K: Mario Kart Wii

K: Zelda : Breath of the ...

Madden 10 (Wii)

Celebrity Sports Showdown (Wii)

Overcooked! 2 (Switch)

Skrevet af Zone - 09-09-2018 15:00

Sidste år udkom Overcooked! til Switch fra udvikleren Ghost Town Games, udgivet af Team17. Spillet bragte med sig en ny form for stressende, men underholdende multiplayer, hvor selv de bedste venskaber kunne komme på prøve og hvor enhver kunne begynde at te sig, som Gordon Ramsay efter at have spillet i et par minutter. Spillet blev åbenbart en succes og nu er efterfølgeren så udkommet, nemlig Overcooked! 2. Har holdet bag formået at forny sig på den korte tid der er gået siden 1’eren eller er det bare mere af det samme? Er det overhovedet et problem hvis det er det? Læs min anmeldelse og bliv klogere!

Helt kort, så handler Overcooked! 2 om madlavning, servering og køkken management. Spillet kan spilles alene, hvor man styrer to kokke på én gang, men er nemmere og brillerer helt klart mest når man spiller multiplayer. Spillet indeholde en story mode, en versus mode og en co-op mode, hvor den førstnævnte kan spilles af op til fire spillere ad gangen, mens de to sidstnævnte kan spilles både lokalt og online.

Story Mode foregår i samme univers som 1’eren, hvor Kong Løg (King Onion) og hans hund Kyle regerer. Alt omhandler selvfølgelig mad og da Kong Løg tilfældigvis finder Necro-nomnom-icon og følger en opskrift, bryder helvedes løs da han får åbnet op for en gammel forbandelse der genopliver dødt, muggent brød. Det er nu op til hans trofaste kokke - det vil sige spillerne - at blive så gode kokke at de kan løse kongerigets problemer. Denne spiltilstand er klart den mest robuste i spillet og det er også her du låser op for nye karakterer og flere banetyper til versus og co-op.

Bliver maden spoleret af for mange kokke?
Overcooked! 2 er et spil der først og fremmest er designet som et multiplayerspil. Det er spillet til gengæld også helt eminent til. Der er mange ting der skal holdes styr på i et restaurantkøkken. Hvem snitter løg, hvem sørger for at suppen ikke brænder på, hvem serverer og hvem er opvasker? Det er blot et par af de spørgsmål du og dine venner kommer til at spørge jer selv mens i spiller Overcooked! 2. Og spillet sørger hele tiden for at man kun har kort tid at tænke i, så det gælder om hurtigt og klart at kommunikere. Jeres evne til at kommunikere i jeres gruppe bliver derfor sat på en prøve. Designerer man en køkkenleder eller giver man alle frit slag? Der er mange strategier i køkkenet. Men én ting er sikkert, der kommer til at være pres på og hvis man ikke kommunikerer, så er der stor sandsynlighed for at man fejler. Hvis man ikke kan finde ud af at arbejde sammen, så bliver det gamle ordsprog om at for mange kokke spolerer maden pludselig en realitet, men lige meget hvor meget man fejler, så er spillet stadig hylende morsomt og det skaber nogle helt igennem fantastiske multiplayer-oplevelser.

I den simpleste forstand gælder Overcooked egentlig bare om at lære den rækkefølge tingene skal gøres I og huske hvilke køkkenredskaber man skal bruge til de forskellige opskrifter. Det er egentlig ikke så svært på papiret og de første baner går da også fint, men så snart spillet begynder at ændre på reglerne og banerne, så begynder spillet at blive mere komplekst. Måske har du lige mestret at lave en lækker salat, men når restauranten pludselig befinder sig på to tømmerflåder hvor spækbrættet er på den ene og ingredienserne på den anden, mens køkkenredskaberne er på den første, så skal man pludselig tænke sig om. I dette specifikke tilfælde skal spillerne pludselig begynde at kaste ingredienser over vandet, og rammer man forkert så de falder i vandet, skal man starte forfra. Spillet bliver gradvist sværere og sværere, da forhindringerne bliver mere kreative. Det er meget sjovt i starten, men på et tidspunkt når man ét niveau af kompleksitet, hvor spillet til tider godt kan blive lidt for intenst, hvilket i sidste ende kan blive frustrerende. Spillets første par verdener fungerer derfor lidt bedre, da man kan overskue udfordringerne. Men hvis man nyder de kaotiske, komplekse øjeblikke, hvor alt begynder at ramle for ens hold af kokke, så er der masser af den slags baner senere i spillet.

Spillets story mode kan dog også spilles i single player. Her skal man som ene spiller styre to kokke ved at skifte mellem dem. Man skal derfor arbejde sammen med sig selv og selvom det måske på papiret kan lyde mere overskueligt end at spille med tre andre spillere, så begrænser det ens muligheder gevaldigt. Da spillet virker til at være balanceret til to eller flere individuelle spillere, så bliver nogle udfordringer utroligt svære når man prøver at klare det alene med to kokke, som man ikke engang kan styre samtidigt. Spillet er derfor mindre flydende og man kan ikke være nær så effektiv, som hvis man spiller med andre. Spillet fungerer derfor bedst som multiplayer-spil.

1’eren eller 2’eren?
Det er svært at snakke om Overcooked! 2 uden at runde det første spil. For behøver man egentlig spille det første for at forstå hvad der foregår i 2’eren og hvor mange forskelle er der at spore mellem de to spil og hvis man har det første spil giver det så overhovedet mening at købe nummer 2? Til det første er svaret ’Nej’. Du behøver ikke spille det første spil i serien for at være med i 2’eren. Man lærer de basale færdigheder i 2’eren ligeså vel som i 1’eren og der er ikke nogen historie man behøver at kende til for at få den fulde oplevelse. Hvor store er forskellene så i mellem de to spil? Overcooked! udkom for omkring et år siden og udviklerne har derfor ikke brugt helt vildt lang tid på at udvikle 2’eren og det kan mærkes. Konceptet er mere eller mindre det samme, men det skal dog siges at spillet rent faktisk fungerer bedre end det første. Styringen er mere responsiv, der er flere køkkenredskaber, nye og forbedrede opskrifter og generelt venter de med at introducere spillets mere irriterende mekanikker til senere, så som opvask af tallerkener, mens andre ting er blevet fjernet eller redesignet for at gøre spillet bedre. Hvis man har 1’eren, giver det så mening at købe 2’eren? Ja, men kun hvis man føler man ikke kunne få nok af spillet i det første. For Overcooked! 2 minder rigtig meget om 1’eren og så meget nyt er der heller ikke sket.

Fin præsentation, men for store load-tider
Overcooked! 2 ligner i det store hele sig selv fra 1’eren. Selv om det er samme art style, så kører menuerne mere flydende og den grafiske stil er mere poleret og gennemtænkt. Spillet kører nok også en lille smule mere flydende end det første i serien, hvor meget aktivitet på skærmen godt kunne trække billedhastigheden lidt ned. Der er egentlig ikke så meget at sige om grafikken, udover at den passer godt til spillets stil, men spillet vinder ikke nogen priser på grafikken. Det er dog lidt irriterende at spillet har så mange og lidt lange load tider. Hver gang man skal ind i en bane eller har klaret en bane eller blot gentarter en bane, skal alting loades ind på ny. Man bruger derfor pludselig lang tid på load-skærmen og det kan godt være lidt frustrende.
På lydfronten er der heller ikke sket så meget. Spillets musik er lavet i samme stil som 1’eren, men der er lidt mere variation at hente i 2’eren.

Afprøv dine kokkerier online
En af Overcooked! 2s helt store nye features er online-delen. Du kan nu spille med andre venner eller sågar tilfældige personer, som også ejer Overcooked! 2, over nettet. På hovedmenuen trykker man blot på en knap og så kan man matche med andre spillere. Og der er ikke grænser for hvad man kan eller ikke kan i online. Du kan spille alle spiltilstande ligesom hvis du sad i din sofa med nogle venner og spillede spillet, om det så er story mode eller versus du har tænkt dig at give dig i kast med. Det er en stor tilføjelse til spillet og betyder at hvis du har svært ved at klare en bane i single player, så kan du blot hente hjælp online, i stedet for at vente til dine venner har tid.
Spillet handler dog stadig i høj grad om at kommunikere. Mens Overcooked! 2 har implementeret et ’emote’-system, der gør at man kan kommunikere via forudindkodede beskeder. Det fungerer til nøds fint nok når man spiller med tilfældige spillere, men spiller man med sine venner online, så bør man have en eller anden form for stemmekommunikation, enten via sin PC eller smartphone.

Leder du efter et hylende morsomt multiplayer-spil, der sætter dig og dine venners kommunikationsevner, og i værste fald venskaber, på prøve, så er Overcooked! 2 et fantastisk spil, og har du ikke spillet det første, så er der ingen grund til at købe dét, da Overcooked! 2 gør alting bedre. Har du 1’eren i forvejen, og føler du ikke, at du kan få nok af det, så er Overcooked! 2 også en fin tilføjelse til samlingen. Spillene er dog ret identiske på mange måder, så har du ikke brug for mere Overcooked! i dit liv, så kan du snildt springe spillet over.
Overcooked! 2 er som sagt bedre end sin forgænger på alle måder, når det gælder gameplay, ydeevne, kreativitet og styring. Men den største forbedring er helt klart spillets online-del, der gør det muligt at spille spillet med venner og tilfældige personer, og dermed kan du altid finde en makker. Det gør også, at spillets svageste del, single player, meget nemt kan omgås, hvis man bare gerne vil have en eller flere partnere i sit køkken, venner eller ej. Overcooked! 2 er altså et fremragende multiplayer-spil, der skaber fantastisk morsomme situationer og intenst, fokuseret samarbejde.

Spillet fylder 2.6 GB

2

4/5