Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Switch 2 - rygter og disk...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy (Switch)

Skrevet af Brocky - 01-07-2018 13:58

Introduktion
Da Sony gjorde sin entre på konsolmarkedet med den originale PlayStation tilbage i 90’erne, positionerede de karakteren Crash Bandicoot som en uofficiel maskot for maskinen. Den livlige punggrævling var en mere rå og fræk karakter sammenlignet med fx Nintendos familievenlige Super Mario, hvilket medførte, at han træk en ny generation af gamere til. Til PlayStation udkom der i alt tre platformsspil med Crash Bandicoot, der stadigvæk den dag i dag anses for at være de bedste spil i serien. Sidste år blev de tre klassiske spil remaket og udgivet samlet under titlen Crash Bandicoot N. Sane Trilogy til PlayStation 4. I år er det så blevet tid til, at Nintendo Switch-ejerne får lov at prøve kræfter med trilogien.



Fremragende remake af de originale spil
Oprindeligt var Crash Bandicoot-spillene udviklet af Naughty Dog, som mange i dag nok bedre kender for at stå bag Uncharted-serien. Dengang udkom Crash-spillene også eksklusivt til Sonys PlayStation konsoller. Siden da har udvikleren, Vicarious Visions, taget over, og Crash Bandicoot-spillene er i dag multiplatformsspil. Da Vicarious Visions ikke er den oprindelige udvikler af de tre første platformsspil, har de været nødt til at genskabe spillene fra bunden ved hjælp af en helt ny spilmotor. Hvis man kigger på det visuelle, ser de nye versioner af de klassiske spil fremragende ud. Vicarious Visions har formået at bevare de originale spils ånd og look, men alt er nu genskabt i farverig og skarp HD-grafik. Sammenligner man Switch-versionen med PlayStation 4- eller Xbox One-version, klarer den sig overrasende godt. Spillet kører ligeså flydende som på de andre konsoller, og spiller man docked er spillet kun marginalt dårligere grafisk, primært i form af en smule mindre skarphed og et par manglende lys- og skyggeeffekter hist og pist. Spiller man håndholdt, bliver det hele noget mere mudret, men som så mange gange før, føles det mindre problematisk, da skærmen er så lille. Hvis vi vender blikket mod spillets gameplay, har de nye versioner en lidt anderledes fysik end de originale. Det kommer mest til udtryk, når man står på kanten af en platform, så er det lettere at glide nede. Det giver anledning til en del frustration i nogle af de senere baner, hvor platformene er smalle. Resultatet er, at man lidt for ofte glider uforskyldt ned i et hul og mister et liv. Mere om det senere.



Klassisk 2.5D gameplay vender tilbage
På trods af den flotte og moderne præsentation i Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, skal man ikke lade sig snyde. Vicarious Visions har forsøgt at ramme det originale gameplay så præcist som muligt. Det betyder også, at de tre spil overordnet fungerer på samme måde som dengang tilbage i 90’erne med de fordele og ulemper, det medfølger.

Hvis man ikke kender til Crash Bandicoot-spillenes gameplay, er der tale om et såkaldt 2.5D platformsspil. Det vil sige, at spillet er i fuld 3D, men banedesignet minder stadigvæk om 2D-spil. Vi har altså ikke at gøre med et freeroaming 3D-spil som Mario 64 med fokus på udforskning og opgaveløsning. I stedet er spillet bygget op omkring lineære baner, hvor man løber fra venstre mod højre eller direkte ‘ind’ imod skærmbilledet som et racingspil. I begge tilfælde er kameravinklen fastlåst og scroller automatisk med, når man bevæger Crash. Banerne er designet med masser af huller, man kan falde ned i, og fjender med forholdsvis avancerede angrebsmønstre. Crash selv kan enten hoppe på fjenderne eller bruge et spin-attack. Alle baner er fyldt med forskellige kasser, der kan smadres. De fleste af kasserne er lavet af træ og indeholder æbler. Samler man nok æbler, får man ekstra et liv. Andre kasser er røde eller grønne og indeholder enten TNT eller nitro. Smadrer man dem, sprænger de i luften, enten med det samme eller efter en lille nedtælling, så det er med at komme væk, ellers dør man. Udover at hver bane handler om at komme i mål, er der også et indirekte mål i at få smadret alle de forskellige trækasser, man støder på. Spillet fortæller en efter hver bane, hvor mange man har smadret ud af det totale antal. Har man smadret dem alle, får man et særligt perlesymbol. Derudover indeholder hver bane også bonusbaner. Bonusbaner er vigtige, fordi det ofte er der, man får en masse ekstra liv. Og da spillet er udfordrende, er ekstra liv vigtige. De fleste vil opleve at blive game over utallige gange ellers. Crash-spillene indeholder dog ikke kun traditionelle platformbaner, men også andre typer af baner. Det kan enten være baner, hvor man til fods skal flygte fra et stort monster eller en rullende kæmpesten. Eller baner, hvor kameraet autoscroller og man ridder på et dyr eller kører motorcykelræs mod fjender. Derudover er der også et hav af boss battles, der byder på stor variation i design og ikke mindst udfordring.



Crash Bandicoot N. Sane Trilogy indeholder som sagt tre forskellige spil. I det store og det hele minder de meget om hinanden. De tre spil har det samme udseende, men leveldesignet er selvfølgelig lidt forskelligt. Der introduceres fx en simpel overworld i 2’eren og 3’eren, som man kan bevæge sig i, når man skal vælge bane. Et par ekstra muligheder i form af en glidende takling og en hoppende maveplasker bliver også tilføjet til ens arsenal af angreb.



Et til tider ubarmhjertigt spil, der dog fortsat er vanedannende
Hvis man ikke har spillet spillene før, men er vant til Nintendos moderne 3D Mario-spil, der til tider er meget tilgivende, hvis man laver en fejl, får man sig et kulturchok, når man starter Crash Bandicoot N. Sane Trilogy op. Man VIL blive straffet, hvis man foretager sig noget sløset eller halvhjertet. Man behøver nemlig kun at blive ramt én gang af en fjende, så mister man sit liv og skal starte fra seneste checkpoint, med mindre man har en beskyttende power-up. Men da spillet ikke er fyldt med power-ups, kan man hurtigt føle sig presset. Og så må man også bare være ærlig at sige, at spillets til tider kluntede kontrol er en udfordring i sig selv. Mest af alt fordi, at selvom spillet er i 3D, er styringen stadigvæk digital med begrænsede grader af diagonal retninger, man kan styre i. Det medfører, at ens karakter bevæger sig i store hak fremfor glidende bevægelse. Det er mest problematisk, når man skal finjustere ens position på banen inden svære hop.



Hvad betyder det så for vurderingen af spillet? Crash Bandicoot N. Sane Trilogy er ikke et nyt kapitel i serien om Crash, men et remake, der forsøger at være så tro mod originalerne som muligt. På den måde er spillet et fremragende remake. Men er det også et fremragende spil? I en tid, hvor der stadigvæk er en del holden-i-hånden fra udviklernes side, fandt jeg det forfriskende at komme tilbage til et spil, der til tider er særdeles udfordrende. Jo, man kan godt bande over sig selv — og ad spillet — når man glider ned i et hul, fordi man ikke føler, at kontrollen er præcis nok. På den anden side er spillet ganske lige til at forstå (men ikke at mestre). Det er intuitivt at forstå, hvad spillet kræver af en, og det medførte, at tog jeg mig selv i at blive ved med at tage et forsøg til, når jeg mødte modstand. Jeg skulle lige igennem den næste bane. Og ved senere lejligheder ønskede jeg konstant at forsøge at få smadret alle kasser i hver bane for at få perlesymbolerne.



Hvis man er indforstået med præmissen for Crash Bandicoot N. Sane Trilogy — at det er remakes, der ikke forsøger at være det næste kapitel i serien — så er der kæmpe værdi at hente i pakken her. Man får altså remakes af tre klassiske spil skabt fra bunden i skarp og farverig HD, der til sammen indeholder omkring hundrede unikke levels til en pris i omegnen af 320 kr. Der er virkelig meget platformspil for pengene.

Konklusion
Crash Bandicoot N. Sane Trilogy er Vicarious Visions’ remakes af de tre originale Crash Bandicoot-spil fra 90’erne. Spillene er visuelt flotte og fungerer næsten som originalerne. Og selvom kontrollen stadigvæk er halv-kluntet, er spillets simple grundpræmis om at klare svære forhindringer og smadre så mange kasser som muligt, stadigvæk ligeså vanedannende som for tyve år siden. Kunne man have ønsket sig en lidt mere flydende og analog styring? Ja! Men alt i alt, laver det ikke om på, at Crash Bandicoot N. Sane Trilogy er en fremragende pakke med masser af indhold til en fordelagtig pris. Spillet er ikke det bedst mulige platformsspil anno 2018, men det er det bedst mulige remake af de originale klassikere. Spillet er derfor et must for alle fans af de gamle spil, eller folk der ønsker et simpelt, men udfordrende platformsspil, de kan bruge mange timer på.

4
1ups givet

4/5


Klassiker

Særdeles udfordrende

Øjeguf

Kommentarer:

#1 - ChiCkenEL

Level: 6 (Cucco)

01-07-2018 14:32

Lyder lækkert Smiley
Glæder mig til mit spil bliver leveret.
1
1ups givet

#2 - The ultimate beast

Level: 20 (Moblin)

01-07-2018 22:40

God anmeldelse af en titel, som mange nok ikke havde forudset ville lande til Nintendo. Smiley
0
1ups givet

#3 - Retrolasse

Level: 14 (Inkling)

02-07-2018 00:04

Enig i karakteren. Jeg gennemførte alle tre spil i serien sidste sommer (PS4) og opnåede Platinum trofæer i toeren og treeren. Det var en rigtig fin udfordring. Stor ros til Vicarious Visions for en flot konvertering - kun loadetiderne er helt off.

Det er Wumpa Fruits som Crash samler - ikke æbler Smiley
0
1ups givet

#4 - powerfull499

Level: 18 (Twhomp)

02-07-2018 02:31

God anmeldelse. Har dog mest minder fra Crash Team Racing fra min barndom!
Vil dog ikke udelukke at jeg køber det, hvis det engang kommer på et udmærket tilbud Smiley
0
1ups givet

#5 - Krisp

Level: 18 (Twhomp)

02-07-2018 08:13

Udmærket anmeldelse.

Jeg fangede lige en fejl i teksten. "Og så må man også bare være ærlig at sige, at spillets til tider kluntede kontrol kontrol er en udfordring i sig selv".

Jeg er selv igang med 1'eren i denne collection og er godt underholdt, men ja det er ret svært og kræver mange ommere, før man har klaret en bane. Hatten af til dem der har klaret Crash 1 100%.

Men jeg synes nu det er lettere at styre Crash i Crash 1 remake, da man i 1'eren på PS1 kun kunne styre med D-Pad. Det var ikke nemt i et 3D spil som Crash. Smiley
0
1ups givet

#6 - Brocky

Level: 14 (Inkling)

02-07-2018 12:38

Tak for rettelsen, Krisp. Smiley
0
1ups givet

#7 - Nemy

Level: 27 (Beetle)

03-07-2018 14:36

Samler det nok op i løbet af sommeren, det har en meget fordelagtig pris! Smiley
0
1ups givet

#8 - Alpha sapphire

Level: 15 (Geega)

04-07-2018 11:20

jeg har lige fået gennemført crash 1 100% i dag det krævede noget arbejde, men hold da kæft jeg hyggede mig med det nu skal jeg igang med crash 2 og når 3 engang er gennemført så er der dømt time trials
0
1ups givet

#9 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

04-07-2018 16:45

Jeg er lidt splittet omkring, hvorvidt jeg synes, at det er godt eller skidt, at de ikke har opdateret sådan noget som styringen, så det er lidt mere tidssvarende, for på den ene side er det jo en tro kopi af det originale spil, på den anden side lyder det til, at det giver visse styringsmæssige udfordringer som et moderne platformsspil anno 2018 absolut ikke må lide under.

Timerne jeg har brugt på denne spilserie kan tælles på én hånd, så at købe spillet for mig vil svare mere til at købe et nyt spil, og derfor er jeg lidt tilbageholdende, trods de fine anmeldelser, spillet får. Jeg venter nok på et godt tilbud, som jeg er sikker på nok skal komme om et års tid.

Derudover er spillet det hurtigst-sælgende Switch-spil i UK til dato. Det er rimelig godt klaret.
0
1ups givet

#10 - Krisp

Level: 18 (Twhomp)

05-07-2018 08:01

#9: Øh.. Crash 1 på PS1 havde kun Dpad controls, nu kan man for første gang spille det med analog stick, så det passer da ikke at de ikke har gjort noget ved styringen.

Spillet er svært og kræver en del præcision, især når man hopper fra platform til platform. Men jeg tror nu mere bare folk tuder over det, fordi de ikke kan huske hvordan det er at spille et "svært" platform spil. Smiley
0
1ups givet

#11 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

05-07-2018 09:08

Fair nok, styringen er selvfølgelig opdateret, jeg læser bare følgende udsnit af anmeldelsen:

Mest af alt fordi, at selvom spillet er i 3D, er styringen stadigvæk digital med begrænsede grader af diagonal retninger, man kan styre i. Det medfører, at ens karakter bevæger sig i store hak fremfor glidende bevægelse. Det er mest problematisk, når man skal finjustere ens position på banen inden svære hop.


Det er det, jeg mener med, at de ikke har moderniseret styringen, så den slags bliver lettere.

0
1ups givet

#12 - Rechain

Level: 8 (Pirahna Plant)

05-07-2018 15:12

Must-buy! Ligesom jeg har det på PS4, men venter dog med at købe SWITCH udgaven pga tidsmangel og økonomi. Men CRASH er altid pengene værd Smiley
0
1ups givet

#13 - Brocky

Level: 14 (Inkling)

05-07-2018 18:03

Lige et par kommentarer

- Crash 1 understøttede ikke brugen af DualShock (analogsticks), men jeg mener, at 2'eren og 3'eren gjorde. Min kommentar omkring den digitale styring er dog ikke møntet på den diskussion, men på, at slev hvis du styrer med analogsticks i N. Sane Triology, så er spillet stadigvæk programmeret til kun at bruge otte forskellige retninger (grader af styring).

Noget helt andet er, at min fortsatte gennemspilning af N. Sane efter endt anmeldelse fik mig til at sætte spørgsmålstegn ved kontrollen i Switch-versionen. Først troede jeg bare, at det var mig, der var blevet rusten (Har spillet til PS4 også, men har ikke spillet det i lang tid), men nej.. det virker til, at der er input latency i Switch-versionen. Det vil sige, at styringen reagerer langsommere og føles upræcis og tung. Kilde: https://youtu.be/bCteF4zvd2c.
0
1ups givet

#14 - Krisp

Level: 18 (Twhomp)

06-07-2018 08:02

#13: Ja, du har ret. Det var kun Crash 1 hvor man styrede udelukkende med DPad. Det var pga. den første Ps1 controller ikke havde analog sticks. Smiley.

Jeg må dog indrømme at jeg ikke har oplevet input latency i min gennemspilning af Crash 1 og jeg mangler 4-5 baner før jeg er kommet helt igennem.
0
1ups givet