Sherlock Holmes and the Mystery of Osborne House (DS)

Skrevet af Kristian Mols - 26-02-2011 16:39

Hvis du har spillet Professor Layton-spillene, vil du hurtigt føle dig hjemme her. Spillet veksler mellem historie segmenter og gåder, og lad os begynde med gåderne, da de er omdrejningspunktet for spillet. Det er en blandet fornøjelse. Enten ved du præcist hvad du skal, og klarer gåden på få minutter, eller også har du absolut ingen anelse om hvad du skal, og det er ret frustrerende. Generelt er gåderne, eller puzzle-segmenterne som det egentligt i højere grad er, lige lovligt nemme, når du altså ved hvad du skal. Genremæssigt spænder de fra simple puslespil til quizzer. så hvis du kan lide den slags kan du sagtens hygge dig, men spillet indeholder altså ikke de store hjernebrud.

Nu er det længe siden jeg sidst har læst Baskervilles Hund, men ham der har jeg ligegodt aldrig hørt om

Historien i spillet er inspireret af Sherlock Holmes universet, og karakterer som Watson og Wiggins optræder også her. Det er dog en lidt forsødet omgang, så selv om det handler om et mord kan yngre spillere godt være med. Historien er ikke specielt dyb, og selvom den forsøger at være morsom, falder det lidt til jorden, primært på grund af de mange klichéer. Forbrydelse ender i mord, hvem gjorde det? Var det ham? Næh det havde jeg aldrig gættet. Gennemskuelige plots der dermed gør historie-delen ligegyldig. Historien præges også meget af, at alt hvad der bare lugter af minispil, er et minispil. Sherlock skal fx bruge din hjælp til noget så besværligt som at binde en knude op.
Sherlock har også set længere eventyr, hele spillet kan løbes igennem på knap fire-fem timer, hvilket for de fleste nok ikke er pengene værd. Gåderne kan dog genspilles, men der er ikke ret mange, og de fleste er altså ikke nogle man træner de små grå med.

Ah... at vikle knapper ud, den helt rigtige opgave for en mester detektiv!

Grafisk er det en opskrift vi har set før. Nogenlunde flotte, men ubevægelige baggrunde, kombineret med lidt mere detaljerede karakterillustrationer af Sherlock og hans lystige svende. Det er en cocktail der fungerer, omend lidt kedeligt. I minispillene er grafikken så anderledes mystisk og forskellig fra spil til spil, selvom hele spillet følger en nogenlunde fast stilart.

Lydmæssigt må jeg fremhæve at spilles har nogle aldeles velskrevne kompositioner, der er så bare kun tre-fire af dem i hele spillet. Det er nu ikke noget der skal afskrække dig, for du bliver faktisk ikke så træt af dem som man skulle tro, men fire må bestemt ikke siges at være mange for et helt spil.

Lås-gåden er en af de mere opfindsomme, men den er stadig ret nem

Alt i alt er Sherlock Holmes & The Mystery of the Osbourne House en ganske hyggelig måde at bruge en grå vinterdag på, men så heller ikke meget mere. Der er simpelthen ikke nok kager i krukken. Er du virkelig glad for gådespil, vil du nok synes at det er for nemt, og ikke helt valuta nok for pengene. Så det er elementært, min kære doktor Watson - den her har du nok lyst til at låne først.

0

2/5