Pokémon Violet (Switch)

Skrevet af JOEP - 02-12-2022 22:15

Det kom som lidt af en overraskelse, at Game Freak allerede tidligere på året kunne præsentere de to næste Pokémon-spil i hovedserien, specielt fordi vi netop da havde fået udgivet Pokémon Brilliant Diamond og Shining Pearl kort tid forinden og netop havde fået udgivet det eksperimentelle Pokémon Legends: Arceus, spil som alle forventede var for at udskyde udgivelsen af generation 9 af Pokémon. Men her er vi, december måned er netop skudt i gang, og Pokémon Scarlet og Violet er for nyligt blevet udgivet.

Det er nok de færreste, som aldrig har hørt om de små monstre, men for vi tager den lige én gang til for Prins Knud: Pokémon er de dyr, der beboer den verden, spillene foregår i, men menneskene i verdenen kan fange disse dyr i små bolde og få dem til at udføre forskellige opgaver, såsom at nedkæmpe hinanden. En Pokémon har en type - ild, vand, elektrisk, jord, synsk for at nævne nogle få - og kan lære op til fire angreb. Kæmper du mod andre Pokémon og vinder du, får du erfaringspoint, som du bruger til at blive stærkere med. Får en Pokémon erfaringspoint nok, kan den udvikle sig til en stærkere Pokémon. Man må ifølge en uskreven regel kun bære rundt på seks Pokémon på én gang, men kan på et hvilket som helst tidspunkt skifte ud i disse.

Modsat tidligere spil får du denne gang hele tre forskellige, eksplicitte historier, som er fuldstændigt separerede, men dog flettes lidt sammen til sidst. Den klassiske vej er Victory Road, hvor du skal besejre 8 forskellige sal-ledere, hvilket giver dig adgang til at dyste mod Elite 4 for selv at blive Paldea-regionens stærkeste træner. I modsætning til tidligere spil står det dig dog frit for at vælge præcis det Gym, du har lyst til, men du skal naturligvis være opmærksom på, at ikke alle Gyms er lige lette, og lederne bruger stærkere og stærkere Pokémon - på papiret. Desværre fungerer det ikke helt sådan, og hvis du bare tager Gyms i en tilfældig rækkefølge ender du med at være alt, alt for højt niveau med dine Pokémon, og denne vej bliver dermed bare en trivialitet, som skal overstås. I de tidligere spil har der altid været en lille opgave at løse inden du kunne kæmpe mod sal-lederen, men det er taget til ekstremerne i Pokémon Scarlet og Violet. Nu skal du rulle med oliven, stå på snowboard, aflevere en tabt pung og alt muligt andet, før du får lov til at kæmpe mod sal-lederne, og disse opgaver er helt forfærdeligt latterlige - jeg savner, at de i det mindste havde noget med Pokémon-kampe at gøre! Kun en enkelt af disse “tests” var sjov, og det var fordi den bestod af tre kampe med to Pokémon på én gang - hvilket ærgerligt nok kun sker dette ene sted i spillet - og resten af opgaverne var direkte provokerende kedelige. Når du har klaret alle otte Gyms, får du adgang til at forsøge dig mod Elite 4, som giver noget mere udfordring. Desværre risikerer du også her at være for stærk og kan besejre hver enkelt af dem med en enkelt Pokémon.

Udover Victory Road-historien er der også Titan-jagten, hvor du skal nedkæmpe fem særligt store og stærke udgaver af Pokémon. Nogle som har spist en helt speciel urt, som din nye ven Arven er interesseret i at studere nærmere. Her skal du først finde den specielle Pokémon - det er som regel ikke så svært - for herefter at bekæmpe den. Det er desværre ikke synderligt anderledes end at nedkæmpe en hvilken som helst anden Pokémon, men historien her har lidt mere at byde på, uden dog at være en litteratur-pris værdig.

Den sidste historie du kan gå efter at gennemføre er Operation Starfall, hvor du af en mystisk person bliver bedt om at tage kampen op mod den lede organisation Team Star, der mobber stakkels unge mennesker. Her skal du finde indgangen til hver af organisationens fem baser, hvorefter du med tre Pokémon skal besejre 30 Pokémon indenfor 10 minutter i Let’s Go-kampe - dem kommer jeg tilbage til om lidt. Når du har nået de 30 kampe, møder du basens boss, som kæmper med en bestemt type Pokémon for til sidst at forsøge at nedkæmpe dig med sin, ja, bil... Det viser sig dog, at historien her er den dybeste af de tre historier, men samlet set giver den ikke så meget mening - og på det gameplay-mæssige giver det ingen mening, at man begrænser sig selv her ved kun at vælge tre Pokémon, når man står overfor en ond organisation, mens man må kæmpe med alle seks Pokémon i Gyms. Igen risikerer du dog at være særdeles meget stærkere end disse bosser, hvorfor disse kampe også bliver lidt kedelige.

Det er afsindigt ærgerligt, at Game Freak ikke har indarbejdet en skalering, således at kampene mod Gyms, Titans og Team Star-bosserne ikke bliver helt trivielle, hvis du ikke følger en uskreven rækkefølge. Det er umuligt ikke at være for stærk, når du går op mod disse, medmindre du læser op på en foreslået rækkefølge på internettet, før du går i gang med spillet, og det er helt vildt ærgerligt, at store dele af spillet derved bliver helt trivielle. For tro mig, når du endelig møder de stærkeste trænere, der har et velbalanceret hold med ikke bare én type, så er det helt vildt fedt at spille Pokémon Violet. Det sker bare desværre først efter mange timer. Grundspillet med at fange og kæmpe med og mod Pokémon holder stadigvæk, men det trænger til noget finpudsning og nogle justeringer, hvis det skal blive ved med at være sjovt, hvis der ikke snart kommer mere indhold i spillene.

Hvad er så nyt i Pokémon Scarlet og Violet? Ja, udover de mere end 100 nye Pokémon, så er der på gameplay-fronten nu mulighed for, at din Pokémon udkæmper kampe uden at du er involveret. Det er den såkaldte Let’s Go-mulighed, og mens det giver dig færre Exp pr. Pokémon, du besejrer, så opvejes dette meget hurtigt af, at det går langt, langt hurtigere at besejre andre Pokémon på denne måde, og det giver dig en hurtig og afslappende måde at få flere erfaringspoint på. Derudover er der en god detalje i, at kampene nu ikke foregår i en arena, men derimod er der, hvor du møder den anden Pokémon, så du kan se andre Pokémon i baggrunden, mens du kæmper - og nogle gange går de så også ind gennem kampen, hvilket kan være lidt kikset, men det giver indtrykket af en levende verden. Du kan dog ikke fange Pokémon på denne måde, og specielt efter at Pokémon Legends: Arceus viste os en hurtig måde at fange Pokémon på, kan dette godt føles som et skridt tilbage - Game Freak er nødt til at indarbejde en gylden mellemvej her. Derudover mangler to helt basale valgmuligheder i spillet, noget jeg dog håber bliver tilføjet med tiden - det er muligheden for at ikke at blive spurgt, om du vil skifte Pokémon, når den anden gør det, og så muligheden for at droppe animationerne i kampene. Den første valgmulighed påvirker reelt set spillet, da det historisk set har været den eneste måde at skabe lidt udfordring på i spillet selv, så det er super ærgerligt.

Som noget helt nyt er det nu muligt at spille op til fire spillere samtidig, når du vandrer rundt i verdenen via online-spil. Det er en rigtig fin feature, og hvis du sørger for at kunne tale med de andre spillere, så får du dig helt sikkert en god oplevelse - og det du foretager dig i denne spiltype vil blive overført til dit eget spil. Det kræver dog, at alle spillerne har spillet, og at de har et Nintendo Switch Online-abonnement. Udover denne co-op-mulighed kan man naturligvis også kæmpe mod hinanden, både mod venner og mod fremmede i et Battle Stadium, præcis som i de tidligere Pokémon-spil. Dertil kommer så online Raid-kampe, hvor du sammen med tre andre venner kan nedkæmpe en særligt stærk modstander.

Hvert Pokémon-spil er siden Ruby og Sapphire er kommet med nogle nye kamp-mekanikker, såsom Mega-udviklinger, Dynamax og Z-Moves, og i Pokémon Scarlet og Violet er det så Tterastallize, der er det nye. Her kan din Pokémon blive til en krystal-udgave af sig selv, hvilket giver den højere angreb og forsvar. Nogle Pokémon skifter sågar type, men for at dette ikke bare bliver en måde at blive for stærk på, er det begrænset til, at du kun kan gøre det én gang, indtil du får helbredt dine Pokémon på et Pokémon Center. Det er en lidt underlig måde at balancere det på, og det er meget sjældent, at jeg følte, at det var nødvendigt at bruge dette - igen i kraft af, at jeg var ret mange levels over mine modstandere. Det føles lige så ligegyldigt som Dynamaxing gjorde i Pokémon Sword og Shield.

Over de seneste måske ti år er det blevet populært at lave såkaldte Open World-spil, altså spil hvor du har mulighed for at lave det, du har lyst til i spillet uden at skulle gå en bestemt vej gennem det. Det kommer nok især af, at teknikken er blevet stærk nok til at levere en interessant verden med liv og mysterier. Det er for første gang i seriens mere end 25 år også forsøgt i Pokémon Scarlet og Violet, men her er forsøget nok lidt mislykket. Spillets verden er ganske vist rigtig fint lavet, og den er hverken for stor eller for lille - og skulle du have brug for at komme hurtigt til et sted, så kan du flyve dertil, såfremt du har været der før - men open world-idéen betyder, at spillet er blevet for let gennem store dele af det, da for mange områder kan være starten på din rejse. Jeg startede med at gå mod vest, men da jeg var klar til at gå mod øst i stedet, mødte jeg kun Pokémon på et lavt niveau igen - hvilket føltes lidt som spild af tid, da jeg nærmest ingen erfaringspoint fik for at nedkæmpe eller fange dem.

Dertil kommer, at der også er mangler på indholdssiden af spillet. Ganske vist er der rigtig mange Pokémon at fange og udvikle, men der er ikke rigtig nogen små finurligheder i verdenen, der er ikke rigtig nogen små opgaver eller hemmeligheder at opdage. Hvorfor er der ingen opgaver som at vække en sovende Snorlax; at hjælpe nogen fra at blive jagtet af vrede Mankey; at fange en bestemt Pokémon; at … ja, bare nogle opgaver, som du kan påtage dig eller opdage? Da jeg spillede Pokémon Sword og Shield følte jeg, at spillet ikke rigtig gav dig andet at lave end at jagte historien eller fange Pokémon, og mens det da også er hyggeligt, kunne jeg godt tænke mig noget mere og sjovere at lave. Det samme problem gør sig gældende for Pokémon Scarlet og Violet: mens verdenen sådan set er rigtig fint bygget op, og med masser af små gevinster ved at gå på opdagelse - der er genstande og nye Pokémon overalt - så mangler der bare lidt til at motivere mig til at lave noget i spillet, noget som giver verden lidt mere liv. Byerne er sådan set hyggelige og forskellige, men indbyggerne siger ikke noget, du kan ikke besøge husene, og de eneste butikker der er sælger sandwiches (som booster forskellige egenskaber i spillet) eller nyt tøj.

Lad os nu adressere elefanten i rummet. Spillet er på internettet blevet kritiseret for at være rigtig dårlige på det tekniske, og det vil jeg absolut ikke afkræfte. Jeg skal dog sige, at de ting jeg har oplevet i mine 26 timer med spillets hovedhistorie absolut er i petitesse-kategorien og udelukkende påvirker det grafiske i spillet. Jeg har oplevet et enkelt nedbrud, hvor spillet lukkede, men da der automatisk gemmes hele tiden, påvirkede det mig ikke. Det er dog uacceptabelt, at en så stor serie som Pokémon bliver udgivet i en tilstand som denne, og det er tydeligt, at spillet er blevet presset ud op til julehandlen. Hvad var der i vejen for at udskyde Pokémon Legends: Arceus til nu og så vente et år mere med Pokémon Scarlet og Violet? For at holde spillet kørende bliver objekter i baggrunden kun animeret med få billeder i sekundet, men problemet er så, når baggrunden kommer helt tæt på dig. Det er sjældent, at spillet kører helt flydende, og det tager meget af indlevelsen fra dig, når ting bevæger sig med 0,5-1 billeder i sekundet i baggrunden - så lad dog hellere være med at bevæge det! Derudover er spillet ret sløvt, hvilket påvirker kampe mest - fra du vælger din handling til handlingen udføres, går der lidt for lang tid, og det irriterede mig absolut mest. Din figur bevæger sig også relativt langsomt, og i open world-spil skal tingene bare foregå hurtigt.

Hvis vi så bare kunne skyde skylden på dårligt hardware, men Pokémon Legends: Arceus kørte fint, og de to Xenoblade Chronicles-spil på konsollen - specielt det seneste - har vist, at det bestemt er teknisk muligt at lave et spil, der kører ordentligt. Det er ganske enkelt utilgiveligt, at The Pokémon Company ikke giver serien den tid, det har brug for - og helt ærligt havde vi ikke brug for generation 9 endnu!

Den grafiske stil - når vi ser bort fra problemer - er lidt for nuttet og barnagtig for mig, men den fungerer da. De forskellige Pokémon er dog spillets stjerner, de er rigtigt flotte, detaljerede og livagtige. Spillets verden er flot og farverig, så udover det tekniske i grafikken er den sådan set godkendt, uden dog at være prangende. Til gengæld blev jeg ret træt af lydsiden i spillet og spillede en del af det med meget lav lyd. Der er klassiske toner at spore, men visse kampe har et kedeligt techno-beat, der larmer en del i Switchs højtalere. Dertil kommer så, at det altså er på tide at få stemmeskuespil til disse spil - især hen mod slutningen blev det lidt trist, at ellers gode scener med følelser og humor blev nedtonet rigtig meget af tekstbokse. Der var sågar en joke med en person, som hviskende kaldte på en anden person, så den anden ikke hørte det, men den faldt jo helt til jorden af, at du ikke kan høre noget!

Pokémon Scarlet og Violet har helt sikkert ambitionerne på rette sted, og de er den naturlige videreudvikling af det, vi så i Wild Area i Pokémon Sword og Shield, men ligesom de forrige spil i serien har spillene nogle tekniske udfordringer, der dog hovedsageligt påvirker det grafiske, og mangler i spillene indhold og opgaver. Det er dejligt med den nye retning med tre forskellige historier at følge, en åben verden at udforske og over 400 Pokémon at fange er der nok at lave til at underholde dig, men det vil nok ærgre de fleste, at spillene bare kunne have været endnu bedre, hvis de havde fået mere udviklingstid - som de er nu, føles de desværre forhastede. Det grundlæggende gameplay med at fange og kæmpe med Pokémon er dog stadig sindssygt vanedannende og underholdende, præcis som det var for 20 år siden, så finder du stadig dette sjovt, vil du formentlig også kunne leve med nogle tekniske udfordringer.

4

3/5