Walk with Me! (DS)

Skrevet af Mr. Mario - 20-09-2009 22:13

Som du nok allerede har gættet ud fra titlen samt det tilhørende ekstraudstyr, så skal du med dette spil ud at gå, og lige som Wii Fit er her ikke decideret tale om et spil, som vi normalt kender dem, men en titel, som skal motivere dig til at leve et sundere liv. Målet med Walk with me! er derfor at gøre dig opmærksom på din daglige gangrytme og hjælpe dig med at finde en sundere rytme.

Spillet gør brug af Miis, som vi kender fra Wii

Spillet ligger ud med, at du skal skabe dig en Mii-karakter, der skal repræsentere dig. Du kan dog også, som ejer af en Wii, vælge at importere din Mii-figur fra Mii Channel på din Wii. Dernæst konfigurerer du en af de to medfølgende skridttællere, Activity Meters, og du er klar til at få kortlagt din skridtaktivitet. Spillet kan tilknyttes fire skridttællere og du har mulighed for at lave din hund i spillet, så den også kan deltage i målingerne.
Hver dag, for eksempel om aftenen, overfører du data fra dit Activity Meter til din DS, og skulle du misse en dag, kan Activity Meteret heldigvis indeholde data for op til syv dage. Men hvad bliver dine data så brugt til? Ja, de bliver brugt og kan bruges på mange forskellige måder. Hver gang du aflæser dit Activity Meter, vil spillet via et søjlediagram gennemgå din aktivitet i løbet af dagen, noget som hurtigt kan blive kedeligt og trivielt i længden. I forbindelse med denne analyse vil spillet også undersøge om du har nået dagens to mål. Det ene mål er et bestemt antal skridt, som langsomt vil stige i løbet af de første uger, indtil du selv får mulighed for at regulere dette mål. Det andet mål er modsat det første ikke målbart. Her er målet nemlig at følge et råd, som man har fået dagen før. Et eksempel på sådanne råd kunne være "undgå fed mad", altså råd, som kan hjælpe dig på vej til en sundere hverdag. Der dukker dog af og til råd op, som ikke hjælper dig på vej til en sundere hverdag. Her kunne eksemplet lyde, at du skal lytte til andre. Måden hvorpå DS'en finder ud af om du har nået sidstnævnte mål, er simpelthen ved at spørge dig, og det giver dig derfor nemt muligheden for at snyde.

Hurra, hun nåede sit mål!

Når spillet har gennemgået din aktivitet, vil det sammenligne din aktivitet med et dyr. En lille sjov detalje, som i sidste ende kan virke motiverende, hvis du bliver sammenlignet med et af de mere dovne dyr.

Efter denne obligatoriske gennemgang har du så frit spil til at se og lege med dine resultater. Du har selvfølgelig adgang til en hel masse statistiske opsætninger af dine resultater, men du har også mulighed for at lege med dine skridt.
I Walk the World kan du gå en rute med de skridt du har gået, denne rute danner så et billede af et objekt eller bygning. Her er Danmark i øvrigt repræsenteret med en vindmølle. Illuminate! omdanner dine skridt til elektrisk energi, som bruges til at oplyse en lille virtuel by. Strømforbruget i byen er dog bare ikke stort nok, til at det bliver en udfordring at holde på højeste energiniveau, og denne funktion bliver derfor hurtigt kedelig og uinteressant. Via Wi-Fi Connection kan man få adgang til nogle lidt sjovere muligheder. Her finder vi Space Walk, hvor alle ejere af Walk with me! i samlet flok går mod det uendelige univers. I skrivende stund har vi passeret Månen og er på vej mod Mars. Wi-Fi-delen indeholder også verdensranglisten World Ranking, hvor man blandt andet kan se hvem der er den mest aktive.

Så skal der produceres energi!

Som I nok kan vurdere ud fra spillets indhold, så kræver denne titel ikke den skarpeste grafik og spillet er derfor heller ikke den største grafiske oplevelse, som er set på DS'en. Grafikken fungerer dog alligevel fint, men nogle gange er den bare en lille smule for simpel.
Lydsiden er ligeledes heller ikke et af spillets bærende elementer og er derfor heller ikke den helt store oplevelse. Men igen, så er resten af spillets indhold ikke afhængig af en god lydside. Lyden kunne dog godt være bedre, da den fremkommer lidt uren.

Den tid man dagligt bruger på spillet er minimal, da spillet ikke er så indholdsrigt, så selve spillets holdbarhed er selvfølgelig afhængig af, hvor længe du har lyst til at spadsere rundt med Nintendos lille skridttæller.

Som en slutbemærkning skal det siges at ekstraudstyret til spillet presser prisen op over normalprisen for et DS-spil. Walk with me! er derfor et af de dyreste DS-spil på markedet. Spillet kan findes til en pris på op til 599 kr. i de danske butikker, men det kan sagtens findes til under 500 kr.

Hvad mon dette bliver til?

Lige så indholdsrigt som man umiddelbart lige tænker spillet er, når man hører titlen, er spillet næsten også. Men hovedformålet med Walk with me! er jo ikke, at det skal underholde, men hjælpe dig et lille stykke på vej mod et sundere liv, så det er begrænset hvor meget tid du vil komme til at bruge på spillet dagligt. Spillet indeholder nogle sjove onlinefeatures, som gør det en lille smule mere interessant og motiverende at gå mere. Så leder du efter et mange timers hæsblæsende action-fyldt spil, vil du gå galt i byen med Walk with me!, men er du i forvejen bruger af en skridt tæller vil Walk with me! og de to Activity Meters sikkert være noget lige for dig.

0

2/5