Fire Emblem Warriors: Three Hopes (Switch)

Skrevet af Zone - 01-07-2022 11:05

Nintendo har siden Wii U dagene været glade for at udlicitere deres spilserier til samarbejspartnere i industrien. Ikke nok med at Ubisoft har lavet et Mario-spil, så har Koei Tecmo fået lov at lave en god håndfuld ‘Warriors’-spil med Nintendo-figurer. Warriors-spil er ikke kendt for deres kvalitet, men alligevel føles det som om formularen er blevet løftet af at være i selskab med Link og Marth. Nu er turen igen kommet til Fire Emblem-universet, som denne gang tager udgangspunkt i det seneste spil i serien, Three houses. Spillet hedder Fire Emblem Warriors: Three Hopes og fortæller en alternativ udgave af Three Houses’ fortælling. Men har denne sammenblanding resulteret i blot endnu et middelmådigt Warriors-spil, eller formår Fire Emblem-elementerne at løfte serien? Forhåbentlig vil du have et svar efter du har læst min anmeldelse.

Som nævnt foroven så er Fire Emblem Warriors: Three Hopes tæt forbundet med Fire Emblem: Three Houses fra 2019. Man kan vælge at spille sammen med ét af de tre huse, som vi kender fra Three Houses, som indeholder de samme velkendte karakterer fra ‘moderspillet’. De samme classes kan spilles og man kan opbygge bedre relationer, karaktererne i mellem. På mange måder føles Three Hopes nærmest som at spille Three Houses - eller i hvert fald et vaskeægte Fire Emblem-spil, men der er selvfølgelig nogle væsentlige forskelle. Først og fremmest er Three Hopes et Warriors-spil, så den velkendte formular vi kender fra Koei Tecmo udgør kødet af spiloplevelsen, fremfor den taktiske turbaserede spillemåde fra Fire Emblem. Derudover er ‘skoledelen’ fra Three Houses taget ud, til fordel for en mere krigsfokuseret periode i det oprindelige spils historie. Og så er historien også en helt anden, ja nærmest en alternativ udgave af historien fra Three Houses. Man spiller sågar en ny hovedperson, mens hovedpersonen fra Three Houses tilsyneladende er skurk i Three Hopes. Det betyder altså at der stadig er masser af nyt, hvis man allerede har spillet Three Houses, men har lyst til flere eventyr i spillets univers.

Som Warriors-spil bringer Three Hopes som sådan ikke ret meget nyt til bordet. Man kan medbringe op til 4 spilbare figurer i en bane, plus tilsvarende 4 support-karakterer, der styres af CPU’en. Du render rundt på en slagmark og overtager fjendtlige lejre, mens du majer hundrevis, ja nogle gange tusindvis, af menige soldater ned i samme ombæring. Det er som altid de fjendtlige generaler der udgør den største trussel, især på højere sværhedsgrader. I bedste Warriors-stil kan du tilmed spille spillet i split-screen co-op. Banerne er generelt lidt mindre i Three Hopes, med undtagelse af nogle af de mere historiedrevne baner, men det gør ikke noget, da ikke alle classes har adgang til mounts - det er kun de klassike Fire Emblem classes som Pegasus Knighters, Wyvern Riders eller Cavaliers der har det.

Alt i alt er Warriors-gameplayet meget som vi kender det, men Fire Emblem-strukturen omkring det løfter oplevelsen og gør spillet unikt, selv indenfor Warriors-genren. I krigslejren kan man gøre mange af de ting, du kunne på skolen i Three Houses. Du kan træne dine karakterer, opgradere dine våben, købe items, snakke med de andre karakterer og opbygge relationer gennem skovture og arbejdsopgaver eller ved at give dem gaver. Derudover kan du samle ressourcer ind og bruge dem på at opgradere din lejr. Du kan opgradere træningsområdet eller din smedje for at få nye muligheder, hvilket er god motivation for at skaffe så mange ressourcer som muligt. Derudover er Fire Emblem-seriens class-system med til at skabe en variation i gameplayet, da man kan ændre class på alle ens figurer undervejs, og derigennem finde den spillestil der passer bedst og udvælge hvilke classes man vil have med på slagmarken - eller blot gøre som jeg, og levelle alle classes op, fordi det er tilfredsstillende. Det er altid en fryd at låse op for nye klasser, som man progresserer i spillet, for på den måde at se sine karakterer udvikle sig. Derudover giver det én fordele at låse op for så mange klasser på hver figur som muligt, da nogle ‘skills’ og passive effekter kan overføres, klasserne i mellem.

Og der er flere gode grunde til at vælge en varieret opsætning af klasser til ens karakterer. For i bedste Fire Emblem-stil, så slår visse våben andre våben - en form for udvidet sten, saks, papir. F.eks. er et sværd godt imod økser, og lanser er gode imod sværd. Du sætter derfor dig selv i problemer, hvis alle dine figurerer er den samme class, da det så vil være sværere at overvinde dine modstandere, der ofte har en varieret hær at forskellige classes. Her kommer beordringssystemet også til sin ret, da man kan beordre sine andre allierede ud og overtage specifikke fæstninger eller beskytte bestemte mål. Mens dette ikke er en ny mekanik i et Warriors-spil, så føles den bare endnu mere hjemme i Fire Emblem Warriors: Three Hopes, da det giver ekstra dybde til de taktiske elementer. Vælg dine troppers opgaver med omhu, og lad være at sende en class der er svag overfor magi, mod en general der er magiker.
Det er et friskt pust i Warriors-serien at man pludselig skal tænke lidt mere taktisk, og i den forstand er Fire Emblem-universet nærmest skabt til Warriors-formularen. Det minder i det hele taget meget om de tidlige Dynasty Warriors-spil, hvor tre hære også skulle kæmpe om at regere et enkelt land.

Og det er i den grad et tema i Three Hopes, som navnet også lægger op til. Som nævnt i starten, så skal man tidligt i spillet vælge side. Du skal vælge om du vil kæmpe for Edelgard og hendes Adrestian Empire, Dimitri og kongeriget Faerghus eller Claude og Leicester-alliancen. Hvert valg ændrer historien en smule, plus at du får lov at se tingene fra den side du har valgt, hvilket lægger op til flere gennemspilninger, ligesom Three Houses også gjorde. Historien er fortalt på samme måde som i Three Houses, gennem cutscenes og dialog mellem karaktererne. Det fungerer godt og det er nemt at følge med i og der går ikke længe før man bliver opslugt af de mange politiske og krigsrelaterede intriger der foregår - dog farer man nemt vild i alle spillets navne, da spillet har en kæmpe karaktergalleri af både hoved- og sidefigurer.

Når man taler om Warriors-spil på Nintendo Switch, er der ofte ét emne der popper mere op end andre - ydeevne. Kan spille køre stabilt eller hoster og hakker det, når der kommer for mange fjender på skærmen. Det seneste Warriors-spil, Hyrule Warriors: Age of Calamity, havde en del problemer på denne front, og mens Three Hopes ikke kører stabilt, så er der helt klart sket en forbedring. Spillet ligger generelt over 30 FPS, men da billedopdateringshastigheden ikke er ‘låst’ til 30, så fluktuerer billedhastigheden en del. Dette giver et ustabilt billede til tider, men det er langt mere spilbart end Age of Calamity var i den forstand. Derudover er loadtiderne overraskende korte, og menuerne er generelt responsive, med nogle få undtagelser. Grafisk set ligner spillet imponerende meget Three Houses, både i omgivelser og figurer, men når man er på slagmarken, så har teksturer og modeller fået et lille nøk ned, nok for at få spillet til at køre bedre. Overordnet er Fire Emblem Warriors: Three Hopes ikke et grimt spil og det kører mere stabilt end Hyrule Warriors: Age of Calamity gør.

På lydsiden lægger spillet sig meget op af Fire Emblem - og hvis man ikke kiggede på skærmen, kunne man sagtens tro at der blev spillet Three Houses, da både lydeffekter og musik minder om ‘moderspillet’.

Fire Emblem Warriors: Three Hopes er et fremragende Warriors-spil - men måske mindre pga. Warriors gameplayet, og mere pga. de Fire Emblem-inspirerede meta-systemer og den taktiske dybde, som seriens rødder bringer til bordet. De bedste Warriors crossovers er dem der skaber noget interessant ved at blande to genrer og det formår Three Hopes at gøre. Class-systemet skaber variation og giver spillet en taktiske dybde, mens det at skabe bedre relationer mellem karaktererne og udvikle ens krigslejr giver et afbræk fra Warriors gameplayet, så spillet bliver mindre ensformigt gør spillet mere forfriskende. Det føles som om verdenen bygges bedre op gennem historien og den måde man kan bevæge sig rundt i lejren mellem kampe, hvilket ikke er nyt for Warriors-serien, men som stadig er en kærkommen tilføjelse. Derudover kører spillet bedre end andre Warriors-spil på Switch, selvom det stadig hakker og hoster her og der, men det kører dog en del mere flydende, da det generelt holder sig over 30 FPS. Er du Warriors-fan, så er Three Hopes en no brainer, men er du Fire Emblem-fan, især Three Houses, så vil du helt sikkert også få meget ud af Fire Emblem Warriors: Three Hopes. Fans af Warriors-spil vil nok føle at Fire Emblem-elementerne er et friskt pust, i en træt genre. Er du hverken til det ene eller det andet, så kan du roligt springe over denne udgivelse, da den ikke er en ‘essentiel’ Nintendo-titel. Men mangler man noget at lave henover sommeren, så er Fire Emblem Warriors: Three Hopes en ganske fin tidsrøver der kan underholde i lang tid.

2

4/5