt fra sine forgængere, den mere realistiske grafik er væk og er erstattet af en manga stil til karaktererne og 2D-stil som i Mario til kampene og verdenen.
Karaktererne er lidt uskarpe i kanterne og det er set bedre på den efterhånden aldrende GBA... Hmm... Til gengæld er 2D'en lige efter bogen, meget flot og fint uden at presse maskineriet.
Lyden i spillet er acceptabelt men den mangler i den grad catch-abbility, og jeg oplevede at mit eget soundtrack var bedre.
Fin 2D... Men artworket sejler desværre lidt!
Konklusion
For at opsummere er Might & Magic: Clash of Heroes et spil jeg kun kan anbefale! På trods af en triviel historie og småfejl hist og pist er det en suveræn blanding af puzzle og strategi.
Det er ikke serien som man husker den fra barnsben, men det er bestemt heller ikke dårligt! Er man strategifan er det noget nær det bedste DS'en kan byde på... Så hvad venter du egentlig på?
Hjernegymnastik
Kommentarer: