Hyrule Warriors: Definitive Edition (Switch)

Skrevet af Zone - 16-05-2018 14:35

Det er snart fire år siden at Hyrule Warriors først udkom på Wii U. Sidenhen har Nintendo og Omega Force udgivet spillet til 3DS og endda ført Fire Emblem ind i Warriors genren. Nu udgives Hyrule Warriors så i en definitiv udgave til Nintendo Switch. Er der grund til at købe et spil der allerede er blevet udgivet to gange eller er der sket nok til at retfærdiggøre endnu et køb? Det har jeg prøvet at sætte ord på i min anmeldelse af spillet.

Hyrule Warriors: Definitive Edition er et beat ‘em up spil I stil med Dynasty Warriors og Samurai Warriors, hvor man styrer en figur på en slagmark, der mere eller mindre er en enmandshær. Det gælder om at klare en række opgaver undervejs, så som at overtage en fjendtlig base eller slå en fjendtlig officer ihjel. Konceptet læner i høj grad på at der er mange karakterer at vælge i mellem i det givne univers, og her kan Zelda-serien i dén grad levere. Serien, der er over 30 år gammel, har introduceret en lang række figurer i årenes løb og du kan næsten finde alle hovedfigurer du kan tænke dig til fra de mange Zelda-spil i Hyrule Warriors.

Spandevis af indhold
Hyrule Warriors: Definitive Edition lever i høj grad op til sit navn. Spillet er spækket med indhold, eftersom det indeholder alle tilføjelser og DLC-pakker fra både Wii U- og 3DS-udgaven af spillet. Du åbner op for stort set det hele efter første kamp i spillet. Mere end halvdelen af karaktergalleriet bliver låst op og det samme med de forskellige spiltilstande, som Adventure mode og Challenge Mode. Der er kun én spiltilstand jeg ikke har låst op for, nemlig My Fairy, hvor man kan kultivere feer, der kan give forskellige fordele i kamp. Denne mode låses først op for når man når til et vist punkt i Adventure Mode. En af de spiltilstande der tager længst tid at gennemføre, men som også er rigtig sjov, er Story Mode. Den indeholder alle baner fra Wii U- og 3DS-udgaven, samt DLC-banerne, og fortæller en robust historie.

Hyrule trues fra alle sider og tider
Den robuste Legend Mode starter da Hyrule Castle bliver angrebet af horder af monstre, der meget pludseligt dukker op. Zelda og hendes hjælper Impa hopper hovedkulds i kamp, mens en ung soldat viser stort talent i kampen mod monstrene. Soldaten er selvfølgelig Link, inkarnationen af den legendariske helt, som hurtigt giver sin fulde støtte til Zelda. Det viser sig at en ond troldkvinde ved navn Cia har åbnet portaler til andre af Hyrules æraer fra spil som Ocarina of Time, Twilight Princess og Skyward Sword. Sammen med den gode troldkvinde Lana, rejser vores helte ud for at lukke portalerne, og på vejen møder de helte fra disse æraer, som hjælper dem undervejs. Det viser sig senere at Cia selvfølgelig er styret af en velkendt skurk, nemlig Ganondorf, og der dukker også andre interessante karakter op undervejs.

Legend mode tager et sted mellem 10 og 20 timer at gennemføre, men det kommer an på hvor mange collectibles og side missioner man går efter. Selvom historien er forudsigelig og typisk for Zelda-spil, så viser den også at Omega Force og Team Ninja har tænkt lidt ud af boksen, her og der.

Kvantitet af kvalitet
Selvom spillet indeholder så meget indhold, som det gør, så føles det aldrig som om kvantiteten tilbydes på bekostning af kvaliteten. Adventure Mode giver spilleren en masse kort, baseret på de forskellige spil i Zelda-serien, der kan udforskes. Hvert kort er delt op i felter og hvert felt har en udfordring, som spilleren skal overkomme, og jo bedre den klares, jo bedre er belønningen. Adventure Mode er også der, hvor man låser op for de karakterer der ikke låses op efter første bane i Legend Mode og også her hvor man finder nye våbentyper til de forskellige karakterer. Personligt brugte jeg alt for meget tid i Legend Mode, da jeg troede det var her man låste op for karakterer og våben, men det kan helt klart anbefales at spille de nemmeste kort i Adventure Mode, hvis man gerne vil låse op for alt, som det første. Challenge Mode minder lidt om Adventure Modes enkelte udfordringer, men der er alligevel forskelle. Challenge Modes baner er lidt længere og giver flere udfordringer på én map, der i nogle tilfælde kan variere. Det er også her hvor man får de største ”dræb x antal fjender”-udfordringer, men ofte med et twist. F.eks. er der en udfordring hvor man skal slå 7000 fjender ihjel i Ganons monsterform, hvilket er en utrolig fed udfordring.

Velkendt gameplay med et Zelda-twist
Hyrule Warriors: Definitive Edition spiller I høj grad, som andre spil i Warriors-serien. Din karakter har et hurtigt angreb der kan kædes sammen med komboangreb i forskellige kombinationer, samt et specielt angreb der er unikt for hver karakter. Men selvom man kender til Warriors-serien i forvejen, så er der alligevel forskellige i Hyrule Warriors. Det specielle angreb bruges på en helt anden måde end i de andre spil i serien, som f.eks. kan være et magfuldt angreb der lades op ved at slå fjender ihjel, som Ganondorf har, eller kan variere i forhold til elementer, som Sheik aktiverer gennem hans forskellige kombinationsangreb. Det er med til at gøre at alle karakter føles forskellige og det er derfor altid sjovt at afprøve nye karakter.

Gameplayet tager også stor inspiration fra Zelda-serien på mange punkter. F.eks. kan man finde værktøjer fra Zelda-serien i kister, der, ligesom i Zelda-spillene, kan åbne op for nye områder eller svække fjender. Kisterne kan også indeholde Heart Containers eller nye våben, der giver nogle karakterer helt nye move sets. En anden form for samleobjekt er Golden Skulltulas, der kommer frem på kortet på et bestemt tidspunkt og som kun er tilstede i kort tid. Man skal oftest bruge værktøjerne til at finde den og det kan nogle gange være svært at placere dens position. Dette er alt samme med til at opfordre spilleren til at udforske banerne og prøve at overtage så mange fjendtlige baser, som muligt, da også de kan indeholde kister. Det er med til at holde spillet friskt, især når man er i en bane man ikke har prøvet før, da man så kan holde øje med steder der potentielt kunne gemme en kiste eller en Golden Skulltula.

Ocarinaen er som sådan ikke et værktøj der hjælper spilleren med at besejre fjender, men hvis man låser op for uglestatuer på banen, så kan den bruges til at teleportere mellem dem, og det kan i mange tilfælde gøre det lettere at nå rundt på banen og klare alle side missioner, inden det er for sent, eller rede allierede der er ved at dø.

Endnu et unikt Zelda-twist i gameplayet er tilføjelsen af kæmpe bosser fra Zelda-serien. Om det er King Dodongo eller Gohma, så er disse bosser ikke en fjende man skal undervurdere. De kan stortset kun besejres ved at bruge de stærkeste angreb eller ved at bruge værktøjer mod dem på det helt rigtige tidspunkt.

I Hyrule Warriors har alle bosser og officerer en såkaldt weak point gauge (svaghedsmåler), som kommer frem efter de har brugt et stærkt angreb eller er blevet svækket af et værktøj. Man tømmer måleren ved at slå på fjenden når den er svækket, og tømmes den helt før man lov at lave et stærkt finishing move, der fjerner en stor mængde liv på én gang. Denne feature er med til at give spillet et taktisk aspekt, da det opfordrer spilleren til at afvente og undvige stærke fjenders angreb, og derefter angribe på det mest optimale tidspunkt, fremfor bare at stå at slå på fjenden, hvilket man oftest ville gøre i andre Warriors-spil. Hvis man tilmed ikke passer på, så kan de stærke angreb fra fjendernes side have en fatal effekt på spilleren. Man holdes derfor på tæerne det meste af tiden, fremfor bare at slå hjernen fra og meje fjender ned (selvom det nu også kan være meget sjovt).

Alt i alt har Omega Force og Team Ninja tilføjet nogle interessante Zelda-tematiserede ændringer til gameplayet, der skaber et rigere spil en nogle andre spil i Warriors-serien.

Massivt karaktergalleri
Hyrule Warriors: Definitive Edition har et enormt karaktergalleri på 29 karakterer og indeholder alle karakterer fra de tidligere versioner af spillet. Der er helte, som Link og Zelda, men også karakterer man aldrig har kunne spillet som, i hovedserien, som f.eks. Ruto, Darunia eller Tingle. Den mest interessante heltinde er måske Linkle, som er en kvindelig udgave af Link, og hun tror helt bestemt at det er hende der er den legendariske helt. Helt specielt er det dog at spille som skurkene. Ganondorf, Ghirahim og Zant er der alle sammen og Skull Kid fra Majora’s Mask er der tilmed også, samt flere. Hvis man altid har drømt om, hvordan det ville være at kæmpe som disse karakterer, så giver Hyrule Warriors en rigtig god mulighed for at udleve den drøm.

Veludført præsentation
Det er ikke så meget jeg kan skrive om det grafiske eller lydmæssige i spillet, udover at det er veludført. Grafikken er flot og spillet kører flydende på Switchen (mere om det herunder). Mange af karakterernes designs er unikke for Hyrule Warriors og selv når karakterer ligner sig selv fra spillet, så har udviklerne taget sig nogle kreative friheder der fungerer utrolig godt. Lyden er ikke nær så veludført, som det grafiske, men har alligevel sine lyse punkter her og der. Det kan godt blive irriterende at høre på de samme udråb fra karakterne igen og igen, eller konstant at høre lydende fra sine angreb, men samtidig er musikken interessant, da den giver kendte melodier lidt ekstra krydderi, som oftest gør stykkerne mere rockede. Spillets musik lider dog under den konstante brug af højlydt lilletromme, som andre Warriors-spil desværre også lider under, hvilken til tider kan gøre en træt i hovedet. I værste fald kan man dog bare slå musikken eller lyden fra, men disse små irritationsmomenter er aldrig nok til at reducere den overordnede oplevelse.

Switch-specifikke features
Switch-udgaven af spillet indeholder andet end bare alt indholdet. De har tilføjet en tag team-funktion til spillet, der gør at man nu kan skifte mellem flere karakterer i en bane og tilmed kommandere dem til at gå efter bestemte mål på banen. Denne funktion gør det langt lettere at planlægge hvilken rækkefølge man vil overtage baser eller klare side missioner i og hvis en karakter er ved at dø, kan man blot skifte til dem og finde healing i banen. Det lyder måske som en lille tilføjelse, men det har en stor effekt og gør at Hyrule Warriors spilles langt mere flydende end forrige udgaver.

Apropos flydende, så kører Switch-udgaven også bedre end Wii U-udgaven, i hvert fald når Switchen sidder i docken. Der er ingen mærkbare framerate drops og det føles som om der kan være flere fjender på skærmen på én gang. Når man spiller på Switchen i håndholdt tilstand er der selvfølgelig nogle helt klare framerate drops, men spillet er stadig flottere og kører bedre end 3DS-udgaven, så som håndholdt spil fungerer det langt bedre.

Hyrule Warriors: Definitive Edition er et spil vil kunne underholde i mange timer, hvis man er til beat ’em up-spil. Man skal helt klart kunne lide denne slags spil, for at nyde Hyrule Warriors og det er nok derfor ikke helt nok bare at være Zelda-fan. Den massive mængde af indhold, fra spiltilstande, til samleobjekter og karakterer, gør at man ikke løber tør for ting at lave i spillet lige foreløbig. Legend Mode fortæller en lang og til tider ret interessant Zelda-historie og hvis dét ikke er nok, så ér Adventure Mode og Challenge Mode det helt sikkert. De Zelda-tematiserede tilføjelser til gameplayet giver spillet langt mere dybde end andre spil i Warriors-serien og gør spillet mere taktisk til tider. Tag team-funktionen, som er ny i Switch-udgaven, er ligeledes så stor en ’quality-of-life’-tilføjelse at den puster nyt liv i spillet og det kører helt fænomenalt. Præsentationen er ligeledes veludført. Har man spillet til Wii U og 3DS, samt alt DLC, så er det ikke sikkert at det giver mening af købe det igen, men har man kun spillet Wii U-udgaven uden DLC (som jeg selv) eller hvis man slet ikke har spillet det før, så er Definitive Edition den, ja, definitive udgave af Hyrule Warriors og kan varmt anbefales.

Spillet fylder 12.9 GB

3

4/5