Academy of Champions: Football (Wii)

Skrevet af Thomas Christensen - 27-09-2009 16:24

Ubisoft har ikke været bange for at hype Academy of Champions over sommeren. Med den kendte fodboldspiller Pelé som frontfigur og et ordentlig bagkatalog af Ubisofts største stjerner, har de lagt op til et fodboldspil af de helt store. Eller det er i hvert fald forhåbningen i Frankrig.

Efter lidt gøjleri byder Pelé dig velkommen

Spillet indeholder en historiedel, hvor du selv er kommet ind på Pelés eget fodboldakademi. En skole, hvor man bare spiller fodbold hele dagen, køber magiske fodboldstøvler af bortviste elever og deler omklædningsrum med pigerne. Du har i starten af spillet fået en falsk invitation til at gå på Pelé's fodboldskole. Men det opdager skolen, og du kommer i første gang ikke ind. Selvfølgelig lige ind til du viser selveste rektoren Pelé de svedigste fodboldtricks, og pladsen på fodboldskolen er sikret. Her skal du som det første smides ud i lidt minispil, for at bestemme hvilket hold du ender på. Denne del af spillet kunne Ubisoft have lavet rigtig spændende, eventuelt med Harry Potter-elementer som fordelingsbolde mm., men i stedet har de valgt den nemme løsning. Du kommer nemlig på The Mighty Five uanset hvor dårligt eller godt du må have klaret dig; og på trods af navnet, er The Mighty Five skolens reserver.

Historie-delen er delt op i semestre, med 30 dage i hver, og hver uge skal der spilles en vigtig kamp, der skal vindes, for at historiedelen kan fortsætte. Her imellem er der en masse minispil, der angiveligt skulle gøre dine spillere bedre. Disse er ekstremt kedelige og man ser derfor frem til de rigtige fodboldkampe, der desværre er alt for langt imellem. Fodboldkampene spilles med 5-mandshold og varer omkring 5 min, altså ingen halvlege her. Kameraet peger hele tiden mod modstanderens mål, hvilket er godt når der skal scores, men knapt så godt, når man gerne vil have et overblik over banen og ens medspillere. Ellers kører kampene rimelig godt. Der er god modstand allerede fra start, da det er forholdsvis svært at score, men alligevel ikke umuligt. Derfor føles det også ekstra godt når man endelig for givet bolden et ordentlig spark op i krydset.

Menusystemet er for kompliceret og fylder alt for meget af spillet

Selve kampene er også langt mere arkadeprægede. Dine fem spillere kan alle iføre sig specielt udstyr, der gør dem bedre. Men som om det ikke var nok har de alle også et specielt angreb. For i kampene sparer du hele tiden talent op. Når talentmåleren så er fuld, kan du vifte med Wii Remoten, og derved lave et vanvittigt spark lige i hjørnet, forvandle din spiller til en tornado, eller gøre denne usårlig i nogle sekunder. Disse specielle angreb fungerer ikke helt optimalt, og de specialskud du bruger al dit hårdt optjente talent på, er reelt set dårligere end et normalt skud, hvilket er lidt af et antiklimaks.

Det er ikke nogen hemmelighed, at de mest populære fodboldspil indtil videre og nok altid vil være det, er de realistiske simulatorer med de rigtige trøjer, navne osv. Men Ubisoft har med Academy of Champions forsøgt at udfordre denne tendens, i stil med Mario Strikers. For Academy of Champions indeholder ingen rigtige hold eller rigtige spillere. Det er alle hold fra Ubisofts virtuelle fantasi verden med utallige fodboldskoler, hvor det eneste rigtige menneske er Pelé himself. Men hvad gør det, når dette faktum har åbnet op for Ubisoft's stjernespækkede katalog af figurer. Heriblandt Rayman, Raving Rabbids, The Prince of Persia, Sam Fisher (Splinter Cell) og Altair (Assassin's Creed).

Tacklingerne kan være hårde, så pas på!

Ubisoft har valgt at spille deres kort rigtigt i forhold til grafikken. Wii'en kan simpelthen ikke køre store flotte spil, og udvikleren har derfor valgt at gøre universet tegneserieagtigt, hvilket nok også passer bedst til det arkadeprægede gameplay. Animationerne er fine og flydende, men selvom Academy of Champions Football måske ikke er det flotteste spil at se på, har den nuværende grafik helt sikkert været en af de bedste løsninger. Noget man måske kunne mangle var muligheden for selv at gå rundt på skolen og snakke med de andre figurer, selv gå ned i sportsbutikken osv. Desværre gøres det hele gennem besværlige menusystemer, der bare er irriterende. Hele grafikken er derfor koncentreret omkring fodboldkampene, hvor der dog desværre mangler tilskuere til at give lidt stemning. Grafisk set, valgte Ubisoft altså den bedste løsning for at komme udenom den forfærdelige kantede 3D grafik, og gik efter et mere tegnet præg. Desværre har de ikke formået at lave en ordentlig verden man kan bevæge sig rundt i, hvilket ødelægger en del af oplevelsen.

Lydmæssigt sker der ikke det store. Der er mangel på melodier og ingen af figurerne kan tale, hvor man sagtens kan forvente det modsatte af et spil udgivet i 2009. Lyden har til formål at skabe den rigtige stemning i et spil, men det formår den ikke at skabe i Academy of Champions Football, desværre tvært imod. Lyden er ekstremt kedelig, og gør kun spillet kedeligt og gråt.

Ubisofts største stjerner er selvfølgelig med på banen

Selvom Ubisoft har formået at lave et fint fodboldspil med flydende gameplay og gode party-muligheder, så er singleplayer-delen alt for kedelig. De små minispil, der skal gøre dine spillere bedre, og de evindelige samtaler, der ikke fører nogen veje føles bare ubrugelige. Det eneste lyspunkt ved spillet er faktisk kampene. Men disse fylder desværre alt for lidt.
Er du kørt død i de mange tal og statistikker fra FIFA, og mangler et mere festligt fodboldspil til når gutterne er på besøg, så anskaf dig klart Academy of Champions Football. Hvis du derimod søger en underholdende singleplayer-oplevelse, vil du ikke finde den her.

Erik Madsens vurdering 6/10
Jeg ser ikke Academy of Champions Football som en tredje konkurrent til FIFA og Pro Evolution Soccer. Derimod ser jeg det som værende inspireret af Mario Strikers: Charged Football. Spillets singleplayer-del er i mine øjne ikke ordentlig gennemført og kampene er alt for casual, til at få den seriøse gamer til at blive foran skærmen. Spillet fungerer derimod udmærket som party-spil, hvor vennerne, som aldrig før har prøvet det, kan kæmpe mod hinanden og få et godt grin. Men som singleplayer-spil er der simpelthen for mange bedre alternativer.

0

3/5