Resident Evil 5 og 6 udgi...

Vi streamer Super Mario M...

Super Monkey Ball: Banana...

Ugens Downloads: Uge 29 2...

Ugens Downloads: Uge 28 2...

Fire Emblem: Three Houses...

Switch Lite officielt afs...

Preview: Dr. Mario World

Sommerudsalg på eShop st...

Fire Emblem: Three Houses...

Spil på vej til Switch

Harry Potter: Wizards Uni...

Super Mario Maker 2

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Astral Chain

Fire Emblem: Three Houses

Switch - spilrygter og sp...

Nintendo Switch

Pokémon GO

Retro gear

K: Super Smash Bros Ultim...

Tilbudstråden

S: super smash bros switc...

Wii U spil til salg

S: Masser af spil

S: Starfox-samling & 3DS-...

Preorders. Hvor?

K: Bowser Amiibo

Solgt

K: Wii U spil

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Story of Seasons: Trio of Towns

Mario Party: The Top 100

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowsers Minions

Super Mario Maker 2 (Switch)

Skrevet af Zone - 26-06-2019 15:00

Super Mario Bros. er måske den mest kendte platformspilsserie i spilhistorien og af velfortjente grunde, da både mekanikker og banedesign altid har været fantastiske i serien. Det var derfor oplagt da Nintendo i 2015 udgav Super Mario Maker til Wii U, som trods Wii U’ens begrænsede publikum opnåede succes og stadig streames på Twitch den dag i dag. Spillet har været udgivet til 3DS også, men da Nintendo Switch blev lanceret, har de fleste gået at ventet på at Super Mario Maker kom til Nintendos nyeste platform i en deluxe-udgave, ligesom tilfældet var med Mario Kart 8 og andre fantastiske Wii U-spil. I stedet har vi fået en efterfølger, nemlig Super Mario Maker 2, som nu tillader endnu flere at lave gode, sjove og/eller crazy Mario-baner. Men er efterfølgeren større og bedre end sin forgænger og er der noget at komme efter med nye tilføjelser og spilstilstande? Dét kan du får svar på i min anmeldelse, som jeg har bygget helt op fra bunden!

Super Mario Maker 2 handler, som sin forgænger, om at bygge baner som du kan udfordre dig selv, dine venner og fremmede på internettet til at klare. Men før vi tager hul på den del, som minder meget om det foregående spil, så synes jeg vi skal snakke om en af de helt nye features, som er unik for Super Mario Maker 2. Her taler jeg selvfølgelig om Story Mode, som giver spillere der køber spillet en mere traditionel Super Mario-oplevelse, hvor banerne er lavet på forhånd, men hvor seriens unikke byggetema også er inkluderet. Alle gode story modes har selvfølgelig en historie og du får præmissen herunder.



Chief Toadette har med hjælp fra hendes hold af Toads bygget et flot, nyt slot til Prinsesse Peach. Og da Mario kommer forbi for at se til byggeriet, ser det da også ud til at slottet er færdigt – men pludselig kommer Undodog på besøg og kommer desværre, i sin iver over at slottet er så flot, til at aktivere Reset Rocket, som fjerner hele slottet, som Toadette og co. har bygget. Det er en katastrofe, men heldigvis er Mario til stede! Hvis bare han kan samle mønter nok, så skal Toadette og hendes holde af svampehatsbærende tømrere nok nå at bygge slottet op igen inden Prinsesse Peach kommer tilbage fra… Hvor end hun nu engang er. Mario er selvfølgelig altid frisk på at samle mønter, men hvor skal han få dem fra? Foreman Toad er en kløgtig rad og derfor sætter han en opslagstavle op, hvor folk fra hele Mushroom Kingdom kan slå job op som Mario kan klare.



Det er netop disse job der skaber basis for Story mode. Hvert enkelt job udgør nemlig en bane, som banedesignerne hos Nintendo har lavet. Man får alt fra 100 til 200 mønter per job, som man så kan give til Chief Toadette, så en ny del af slottets genopbygning kan påbegyndes. Når man har valgt og betalt for den del af slottet der skal bygges, så skal man blot vente på at hver enkelt del bliver færdig, så man kan låse op for nye dele af slottet. Ventetiden opgøres i et antal baner der skal klares fremfor tid, så der er masser af grund til at fortsætte med at gennemføre baner og tjene penge, især da nogle af slottets dele er rimelig dyre og man ikke bare sådan lige får råd til dem - så det er bare om at få tjent gysser. Der er flere gode grunde til at bygge slottet op, både for at komme tættere på ens mål, men også for at låse op for mere at udforske. Man kan nemlig bevæge sig frit i området rundt om Prinsesse Peachs kommende slot, hvor man kan finde andre karakterer, der har specielle jobs, samt mønter og andre hemmeligheder.



Story Mode er en solid tilføjelse til Super Mario Maker 2 og giver timevis af indhold, og det er endda udover, at man i forvejen kan bruge timevis på at lave baner. Der er omkring 100 baner i Story Mode, som alle er af varierende sværhedsgrad og som alle er lavet i de mange forskellige Mario-spiltyper, lige fra Super Mario Bros. til den nyeste tilføjelse Super Mario 3D World. Næsten alle banerne har dog oftest fokus på en eller to mekanikker, som man kan bruge når man bygger sine egne baner i spillet. Derfor er Story Mode en super god inspirationskilde til hvordan, man som spiller (eller banedesigner om man vil) selv kan lave nogle fede baner. Så ikke nok med, at der er masser af veldesignet underholdning, så er Story Mode nærmest også en underholdende form for tutorial, der giver masser af inspiration. Derudover er det tilfredsstillende at se at ens hårdt optjente mønter går til et godt formål, nemlig at få bygget prinsessens slot op til sit prægtigste!



Kernespillet handler stadig om at bygge baner
Man kan begynde at bygge baner i spillet, hvornår det skal være, men man har spillet en god del af Story Mode er der dog ingen undskyldninger for at udskyde banebyggeriet længere. Der er næsten uanede muligheder, og derfor kan det godt være en smule overvældende når man skal lave sin første bane, men heldigvis har Nintendo en fremragende tutorial for begyndere, der giver en god gennemgang af det regulære workflow, som man gennemgår i Mario Maker. Har man lyst til at gå lidt dybere ned i banebyggeriet, så har Nintendo tilmed tilføjet en lang række øvelser i video-form, hvor nybegynderen Nina og mester-banebyggeren Yamamura (som er en due) giver dig tips og tricks til hvordan du laver gode baner. Der er i alt 45 lektioner, 15 i både beginner, intermediate og advanced-kategorierne, og de udgør nærmest et lille videokursus i, hvordan du bliver en god level designer og hvordan man bedst arbejder. Det er en sjov tilføjelse, som jeg ikke har set i andre spil før, men da det er video’er, så føler jeg lidt af der mangler noget interaktivitet, så har derfor ikke brugt meget tid på det.





Med dét ude af verden, så er selv nybegyndere klar til at lave baner. Men hvor starter man? En god idé er at gå ind i Course Makers søgetilstand, hvor alle spillets muligheder kan gennemgås i kategoriseret rækkefølge. Der er fire store kategorier: Terrain, Items, Enemies og Gizmos. Terrain indeholde de meste gængse byggeklodser, som det terræn Mario bevæger sig på og forskellige former for blocks. Items er svampe, ildblomster og mønter, mens enemies siger sig selv, da det er her du finder alt fra Goombas og Koopa Troopers til Kamek og Bowser. Sidst men ikke mindst har vi Gizmos, som indeholder alle de crazy mekanismer, som man kender fra Mario, så som Bullet Bill launchers, checkpoints, POW-blocks, kørende platforme og meget mere. Har man spillet det første Super Mario Maker, så vil man føle sig hjemme med det samme i Super Mario Maker 2, da brugergrænsefladen og måden man f.eks. putter items i ?-blocks er den samme. Til dem der ikke ved det, så kan man f.eks. lægge en svamp ind i en ?-block ved at sætte den på banen og derefter trække den hen på ?-blokken. Men nu vil jeg ikke sidde og lære jer hvordan byggefunktionen fungerer, når spillet forklarer det så godt selv. Alt i alt er det utroligt nemt at lave baner i spillet. Alt fra at sætte terræn til gizmos er håndteret på en nem og gennemskuelig måde, selvom der gemmer sig nogle lidt mere komplicerede hemmeligheder for dem der er virkelig nysgerrige. Prøv f.eks. at sætte en sol på banen og derefter hold markøren inde på solen og se hvad der sker når du ændrer den til en måde, så sker der sjove ting i banen!

Som i det første Super Mario Maker, så kan du i 2’eren også sætte lydeffekter og animationer ind. Det kan skabe en sjov situation, hvis en goomba eller en ?-block siger en lyd man ikke forventer, eller hvis der kommer en lyspære frem på skærmen, eller en flok ninjaer, hvis det er det man er til. Det er en sjov tilføjelse, der er med til at give Mario Maker-spillene deres charme og gør at de udskiller sig lidt fra kildematerialet de er baseret på. Men trykker blot på en knap, og så udskiftes den almindelige brugergrænseflade med en der håndterer lydeffekter. Det er sågar også muligt at ændre musikken der spiller i banen på denne måde, selvom valgmulighederne er begrænsede.



En af de mest interessante ting ved Super Mario Maker-spillene er at du kan skifte spiltype undervejs, mens du laver banerne. Med spiltype mener jeg selvfølgelig hvilket 2D Mario-spil man vælger at bruge udseende og fysik fra. Mario har jo forskellige movesets og tyngde alt afhængigt af hvilken spiltype man vælger, om det så er Super Mario World hvor han kan lave spin jump eller New Super Mario Bros. U, hvor han kan lave ground pound. Hver spiltype har, hvis man er bekendt med Mario-spillene, også sine egne regler og power-ups, så som Tanuki-dragten der er unik for Super Mario Bros. 3 eller Helikopterhatten fra New Super Mario Bros. U, mens man f.eks. ikke kan kure ned af bakker i Super Mario Bros., men kan i de andre spil. Som noget helt nyt har Nintendo dog også tilføjet en 2D udgave af Super Mario 3D World, som spiltype i Super Mario Maker 2. Mens de fire oprindelige spiltyper, Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World og New Super Mario Bros. U, kan skiftes i mellem løbende i mens man laver baner, så kan man ikke gøre det med Super Mario 3D World. Regler, movesets og objekter skifter nemlig så markant at Nintendo har valgt at man skal starte forfra når man vil lave en bane i den spiltype. Det er lidt ærgerligt, da det ødelægger konceptet i at man frit kan skifte mellem game modes, men det har ikke som sådan en negativ effekt på spiloplevelsen. Det er dog super fedt at lave baner i Super Mario 3D World, hvor Mario kan få fat i sin cat suit fra spillet og både kan lave back flips og long jumps. Thwomps kan, som eksempel, også stås på, hvilket pludselig kan skabe en anden slags udfordring eller funktion i banen og der er en del andre regler der ændrer sig, så det giver et væld af nye muligheder, som man kun finder i den spiltype. De eksisterende spiltyper har dog også fået nye temaer, så som ørkentemaet og snelandskabstemaet, og tilmed er der ny musik i disse temaer, som angiveligt, skrevet af Koji Kondo selvfølgelig.



Ud fra hvad jeg ved om det første Super Mario Maker, så er alle funktioner fra dét spil også med i 2’eren. Men der er også blevet tilføjet masser af nye ting, som er tilgængelige i de fire klassiske spiltyper. Ting så som on/off-switch, bumper, bakker (slopes), snake blocks, en svingende klo og meget mere er tilføjelser der giver endnu flere muligheder end i det første Super Mario Maker og det er derfor tydeligt at se hvorfor Nintendo har valgt at gå efter en efterfølger, modsat en port af det oprindelige spil. Der er også blevet tilføjet clear conditions, hvor du kan angive nogle krav for hvornår banen kan gennemføres, f.eks. at du skal samle 50 mønter eller du skal klare 7 Goombas i et område, og mere til. Dette giver spillere verden over endnu flere muligheder for at lave nogle virkelig fede baner og skabe nogle interessante oplevelser for andre spillere.

En ting jeg desværre ikke har haft mulighed for at teste ret meget, er ’co-op course creation’, men kan fortælle at det kun kan spilles med Joycons. I denne tilstand kan to spillere, lokalt, hjælpes ad med at lave baner, hvilket måske kan være sjovt, hvis man vil lave nogle rigtig crazy baner eller blot vil lave dem hurtigere, da to håndværkere arbejder hurtigere end én. Det kræver selvfølgelig at man kan enes om banedesignet, hvis man skal have én sammenhængende bane.



Alt i alt er Course Maker-tilstanden blevet større og bedre siden sidst og der er mange flere ting at finde end dem jeg har nævnt i dette afsnit. Mulighederne er nært uendelige og det er bare om at give sig i kast med sine baneidéer. Mit største problem har hele tiden været at jeg har fået for mange idéer og har været nødt til at begrænse mig for at mit banedesign ikke er blevet for vidtgående og for oppustet i de enkelte baner. Jeg glæder mig til at se hvilke baner I andre får lavet!



God implementering af styring
Man kunne frygte at styringen med controller ville være langt underlegen, med hensyn til at lave baner, i forhold til de oprindelige touch controls fra Wii U, men faktisk har Nintendo løst det rigtig godt i Super Mario Maker 2. Mens det er klodset og til tider udfordrende at bruge controlleren til at lave baner i et spil som f.eks. Super Smash Bros. Ultimate, så er det nemt, intuitivt og effektivt at bruge controller i Super Mario Maker 2. Ved at bruge D-pad’en kan man hurtigt komme rundt til de forskellige værktøjer, der sidder rundt i kanten af skærmen, og det er nemt at sætte en til flere objekter i det grid-baserede system ved brug af analog-pinden, mens skulderknapperne bruges som genveje til andre funktioner, så som at kopiere eller vælge flere objekter på én gang. Efter man har lavet baner i en små 5-10 minutter, så tænker man knap nok over styringen. Nogle gange kan det dog være forvirrende at man ikke kan bruge D-pad’en til at bevæge markøren på skærmen, da den bruges som genvej til værktøjer, men det er en tilvænningssag. Alt i alt har Nintendo formået at gøre styring med controller en let og legende oplevelse, som på ingen måde kommer i vejen for ens oplevelse med at lave baner.



Mens Wii U-spillet gjorde brug af den unikke Wii U Gamepad, hvor spillere kunne bruge touch-skærmen til at bygge baner med, så er dét kun en mulighed i håndholdt tilstand på Switch’en, men det er dog fedt at se at Nintendo rent faktisk bruger funktionen, nu når den er der. På TV’et kan man selvfølgelig kun bruge sin controller, men det er dog også en mulighed at bruge Pro controller og Joycons til at styre spillet med i undocked tilstand. Hvad der dog er en mærkelig beslutning, er at man ikke kan bruge Joycons til at bygge baner, hvis de er sat til Switchen direkte i håndholdt tilstand. Her kan du kun bruge touch controls. Hvorfor Nintendo har valgt at gøre dette er mig en gåde, men hvis du vil spille med controller når din Switch ikke sidder i dock’en, så bliver du nødt til enten at tage dine Joycons ud af din Switch eller bruge en pro controller. En mærkelig, og måske for nogen irriterende, designbeslutning, men det er til at leve med.

Del baner og spil med og mod fremmede på nettet
En af de bedste ting ved Super Mario Maker-spillene er at dele baner med andre og spille andres baner. Kernen af online-delen, som hedder Course World i Super Mario Maker 2, er meget den samme, som den var i Super Mario Maker 1, men i 2’eren har Nintendo udvidet på konceptet. Det er næsten blevet en helt social media-platform for banedeling i det nye spil, og du kan som banedesigner følge med i hvilke baner folk synes bedst om via likes, se hvad de mener via kommentarer og selvfølgelig se hvor de dør mest i din bane, så du evt. kan lave de svære steder lettere eller blot klukke ondskabsfuldt fordi de dør konstant i den svære sektion, der er tiltænkt til at været ond og nådesløs. Du kan få medaljer og point for hvor godt dine baner klarer sig, og det er helt enormt tilfredsstillende at få god feedback på ens bane, især når man har lagt meget energi og umage i at lave den perfekte bane. Som i 1’eren, så skal man selv gennemføre en bane før man kan lægge den op på nettet, hvilket stadig fungerer som en rigtig god måde at undgå umulige baner på. Når man opretter sin ’Maker’-profil i Super Mario Maker 2, bruger man en Mii som avatar. Denne Mii kan påklædes med forskellige stykker tøj, som man låser op for via Story Mode og ved at opnå visse ting i Online-delen. På denne måde kan man give sin Mii et fedt look, med den nyeste mode indenfor Mario-relateret tøj.



Man kan også downloade andre spilleres baner og spille mod dem lokalt. Dette er godt hvis man vil spille lokal multiplayer i banerne, men det er dog lidt bøvlet at man skal hente dem ned først og ikke bare kan spille lokal multiplayer når man trykker ”Play” i online-delens menu. Yderligere kan man ikke redigere i baner som andre har lavet. Dette er måske gjort for at undgå at alt for mange baner bliver kopieret og lagt op som andres værker, men det ville dog være sjovt at se hvordan andre spillere har løst nogle af de lidt mere komplekse bane idéer.
Endless Mode vender tilbage, en tilstand hvor du skal se hvor mange af andre folks baner du kan klare i træk før du er game over. Den fungerer mere eller mindre, som den gjorde i 1’eren og jeg er måske en lille smule ærgerlig over at de ikke har udvidet tilstanden. Det kunne f.eks. være sjovt at kunne lave hele verdener, hvor du selv kan designe rækkefølge af baner og sværhedsgradskurve. Det kan være det er noget der bliver tilføjet med tiden!



Der er også noget at hente for dem der ikke går så meget op i at lave baner selv, men som er mest interesseret i at spille andres baner. Man kan nemlig også få medaljer for den slags bedrifter og der er tilmed en tracker der tjekker hvor hurtigt du klarer banerne og hvorvidt du har en verdensrekord i en bane. Der er også online multiplayer, som både munder ud i co-op og versus, hvor man enten skal arbejde sammen for at klare en bane eller løbe om kap for at blive først færdig. I begge tilstande kan man spille op til fire spillere, men som det er lige nu kan du ikke spille med venner. Det har Nintendo dog lovet bliver tilføjet i en senere patch, efter fans af spillet råbte op omkring emnet. Det er også muligt at lave og finde rum i nærheden af ens lokale position, så hvis man er sammen med andre der også har en Switch, kan man spille med dem ved at oprette et rum på ens egen Switch.

Online-delen er en solid tilføjelse til Super Mario Maker 2, som virker som en udvidet udgave af online-delen fra 1’eren.

Super Mario Maker 2 er et Mario-tematiseret overflødighedshorn
Det kan være svært at snakke om den grafiske præsentation i et spil, som Super Mario Maker 2, men det vigtigste er hvor godt de forskellige spiltyper ligner og føles som de oprindelige Mario-spil de er baseret på. Og det må man sige at Nintendo i den grad negler. Så snart man er ude af Course Maker og spiller baner, så er look og feel lige i skabet og det føles 120%, som et Mario-spil. Spillet skifter ligeså perfekt mellem de forskellige spiltyper, som 1’eren gjorde det, og det er næsten lige magisk hver gang man skifter spiltype. Musikken, både inde i banerne, og ude i de andre spiltilstande, er super god og den er varieret nok til at man ikke bliver træt af spillets lydside, selv efter flere timer. Præsentationen af spillet er simpelthen et overflødighedshorn af Mario-tematiserede godter, som er svært at sætte en finger på.

Konklusion
Super Mario Maker 2 er på alle tænkelige måder bedre end sin forgænger. Men nye muligheder og tilføjelsen af både kendte og nye Mario-mekanikker, der ikke var at finde i forgængeren, er det muligt at lave endnu flere gode, crazy og kreative baner end nogensinde før. Sammensat med et større publikum på Nintendo Switch end på Wii U, så er der lagt i ovnen til massevis af baner fra spillere over hele verden, som man tilmed kan spille med og imod online. Der er masser af værdi og underholdning i at få feedback på sine egne baner og prøve banerne som andre spillere har lavet og Endless Mode er en god måde at få prøvet så mange baner på, som muligt. Og ikke nok med at man kan bruge timevis på at lave baner i 5 forskellige spiltyper, som alle har 10 forskellige temaer, så indeholder Super Mario Maker 2 også mange timers højkvalitets underholdning via Story Mode, der blandt andet indeholder op imod 100 baner, der er skabt af Nintendos eget team, samt en sjov Mario-historie. Super Mario Maker 2 er en komplet pakke, der både udfordrer spilleres kreativitet og Mario-skills og er et must-have spil, som Super Mario-fan.

Spillet fylder 2.8 GB.

7
1ups givet

5/5


Nemt at gå til

Hjernegymnastik

Særdeles udfordrende

Kommentarer:

#1 - Krisp

Level: 18 (Twhomp)

27-06-2019 07:48

Det lyder meget positivt, at de har en decidereret story mode og måden den er bygget op på, virker meget tiltalende.

Jeg fik Super Mario Maker til Wii U i julegave og det er begrænset hvor meget jeg har rørt det, jeg har simpelthen ikke interessen i at skabe baner selv og jeg er heller ikke ret interesseret i at spille "normale menneskers" baner, jeg vil helst spille officielt Nintendo indhold. På samme måde som fan skabte rom hacks aldrig rigtigt har sagt mig noget.

Når jeg fx spillede en bane med SMW tema i Super Mario Maker, så fik jeg altid mere lyst til at spille Super Mario World.
1
1ups givet

#2 - Retrolasse

Level: 15 (Geega)

27-06-2019 20:26

Lækker anmeldelse. Modsat Krisp har jeg ikke spor imod at spille uofficielt Nintendo indhold. Det kan for mig sagtens måle sig med Nintendos eget materiale. Tidligere på året gennemførte jeg New Super Mario Bros. U + Luigi 100% for anden gang - og det var en noget triviel oplevelse. Tror derfor at Mario Maker 2 kan fornøje mig endnu mere i kraft af andres kreative udfoldelser. Jeg kommer til at købe dette spil på et tidspunkt og tilmed købe et online abonnement for at få den fulde oplevelse Smiley
1
1ups givet

#3 - powerfull499

Level: 17 (Deku Baba)

29-06-2019 13:35

God anmeldelse. Jeg har lige fået det med posten, og glæder mig til at prøve kræfter med at lave baner!
0
1ups givet

#4 - [8-Bit] MoNkEy

Level: 30 (Blooper)

30-06-2019 13:33

SÅ fik aben også læst denne super duper anmeldelse!
God dybdeborende én a' slagsen, rigeligt tilføjet illustrationer.
Glæder mig til at gi' mig ordenligt i kast med at bygge Mario-baner, når jeg om snart har penge at kaste efter spillet. Smiley

+1up til den illustrerende hr. ZONE for en gur anmeldelse!

0
1ups givet

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2
Platform:
Nintendo Switch

Udgivelse:
28-06-2019

Kan købes hos:
Coolshop - 430.00 kr
Proshop - 449.00 kr