Pixeline Skolehjælp: Matematik - Tåger over Talstrup (DS)

Skrevet af Mr. Mario - 29-04-2010 23:34

Undertitlen er måske lidt tåget, så lad os starte med den. I spillet besøger Pixeline det lille land Talstrup, hvor beboerne elsker opfindelser. Et lille område af Talstrup er dækket af en mystisk tåge, og myterne siger, at tågen dækker over en adgang til Pixelines verden, hvordan Pixeline så er havnet i Talstrup melder historien intet om. Hvad der gemmer sig under denne tåge, skal du, som Pixeline, hjælpe til med at afsløre. Du skal nemlig hjælpe Herman Talgod med at lave en opfindelse, der kan fjerne tågen. Din opgave består i at indsamle gyldne tal, som Herman Talgod skal bruge, for at kunne lave sin maskine.

Så skal der samles på gyldne tal!

Men hvor finder man så lige disse gyldne tal? Jo, for at få fat i gyldne tal skal du vandre rundt i Talstrup og hjælpe landets forskellige indbyggere. Der er helt præcis otte forskellige opgaver at give sig i kast med. Spillets cover lover dog ni stykker, men det er kun lykkedes mig at finde de otte, og hverken manualen eller screenshots kan identificere det sidste minispil.
Fælles for alle minispillene i spillet er selvfølgelig, at de bygger på matematik, da det jo er matematik som spillet handler om. Spillet kan spilles på tre forskellige sværhedsgrader, så indholdet i de enkelte minispil varierer en smule, men alle sværhedsgrader indeholder emnerne addition, subtraktion og tabeller. Den sværeste sværhedsgrad byder dog også på lidt multiplikation og division. Så spillet opererer udelukkende indenfor de fire regningsarter. Overordnet set falder spillets indhold godt i hak med, hvad elever i alderen 6-10 skal lære, hvad angår de fire regningsarter og det er heldigvis præcis også den målgruppe spillet er produceret til. Så det kunne jo næsten ikke være bedre... eller ku' det?

Her skal du i bedste Pac-Man-stil finde det rigtige resultat

Svaret er ja, da jeg desværre stødte på enkelte irritationsmomenter. I et af minispillene skal man nemlig råbe 'HOP!', for at få en hest til at hoppe over et tal, der går op i et forudbestemt tal, og her hoppede krikken desværre ikke altid lige, når den blev kommanderet til at gøre det. Den trykfølsomme skærm svigtede også en sjælden gang imellem på min DS Lite, det var dog ikke en fejl jeg oplevede på min DSi XL. Trods de enkelte irritationer, er det da godt at se, at alle DS'ens funktioner er taget i brug.

'Skolehjælp' er umiddelbart ikke lige det bedste ord i spillets navn, da spillet udelukkende træner børn i de fire regnearter, og der bliver ikke på noget tidspunkt overhovedet forklaret hvad plus, minus, multiplikation og division egentlig er. Så man kommer næppe til at lære noget nyt, når man sætter Tåger over Talstrup i maskinen. 'Skoletræning' ville i dette tilfælde være et mere passende ord.

Så HOP dog!

Et af spillets helt store styrker finder man på spillets lydside. Med dette mener jeg dog ikke, at spillet spækket med de vildeste musikalske ørehængere, men at spillet er fyldt til renden med dansk tale. Spillet indeholder stort set ingen tekst, så man behøver ikke at være en haj i læsning for at kunne følge med, og den tekst, der nu en gang er, er selvfølgelig også på dansk. Replikkerne i spillet byder på en masse rim og leg med ordene.
Grafisk ligner Tåger over Talstrup et hvert andet Pixelinespil, så vi har altså med et 2D-spil at gøre. Spillet udfordrer dog ikke på noget tidspunkt DS'ens kræfter hvad angår maskinens grafiske formåen, men grafikken opfylder dog sin rolle ubeklageligt.

Spillet kan spilles nogenlunde hurtigt igennem, hvilket man normalt forbinder med noget negativ, men når det nu er Pixeline, ser jeg ikke noget problem i det. Her ser jeg det som en fordel, da børn kan få fortalt en god historie med sjove karakterer og lære noget samtidig i løbet af en eftermiddag – efter lektierne selvfølgelig. En god historie kan børn jo høre om og om igen.

Talstrup består af tre små øer

Pixeline Skolehjælp: Matematik – Tåger over Talstrup er, når alt kommer til alt, et udmærket spil, for de 6-10-årige, som har brug for lidt træning i de fire regningsarter. Tekst er der ikke meget af i spillet, da det er spækket med dansk tale, så alle kan være med uanset læsefærdigheder. Spillet udnytter alle DS'ens funktioner, dog med enkelte problemer hist og pist. Spillet kunne dog godt have været krydret med lidt flere minispil. Men overordnet set er denne titel et godt supplement til børn i 6-10-årsalderen.

Og her kan du læse om, hvordan det gik, da Thomas Christensen var et smut forbi spillets udvikler.

0

4/5