FIFA 10 (Wii)

Skrevet af Mr. Mario - 12-02-2010 23:18

Det første man lægger mærke til, når man har startet spillet op, er at hovedmenuen er blevet en del mere grafisk. Umiddelbart lyder det jo som et friskt pust til de til tider kedelige menuer, vi er vant til, men nej. Dette grafiske boost appellerer overdrevet meget til de yngste. Så allerede fra første minut var jeg skeptisk.

Så skal der atter spilles bold

Da jeg endnu ikke er blevet ven med Wii'ens nye måde at styre på i denne type spil, tog jeg min Classic Controller Pro i hånden og gik i gang med første kamp, og allerede før jeg fik sat kampen op, stødte jeg på den første og desværre også sidste positive overraskelse. Jeg kunne selv for en gangs skyld vælge spillertrøje, ergo, det er slut med at blive frustreret over at spille kampe, hvor man ikke kan skelne mellem hvem af de 20 markspillere der spiller for sit hold.
Men da kampen så gik i gang sluttede de positive overraskelser, der blev overtaget af en bunke irritationsmomenter. For det første bliver dine forsøg på mål vist i slowmotion, og ja, det lyder jo meget normalt, men nej, det er nemlig i situationen det sker og ikke efter – en ordentlig mavepuster til den realisme, vi normalt forbinder FIFA-serien med. Og i den anden ende af banen mødte jeg også irritation. Den defensive kontrol er nemlig også et problem. Nu kan du ikke længere presse din modspiller og derfor kun lave stående eller glidende taklinger, så det er meget svært at stoppe din modspiller.

Hjælp, hvad gør jeg som målmand?

Som billedteksten fortæller, havde jeg også problemer med at finde ud af, hvad jeg skulle gøre, når der blev sparket frispark mod mit mål, så blev nødt til at tage et smut forbi, den normalt aldrig besøgte, træningsdel i spillet for at få løst mysteriet. Og heldigvis faldt brikkerne på plads.

Udover at tage en hurtig kamp mod maskinen eller måske en ven, kan du på vanligvis også kaste dig ud i at spille et hav af forskellige turneringer fra virkelighedens verden. Du kan også hoppe i rollen som manager for en periode på 15 år, hvor du som bekendt kan købe og sælge spillere. Men også her er der negative overraskelser. Du handler ikke for penge, nej, det er point – så kunne det vist ikke blive mere børnevenligt.
Udover de tre gamemodes, kan du selvfølgelig også gå online og spille kampe mod andre fra resten af verdenen. Det er så også alt hvad FIFA 10 har at byde på, og det betyder også at FIFA 10 er et lukket land for dine Mii-figurer. Ikke det store savn da jeg selv har ignoreret den del de sidste par gange, men hvorfor dog droppe det, når spillet nu appellerer mere til de yngste og ikke de ældre FIFA-spillere.

Spillet er vanen tro spækket med ligaer fra hele verden

Grafisk har EA Sports i Wii-versionen taget en mindre drejning væk fra realismen. Spillerne har nemlig fået en lille snert af tegnefilm, ikke den store portion, men det kan anes. Den nye stil er dog ikke til gene i spillet, medmindre du selvfølgelig forventer en pæn og realistisk grafik. Overordnet fungerer grafikken fint uden dog at være prangende.
Lydsiden er som vi kender den; mere eller mindre de samme ord der kommer ud af munden på kommentatorerne som vi er vant til, så her er der ikke meget nyt under solen. Og som i et hvert andet FIFA-spil kører der selvfølgelig musiknumre i baggrunden når man navigerer sig rundt i menuerne. Disse numre er dog vel at mærke ikke de samme, som man hører i de andre udgaver, så her lugter det lidt af, at de har sparet på Wii-versionens lydside.

Har man brugt mange timer på FIFA i de seneste par år, vil FIFA 10 til Wii nok ikke være den titel, man kommer til at bruge mest tid på da det er blevet for simplificeret til den erfarne FIFA-spiller. Så skal du forære Wii-versionen af FIFA 10, til nogen der skal få mange timer til at gå med dette spil, er det ikke FIFA-spillere, du skal give denne titel til, men de kommende FIFA-spillere.

Omgivelserne har også et strejf af tegnefilm

Det er desværre ikke lykkedes EA Sports, at gøre Wii-udgaven af FIFA 10 lige så interessant, som versionerne til Wii-maskinens konkurrenter, og det virker ikke en gang som om, at de har forsøgt på det. Det er måske så i virkeligheden en sandhed med modifikationer, da det måske blevet mere tilgængeligt og interessant for de yngre gamere, men de erfarende FIFA-spillere vil løbe skrigende væk fra Wii-udgaven. Så er du FIFA-fan anbefaler jeg kraftigt, at du køber Xbox 360- eller PlayStation 3-versionen. Lydmæssigt ligner spillet sine forgængere, mens grafikken dog har taget et vink væk fra den mere realistiske stil, vi normalt forbinder FIFA-spil med.

0

3/5